ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شکایت از اپل به خاطر اجبار کاربران به دریافت iOS 7 با هدف کاهش دادن هزینه ها

احتمالا پرونده قضایی میان VirnetX و اپل را در سال 2010 میلادی به یاد دارید که در نهایت، طی اکتبر سال گذشته میلادی، به پرداخت غرامت 302.4 میلیون دلاری از سوی اپل منجر شد. حالا ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

احتمالا پرونده قضایی میان VirnetX و اپل را در سال 2010 میلادی به یاد دارید که در نهایت، طی اکتبر سال گذشته میلادی، به پرداخت غرامت 302.4 میلیون دلاری از سوی اپل منجر شد. حالا به نظر می رسد مستندات داخلی اپل که در جریان این پرونده منتشر شده بودند، بهانه ای برای تشکیل پرونده ای دیگر علیه اپل را به دست شرکت Akamai داده اند.

اپل در این پرونده تازه، به از کار انداختن عمدی FaceTime روی دستگاه های پایین تر از iOS 6 در سال 2014 و به تبع آن، ممانعت از پرداخت هزینه ماهانه به Akamai برای نگهداری اطلاعات متهم شده است.

برای آشنایی هرچه بیشتر با این پرونده، لازم است نگاهی به مسائل پیشین بیندازیم. وقتی فیس تایم در سال 2010 عرضه شد، اپل دو متود برای انتقال صدا و تصویر میان دو آیفون در نظر گرفت. اولین متود، سیستمی سرتاسر برای اتصال مستقیم دو دستگاه بود و متود دوم از سرویس شخص ثالث Akamai برای انتقال اطلاعات بهره می گرفت.

اپل خیلی زود مجبور شد اتصال سرتاسر فیس تایم را به خاطر نقض حقوق پتنت VirnetX کنار بگذارد و به پرداخت غرامت 368 میلیون دلار مجبور شد که البته بعداً در دادگاه تجدید نظر، این رقم کاهش یافت.

مشکل زمانی بزرگ شد که سیستم باقی مانده، که پیش تر تنها 5 الی 10 درصد از تماس های فیس تایم را تشکیل می داد، به زودی توسط درصد به مراتب بیشتری از تماس ها مورد استفاده قرار گرفت. اپل هم مجبور بود 50 میلیون دلار برای این تماس ها از بازه زمانی آوریل تا سپتامبر 2013 به Akamai بپردازد.

اما اپل بالاخره توانست روشی سرتاسر برای فیس تایم روی iOS 7 بیاید که دیگر حقوق پتنت VirnetX را نیز نقض نمی کرد. از سوی دیگر، برای ذخیره پول خود، اپل تنها راهکار را در اجبار کاربران به استفاده از iOS 7 به جای iOS 6 دید تا بتوانند از تکنولوژی سرتاسر جدید بهره ببرند. هرچه کاربران مدت بیشتری از iOS 6 استفاده می کردند، اپل هم می بایست هزینه بیشتری به Akamai پرداخت می کرد.

همانطور که از همین پیشینه می توان حدس زد، حالا کمپانی Akamai می گوید اپل با نقض قانون رقابت منصفانه کالیفرنیا، برای فرار از پرداخت هزینه بابت سرویسی که به مشتریانش ارائه می شده، فیس تایم را روی iOS 6 از کار انداخته است. علاوه بر این، در پرونده گفته شده که اپل مشتریانش را به دریافت بیلدی از iOS 7 مجبور کرده که به خوبی روی مدل های قدیمی تر آیفون به اجرا در نمی است و هنگام راه اندازی نرم افزاری جدید، کرش می کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    مثل این میمونه گوشی ۵ سال پیش رو انتظار داشته باشیم آخرین اپدیت اندروید رو بگیره

  • اميرمهدى
    اميرمهدى | ۱۵ بهمن ۱۳۹۵

    چرت محض!

مطالب پیشنهادی