ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دونالد ترامپ چه بلایی بر سر کره زمین خواهد آورد؟

دونالد ترامپ طی هفته ای که گذشت رسما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آغاز به فعالیت کرد و در همان روزهای ابتدایی کارش، پیگیر وعده های دیوانه واری که داده بود شد. قطعا در ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

دونالد ترامپ طی هفته ای که گذشت رسما به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آغاز به فعالیت کرد و در همان روزهای ابتدایی کارش، پیگیر وعده های دیوانه واری که داده بود شد.

قطعا در مورد لغو ویزای شهروندان 7 کشور شرقی، از جمله ایران شنیده اید. پس از اجرایی شدن این طرح، تمامی شهروندان این 7 کشور به مدت 30 روز از ورود به این کشور منع خواهند شد.

چنین طرحی که از سوی مردم و فعالان سیاسی سراسر جهان نژادپرستانه خطاب شده بود به گفته ترامپ برای ایجاد امنیت در آمریکا است و وی می خواهد شهروندان کشورش را از تروریست ها دور نگه دارد.

اما لغو ویزا تنها طرح نژادپرستانه وی در اولین روزهای ریاست جمهوری اش نیست. وی دستور ساخت دیواری 3200 کیلومتری در جنوب کشور آمریکا را داده و می گوید مکزیکی ها، همسایه جنوبی آمریکا باید هزینه ساخت این دیوار را بپردازند و نه دولت ترامپ!

طبیعتا، مسئولین مکزیکی نیز علاقه ای ندارند که هم تحقیر شوند و هم بابت آن هزینه ای هنگفت و چند میلیارد دلاری بپردازند. کار به جایی رسیده که ترامپ مقامات مکزیکی را تهدید کرده بود اگر این هزینه را نپردازند، با آن ها ملاقات نخواهد کرد؛ چنین اتفاقی هم رخ داد و دیدارشان لغو شد.

سومین و البته شاید خطرناک ترین تصمیم اجرایی ترامپ که این روزها کمتر هم به آن پرداخته می شود، منع سازمان های مرتبط با محیط زیست از انتشار گزارش های بیشتر در مورد گرم شدن کره زمین و تغییر اقلیم است.

تاثیر گازهای گلخانه ای بر یخ های قطب شمال.

در این مسئله هیچ شکی نیست که «تغییر اقلیم» احتمالا بزرگ ترین خطر خفته برای کره زمین است و می تواند خانه همه ما را، روزی تبدیل به سیاره ای غیر قابل سکونت و خشن کند.

یخ های قطبی آب می شوند، جنگل ها از بین می روند، گونه های گیاهی و جانوری روز به روز مقاومت خود را به این تغییرات اقلیمی از دست می دهند و در نهایت از این زمین آشنا، چهره ای عبوس و درهم رفته باقی می ماند.

در همان روزی که ترامپ اعلام کرد دیوار بین مکزیک و آمریکا باید ساخته شود و شهروندان 7 کشور از جمله ایران حق ورود به خاک کشورش را ندارند، او سازمان هایی نظیر ناسا را مجبور به سانسور اطلاعاتی نیز کرد.

او به آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که صفحه Climate Change یا تغییر اقلیم را از سایت خود به طور کامل حذف کنند. این اقدام مساوی است با به خطر افتادن سال ها تلاش، پژوهش و دانش جمع آوری شده که حالا به یک باره باید محو شود.

در همان روز اول، سایت کاخ سفید، صفحه مربوط به تغییر اقلیم را حذف کرد و جایگزین آن، صفحه ای شد که به مصرف سوخت های فسیلی بیشتر اشاره دارد؛ یک تغییر 180 درجه فکری میان رئیس جمهور فعلی و سابق.

طی همین مدت کوتاه، تا به الان 14 حساب کاربری غیر رسمی از سوی کارکنان سازمان های مرتبط با محیط زیست راه اندازی شده که در آن ها، علنا مقابله با سیاست های ترامپ، هدف اصلی است.

گفته شده که ترامپ به برخی از این سازمان ها اجازه توییت کردن را نمی دهد و گفته که نباید هیچ خروجی ای از شبکه های اجتماعی خود داشته باشند. برای مثال، تا الان اکانت Rogue NASA، که اکانت رسمی آژانس فضایی آمریکا نیست و صرفا می خواهد حقایق غیر قابل نشر از کانال های رسمی را بازتاب دهد، 635 هزار دنبال کننده دارد.

ساخته شدن این اکانت ها و انتشار اطلاعات حقیقی می تواند به خوبی نشان دهد که سازمان های منع شده حاضر به سکوت نیستند و اگرچه بخشی از دولت آمریکا به شمار می روند، اما اعتراض به تصمیمات رئیس جمهور را ادامه می دهند. البته برخی از این حساب های کاربری توسط افراد غیر وابسته به این سازمان ها کنترل می شوند که Rogue NASA یکی از آن ها است.

پارک های ملی آمریکا نیز نقشی اساسی در این میان ایفا می کنند و به عنوان بخشی از بدنه معترضین، قصد دارند میزان ضرری که ورود گازهای گلخانه ای به زمین وارد می کند را برای مردم شرح دهند.

جالب است بدانید که «Doomsday Clock» یا «ساعت روز رستاخیز»، حالا از هر زمان دیگری بیشتر به بحران بزرگ جهانی و فرا رسیدن آخرالزمان نزدیک شده. در واقع، Doomsday Clock، ساعتی نمادین برای نشان دادن عملکرد وضعیت دنیا از لحاظ ثبات و پایداری است.

دانشمندانی که عهده دار مشخص کردن این زمان هستند، می گویند اگر ساعت از 12 نیمه شب بگذرد، دنیا کم کم رو به نابودی می رود و الان ساعت دو و نیم دقیقه به بامداد است. آخرین بار در سال های جنگ سرد بود که دنیا راس ساعت 23:58 قرار داشت و حالا فقط 30 ثانیه با رسیدن به چنین دورانی فاصله داریم.

علت این تغییر ساعت توسط دانشمندان، صحبت های بی ثمر در رابطه با تغییر اقلیم و امکان حملات هسته ای اعلام شده. یادی کنیم از اینشتین که می گفت «نمی دانم در جنگ جهانی سوم انسان ها با چه سلاحی می جنگند اما در جنگ جهانی چهارم سلاح شان چوب و سنگ خواهد بود.»

دانشمندان از سراسر جهان نگران فرا رسیدن چنین روزی هستند، اما ترامپ به عنوان یک تاجر که احتمالا هیچ پیش زمینه علمی مستحکمی هم ندارد، می گوید تغییر اقلیم فریب چینی ها است. هنرپیشه های بزرگی نظیر لئوناردو دی کاپریو با توجه به جایگاه پسندیده ای که میان مردم دارند، سعی کرده اند تا همه را آگاه سازند اما وقتی دولت ها میلی به مقابله نشان ندهند، مردم هم نقش پر رنگی نمی توانند داشته باشند.

در حقیقت اوضاع از آنچه که فکرش را می کنید نگران کننده تر است و شاید ریاست جمهوری ترامپ فقط این مسئله را پر رنگ تر از پیش می کند. دولتمردان قبلی و فعلی کشورهای بزرگ دنیا هنوز خطرات ناشی از تصمیمات شان و نادیده گرفتن نگاه دانشمندان را جدی نگرفته اند و چه کسی می داند ده ها سال دیگر شاهد چه روزهای تیره ای خواهیم بود.

اما بگذارید یک بار دیگر به مسئله دیوارکشی بین دو کشور بازگردیم، دیواری که 3200 کیلومتر طول دارد و خدا می داند چه تدابیر امنیتی روی آن برای جلوگیری از ورود غیر قانونی اندیشیده شده.

در واقع، کره زمین فقط برای انسان ها نیست و اگر اندکی با دانش اکولوژی آشنا باشید، می دانید که هر ناحیه، از بی شمار اکوسیستم بزرگ و کوچک تشکیل شده و اکوسیستم یعنی ارتباط موجودات زنده با محیط زیست پیرامون شان که ترامپ قصد دیوار کشی بین آن را دارد.

در نظر بگیرید که این طرح ساختمانی عظیم 3200 کیلومتری تا چه حد می تواند تخریب زمین های اطرافش را در پی داشته باشد. قطع درختان بسیار، گودبرداری های عظیم، بستن رودخانه ها و ده ها مسئله زیست محیطی دیگر این طرح را بیش از پیش غیر منطقی جلوه می دهند.

در واقع اینطور نیست که ترامپ با کشیدن دیوار بین دو کشور، فقط جلوی ورود کارتل ها و مهاجران غیر قانونی را بگیرد و به همین سادگی امنیت آمریکا تامین شود. وی در حقیقت جلوی مهاجرت حیوانات منطقه ای وسیع میان دو کشور را می گیرد و لطمه ای جبران ناپذیر به تنوع زیستی آن ناحیه وارد می کند.

گونه های بی شماری در حال انقراض هستند که اگر دیواری میان شان بکشیم، عملا حکم انقراض شان را امضا کرده ایم. چنین طرحی شاید برای ترامپ و حساب های بانکی وی و طرفدارانش اهمیتی نداشته باشد، اما در طولانی مدت، آسیب های بزرگی به محیط زیست وارد می کند.

توییت «سرویس جایگزین پارک های ملی آمریکا»: تغییر اقلیم واقعی است ترامپ. یا با آن کنار بیا و یا بگذار مشکلاتی که به وجود می آورد میراث تو برای امروز و نسل های آینده باشد.

به گفته ترامپ، ارتفاع این دیوار باید 15-16 متر باشد تا به راحتی نتوان از روی آن عبور کرد. حال تصور کنید که 3200 کیلومتر دیوار 15-16 متری تا چه حد می تواند آلودگی بصری ایجاد کند.

اگر امروز برای حفظ زمین نکوشیم، اگر فرزندان ما برای نجات آن تلاش نکنند، احتمالا باید دست به دامان ایلان ماسک شویم تا ما را هر چه سریع تر به مریخ برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • mahdi ghaemi
    mahdi ghaemi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

    مرسی اطلاع رسانی ،
    www.gorgandl.com

  • sorush33
    sorush33 | ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

    سومین تصمیم ترامپ از همه ی تصمیم هاش مهمتر و حیاتی تره
    چین و آمریکا رتبه های اول در شاخص کشور های تولید کننده کربن دارند و بی توجهی هر کدوم از اینا به قوانین بین المللی محیط زیست،اوضاع رو برای تک تک موجودات کره زمین به شدت خراب میکنه

    بااینکه اینو شایسته تر از هیلاری میدونم ولی امیدوارم دوران ریاست جمهوریش به 4 سال هم نرسه

  • سپهر هدایت
    سپهر هدایت | ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

    دیجیاتو دقیقا با این خبرای ترامپی معلوم شد که داری برای کدام سازمان دولتی حکومتی کار میکنی.

    بحث دفاع از ترامپ یا ضدش نیست

    بحث این هست که یا مجبوری این خبرها را توی سایتت بذاری. تا کاری با سایتت نداشته باشند و مثل سایت نارنجی نشی، یا اینکه مجبور نیستی و از وضعیت این کشور راضی هستی و نمیخوای تغییری حاصل بشه.

    • hosein N
      hosein N | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

      مشکل امثال شما اینه که هر کسی یک کلمه از کشورش و اسلام دفاع کنه میشه مایه ننگ .
      یعنی چی که مجبور بوده این مطلب رو بذاره ؟ً تو اگه یه ذره شعور داشتی اینجوری نظر نمیدادی

  • sina
    sina | ۹ بهمن ۱۳۹۵

    ورژن 2، اوس محمود گلکسی2017?

    • H@med
      H@med | ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

      خخخخخخ

  • margbal
    margbal | ۹ بهمن ۱۳۹۵

    دیگه وقتش رسیده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی