ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بهترین بازی های بکوارد کامپتیبلیتی روی Xbox One کدام ها هستند؟

اکس باکس وان در نسل هشتم یکی از بدترین شروع ها را داشت. دان متریک (Don Mattrick) سبب شد که این کنسول در نسل هشتم قدم هایش را اشتباه بردارد و بازی را به رقیب دیرینه اش ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

اکس باکس وان در نسل هشتم یکی از بدترین شروع ها را داشت. دان متریک (Don Mattrick) سبب شد که این کنسول در نسل هشتم قدم هایش را اشتباه بردارد و بازی را به رقیب دیرینه اش یعنی پلی استیشن واگذار کند. پس از این ماجراها و به روی کار آمدن فیل اسپنسر (Phil Spencer)، کنسول جدید مایکروسافت نیز جای پای خود را در این عرصه سفت تر کرد.

فیل اسپنسر، مدیر برند اکس باکس از همان ابتدای روی کار آمدنش وعده داده بود که باید منتظر بازی های انحصاری جدید و با کیفیت برای کنسول اکس باکس وان باشیم. پس از این ادعاها بود که در نوامبر 2015 در اقدامی ناباورانه اهالی ردموند از قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی (Backward Compatibility) اکس باکس وان رونمایی کردند.

به وسیله ی این قابلیت قادر هستید برخی عناوین منتخب اکس باکس 360 را بدون نیاز به هیچ سخت افزار اضافه ای روی کنسول اکس باکس وان خود تجربه کنید. هم اکنون صدها عنوان متنوع و جذاب روی این سرویس عرضه شده اند و مایکروسافت قول داده تا بازی های جدیدتری را برای آن منتشر کند.

پیرو همین موضوع نیز قصد داریم بهترین بازی هایی که از قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی اکس باکس وان پشتیبانی می کنند را برای شما معرفی کنیم. شایان ذکر است که لیست زیر به هیچ وجه دارای ترتیب بندی نیست. در ادامه و تا پایان این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

Red Dead Redemption

سازنده: Rockstar San Diego

سبک: اکشن ماجارجویی / جهان باز

قیمت: 29.99 دلار

اگر از گیمرهایی باشید که نسل هفتم را تجربه کرده و از قضا به عناوین اکشن ماجراجویی و جهان بازی نیز علاقه مند باشید قطعاً رد دد ردمپشن (Red Dead Redemption) ساخته ی راک استار را می شناسید. بازی هایی که راک استار می سازد یک ویژگی اصلی دارند و آن باور پذیر بودن است. در واقع همه چیز از شخصیت ها گرفته تا محیط های طراحی شده برای آن بوی واقعیت می دهند.

این اثر نیز از این قاعده مستثنی نیست و توانسته است تا یک دنیای وسترن را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. رد دد ردمپشن آزادی عمل فوق العاده ای به شما می دهد. قادر هستید علاوه بر گذراندن مراحل اصلی سری هم به مینی گیم ها و مراحل فرعی بزنید و در این بین ساعتی از وقت خود را نیز به شکار بپردازید.

داستان بازی حول شخصیتی راه زن به نام John Marston اتفاق می افتد. وی پس از مدت ها و با دیدن خیانت از سوی دوستانش زندگی جدیدی را آغاز می کند و تصمیم می گیرد برای همیشه از دنیای سرقت بیاید. علاوه بر این در رد دد ردمپشن می توانید به رام کردن اسب ها مشغول شوید و در یک دوراهی سخت بر سر زندگی دوئل کنید.

Halo: Reach

سازنده: Bungie

سبک: شوتر اول شخص

قیمت: 24.99 دلار

سری بازی های هیلو (Halo) را می توان یکی از بزرگترین بازی های انحصاری برند اکس باکس به حساب آورد. اثری جاه طلبانه و وسیع در سبک شوتر فضایی که در مدتی کم توانست طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کند. خوشبختانه مایکروسافت این سری را فراموش نکرده و نسخه ای از آن به نام هیلو ریچ را با استفاده از قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی در اختیار دارندگان اکس باکس وان قرار داده است.

شاید بتوان گفت که داستان هیلو ریچ یکی از نقاط مثبت آن است. باید در نقش گروهی 6 نفره به نام Noble Team به سیاره Reach، که زادگاه انسان هاست بازگردید و با غلبه بر Covenant ها اختیار این سیاره را از آن ها پس بگیرید. جریانات این عنوان پر است از پس زمینه های حماسی که در هر لحظه گیمر را مجذوب خود می کند.

از آن جایی که این نسخه ی فرعی، آخرین هیلو ساخته شده توسط استودیو بانجی به شمار می رفت، توسعه دهندگان این استودیو تمام تلاش خود را کرده اند تا یکی از به یاد ماندنی ترین هیلوهای تاریخ را به مخاطب ارائه دهند. گان پلی مثال زدنی، طراحی متنوع مراحل و بخش چند نفره ی قوی از جمله مواردی هستند که هیلو ریچ را از شوترهای دیگر متمایز می کند.

Deus Ex: Human Revolution

سازنده: Eidos Montréal

سبک: اکشن نقش آفرینی / شوتر اول شخص / مخفی کاری

قیمت: 14.99 دلار

پس از گذر از دنیای حاضر به جهانی پست مدرنیته می رسیم. جهانی که در آن دیگر معلولیت نقشی ندارد. صنایع Sarif نیز همین گفته را در دستور کار خود قرار داده است و قصد دارد تا با اختراعات مکانیکی خود بشر را قوی و نامیرا جلوه دهد. داستان بازی حول شخصیتی به نام Adam Jensen می چرخد.

وی جزو افسران امنیتی صنایع Sarif است که پس از حمله ی گروهی ناشناس به این کمپانی به شدت مجروح شده و توسط ساخته های مکانیکی و نظامی دانشمندان شرکت مذکور به زندگی باز می گردد. سازندگان Deus Ex: Human Revolution  برای ساخت این بازی از نسخه ی اول آن الهام گرفته و با ترکیب چند سبک مختلف یکی از غنی ترین گیم پلی ها را در اختیار گیمر قرار داده اند.

قادر هستید داستان بازی را به هر طریقی که دلتان می خواهد به پیش ببرید. گاه نیاز است با مخفی کاری جلو بروید و گاه نیز باید به دل دشمن بزنید و با قلع و قمع کردن آن ها راه خود را باز کنید. حضور المان های برجسته ی سبک اکشن مخفی کاری و نقش آفرینی سبب شده اند تا ساخته ی Eidos Montréal به عنوانی جامع تبدیل شود.

Fable II

سازنده: Lionhead Studios

سبک: اکشن نقش آفرینی / جهان باز

قیمت: 19.99 دلار

نسخه ی دوم سری بازی های فیبل (Fable) بار دیگر ما را به دنیای Albion می برد. دنیایی بزرگ با محیطی فانتری که بسیار برای گشت و گذار و پیدا کردن آیتم های مختلف مناسب به نظر می رسد. شاید بتوان گفت که فیبل 2 در زمان خود یکی از بهترین طراحی های هنری و تکنیکی را به مخاطب ارائه می داد.

حالا و به لطف قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی بار دیگر قادر هستید این شماره که ساخته ی یکی از افراد مشهور صنعت بازی های ویدیویی به نام پیتر مولینکس است را روی کنسول اکس باکس وان خود تجربه نمایید. داستان بازی 500 سال بعد از The Lost Chapters اتفاق می افتد و قرار است در طی آن ماجراهای پسرکی یتیم را دنبال کنیم.

خوشبختانه فیبل 2 هنوز هم یکی از غنی ترین بازی ها در سبک نقش آفرینی و جهان باز به شمار می رود. با استفاده از انتخابات بی شماری که در اختیارتان گذاشته شده است می توانید به شخصی سازی کاراکتر خود پرداخته و او را مجهز کنید. همچنین وجود بیش از 100 مرحله و 6 مینی گیم جذاب و با کیفیت می تواند تا مدت ها شما را سرگرم کند.

Mirror’s Edge

سازنده:  EA DICE

سبک: اکشن ماجراجویی / پلتفرمر

قیمت: 14.99 دلار

مطمئنیم با ما هم عقیده هستید که میرورز اج (Mirror’s Edge) یکی از متفاوت ترین بازی هایی به شمار می رود که الکترونیک آرتز تا به حال روانه ی بازار کرده است. چندی پیش میرورز اج کاتالیست برای کنسول های نسل هشتمی عرضه شد. اگر نسخه ی پیشین این بازی را تجربه نکرده اید، هیچ نگران نباشید. حالا بهترین فرصت برای انجام این کار است.

به عقیده ی بسیاری از منتقدین برگ برنده ی این عنوان گیم پلی متفاوت و جالب آن است. داستان بازی حول شخصیتی پارکور کار به نام Faith می چرخد که به دنبال رفع اتهام از خواهرش است. همانطور که گفته شد شخصیت اصلی داستان پارکور کار بوده و به همین دلیل در میرورز اج شاهد تعقیب و گریز های سرعتی هستیم.

المان های پارکور در این اثر به وفور یافت می شود. در ساخته ی EA DICE با دشمنان مسلح نیز برخورد خواهید کرد که قادر هستید با استفاده از حرکات آکروباتیک و فنون مختلف آنان را خلع سلاح نمایید. وجود مراحل متنوع، گیم پلی سرعتی و متفاوت و همچنین زاویه ی قرارگیری دوربین جزو مواردی به شمار می روند که میرورز اج را برجسته می کنند.

The Witcher 2: Assassins of Kings

سازنده: CD Projekt RED

سبک: اکشن نقش آفرینی

قیمت: 19.99 دلار

آندره ساپکوسکی با نوشتن رمان ویچر (The Witcher) توانست صاحب طرفداران زیادی شود. استودیوی محبوب سی دی پراجکت نیز از این فرصت استفاده کرد و با ساخت عنوانی بر اساس این رمان توانست یکی از محبوب ترین کاراکترهای دنیای بازی های ویدویی را خلق نماید.

گرالت آو ریویا (Geralt of Rivia) شخصیتی منحصر به فرد است که پس از آموزش‌های فراوان در Kaer Morhen و فرا گیری توانایی های ماورایی توانسته است به یک ویچر تبدیل شود. The Witcher 2: Assassins Of Kings از جایی شروع می شود که در نقش یکی از محافظین King Foltest، فرمانروای تامریا موظف هستید تا فرزندان او را از دست شورشیان نجات دهید.

در جریان بازی قادر هستید به صورت هم زمان از جادوها و سلاح های خود استفاده کنید. گرالت می تواند هم زمان دو سلاح مختلف را حمل کند؛ یک سلاح مخصوص کشتن هیولاها و دیگری برای مبارزه با انسان ها. گیم پلی، مراحل متنوع و همچنین وجود یک داستان پر پیچ و خم ارزش تکرار بازی را دو چندان کرده است.

Fallout 3

سازنده: Bethesda Game Studios

سبک: اکشن نقش آفرینی

قیمت: 14.99 دلار

جنگ جز تفرقه افکنی، عقب افتادگی و خرابی پیامد دیگری ندارد. سری بازی های فال اوت (Fallout) سال 1977 در سبک اکشن نقش آفرینی به جهان معرفی شد و یک دنیای آخر الزمانی را به نمایش می گذاشت. دنیایی که ساخته ی نزاع اتمی میان ایالات متحده ی آمریکا و دولت چین بود.

طرفداران بیشمار این فرانچایز سرانجام توانستند در سال 2008 و پس از 10 سال وقفه نسخه ی سوم این عنوان را بازی کنند. شروع فال اوت 3 را شاید بتوان جزو بهترین شروع ها در میان بازی های نقش آفرینی به حساب آورد. پروتوگانیست بازی که گیمر وظیفه ی ساخت و شخصی سازی او را بر عهده دارد بیش از 19 سال است که در پناهگاه شماره 101 روزگار می گذراند.

اگر بخواهیم نسبت به زمان عرضه ی بازی در رابطه با گیم پلی آن قضاوت کنیم باید بگوییم که این بخش تقریباً بی نقص عمل می کند. در فال اوت 3 باید حساب شده عمل کنید. اقدامات شما در بازی و هر دیالوگی که انتخاب می کنید در نهایت روند بازی شما را تا انتها تشکیل می دهند و نتیجه ی آن را مشخص می نمایند.

Halo Wars

سازنده: Ensemble Studios

سبک: استراتژی ریل تایم

قیمت: 19.99 دلار

مدت زیادی است که رایانه های شخصی به بهترین پلتفرم برای بازی ای استراتژی تبدیل شده اند. این در شرایطی بود که استودیوی Ensemble Studios نشان داد روی کنسول های خانگی نیز می توان یک عنوان استراتژی اعتیاد آور ساخت. هیلو وارز اثری بود که با هدف گسترش دنیای هیلو ساخته شد و طرفداران بی شماری نیز پیدا کرد.

در سال 2525 کاوننت ها به بهانه ی بی حرمتی زمینی ها به خدایانشان با بشریت وارد جنگ می شوند. داستان بازی در سال 2531 و 20 سال پیش از اتفاقات Halo: Combat Evolved به وقوع می پیوندد. هیلو وارز اگر چه یارای رقابت با آثار مطرح هم سبک روی رایانه های شخصی را ندارد، اما هم اکنون به یگی از بهترین بازی های استراتژی روی کنسول های خانگی بدل شده است.

Mass Effect Series

سازنده: BioWare

سبک: اکشن نقش آفرینی / شوتر سوم شخص

قیمت:  به ترتیب نسخهی 1 تا 3 19.99 دلار / - / -

 

وسعت و بزرگی فرانچایز مس افکت (Mass Effect) غیرقابل انکار است. دنیای مس افک منحصر به فرد بوده و توانسته است به شدت خود را در دل گیمرها جا کند. شما در نقش فرمانده شپرد از جمله سربازان نیروهای متحد سیاره زمین قرار دارید که با پیشرفت تکنولوژی توانسته اند به سیارات دیگر قدم گذاشته و گونه های ناشناخته را کشف کنند.

خوشبختانه در خصوص این سری مایکروسافت کاری بزرگ کرده است. به لطف قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی کنسول اکس باکس وان حالا قادر هستید هر سه نسخه ی این عنوان را روی کنسول جدید خود نیز تجربه کنید. در مس افکت تنها با نژاد انسان ها رو به رو نیستید بلکه باید با ورود به هر سیاره به خوبی شرایط را بررسی کرده و در هر لحظه منتظر مواجهه با یک گونه ی ناشناخته باشید.

بایوور در هر نسخه سعی کرده است تا نقاط ضعف مس افکت را بهبود ببخشد و امکانات جدیدی را به گیم پلی آن اضافه کند. با خرید هر سه شماره علاوه بر تجربه ی لذت بخش یک بازی نقش آفرینی غنی، می توانید خود را برای رویارویی با نسخه ی جدید این فرانچایز به نام مس افکت آندرومدا آماده کنید.

Gears of War Series

سازنده: Epic Games

سبک: شوتر سوم شخص

قیمت: به ترتیب نسخه ی 1 تا 3 14.99 دلار / 19.99 دلار / 19.99 دلار

 

اپیک گیمز با خلق سری بازی های گرز آو وار (Gears of War) قدم بزرگی را برای اکس باکس 360 و مایکروسافت برداشت. پس از عرضه ی نسخه ی اول و استقبال قابل توجه منتقدین و گیمرها از آن، نسخه های بعدی نیز به عنوان عناوین مطرح کنسول نسل هفتمی مایکروسافت روانه ی بازار شدند و نگاه ها را به سوی خود جلب کردند.

زمین دیگر وجود ندارد و ساکنان آن برای ادامه ی زندگی به سیاره ی Sera پناهنده شده اند. این سیاره نیز مانند خانه ی پیشین انسان ها از کمبود انرژی رنج می برد. پس از سال ها دانشمندان به منبع انرژی قدرتمندی که Imulsion نامیده می شد می رسند. جدال بر سر این ماده سبب بروز جنگ های فراوان و به وجود آمدن موجوداتی رقت انگیز به نام لوکاست ها می شود.

گیم پلی فرانچایز گرز آو وار عموماً روی دو اصل سنگرگیری و تیراندازی استوار شده است و سازندگان سعی کرده اند در هر نسخه این بخش را تقویت نمایند. طراحی متنوع و بی نقص مراحل در کنار گرافیک بصری مثال زدنی جزو مواردی هستند که ارزش تکرار این سری را بالا می برند. زمان را معطل نکنید و برای تجدید دیدار با Marcus Fenix یک بار دیگر مشغول تجربه ی این سه شماره شوید.

Portal 2

سازنده: Valve Corporation

سبک: پازل پلتفرمر

قیمت: 19.99 دلار

 

ساخت و عرضه ی پورتال (Portal) در میان انبوهی از عناوین که تمرکزشان را تنها روی زیبایی بصری می گذارند، بسیار ارزشمند قلمداد می شود. پورتال پیش از هر چیزی در رابطه با قدرت طلبی است. این اثر گیمر را تا جایی می کشاند که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کند. شاید کم تر کسی فکرش را می کرد که این عنوان تا این حد به شهرت برسد.

اما چرا ارزش تکرار پورتال 2 را بالا می دانیم؟ در بازی نه سلاحی وجود دارد و نه درگیری خاصی، بلکه عاملی که این اثر را بیش از پیش برجسته کرده، طراحی بی نظیر معماهای آن است. پورتال 2 نسبت به نسخه ی پیشین بزرگتر شده و معماهای پیچیده تر و بیشتری را در خود جای داده است.

در هر مرحله باید با استفاده از اسلحه ی پورتال معماهای بازی را حل کرده و خود را به مرحله ی بد برسانید. تنوع مراحل بازی، داستان زیبا و گیرای آن به همراه وجود شخصیت های ماندگار ارزش تکرار پورتال 2 را بالا برده و آن را تبدیل به یکی از بهترین بازی های پازل پلتفرمر روی کنسول اکس باکس 360 کرده است.

Super Meat Boy

سازنده: Team Meat

سبک: پلتفرمر

قیمت: 14.99 دلار

تنها بازی های پر زرق و برق و چند میلیون دلاری نیستند که ارزش تکرار بالایی دارند. بلکه یک ایده ی خلاقانه در عین سادگی نیز می تواند تا مدت ها شما را سرگرم کند. سوپر میت بوی (Super Meat Boy) یک بازی دو بعدی و کلاسیک در سبک پلتفرمر است که در طی آن شخصیت بازی به دنبال گمشده اش می گردد.

اما موردی که سبب برجسته شدن این بازی می شود نه گرافیک فک برانداز آن است و نه داستانش؛ بلکه گیم پلی بازی و هسته ی اصلی آن است که سبب شده سوپر میت بوی به عنوانی اعتیاد آور تبدیل شود. طراحی مراحل، حوادث و اتفاقات بازی و چالش های پیش رو، ساخته ی تیم میت را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.

Beyond Good & Evil HD

سازنده: Ubisoft Montpellier / Ubisoft Milan

سبک: اکشن ماجراجویی

قیمت: 9.99 دلار

Beyond Good & Evil HD بی شک جزو عناوین اکشن ماجراجویی به شمار می رود که به آن بهای کمی داده شده است. این اثر که بازسازی نسخه ی اکس باکس اورجینال محسوب می شود، هنوز هم یکی از بهترین بازی این سبک روی کنسول کمپانی مایکروسافت به شمار می رود.

در Beyond Good & Evil HD می توانید به وسیله ی هاورکرافت و سفینه در محیط های بازی جا به جا شوید و به جمع آوری مروارید بپردازید. با استفاده از این مروارید ها قادر هستید به ارتقای وسایل نقلیه ی خود بپردازید و این گونه به مکان های دیگر موجود در بازی نیز قدم بگذارید.

شخصیت اصلی بازی به نام Jade یک خبرنگار مسلط به هنرهای رزمی است. وی قصد دارد تا از توطئه ی بیگانگان علیه سیاره ی Hillys پرده بردارد. در جریان بازی گیمر باید در نقش Jade به دنبال شواهد حضور بیگانگان گشته و از آن ها عکس برداری کند. وجود مینی گیم ها و پازل های فراوان این عنوان را به اثری کامل بدل کرده است.

Dark Souls

سازنده: FromSoftware

سبک: اکشن نقش آفرینی

قیمت: 19.99 دلار

هیدتاکا میازاکی با ساخت و عرضه ی دیمنز سولز (Demon's Souls) توانست اسم و رسمی برای خود برهم زند. پس از آن بود که وظیفه ی ساخت نسخه های بعدی سری سولز نیز به وی واگذار شد. بی راه نگفته ایم اگر بگوییم که پس از عرضه ی سری سولز برای کنسول های نسل هفتمی، درجه سختی در بازی های ویدیویی نیز مفهمومی تازه ای پیدا کرد.

دارک سولز (Dark Souls) در واقع گیمر را وارد یک واقعیت انکار ناپذیر می کند. کم پیش می آید که در یک بازی ویدیویی با مبارزات واقعی مواجه باشیم. اما کاری که دارک سولز (و حتی دیمنز سولز) کرده، نشان دادن دشواری های یک مبارزه ی واقعی است. دارک سولز 1 یقیناً یک نقش آفرینی اصیل به شمار می رود.

در ابتدای بازی به دقت کلاس خود را انتخاب و سپس وارد بازی شوید. همچنین در مبارزه با باس های بازی نیز باید بسیار سنجیده عمل کنید. دفاع در برابر حملات دشمن و پس از آن حمله ور شدن به سوی او در زمان مناسب از جمله مواردی هستند که می تواند پیروزی شما را به همراه داشته باشد. اگر عاشق چالش های متعدد هستید، دارک سولز 1 را پیشنهاد می کنیم.

South Park: The Stick of Truth

سازنده: Obsidian Entertainment / South Park Digital Studio

سبک: نقش آفرینی

قیمت: 19.99 دلار

South Park جزو سریال های بسیار محبوبی است که به دلیل طنز بی پروا توانسته بسیار فراگیر شود و حالا راه خود را به صنعت بازی های ویدیویی نیز باز کرده است. داستان بازی در محله ای خیالی به نام South Park پارک به وقوع می پیوندد و در آن شاهد بسیاری از شخصیت های اصلی سریال هستیم.

همچون دیگر عناوین نقش آفرینی باید ابتدا کاراکتر خود را بسازید، از میان کلاس های موجود یکی را انتخاب کنید و پس از آن وارد دنیای بازی شوید. وجود مراحل گوناگون و متنوع، گیم پلی متفاوت و غنی در کنار طنز لذت بخش سبب شده است تا South Park: Tenoman’s Revenge جزوی از این لیست باشد.

سخن پایانی

بکوارد کامپتیبلیتی اکس باکس وان ضمن آن که ارزش تکرار عناوین قدیمی تر را بالا می برد، موردی مناسب به شمار می رود تا به وسیله ی آن خود را برای عرضه ی نسخه ی جدید یک بازی آماده کنید. آثار نام برده شده در این لیست تقریباً طیف وسیعی از سبک ها را شامل می شوند و جزو برترین عناوین نسل قبل هستند.

مایکروسافت به مرور در حال اضافه کردن بازی های بیشتری به این قابلیت است؛ آثاری که گاه به تنهایی می توانند ارزش خرید کنسول نسل هشتمی مایکروسافت را بیشتر از قبل نمایند. در صورتی که می خواهید یکی از کنسول های جدید برند اکس باکس را خریداری کنید باید به شما بگوییم که لیستی بلند بالا از عناوین مطرح نسل پیشین نیز در مقابلتان قرار دارد.

تا به حال از قابلیت بکوارد کامپتیبلیتی اکس باکس وان استفاده کرده اید؟ عملکرد عناوین بکوارد کامپتیبلیتی را روی این کنسول چگونه می بینید؟ آیا قابلیت مذکور جزو مواردی به شمار می رود که یاد در خرید کنسول به آن توجه کرد؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • mahdi ghaemi
    mahdi ghaemi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    جالب بود...
    www.gorgandl.com
    www.scriptbaran.com

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی