ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کروم بوک چیست و برای خرید آن باید به چه مواردی توجه کنیم

زمانی که کروم بوک رونمایی شد هیچ چیز قابل پیش بینی نبود و مطمئن نبودیم که چگونه این پلتفرم می خواهد نزد کاربران به محبوبیت برسد. کروم بوک ها فوق العاده کم هزینه و برای ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

زمانی که کروم بوک رونمایی شد هیچ چیز قابل پیش بینی نبود و مطمئن نبودیم که چگونه این پلتفرم می خواهد نزد کاربران به محبوبیت برسد. کروم بوک ها فوق العاده کم هزینه و برای مصرف روزانه بیش از حد ساده هستند، با این حال موفق شدند در سه ماهه ی اول سال 2016 بهتر از مک بوک های اپل فروش داشته باشند.

سوالی که بیشتر کاربران پیرامون کروم بوک ها دارند این است که آیا چنین پلتفرمی می تواند تمامی نیازهای روزمره را برآورده کند؟ پاسخ به این سوال کمی دشوار است. راضی بودن شما از یک کروم بوک به کاری که از یک لپ تاپ انتظار دارید بستگی دارد.

کار با کروم بوک در عین حال که می تواند لذت بخش باشد، این توانایی را هم دارد که به یکی از ناامید کننده ترین تجربه های شما تبدیل شود و این دقیقاً به نحوه استفاده ی شما از آن بستگی دارد. بنابراین برای آن که ببینید یک کروم بوک مناسب شما است یا خیر باید به نیازهای خود رجوع کنید.

کروم بوک چیست؟

تمام چیزی که در کروم بوک می بینیم یک صفحه ی ورود زیبا به همراه مرورگر اینترنت شرکت گوگل به نام کروم است. در واقع کروم بوک ها عاری از هر چیز غیر ضروری هستند. این دیوایس ها مقدمه ای برای ورود گوگل به حوزه لپ تاپ ها محسوب می شوند. دستگاه های مذکور در حال اجرای سیستم عاملی هستند که برای ورود به دنیای وب طراحی شده است.

کافیست با حساب کاربری خود وارد سیستم شوید. پس از آن تنظیمات کروم شما (همراه با اپلیکیشن ها و افزونه ها) با این دیوایس همگام سازی خواهد شد. محیط یک کروم بوک به سبک سیستم عامل ویندوز طراحی شده، لانچر اپلیکیشن ها را در خود جای داده و دارای نوار وظیفه و سیستم تری (System Tray) هم هست.

اما تفاوت اصلی آن جاست که کروم بوک تنها می تواند مرورگر وب کروم را به همراه اپلیکیشن های آن اجرا نماید. ساده بودن یکی از ویژگی های کلیدی کروم بوک هاست. تمامی محاسبات شما داخل یک مرورگر کروم انجام می پذیرد. میزان استفاده ی شما از مرورگر وب و فضای اینترنت می تواند کمی به شما در انتخاب کمک کند.

کروم بوک اصلاً سیستم عامل پیچیده ای نیست؛ در آن با ویروس های معمول ویندوز مواجه نیستید، برنامه ی استارت آپی وجود ندارد که سرعت بوت را کاهش دهد، و هیچ Bloatware ای در آن نیست تا سبب هنگ کردن سیستم شما شود.

با این تفاسیر یک لپ تاپ باریک خواهید داشت که بسیار سریع راه اندازی می شود، دارای نسخه ی رومیزی کامل مرورگر کروم است و از کیبورد و تاچ پد نیز پشتیبانی می کند.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید گوگل به تازگی توانایی اجرای برنامه های اندروید را نیز به کروم بوک اضافه کرده است. این قابلیت شامل فروشگاه Play Store و هرچیزی که در آن وجود دارد می شود. ویژگی فوق هنوز در حال توسعه بوده و در فاز بتا قرار دارد و ضمنا تنها روی کروم بوک های معدودی قابل اجراست.

با این حال گوگل اعلام کرده که همه ی کروم بوک ها با شروع سال 2017 قادر هستند به اپلیکیشن های اندروید دسترسی داشته باشند.

کروم بوک چه تفاوتی با یک تبلت دارد؟

کروم بوک ها به طرق مختلف در حال رقابت با تبلت ها هستند. هر دوی این پلتفرم ها راه ساده و سریعی برای دسترسی به وب در اختیار شما می گذارند و دارای سیستم عاملی ساده هستند که تمرکزش روی اپلیکیشن ها و سایت هایی است که از آن ها استفاده می کنید. حالا برنامه های اندرویدی در حال آمدن روی کروم بوک ها هستند و باید با توجه به نیازهای خود یکی از این دو پلتفرم را انتخاب نمایید.

البته یک سری تفاوت آشکار نیز بین این دو وجود دارد. مرورگرهای وب در تبلت ها هنوز هم از نمونه های دسکتاپ محدودتر هستند. کروم بوک ها نسخه ای کامل از مرورگرهای دسکتاپ را در اختیار شما می گذارند که تقریباً از هر وبسایت موجود (حتی آن هایی که نیازمند فلش هستند) پشتیبانی می کند.

همچنین کروم بوک ها به شما اجازه می دهند تا چندین پنجره (چه صفحات وب و چه اپلیکیشن ها) را در یک زمان مشاهده نمایید. این در حالی است که بیشتر تبلت ها هنوز هم یک تجربه ی تک پنجره ای را در اختیار شما می گذارند. حتی دیوایس هایی مثل آیپد و یا تبلت های دارای اندروید نوقا که از ویژگی مالتی تسکینگ برخوردارند، تنها قادر به اجرای دو برنامه به صورت هم زمان هستند.

فرم ظاهری نیز یکی دیگر از تفاوت های عمده ی کروم بوک ها با تبلت هاست. کروم بوک ها تجربه ی سخت افزاری کامل یک لپ تاپ را به شما می دهند. این دستگاه ها دارای کیبورد، تاچ پد و پورت های یو اس بی هستند. البته به آیپد و تبلت های اندرویدی هم از طریق تبدیل های مختلف می توانید ماوس وصل کنید که متأسفانه تجربه ی ضعیفی را برایتان به ارمغان می آورد.

بنابراین اگر تصمیم دارید که روی صندلی نشسته و به خواندن یا انجام بازی های موبایل بپردازید، تبلت ها می توانند انتخاب مناسبی باشند. اما اگر به یک محیط انعطاف پذیرتر نیاز دارید و می خواهید که دیوایس تان از لوازم جانبی پشتیبانی به عمل آورد، کروم بوک بهترین پلتفرمی است که می شناسیم.

همچنین می توانید محصولاتی تهیه کنید که هر دو پلتفرم را پوشش دهد. کروم بوک های قابل تبدیل بسیاری چون ASUS Chromebook Flip یا Samsung Chromebook Plus وجود دارند که می توانند متناسب با نیازهای شما باشند. هر دوی این دستگاه ها قادر هستند به تبلت نیز تبدیل شوند.

بدین ترتیب با یک تیر دو نشان زده اید؛ هم یک کروم بوک دارید و هم می توانید از مزایای یک تبلت اندرویدی استفاده کنید. اکثر برنامه های اندروید روی کروم بوک ها در مقایسه با تبلت های اندرویدی به شکل بهتری اجرا می شوند.

دلایل خرید یک کروم بوک چه می توانند باشند؟

اما چه دلیلی دارد که با وجود لپ تاپ های ویندوزی و مک بوک ها یک کروم بوک بخرید؟ در رابطه با این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد:

  • قیمت: کروم بوک ها فوق العاده ارزان هستند. هم اکنون می توانید کروم بوک های ساده را با قیمتی بین 200 تا 300 دلار تهیه کنید. این قیمت به خودی خود وسوسه برانگیز است. با این حال قیمت کروم بوک های پریمیوم بعضاً به 500 دلار نیز می رسد. اگر تمام نیاز شما به وب ختم می شود چه دلیلی دارد که یک لپ تاپ ویندوزی و یا مک بوک را با قیمت گزاف بخرید؟
  • سادگی: کروم بوک ها بسیار ساده هستند. هیچ سیستم عامل پیچیده ای در آن وجود ندارد و به آنتی ویروس نیاز پیدا نمی کنید. آن ها فقط کار می کنند. ساده بودن همچنین باعث می شود کروم بوک ها برای خانواده هایی که از رایانه تنها برای چک کردن ایمیل ها و مرور صفحات وب استفاده می کنند بسیار ایده آل به شمار رود.
  • به روز رسانی خودکار: کروم بوک ها همانند مرورگر کروم نصب شده روی رایانه تان سیستم عامل و نرم افزارهای خود را در پس زمینه به روز رسانی می کنند. نیازی نیست مجدداً نگران عذاب هایی که با به روزرسانی های ویندوز کشیده اید باشید. با داشتن یک کروم بوک همیشه آخرین نسخه ی هر چیزی را روی لپ تاپ خود دارید.
  • امنیت: کروم بوک بر اساس لینوکس ساخته شده است و از بد افزارهای ویندوز در امان است. نگران نباشید چرا که رایانه تان توسط یک فایل exe. آلوده نخواهد شد. بنابراین برای محافظت از کروم بوک خود نیازی به نصب آنتی ویروس ها و یا ضد بد افزارها ندارید. موضوعی که می تواند کار شما را بسیار راحت کند.

چه دلایلی می توانند شما را از داشتن یک کروم بوک منصرف کنند؟

اگر به برخی اپلیکیشن های دسکتاپ مثل فوتوشاپ، نرم افزار CAD، ابزار برنامه نویسی و... نیاز دارید، نمی توانید نیازهای خود را در یک صفحه ی وب تأمین کنید. همچنین اگر به انجام آخرین بازی های ویدیویی علاقه مند هستید بهتر است که فکر داشتن یک کروم بوک را از سرتان بیرون کنید.

علاوه بر این در صورتی که یک مجموعه ی بزرگ موسیقی دارید و می خواهید آن ها را در یک پلیر محلی مثل آیتونز گوش دهید، کروم بوک قادر به انجام این کار برای شما نیست. ذخیره سازی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به هنگام تهیه کروم بوک به آن توجه کنید. از آن جایی که این دستگاه ها برای ارائه ی خدمات مبتنی بر وب ساخته شده اند، دارای فضای ذخیره سازی یکپارچه ی کمی هستند.

کروم بوک ها عموماً با 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می شوند. با این حال این فضای ذخیره سازی مبتنی بر SSD های پر سرعت است و می تواند تضمین کند که کروم بوک تان بسیار سریع بوت شود. همچنین این فضای کم شما را تشویق می کند تا در صورت نیاز از فضاهای ذخیره سازی ابری استفاده نمایید.

این در حالی است که بیشتر کروم بوک ها با یک اسلات کارت SD عرضه می شوند، بنابراین در صورت لزوم می توانید فضای ذخیره سازی آن ها را افزایش دهید. در نهایت نیز کروم بوک ها قادر هستند تعداد کمی کار را به صورت آفلاین انجام دهند. این پلتفرم همانند ویندوز و مک بوک نیست و برای کار با آن تقریباً باید همیشه به اینترنت متصل باشید.

آیا قصد خرید یک کروم بوک را دارید؟

ما کروم بوک ها را دوست داریم. آن ها ارزان هستند، سادگی شان مثال زدنی است و امنیت قابل توجهی را برای کاربر به ارمغان می آورند. مشخصاً لپ تاپ های ویندوزی و یا مک بوک ها قدرت و انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهند، اما اگر تنها به یک مرورگر وب نیاز دارید، کروم بوک ها می توانند بسیار وسوسه برانگیز باشند.

مطمئناً تمام کارهایی که می توانید با یک مرورگر اینترنت انجام دهید شگفت زده تان خواهد کرد. به عنوان مثال در حالی که قادر به استفاده از مایکروسافت آفیس روی کروم بوک نیستید می توانید این کار را از طریق Google Docs یا اپلیکیشن وب Microsoft Office انجام دهید. هر دوی این موارد رایگان بوده و برای کار در مرورگر وب طراحی شده اند.

از سوی دیگر اگر هنوز هم به نرم افزارهای دسکتاپ وابسته هستید، استفاده از یک کروم بوک ممکن است پس از مدتی برایتان خسته کننده شود. این موضوع می تواند زمینه ساز مشکلات فراوانی باشد چرا که به دلیل مبتدی بودن اپلیکیشن های تحت وب نمی توانید کارهای خیلی پیچیده ای با آن ها انجام بدهید.

ابزار ویرایش عکس و ویدیو در این لیست جایگاه بالایی دارند. با آن که شاهد اپلیکیشن های اندرویدی فراوانی در این زمینه هستیم اما هنوز هم استفاده از یک رایانه شخصی سنتی انتخاب بهتری به شمار می رود. برای جمع بندی باید بگوییم که با توجه به سبک زندگی خود تصمیم بگیرید؛ اگر بیشتر وقت خود را صرف مرور صفحات وب می کنید، کروم بوک برای شما مناسب است.

در آخر نیز بگوییم که کروم بوک بر اساس لینوکس ساخته شده و با فعال کردن حالت توسعه دهنده قادر هستید دسکتاپ سنتی لینوکس را هم اجرا نمایید. این بدان معناست که اگر شما به رایانه ها علاقه مند (گیک) هستید، کروم بوک تان قادر است به عنوان یک لپ تاپ لینوکس ارزان قیمت کار کرده و هر نرم افزار سازگار با لینوکس که سیستم عامل کروم ارائه نمی دهد را اجرا کند.

البته راه اندازی لینوکس روی کروم بوک یک ترفند پیشرفته است و هرگز انجام آن به کاربران غیر حرفه ای توصیه نمی شود. نظر شما در رابطه با این پلتفرم چیست؟ تجربیات خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    من یه کاربر حرفه ای گنولینوکس هستم ، دو سال هست که از ویندوز به اوبونتو مهاجرت کردم دو سال هست که روی ویندوز رو ندیدم
    در حال حاظر بیش از ۲۰۰ تا اپ رو اوبونتو دارم
    می تونم اطمینان بدم هر کاری که با نرم افزار های ویندوزی انجام میدادین تو اوبونتو هم انجام بدین به شرطی که مثل اپلیکیشن های ویندوزی باهاش برخورد نکنین چون اونا رو مثل نرم افزار های ویندوزی نساختن باید داکیومنت هاشونو بخونین چون اونا فرق دارن
    از جمله ویژگی هایی که نرم افزار های لینوکسی دارن کم حجم بودن و آزاد بودنشونه
    همین بس که پشتیبانی از اپ های لینوکسی به شکل آفلاین و همچنین اندروید تو کروم بوک ها می تونه موفقیتش رو تضمین کنه

    • a_041
      a_041 | ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

      واقعیت اینه که بیشتر طرفداران لینوکس از رو تعصب نظر میدن . شما مشکلات لینوکس رو هم بگو به جای اینکه ازش همیش تعریف کنی قول میدم از اون چند نفری که لایک کردن نظرتو 80 درصدشون حاضر نیستن مک یا ویندوزشونو ول کنن برن سمت لینوکس . دلیل تعداد کاربران کم لینوکس هم همینه . واقعیت رو بگم ؟ اگه میخواین راحتی سیستم عامل رو کنار بذارین و کمی تو کار با سیستم عامل به دردسر بیفتین برین سمت لینوکس . البته کسی که برنامه نویسه لینوکس براش بهترین گزینس اما اگه میخواین با سیستم عاملتون کار به جز برنامه نویسی کنینو در کنارش راحت باشین و همه چیز در دسترستون سمت لینوکس نرین

      • | ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

        بله شما صحیح می فرمایید
        نسبت به بقیه سیستم عامل ها مخصوصا ویندوز و مک
        چون لینوکس چند تا پکیج نصب کننده داره بعلاوه ppa کاربر رو گیج میکنه که از کدوم راه باید نصب کنه
        نرم افزاری که واسه لینوکس میگیره نمی دونه از کدوم راه اونو نصب کنه با خوندن readme هر نرم افزار می فهمیم که اون اپ رو باید چطوری نصب یا اجرا کنیم!
        ولی خب نرم افزار هایی هم هستن که به صورت ppa نصب می کنیم این راه آسون ترین راهه و یا فایل های deb رو تنها با یه کلیک نصب می کنیم
        و اصلا انتظار ندارم که کاربر معمولی به سادگی بتونه با لینوکس کنار بیاد و کانفیگشم سخته مخصوصا اگه تازه وارد باشی
        واسه همین آقای روبین وقتی می خواست بر پایه لینوکس اندرویدش رو بسازه قسمت های سخت لینوکسیش رو حذف و نصب اپ ها رو خیلی راحت واسه کاربرا فراهم نمود واسه همینه که اندروید موفق شد و گرنه بدون تغییر خود لینوکس و ابزار های اون رو می داد ، مطمئنا شکست می خورد
        ولی هدفم از ارائه این مطلب این بود کروم بوک ها با پشتیبانی از اپ های لینوکسی و اندرویدی می تونه خیلی موفق تر ظاهر بشه و کمبودش رو با پشتیبانی از آن دو پلتفرم جبران کنه
        موفق باشین دوستان

مطالب پیشنهادی