ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ MSI GT83VR Titan SLI

لپ تاپ های گیمینگ ابزارهای گران قیمتی هستند، پس منطق حکم می کند هنگام انتخابشان ابتدا مهم ترین نیازهای خود را اولویت بندی کنید، سپس برای یافتن ارزان ترین گزینه ای که همه ی آنها ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

لپ تاپ های گیمینگ ابزارهای گران قیمتی هستند، پس منطق حکم می کند هنگام انتخابشان ابتدا مهم ترین نیازهای خود را اولویت بندی کنید، سپس برای یافتن ارزان ترین گزینه ای که همه ی آنها را پوشش می دهد، بازار را جستجو نمایید.

اگر قابل حمل بودن برای شما اهمیت داشته باشد، احتمالاً باید قید تجربه عالی کیبورد های مکانیکی را بزنید. اگر طراحی ظریف می خواهید، سخت افزار بسیار قدرتمند داخل بدنه جا نمی گیرد و فشرده بودن قطعات هم، به ایجاد گرما و کاهش راندمان گرافیکی دستگاه منجر می شود. علاوه بر این، ده ها نکته ی ریز و درشت دیگر هم وجود دارد که می تواند هزینه ی پرداختی شما را در نهایت به مراتب کاهش یا افزایش دهد.

اما اگر محدودیت بودجه نداشته باشید و بهترین های ممکن را در یک لپ تاپ بخواهید چطور؟ در این صورت برای شما خبر خوشی داریم، اینکه یکی از قدرتمند و البته گران قیمت ترین لپ تاپ های گیمینگ MSI با نام GT83VR وارد بازار ایران شده و قابلیت هایی فراتر از نیازهای اکثر کاربران در اختیار خریدار قرار می دهد، البته در ازای پرداخت رقمی چشمگیر در حدود 24 میلیون تومان.

با پرداخت چنین رقمی، دو کارت گرافیک پرچمدار GTX 1080 را با آرایش SLI در اختیار خواهید داشت تا حداقل چند سالی خیالتان از بابت اجرای بازی ها روی بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن راحت باشد. پردازنده دستگاه نیز 6920HQ از سری اسکای لیک در نظر گرفته شده که پرچمدار ششمین نسل از پردازنده های اینتل به حساب می آید.

این لپ تاپ غول پیکر 18.4 اینچی به لطف 64 گیگابایت حافظه رم و 2 حافظه SSD از نوع M.2 که با آرایش RAID0 عمل می کنند، از نظر سرعت و توان پردازش هیچ کمبودی ندارد و عملکردی نیست که از دسترس آن خارج باشد.

اما در عین حال همین سخت افزار قدرتمند وزن و ابعاد دستگاه را تا حدی افزایش داده که قابل حمل بودن آن را زیر سوال برده است. بر همین اساس باید پرسید محصول جدید MSI چه ویژگی هایی دارد که پرداخت این رقم بالا برای فرم فکتور لپ تاپ را توجیه کند.

در ادامه ی مطلب با بررسی GT83VR 6RF Titan SLI همراه باشید.

ویژگی های کلیدی

  • پردازنده حداکثر Core i7 پرچمدار اینتل برای نسل اسکای لیک
  • صفحه نمایش 18.4 اینچی IPS با رزولوشن Full HD
  • دو کارت گرافیک GTX 1080 با 8 گیگابایت حافظه GDDR5X با آرایش SLI
  • تا 64 گیگابایت حافظه رم DDR4
  • دو حافظه SSD از نوع M.2 با آرایش RAID0
  • یک حافظه HDD با سرعت 7200 دور در دقیقه
  • کیبورد مکانیکی ساخت SteelSeries با سوییچ های Cherry MX Brown
  • رایتر بلوری
  • درگاه شبکه Killer Gb LAN
  • اتصال بیسیم Killer ac Wi-Fi و Bluetooth v4.1
  • 5 اسپیکر با توان 3W (شامل یک ساب ووفر)
  • خروجی SPDIF و خروجی 3.5 میلی متری HiFi
  • باتری 8 سلولی با توان 75 وات ساعت
  • وزن بدون آداپتورها 5.5 کیلو
  • شروع قیمت در وبسایت سازنده از 4200 دلار
  • قیمت در بازار ایران هنگام نگارش بررسی 24,320,000 تومان
  • مدل مورد استفاده در این بررسی مجهز به 64 گیگابایت حافظه رم و پردازنده Core i7 6920HQ با قدرت 2.9 گیگاهرتز

طراحی

بزرگ، غول آسا و عجیب؛ اینها صفت هایی هستند که در اولین برخورد با «GT83VR» از زبان بیننده خارج می شوند. این لپ تاپ غول پیکر 18.4 اینچی به تنهایی 5.5 کیلوگرم وزن دارد و علاوه بر این لازم است دو آداپتور بزرگ را هم به دستگاه متصل کنید.

MSI تولید کننده شجاعی است و این محصول را در حالی به بازار عرضه کرده که رقبا به سختی در تلاش هستند ابعاد محصولات خود را تا جای ممکن کاهش دهند، اما این شرکت مسیر کاملاً معکوس را در نظر گرفته و لپ تاپی به بازار عرضه کرده که مشابه های چندانی در برابر خود ندارد.

نکته ی جالب اینکه شرکت تایوانی که معمولاً وزن آداپتور محصولات را هم در وب سایت خود ذکر می کند، این بار ترجیح داده حدس زدن وزن این دو آداپتور نه چندان جمع و جور را بر عهده ی شما گذارد؛ تخمین ما هم در این میان چیزی حدود 2 کیلوگرم است.

طول و عرض دستگاه 458 در 335 میلی متر است و ضخامت بدنه که به شکل شیب دار طراحی شده از 42 میلی متر آغاز و در ضخیم ترین بخش به 69 میلی متر می رسد. برای مقایسه Alienware 18 البته با سخت افزار ضعیف تر حدود 56 میلی متر ضخامت دارد و ضخامت مدل 17 اینچی Origin EON17-SLX هم به 45 میلی متر می رسد.

Schenker XMG U727 نیز محصول دیگری است که از نظر سخت افزاری با «GT83VR» شباهت دارد و تقریباً هم وزن است، اما 2 سانتی متر باریک تر ساخته شده است، هرچند این مدل در بازار ایران پیدا نمی شود.

بر همین اساس می توان گفت شرکت تایوانی در مقایسه با رقبای خود عملکرد قابل قبول و مناسبی داشته است، اما با این حال از همان نگاه اول مشخص است که این دستگاه با وجود نام لپ تاپ، چندان هم قابل حمل به حساب نمی آید.

کیفیت ساخت و مقاومت بدنه برای محافظت از قطعات ارزشمند داخلی مناسب است

طراحی پشت بدنه مثل بیشتر لپ تاپ های سری گیمینگ MSI، کاپوت خودروهای اسپرت را تداعی می کند. جنس درب لپ تاپ هم از آلومینیوم خراش خورده و زیر بدنه از پلاستیکی ساخته شده که به اندازه کافی برای محافظت از قطعات داخلی ارزشمند این لپ تاپ مقاوم است.

اما تفاوت های اصلی دستگاه با ابزارهای معمول پس از باز کردن درب لپ تاپ نمایان می شود. «GT83VR» به دلیل ویژگی های خاص خود از طراحی غیر معمولی برخوردار است که به چشم چندان آشنا نمی آید.

نیمه ی پایین بدنه به یک کیبورد مکانیکی در ابعاد کامل اختصاص داده شده و یک ترک پد کوچک هم در کنار صفحه کلید حضور دارد که در عین حال، می تواند وظیفه قسمت num pad کیبورد را هم به انجام برساند.

بخش کوچکی از نیمه ی بالایی که از فلز ساخته شده به اسپیکر اختصاص دارد و باقی این قسمت کاملاً خالی است، البته صرف نظر از تصویر زیبای اژدهایی که نشان محصولات گیمینگ MSI به حساب می آید، اما کاربردی ندارد. یک چراغ نواری شکل قرمز رنگ هم این دو بخش بالا و پایین را از یکدیگر جدا می کند.

به تعداد افرادی که لپ تاپ جدید را مشاهده می کنند، ایده های متنوعی وجود دارد که شرکت سازنده می توانست این فضای خالی را برای آنها در نظر گیرد. حتی اگر این ویژگی رقمی در حدود یک میلیون تومان هم به قیمت دستگاه اضافه می کرد، باز هم در مقایسه با قیمت کل محصول، منطقی و معقول به نظر می رسید.

اما در هر حال کیفیت ساخت محصول کاملاً بالا به نظر می رسد. بدنه، دکمه ها و لولاها همگی شایسته ی یک محصول چند ده میلیون تومانی هستند و به نظر نمی رسد به این سادگی ها مشکلی در عملکرد آنها ایجاد شود.

بدنه ی بزرگ ضمناً این امکان را برای شرکت سازنده فراهم آورده که مجموعه متنوعی از درگاه ها را برای محصول خود فراهم کند. در سمت راست تنها دو درگاه USB 3.0 به چشم می خورد و درگاه های مربوط به انتقال تصویر هم در پشت بدنه و کنار محل اتصال شارژر و کابل شبکه قرار دارند، از جمله یک مینی دیسپلی پورت، یک HDMI 2.0 و یک تاندربولت 3 یا همان USB-C با قابلیت انتقال تصویر.

MSI در بسیاری از لپ تاپ های خود درگاه های خروجی تصویر را پشت بدنه قرار می دهد و این محل بر اساس تجربه بهترین انتخاب به حساب می آید، چرا که به سادگی می توانید کابل های مورد نیاز برای این منظور را پشت بدنه مخفی کنید.

درگاه های باقی مانده که در سمت چپ بدنه حضور دارند هم این موارد هستند؛ جک 3.5 میلی متری خروجی هدفون و ورودی میکروفون، 3 درگاه USB 3.0، درگاه SPDIF، جک 3.5 میلی متری صدای Hi-Fi، درایو نوری بلوری و قفل کنسینگتون.

درگاه دیگری که در این بخش قرار دارد کارت خوان است و مثل دیگر لپ تاپ های MSI سرعت بالایی دارد. با انتقال یک فایل 1 گیگابایتی روی حافظه دستگاه سرعت 189 مگابایت برای خواندن و 157 مگابایت برای نوشتن اطلاعات ثبت شد که رقم مناسبی به حساب می آید.

برای مقایسه Asus G752VS را در نظر داشته باشید که سرعت درگاه کارت خوان آن از 100 مگابایت در ثانیه بالاتر نمی رود یا محصولات دیگری که سرعت این بخش در آنها حتی با USB 2.0 برابری می کند.

بالای نمایشگر هم میکروفون های کوچک و یک وبکم به چشم می خورد که قادر است تصاویر Full HD را با نرخ 30 فریم در هر ثانیه ثبت کند، یعنی چیزی در حد یک تلفن هوشمند میان رده یا حتی اقتصادی.

سازنده می توانست ایده های زیادی را روی فضای خالی بالای بدنه پیاده کند

در مجموع باید گفت لپ تاپ جدید و قدرتمند MSI از کیفیت ساخت مناسبی بهره می برد و طراحی آن هم با وجود نامعمول بودن قابل قبول است، هرچند انتظار می رفت سازنده بخش قابل توجهی از فضای موجود در بالای کیبورد را برای یک قابلیت کاربردی مورد استفاده قرار دهد.

خصوصاً اینکه در نسل قبل این بخش به راحتی و با اندکی فشار از جایگاه خود خارج می شد تا امکان دسترسی به قطعات داخلی برای تعمیر و ارتقاء وجود داشته باشد، اما حالا در محصول تازه این قسمت با پیج به بدنه متصل شده است و جدا کردنش به مراتب دشوار تر است.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که برای داشتن بالاترین توان سخت افزاری لازم است قابل حمل بودن دستگاه را تا حد زیادی فدا کنید، در نتیجه محصول بزرگ قدرتمندی مثل Razer Blade Pro در مقابل «GT83VR» یک لپ تاپ ظریف و جمع و جور به نظر می رسد.

قابلیت تعمیر و ارتقاء

همانطور که اشاره کردیم در نسل قبل به راحتی می توانستید پنل بالای کیبورد را با یک اشاره به شکل کشویی از جایگاه خود خارج کنید، اما حالا در مدل جدید این قسمت با دو پیچ به بدنه متصل شده است، در نتیجه جدا کردن آن با دشواری بیشتری انجام می گیرد.

با جدا کردن این بخش، می توانید به درایو نوری، درگاه های M.2، محل قرار گرفتن هارد 2.5 اینچی و 2 اسلات حافظه دسترسی داشته باشید. جدا کردن بخش زیرین بدنه هم پس از باز کردن 16 پیچ انجام می گیرد.

تازه پس از جدا کردن این تعداد پیچ، باید مثل برخی لپ تاپ های ایسوس، نوار پلاستیکی متصل به لولای نمایشگر را هم جدا کنید تا در نهایت امکان دسترسی به قطعات داخلی دستگاه وجود داشته باشد.

بر همین اساس باید بگوییم لپ تاپ قدرتمند MSI از نظر امکان ارتقاء و تعمیر پذیری جایی در سطح متوسط قرار می گیرد.

کیبورد و ترک پد

سال گذشته نسل قبلی این محصول یکی از نخستین لپ تاپ های مجهز به کیبورد مکانیکی به حساب می آمد. حالا در «GT83VR» باز هم شاهد بکار گرفتن کیبورد مکانیکی هستیم که برای گیمیرها لذت بخش است و تاثیر محسوسی هم در تجربه کاربری دستگاه دارد.

مثل بیشتر لپ تاپ های گیمینگ MSI، وظیفه ی ساخت کیبورد به SteelSeries محول شده که پیشتر عملکرد مناسب خود را در این زمینه نمایش داده است. اما جالب اینکه سوییچ های زیر هر کلید از نوع MX Brown ساخت Cherry در نظر گرفته شده که پیشتر در محصولات بسیاری از جمله تولیدات Razer و لاجیتک کیفیت بالای خود را اثبات کرده است.

پرسش دشوار اینجاست که تجربه تایپ دستگاه مناسب تر است یا صدای مطبوع آن؟

چنین ترکیبی، به تجربه تایپ عالی در لپ تاپ غول پیکر MSI منجر شده است. دکمه ها به لطف ارتفاع زیاد بازخورد مناسبی به انگشتان کاربر منتقل می کنند و هنگام تایپ، صدای دلپذیری از سوییچ های مکانیکی منتشر می شود که دلپذیر است و کامپیوترهای دوست داشتنی قدیمی را تداعی می کند؛ پیش از اینکه لپ تاپ هایی باریک با کیبورد بی روح پلاستیکی جای آنها را بگیرند.

البته باید توجه داشت که «GT83VR» یکی از معدود لپ تاپ های مجهز به کیبورد مکانیکی به حساب می آید و کاربرانی که تاکنون از محصولات دیگر استفاده می کردند احتمالاً در طول سالهای اخیر به تجربه کاربری کیبوردهای مرسوم عادت کرده باشند.

بر همین اساس احتمالاً مدتی طول می کشد به صدای تایپ کردن روی این لپ تاپ عادت کنید و شاید بهتر بود سازنده سوییچ های جدید و بی صدای مکانیکی ساخت چری را برای کیبورد مورد استفاده قرار می داد.

چراغ های کیبورد این لپ تاپ ضمناً تنها به رنگ قرمز هستند و امکان شخصی سازی یا ایجاد تغییر در آنها وجود ندارد، خصوصیتی که با توجه به قیمت دستگاه محل پرسش است.

بر خلاف اندازه ی کامل کیبورد، ترک پد دستگاه بسیار کوچک به نظر می رسد. البته اندازه ی 4.3 در 2.5 اینچی این ترک پد کمابیش با لپ تاپ های عادی یکسان است، اما به شکل عمودی کنار کیبورد تعبیه شده و بر همین اساس فضای چندانی برای حرکت انگشت کاربر به چپ و راست وجود ندارد.

نکته ی جالب اینکه این ترک پد در عین حال به عنوان num pad لمسی هم عمل می کند و کافی است دکمه ی آن را فشار دهید تا چراغ زیر ترک پد روشن شده و اعداد را نمایش دهد.

در مورد دقت تشخیص لمس ترک پد و روان بودن حرکت انگشت بر سطح آن اما جای انتقادی وجود ندارد و عملکرد دستگاه در این زمینه کاملاً قابل قبول است، هرچند به رقیبی مثل مک بوک های اپل نمی رسد.

نمایشگر

لپ تاپ غول پیکر MSI مثل نسل پیش از خود به یک نمایشگر 18.4 اینچی IPS با رزولوشن Full HD مجهز است، در حالی که با توجه به اندازه، قیمت و دیگر ویژگی های دستگاه انتظار می رفت این بار شاهد افزایش رزولوشن به 4K باشیم.

البته تفاوت این دو مقدار با توجه به فاصله نزدیک کاربر از نمایشگر هنگام استفاده از دستگاه آنقدر ها هم محسوس نیست، ضمن اینکه امکان اتصال 3 نمایشگر با رزولوشن 4K برای «GT83VR» در نظر گرفته شده است.

یک راه حل دیگر هم استفاده از حالت Dynamic Super Resolution در نرم افزار Geforce Experience است که تاحدی رزولوشن 4K را شبیه سازی می کند، اما نباید از روش های نرم افزاری انتظار دست یافتن به کیفیت مشابه سخت افزار واقعی را داشته باشید.

اما یک نقطه ضعف مهم دیگر هم وجود دارد که البته این بار چندان هم قابل اغماض نیست، اینکه صفحه نمایش «GT83VR» با وجود دو کارت گرافیک پرچمدار، از ویژگی G-Sync پشتیبانی نمی کند.

رزولوشن Full HD و عدم پشتیبانی از G-Sync دو نقطه ضعف عمده در این بخش

شرکت تایوانی می گوید امکان استفاده از این قابلیت روی نمایشگر 18.4 اینچی وجود ندارد و این موضوع از دست تولید کننده خارج بوده است، اما شاید بهتر بود سازنده راه حلی برای این موضوع پیدا می کرد، حتی شاید ایجاد تغییر در سخت افزار دستگاه یا استفاده از فناوری رقیب یعنی FreeSync.

اینکه برای داشتن دو کارت گرافیک GTX 1080 و یک نمایشگر 18.4 اینچی رقمی در حدود 24 میلیون تومان هزینه کنید اما امکان لذت بردن از فناوری G-Sync وجود نداشته باشد تا حدی نقض غرض محسوب می شود و مشخص نیست سازنده بر چه اساس چنین تصمیمی گرفته است.

اما گذشته از این دو نکته، نمایشگر بزرگ محصول جدید MSI کیفیت قابل قبولی برای لذت بردن از اجرای بازی ها در اختیار کاربر قرار می دهد.

صفحه نمایش دستگاه که با نسل پیشین یکسان است، باز هم از 96 درصد استاندارد رنگهای sRGB و 74 درصد AdobeRGB پشتیبانی می کند که استفاده در حوزه گیمینگ رقم قابل قبولی به حساب می آید.

دقت نمایش رنگ ها و میزان نزدیکی آنها به دنیای واقعی هم همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید قابل قبول است و امتیاز 1.96 در مجموع با نمایشگرهای با کیفیت دسکتاپ برابری می کند (هرچه اعداد به صفر نزدیک تر باشند بهتر است).

در نهایت به جدول میزان روشنایی و کنتراست تصویر می رسیم که نشان می دهد روشنایی صفحه نمایش در بالاترین حالت تقریباً به 347 نیت می رسد. اگر تصمیمی برای جابجایی دائم و استفاده از لپ تاپ غول پیکر جدید در فضای باز نداشته باشید، این رقم کاملاً نیازهای شما را تامین می کند، اما نسبت کنتراست می توانست بهتر باشد.

افزایش کنتراست می تواند به بالارفتن عمق رنگ مشکی و بهتر شدن کیفیت تصویر منجر شود، در نتیجه انتظار می رود سازنده در نسل آینده این خصوصیت را در کنار رزولوشن صفحه نمایش افزایش دهد و پشتیبانی از G-Sync یا فناوری های مشابه را هم به نمایشگر لپ تاپ گران قیمت خود اضافه کند.

MSI یکی از اولین شرکت هایی به حساب می آید که پشتیبانی از درگاه تاندربولت 3 را به لپ تاپ های گیمینگ خود افزوده است. «GT83VR» علاوه بر این به درگاه های مینی دیسپلی پورت 1.2 و HDMI 2.0 هم مجهز است که به لطف آنها می توانید جمعاً 3 مانیتور با کیفیت 4K و نرخ 60 هرتز را به دستگاه متصل نمایید.

Dragon Center

«GT83VR» مثل دیگر لپ تاپ های گیمینگ MSI به نرم افزار Dragon Center مجهز است که قابلیت های سودمندی را برای بازی کردن در اختیار کاربر قرار می دهد. این نرم افزار 6 پنل مجزا دارد که در ادامه عملکرد هر یک را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

  • App Portal: برای دسترسی به میان بر نرم افزارهای ضروری گیمینگ، از جمله کنترلر SteelSeries (برای تعریف ماکرو و شدت روشنایی چراغ کلیدها)، MSI True Color برای تنظیم رنگ نمایشگر، Nahimic برای بهبود و شخصی سازی پخش صدا، Killer Network Manager برای مدیریت اتصال شبکه، Xspilit Game Cast برای اشتراک گذاری ویدیوی بازی ها و موارد دیگری که بسته به نیاز خود می توانید به این بخش اضافه کنید.
  • System Monitor: در این قسمت می توانید جزئیاتی مثل میزان فشار روی حافظه رم، حافظه داخلی، پردازنده و کارت گرافیک را مشاهده کنید، دمای سیستم را تحت نظر داشته باشید و سرعت اتصال LAN و وای-فای را زیر نظر بگیرید.
  • LED Wizard: این پنل برای شخصی سازی رنگ دکمه های کیبورد کاربرد دارد، اما در «GT83VR» چنین قابلیتی وجود ندارد و این بخش از نرم افزار Dragon Center در آن غیر فعال است.
  • System Tuner: در این پنل می توانید جزئیات عملکرد دستگاه را به میل خود تنظیم کنید، از جمله انتخاب حالت نمایش رنگها از بین گزینه های موجود، انتخاب سرعت عملکرد فن ها، انتخاب حالت مصرف انرژی (و میزان توان پردازشی)، فعال کردن X Boost برای افزایش سرعت حافظه های داخلی و جانبی مبتنی بر USB، انتخاب پروفایل کیبورد و فعال یا غیر فعال کردن دکمه ی ویندوز و در نهایت دکمه VR Ready که اگر آن را فعال کنید، دستگاه تمام عملکردهای غیر ضروری و سنگین را محدود می کند تا بالاترین توان پردازش گرافیکی ممکن در اختیار هدست های واقعیت مجازی قرار داشته باشد.
  • Mobile Center: این بخش برای کنترل لپ تاپ از طریق موبایل کاربرد دارد که در ایران فعال نیست، در نتیجه از توضیح بیشتری صرف نظر می کنیم.
  • Tool & Help: آخرین بخش به عملکردهای فنی مثل کالیبره کردن باتری، ایجاد image های پشتیبان از ویندوز، مطالعه ی راهنمای سازنده و اتصال به بخش پشتیبانی MSI اختصاص دارد.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر، گالری پنل های مختلف Dragon Center را مشاهده فرمایید.

توان پردازش گرافیکی

هنگامی که نام کارت گرافیک پرچمدار GTX 1080 که پیشرفته ترین ساخته ی انویدیا تاکنون به حساب می آید روی محصولی ثبت شده باشد، توان پردازش گرافیکی به اساسی ترین ویژگی محصول تبدیل می شود، خصوصاً اگر لفظ SLI از وجود دو کارت گرافیک در بدنه ی دستگاه حکایت داشته باشد.

البته امکان سفارش محصول با کارت های 1070 یا حتی 1060 هم وجود دارد، اما هر کدام را که انتخاب کنید تردیدی نداشته باشید که توان پردازشی نسل جدید پاسکال، به شکل قابل توجهی نسبت به سری قبل یعنی مکسول افزایش یافته است.

بالاترین مدل به 8 گیگابایت حافظه بسیار سریع GDDR5X مجهز است و  2560 واحد سایه زنی (shader unit) دارد، در حالی که این میزان در GTX 1070 که یک سطح پایینتر از پرچمدار اخیر به حساب می آید، 6 گیگابایت حافظه GDDR5-VRAM و 2048 واحد سایه زنی در نظر گرفته شده است.

قدرت سخت افزاری دستگاه تا سالها کافی به نظر می رسد

برای بررسی عملکرد «GT83VR» در این بخش، نتایج بنچمارک های حاصل شده را با محصولات دیگر مقایسه می کنیم تا یک جمع بندی کلی در مورد توان پردازش دستگاه در اختیار داشته باشید.

پیش از هر چیز کارت گرافیک Titan X را به عنوان مرجع مقایسه در نظر داشته  باشید که حتی روی یک کامپیوتر اورکلاک شده هم نمی تواند امتیازی بالاتر از 7900 را در تست DX12 Time Spy (این تست نسخه DX12 معادل بنچمارک Fire Strike به حساب می آید).

اما «GT83VR» رقم اندکی بالاتر از 10 هزار را کسب کرد که از توان خارق العاده ی دستگاه حکایت دارد و تقریباً دو برابر از Asus G752VS مجهز به یک کارت گرافیک GTX 1070 بالاتر است.

البته محصولی هم مثل Schenker XMG U727 با کارت گرافیک GTX 1080 SLI وجود دارد که حدود 20 درصد عملکرد مناسب تری نسبت به MSI ارائه می کند، اما این مدل در بازار ایران عرضه نمی شود، ضمن اینکه اختلاف آنقدری نیست که پرداخت هزینه ی بالاتر برای تهیه آن مدل را توجیه کند.

نسخه دسکتاپ GTX 1080 نیز برای مقایسه در همین تست امتیاز 14200 را به شکل تکی و 16000 را در آرایش SLI کسب کرده است که دومی تقریباً 60 درصد از «GT83VR» بیشتر است.

این محصول در تست 7 PCMark که عملکرد پردازنده را هم در کنار کارت گرافیک در نظر می گیرد، امتیاز 8893 را کسب کرد که نشان می دهد تنها لپ تاپ های معدودی مثل Asus GX700 در بازار هستند که می توانند از این نظر با «GT83VR» رقابت نمایند.

باید توجه داشت که پردازنده مورد استفاده در این محصول پرچمدار اینتل و قدرتمند ترین مدل ساخته شده در سری اسکای لیک یا همان نسل شش به حساب می آید.

بر همین اساس و طبق امتیازهای به دست آمده می توان با اطمینان گفت «GT83VR» برای واقعیت مجازی، رزولوشن 4K، راه اندازی چند مانیتور روی سیستم ماتریس دیسپلی و اجرای نرم افزارهای سنگین گرافیکی به طور کامل آمادگی دارد.

در مجموع «GT83VR» در ازای هزینه چند ده میلیونی که از شما طلب می کند، توان پردازش بسیار بالایی را در اختیارتان قرار می دهد، خصوصاً با توجه به اینکه رزولوشن نمایشگر دستگاه Full HD است و نسبت به 4K فشار بسیار کمتری به کارت گرافیک وارد می کند.

البته اگر بخواهید، امکان اتصال مانیتور 4K و اجرای بازی ها روی بالاترین تنظیمات گرافیکی با این رزولوشن هم وجود دارد و لپ تاپ جدید MSI به لطف قدرت سخت افزاری خود به این زودی ها از این نظر با کمبودی مواجه نمی شود.

اجرای بازی ها

حتی یک کارت گرافیک GTX 1080 هم برای اجرای سنگین ترین بازی ها با بالاترین تنظیمات گرافیکی روی رزولوشن Full HD به خوبی کفایت می کند، چه رسد به اینکه دو کارت را با آرایش SLI در اختیار داشته باشید.

بر همین اساس رسیدن به نرخ بالای 60 فریم در هر ثانیه در بازی های سنگینی مثل  The Witcher 3، Assassin's Creed Syndicate یا Rise of the Tomb Raider بدون کوچکترین نگرانی انجام می گیرد، حتی در صورت انتخاب رزولوشن 4K.

در بازی های سبک تر یا تنظیمات گرافیکی پایینتر هم دستیابی به نرخ های بالای صد فریم در هر ثانیه به سادگی ممکن است. البته توصیه می کنیم در صورت انتخاب این لپ تاپ یک مانیتور 4K هم تهیه کنید تا بالاترین لذت اجرای بازی ها برای شما ممکن باشد.

تنها نقطه ضعفی که در این بخش به چشم می خورد این است به نظر می رسد به دلیل مشکلات درایور کارت گرافیک SLI، گاهی اوقات دستگاه عملکرد چندان پایداری ندارد و ممکن است هنگام اجرای برخی از بازی ها با اختلال مواجه شوید.

تنها نقطه ضعف این بخش به درایورهای SLI مربوط می شود

حتی نصب مجدد آخرین نسخه از درایور کارت گرافیک هم چنین مشکلاتی را در حال حاضر رفع نمی کند و به نظر می رسد باید منتظر انتشار بروزرسانی های بیشتری باشیم.

برای درک بهتر موضوع لازم است اشاره کنیم که هنگام انجام بازی بتلفیلد 1 ناگهان با پرش و سبز شدن تصویر روبرو شدیم و همین اختلال هنگام اجرای بنچمارک Fire Strike Ultra امتیاز دستگاه را به نصف یعنی حدود 4 هزار کاهش داد.

حتی هنگام اجرای برخی از بازی ها مثل Fifa 17 یا Batman Arkham Knight دستگاه نمی تواند از کارت گرافیک دوم بهره مند شود که این موضوع هم به مشکلات درایور باز می گردد، بر همین اساس انتظار می رود سازنده در همکاری با انویدیا در آینده چنین مشکلاتی را مرتفع نماید.

سیستم خنک کننده

توان پردازش بالا بدون وجود یک سیستم خنک کننده با کارایی مناسب معنا ندارد، حتی اگر داخل بدنه این لپ تاپ 18.4 اینچی فضای زیادی برای گردش هوا موجود باشد. شرکت تایوانی بر همین اساس سیستم Cooler Boost Titan را برای «GT83VR» در نظر گرفته که برای خنک کردن دو کارت گرافیک پرچمدار، 15 لوله حرارتی دارد.

این سیستم خنک کننده علاوه بر لوله های گرمایی، دو فن با 29 پره برای کارت های گرافیک و یک فن با 23 پره برای پردازنده دارد که عملکرد آنها نسبت به نسل قبلی 30 درصد بهبود یافته است.

به لطف این سیستم کارآمد و بهبودیافته، دمای داخلی دستگاه حین یکساعت اجرای بازی های سنگین از 55 تا 65 سانتی گراد بالاتر نمی رود، در حالی که لپ تاپ های دیگر در این حالت به راحتی رقم هایی بین 80 تا 90 درجه سانتی گراد را ثبت می کنند.

خوشبختانه به دلیل دمای نه چندان بالای داخل بدنه سیستم خنک کننده عموماً با کمترین صدا فعالیت می کند و مزاحمت قابل توجهی برای کاربر ایجاد نمی کند. در صورت نیاز به خنک کردن سریع دستگاه هم یک دکمه اختصاصی در بالای کیبورد تعبیه شده که پس از فشردن فن ها را با تمام توان و البته صدای زیاد وارد عمل کرده و دمای داخل بدنه را به سرعت کاهش می دهد.

سرعت حافظه داخلی

در «GT83VR» سرعت حرف اول و آخر را می زند و سازنده هم برای رسیدن به این هدف از هیچ چیز فروگذار نکرده است، از جمله دو حافظه بسیار پر سرعت SSD از نوع M.2 با ظرفیت 256 گیگابایت که با آرایش RAID-0 به یکدیگر متصل شده و یک حافظه 512 گیگابایتی تشکیل داده اند.

در RAID-0 یا همان Disk Stripping، فایل ها هنگام انتقال به دو قسمت تقسیم شده و هریک از دو قسمت به شکل همزمان روی یکی از حافظه ها منتقل می شود، در نتیجه سرعت تبادل داده ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

برای دست یافتن به نتایج شگفت انگیز در بنچمارک ها آماده باشید

البته باید توجه داشته باشید که حافظه های SSD خصوصاً از نوع M.2 در حال حاضر یکی از سریع ترین فناوری های در دسترس هستند و بر همین اساس انتظار می رود ترکیب RAID-0 در آنها در کنار فناوری PCIe/NVMe به ثبت نتایج شگفت انگیز در بنچمارک ها منجر گردد.

در نهایت هم با چیزی جز این مواجه نشدیم. محصول MSI در بنچمارک AS SSD نشان داد می تواند اطلاعات را با سرعت بیش از 2800 مگابایت در ثانیه به شکل متوالی خوانده و با سرعت بیش از 2100 مگابایت در ثانیه بنویسد.

در بنچمارک CrystalDiskMark هم سرعت بیش از 3200 برای خواندن و 2600 برای نوشتن به شکل متوالی ثبت شد که نتایج پیشین را تایید می کند و از آن فراتر می رود.

هرچند چنین ارقامی از حافظه های مبتنی بر SATA-III (با سرعت حداکثر 500 تا 550 مگابایت در ثانیه به شکل تئوری) به مراتب بیشتر است، اما باید توجه داشته باشید که به شکل روزمره درصد بسیار کمی از خواندن و نوشتن اطلاعات به شکل متوالی انجام می گیرد و این سرعت در نهایت بیش از همه برای کاربرانی محسوس است که می خواهند عملیات رندرینگ، تبدیل یا جابجایی فایل های مالتی مدیا را به انجام برسانند.

البته بدون تردید 512 گیگابایت حافظه برای نصب بازی روی یک لپ تاپ گیمینگ کافی به نظر نمی رسد. «GT83VR» بر همین اساس به یک حافظه HDD یک ترابایتی HGST Travelstar 7K1000 هم مجهز است که 7200 دور در دقیقه سرعت دارد و یکی از خوش نام ترین ها در نوع خود به حساب می آید.

این حافظه هم در بنچمارک CrystalDiskMark رقم های 132 و 125 برای خواندن و نوشتن اطلاعات را کسب کرد که برای نگهداری از داده های بازی ها کفایت می کند و با توقع ما هم مطابق است.

در نهایت بد نیست اشاره کنیم که اگر سرعت یا ظرفیت بالاتری می خواهید هم شرکت سازنده امکان اضافه کردن دو ماژول حافظه ی دیگر از نوع mSATA را برای دستگاه در نظر گرفته است که می توانند به شکل RAID نیز مورد استفاده قرار گیرند.

پخش صدا

غول پیکر بودن ابعاد لپ تاپ هرچند قابل حمل بودن آن را کاهش می دهد، اما در مقابل فضای بیشتری برای تعبیه کردن تجهیزات مربوط به پخش صدا در اختیار تولید کننده ی دستگاه قرار می دهد.

«GT83VR» بر همین اساس به سیستم صوتی 4.1 شامل 4 اسپیکر با توان 3 وات و یک ساب ووفر با توان مشابه مجهز است. آرایش اسپیکرها نسبت به نسل قبل بدون تغییر باقی مانده است، یعنی 4 اسپیکر در نوار بخش بالای کیبورد و ساب ووفر در زیر بدنه.

این اسپیکرها ضمناً به دست شرکت دانمارکی Dynaudio ساخته شده که مدتهاست تجهیزات پخش صدای لپ تاپ های MSI را تامین می کند و عملکرد قابل قبولی در این زمینه دارد.

«GT83VR» هم به لطف سیستم 4.1 کاناله صدای بسیار بلندی دارد و پخش صدا را هم با جلوه ای فراگیر انجام می دهد که برای پر کردن فضاهای بزرگ به راحتی کفایت می کند.

بلندی صدای بیش از حد نیاز و قدرت بیس کمتر از آن

کیفیت پخش هم در مقایسه با لپ تاپ ها قابل قبول است، اما مشکلی که وجود دارد متناسب نبودن عمق بیس با فرکانس های دیگر است. به دلیل همین خصوصیت لازم است برای حس کردن بیس با عمق مناسب صدای دستگاه را تا حد زیادی بلند کنید، اما در این حالت فرکانس های زیر بیش از حد بلند پخش شده و حتی در مقاطعی با دیستورشن مواجه خواهید شد.

اما در صورت اینکه بلندی صدا کمتر باشد، پخش صدای شفاف، تمیز و قابل قبولی در اختیار دارید که عمده ترین نقطه ضعف آن به کافی نبودن فرکانس های بیس باز می گردد.

در صورتی که به شخصی سازی صدا تمایل داشته باشید هم از طریق نرم افزار Nahimic می توانید اکولایزر را تغییر دهید، حالت پخش صدای مناسب برای فیلم، موسیقی یا انجام بازی را انتخاب کنید یا حالت افزایش بیس را فعال کنید.

گذشته از اسپیکرها، «GT83VR» در زمینه پخش صدا امکانات متنوعی دارد، از جمله مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ ESS Sabre با پشتیبانی از فایل های صوتی رزولوشن بالا (حداکثر 32 بیت/384 کیلوهرتز) و خروجی هدفون Hi-Fi که از 16 تا 600 اهم پشتیبانی می کند و اتصال هدفون های بسیار با کیفیت را به دستگاه امکان پذیر می کند، یعنی همان ویژگی که می تواند لذت شما را از انجام بازی ها دو چندان کند.

باتری

انرژی اژدهای غول پیکر MSI توسط دو آداپتور 330 وات تامین می شود و همین موضوع نشان می دهد دستگاه برای عملکرد خود به مصرف چه میزان انرژی بالایی احتیاج دارد.

بر همین اساس انتظار نمی رود «GT83VR» قادر باشد مدت زیادی را دور از پریز برق به فعالیت ادامه دهد و احتمالاً شما هم تمایل چندانی به جابجایی این غول 5.5 کیلویی (بدون در نظر گرفتن وزن بالای 2 آداپتور بزرگ) نداشته باشید.

طول عمر باتری هرگز ویژگی قابل توجه لپ تاپ های گیمینگ به شمار نمی رود

برای بررسی عملکرد دستگاه در این بخش لپ تاپ را از برق جدا و انجام بازی را با روشنایی 50 درصد نمایشگر و اتصال فعال وای-فای آغاز کردیم. در این حالت ظرف حدود یک ساعت شارژ باتری 8 سلولی که 75 وات ساعت توان دارد به پایان رسید.

اگه توان پردازش و قابلیت های پر وصرف دستگاه را کمتر مورد استفاده قرار دهید، این میزان تا 2 یا 3 ساعت هم قابل افزایش است، رقمی که «GT83VR» را اندکی بالاتر از نسل پیش از خود و پایین تر از محصولات 17.3 اینچی مثل Asus ROG G752VS و Gigabyte P57W قرار می دهد.

بر اساس این رقم همچنین می توان گفت عمر باتری «GT83VR» تقریباً نیمی از متوسط بازار کمتر است و رقیبی مثل Razer Blade Pro عملکرد مناسب تری در این بخش ارائه می کند، اما باید توجه داشت که عمر باتری در هر حال نقطه قوت محصولات گیمینگ به حساب نمی آید.

جمع بندی

پیشتر که MSI لپ تاپ GT80 را به بازار عرضه کرده بود، بسیاری اعتقاد داشتند جامعه ی مخاطبِ این محصول، آنقدری پر تعداد نیست که ادامه ی تولید آن را ممکن کند.

اما حالا شاهد رونمایی از GT83VR Titan SLI هستیم که نسل جدید و بهبودیافته ی مدل پیشین به حساب می آید و در عین حال، نشان می دهد گیمیرهایی که حاضر باشند برای داشتن بالاترین توان سخت افزاری ممکن روی لپ تاپ، 4200 دلار به بالا بپردازند، آنقدر ها هم کم شمار نیستند.

اگر شما هم در زمره چنین کاربرانی هستید و بودجه ای نامحدود در اختیار دارید، GT83VR در ازای 24 میلیون تومان، بالاترین های ممکن را به شکل یک لپ تاپ مخصوص گیمینگ در اختیارتان قرار می دهد، یعنی چیزی بیشتر از آنچه در حال حاضر برای اجرای بازی ها نیاز دارید.

حتی یک کارت گرافیک پرچمدار GTX 1080 هم برای به زانو درآوردن سنگین ترین بازی ها کفایت می کند، اما GT83VR دو عدد از آنها را دارد. 64 گیگابایت حافظه ی رم تا سالها کافی به نظر می رسد و ترکیب دو حافظه SSD M.2 با آرایش RAID0، بالاترین سرعت نقل و انتقال داده ها را فراهم می آورد.

چنین خصوصیاتی در کنار پردازنده پرچمدار اینتل، GT83VR را به یک اژدهای تمام عیار تبدیل کرده و به نظر نمی رسد به این زودی ها کم آوردن دستگاه حین اجرای سنگین ترین پردازش ها را شاهد باشید، هرچند برای به دست آوردن چنین محصولی باید به اندازه 2 کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و یک لپ تاپ گیمینگ عالی، هزینه کنید.

در حقیقت باید بگوییم MSI در تولید این محصول به سیم آخر زده تا نشان دهد اگر محدودیت بودجه دست و پای سازنده را نبسته باشد، یک لپ تاپ گیمینگ چه ویژگی هایی خواهد داشت. حالا دیگر شرکت تایوانی یک تولید کننده ی شجاع به حساب می آید که مشاهده ی هر تصمیمی از آن محتمل است.

مزایا
  • قدرت سخت افزاری و توان گرافیکی خارق العاده
  • کیبورد مکانیکی در اندازه کامل با قابلیت شخصی سازی رنگ چراغ ها
  • سرعت بسیار بالای حافظه داخلی
  • درگاه های متنوع
  • آمادگی کامل برای واقعیت مجازی
  • سیستم خنک کننده با کارایی بالا و صدای قابل قبول
معایب
  • قیمت
  • عدم پایداری عملکرد کارت گرافیک (احتمالاً به دلیل مشکل درایور SLI)
  • رزولوشن Full HD نمایشگر و عدم پشتیبانی از G-Sync
  • امکان تعمیر و ارتقای کاهش یافته نسبت به نسل قبل
  • قدرت بیس اسپیکر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۳۰ بهمن ۱۳۹۵

    من یسری نشستم حساب کردم با 22 تومن بهترین کیس گیمینگ با بهترین مانیتور و حرفه ای ترین موس و کیبورد و هدست و غیره میشه بست. این مدل لپ تاپ ها یه پارادوکسه . خب اونی که میخواد ثابت بزاره بره کیس ببنده خیلی هم براش بهتر در میاد

  • 312
    312 | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    هیچ حرفی ندارم ولی ببخشید طرف باید روانی یا مایه دارباشه اونم چی مایه داری که باباش پول بهش بده نه یکی مثل ما که باهزار جون کندن هزارتومن درمیارم اخرش باید پول نیوده توی جیب خرج بدبختیمون بکنیدم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی