ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پراید ماندنی است؛ عرضه ساینا اتوماتیک و 2 محصول جدید دیگر توسط سایپا

مهدی جمالی در خلال نمایشگاه خودرو اصفهان به بیان برنامه های سایپا برای سال های آتی پرداخته است و تاکید کرده که همزمان با طراحی خودروهای سری X200 برای جایگزینی پراید، همچنان به دلیل تقاضای ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۹ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۰

مهدی جمالی در خلال نمایشگاه خودرو اصفهان به بیان برنامه های سایپا برای سال های آتی پرداخته است و تاکید کرده که همزمان با طراحی خودروهای سری X200 برای جایگزینی پراید، همچنان به دلیل تقاضای بالا، توقف تولید پراید در دستور کار مدیران سایپا قرار ندارد.

به گفته ایشان: "محصولات گروه ایکس ۲۰۰ (ساینا، اس پی ۱۰۰ و اس پی زیرو) به عنوان جایگزین خودرو پراید در نظر گرفته شده‌اند که با پراید ۲۰ درصد تفاوت قیمت دارند،  تلاش می‌کنیم پراید را ارتقا دهیم، اما در عین حال محصولات جایگزین را نیز طراحی کردیم و به محض اینکه تقاضا به سوی محصولات جدید باشد به صورت جایگزین عمل خواهیم کرد.

با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار داخلی خودرو کشور پراید است، با بیان اینکه محصولات جدید برای جایگزینی پراید را طراحی کردیم، افزود: در حال حاضر نه تنها تقاضا برای خرید پراید در بازار کم نشده است، بلکه امسال تقاضا نسبت به سال گذشته نزدیک به ۸ درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع نشان می‌دهد این محصول مورد اقبال مردم است."

از مجموع این جملات ضد و نقیض چنین بر می آید که به دلیل تقاضا و رشد تقاضا برای پراید در سال های اخیر که البته عمدتا از کاهش قدرت خرید مشتریان ناشی شده است، سایپا قصد دارد تا همچنان به تولید پراید های جدید و جدیدتر (ارتقا یافته) ادامه دهد و این روند تا زمانی که تقاضا برای خرید پراید وجود داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

از طرف دیگر مدیر عامل سایپا در ادامه دفاعیات چند ماه اخیر خود در مورد پراید چنین جملاتی را نیز مطرح کرده اند "  اگر تقاضایی در بازار وجود داشته باشد هیچ بنگاه اقتصادی بزرگی نمی‌تواند آن را متوقف کند و در حال حاضر تقاضای خوبی برای پراید وجود دارد که دلیل آن قیمت، تامین قطعات و خدمات آسان برای پراید است.

پراید خودروی اقتصادی مردم است، اما عده‌ای به این خودرو به عنوان ماشین سفری نگاه می‌کنند در حالی که بسیاری از خانواده‌های ایرانی استفاده اقتصادی از این خودرو می‌کنند. اولین خودرو من نیز پراید بوده است. پراید عقب نمانده است، گفت: اقدمات خوبی از نظر ایمنی و ارتقا محصول بر روی پراید انجام شده است، اما در حال حاضر سه محصول آماده جایگزین برای پراید داریم و تا پایان سال دو نوع محصول جدید ساینا اتومات و خودرو ۲۱۲ را به بازار عرضه می‌کنیم."

به گفته ایشان قیمت خودروهای طراحی شده برای جایگزینی پراید (ساینا، پروژه SP100 و SP0) تنها حدود 20 درصد بیشتر از پراید است تا مشتریان پراید بتوانند نسبت به خریداری این محصولات اقدام کنند.

مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از صحبت های خود، اختلاف قیمتی 20 درصدی میان ساینا و پراید را ناشی از امکاناتی می دانند که به این محصول اضافه شده است.

اما با نگاهی به قیمت ساینا در بازار (حدود 28 میلیون تومان) می توان گفت که تفاوت قیمت این خودرو با پراید در واقع حدود 40 درصد است و مشخص نیست که مدیرعامل سایپا چگونه از تفاوت های 20 درصدی سخن می گویند.

واقعیت این است که در بازار فعلی حتی تولید تیبا (با قیمتی در حدود 24 میلیون تومان) نیز نتواسنته عرصه را بر پراید 20 میلیون تومانی تنگ کند و به نظر می رسد که با توجه به مشکلات فنی و مهندسی و بدبینی عموم مشتریان به خودروهای جدید، این روند در مورد پروژه های دیگر سایپا نظیر ساینا نیز ادامه خواهد یافت.

البته در این میان باید گفت که عرضه ساینا اتوماتیک می تواند گام مهمی توسط سایپا برای پر کردن خلا قیمتی موجود در بازار خودروهای اتوماتیک باشد.

در شرایط فعلی بازار ارزان قیمت ترین خودرو اتوماتیک بیش از 40 میلیون تومان قیمت دارد و ساینا اتوماتیک حتی با قیمت 30 میلیون تومانی نیز می تواند به گزینه جذابی برای اکثر مشتریان گرفتار در ترافیک روزمره شهر های شلوغ مبدل شود.

با این حال متاسفانه هنوز جزییات فنی و مشخصات دقیق ساینا اتوماتیک در اختیار رسانه ها قرار نگرفته اما اینطور که از شواهد امر بر می آید سایپا از یک گیربکس ضریب متغییر پیوسته (CVT) برای این محصول استفاده کرده است که یکی از ارزان ترین و فراگیر ترین انواع گیربکس برای خودروهای چینی محسوب می شود و فشار زیادی را به پیشرانه وارد می کند.

تصویر غیر رسمی از نمونه پیش تولید ساینا هاچ بک که قرار است ظرف ماه های آینده راهی بازار شود.

البته باید در خصوص قضاوت نهایی در مورد ساینا اتوماتیک تا زمان عرضه این خودرو به بازار صبر کرد، اما در مجموع امید چندانی به ایجاد تحول در بازار خودروهای ارزان قیمت وجود ندارد، به خصوص که حتی جزییات مربوط به تولید رنو کوئید نیز همچنان در حاله ای از ابهام قرار دارد و از نظر قیمت گذاری بسیار بعید است که رنو کوئید نیز بتواند به جایگزینی برای پراید مبدل شود.

تمام این موارد در حالیست که وزیر صنعت امروز به مناسبت اجرای طرح جایگزینی  تاکسی های فرسوده گفته اند "برخی می‌گویند خودورهای داخلی آدم می‌کشند، تصریح کرد: این راننده است که مقصر تصادفات است، اگر راننده سهل انگاری نکند حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتد."

همانطور که از این سخنان مشخص است متاسفانه حتی در ذهن بالاترین مقام اجرایی دولت در زمینه صنعت خودرو نیز دغدغه چندانی نسبت به بهبود شرایط ایمنی خودروهای ارزان قیمت وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۶ شهریور ۱۳۹۶

    تمام خودروهایی که تولید میکنن تحت هیچ شرایط و استانداردی جزو با کیفیت قرار نمیگیرند! حتی آپشن هایی که به خودرو اضافه کردن هم از بدترین قطعات چینی استفاده شده! پلاستیک استفاده شده بسیار سخت و از کمترین کیفیت برخورداره! در حالی که همین پراید در مدل های قدیمی تر هم از لحاظ بنده کمی قویتر بود هم از لحاظ کیفیت پلاستیک استفاده شده برای داشبورد و صندلی ها و غیره! واقعا نباید از خودروسازی که با خون مردم پول روی پول گذاشته انتظار بیشتری داشت!

  • mahdi ghaemi
    mahdi ghaemi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

    جالب بود
    www.gorgandl.com

  • Mojtabanazari
    Mojtabanazari | ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

    طرف مغزش زنگ زده بعد اومدن مدیر مسئولشم کردن...!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی