ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش مالی آلفابت؛ غول جستجو همچنان پر درآمد

فصل مالی اخیر برای غول جستجوی آمریکایی بسیار رضایت بخش بوده و حتی عملکرد شرکت نسبت به پیش بینی ها هم بهتر بوده است. پیش بینی می شد که با رشدی 18 درصدی نسبت به ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

فصل مالی اخیر برای غول جستجوی آمریکایی بسیار رضایت بخش بوده و حتی عملکرد شرکت نسبت به پیش بینی ها هم بهتر بوده است. پیش بینی می شد که با رشدی 18 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه از سال گذشته، آلفابت به درآمد 25 میلیارد دلاری دست یابد در حالی که رقم های ثبت شده به ترتیب 22 درصد و 26 میلیارد دلار هستند.

برخی پیش بینی کرده بودند که به ازای هر سهم، 9.64 دلار درآمد حاصل شود که البته در این مورد آلفابت کمی ضعیف تر عمل کرد و رقم 9.36 دلار بابت هر سهم به دست آمده یا به بیانی دیگر، 6.59 میلیارد دلار سود.

بخش «Other Bets» آلفابت که شامل هر شرکتی به غیر از گوگل و یوتوب می شود، موفق به کاهش ضررهای خود شده است. در چهارمین فصل سال مالی قبل، این بخش 1.21 میلیارد دلار ضرر کرد در حالی که رقم امسال 1.08 میلیارد دلار است.

با این حال، حذف میلیون ها دلار ضرر و اضافه نشدن به آن، چندان ساده هم نبوده. برای مثال، بخش اتومبیل های خودران گوگل از بخش Other Bets جدا شد و تحت عنوان شرکت Waymo آغاز به کار کرد و پروژه های دیگر نیز مدیران کلیدی خود را از دست دادند.

البته، مثل همیشه، هسته اصلی درآمد زایی گوگل (و متعاقبا آلفابت) تبلیغات به حساب می آید. بزرگ ترین و مهم ترین این بخش ها که مربوط به یوتوب، تبلیغات برنامه ریزی شده و موبایل هست، طی این فصل مالی تغییری در این باور عمومی ایجاد نکرده و تبلیغات همچنان منبع درآمد اصلی گوگل باقی مانده است.

وقتی از گوگل در مورد میزان مشتریک سرویس YouTube Red پرسیده شد، این شرکت پاسخی نداد. اما جدا از بحث تبلیغات، گوگل هم مثل آمازون و مایکروسافت روی سرویس های ابری تمرکز بسیاری کرده و به امید کسب درآمد هنگفتی از آن، بیش از پیش سرمایه گذاری می کند.

سوندار پیچای، مدیرعامل کمپانی گوگل در جلسه مرتبط با فصل مالی گذشته گفت: «و در همین حال که وارد 2017 می شویم، انتظار دارم سرویس های ابری یکی از بزرگ ترین بخش های سرمایه گذاری و جذب نیروهای مان باشد.»

امروز، او داده های تحلیل شده ای را به نمایش گذاشت که از نگاه او نقش گوگل به عنوان رهبر این صنعت را نمایان می سازد. بسیاری از این پیشرفت ها به لطف هوش مصنوعی پدید آمده است. پیچای می گوید که شرکت اش بیش از 350 محصول در سال 2016 عرضه کرده که تولیدشان با پیشرفت های یادگیری ماشینی امکان پذیر شده.

اما گوگل برای اولین بار تصمیم گرفت تا خط تلفن های همراه جدیدی به نام پیکسل را امسال عرضه کند و از سوی دیگر هم رقیبی برای اکوی آمازون با نام Google Home معرفی کرد.

در مورد فروش این محصولات هیچ اطلاعاتی منتشر نکرد و پیچای در رابطه با آن گفت که رایانش شخصی فراتر از یک یا دو دستگاه می رود و گوگل در تقاطع نرم افزار، سخت افزار و سرویس ها کار می کند.

در هر صورت، چه ضعیف و چه قوی، مشخص نیست پیکسل های گوگل تا چه حد در بازار موفق عمل کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی