ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایلان ماسک پروژه حفر تونل را از املاک شخصی خود در کالیفرنیا آغاز کرد

چند هفته قبل که «ایلان ماسک» در ترافیک گیر کرده بود، ایده حفر تونل در زیر خیابان های شهر به ذهنش رسید و اگرچه در ابتدا تصور می کردیم شوخ طبیعی این میلیاردر آمریکایی گل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۵

چند هفته قبل که «ایلان ماسک» در ترافیک گیر کرده بود، ایده حفر تونل در زیر خیابان های شهر به ذهنش رسید و اگرچه در ابتدا تصور می کردیم شوخ طبیعی این میلیاردر آمریکایی گل کرده، اما روز به روز به واقعیت ماجرا افزوده شد، تا جایی که چند روز قبل او در مصاحبه ای اختصاصی اهدافش را توضیح داد.

منابع خبری می گویند ماسک قصد دارد «ماشین های بزرگ حفاری» را بخرد تا با استفاده از آنها، املاک خود در کالیفرنیا را به یکدیگر متصل نماید. او در پاسخ به یکی از کاربران کنجکاو توییتر توضیح داد تونل ها از میز کار من در اسپیس اکس آغاز می شوند.

با این حال برخلاف صحبت های اولیه ماسک در توییتر که می گفت یکی-دو ماه دیگر حفر تونل را آغاز می کند، گزارش ها نشان می دهند او فاز اولیه تونل زنی را در مرکز اسپیس اکس واقع در هاتورن کالیفرنیا آغاز کرده است.

البته هنوز مشخص نیست این تونل ها در اختیار همه کارمندان اسپیس اکس قرار دارد یا فقط مخصوص مدیرعامل است، اما توییت های ماسک نشان می دهد احتمالاً با مسیر حمل و نقل کاملاً اختصاصی این میلیاردر جسور روبرو هستیم.

از سوی دیگر، ماسک در جریان برگزاری مسابقه طراحی هایپرلوپ خطاب به حضار گفت: «همین ابتدا باید اعتراف کنم، ما واقعاً نمی دانیم چه کار می کنیم»، اما هفته پیش به خبرنگاران گفته بود «بدون وجود تونل ها، تا ابد در این ترافیک لعنتی گیر خواهیم کرد.»

مدیرعامل اسپیس اکس همچنین در گفتگویی جداگانه اظهار داشت: «به تونل هایی فکر کنید که در 10، 20، 30 لایه و حتی بیشتر در عمق زمین حفر شده اند. اگر به صورت سه بعدی پایین برویم، می توانیم نیازهای حمل و نقل تمامی شهرها با هر اندازه ای را برآورده سازیم.»

او در مورد مفهوم «تونل های سه بعدی» اینگونه توضیح می دهد:

ما روی سطح زمین ساختمان های بلندی داریم که سه بعدی هستند، یعنی افراد می توانند همزمان با یکدیگر وارد منزل خود شده یا از آن خارج گردند. از سوی دیگر جاده های ما دوبعدی اند، و واضح است که این سیستم جواب نمی دهد. بنابراین باید مسیرهای عبور و مرور هم سه بعدی و چند لایه باشند، و پیشنهاد من این است که این لایه ها را زیر زمین حفر کنیم.

البته متخصصین شهری چندان هم رأی ماسک نیستند، زیرا به عقیده آنها:

آزمایشات اخیر در آمریکا در زمینه حفر تونل نشان می دهد که قوانین زیست محیطی و شهری موافق این موضوع نیستند، ضمن اینکه هیچگاه نمی دانیم در اعماق زمین با چه چیزهایی مواجه خواهیم شد.

به هر حال، ماسک آزمایشات تونل زنی را از املاک شخصی و شرکتی خود آغاز کرده و باید دید آیا این میلیاردر و کارآفرین توانمند می تواند با دریافت مجوزهای مربوطه، یکی دیگر از ایده های دیوانه وارش را به اجرا درآورد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • dehghanpour
    dehghanpour | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    اگه ایران بود رئیس اتحادیه مشاوران تونل کَنی میومد میگفت من اسپیس ایکس رو روی سرشون خراب میکنم!!! باید هزارتا جواز بگیره ازمون مگه الکیه :D

  • hamid raeisi
    hamid raeisi | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    دنیا به کی مثل ایشون نیاز داره خدایی همیشه باعث پیشرفت شده پروژه مریخ هم که عالیه اگه عملی بشه

  • علی گلکسی
    علی گلکسی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    زیادی فکر کرده زده سرش بیچاره خدایاااا شفا بده

  • میلاد
    میلاد | ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    فقط اونجاش که گفته بود : باید اعتراف کنیم که واقعا نمی دانیم چه کار میکنیم

مطالب پیشنهادی