ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سراتو سایپا خودرو جدید پلیس؛ مروری بر توانایی صنعت خودروسازی برای تامین نیازهای پلیس

پس از گذشت مدت کوتاهی که از ورود مزدا 3 به عنوان جدیدترین خودرو ناوگان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گذرد، صبح امروز از جدیدترین خودروی مخصوص پلیس پرده برداری شد. سایپا به عنوان متولی جدید، ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

پس از گذشت مدت کوتاهی که از ورود مزدا 3 به عنوان جدیدترین خودرو ناوگان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گذرد، صبح امروز از جدیدترین خودروی مخصوص پلیس پرده برداری شد.

سایپا به عنوان متولی جدید، 200 دستگاه سراتو جدید را به هر دو یگان راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی تحویل داد و در این مراسم سردار ساجدی نیا، این تصمیم را مبنی بر تقویت ناوگان هر دو بخش عنوان کرد.

به گفته ایشان: این 200 دستگاه تنها مرحله اول این تقویت یگان هستند و قرار است با انجام ماموریت های مختلف در طول ماه های آتی، تست های فنی و تخصصی آن انجام شود و اگر سراتو بتواند این آزمایش ها را با موفقیت پشت سر بگذارد، این خودرو ها در شهر های گوناگون نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سردار اشتری نیز دلیل این انتخاب را رضایت بخش بودن سراتو و تولید داخل بودن آن عنوان کرد و گفت: ورود این ناوگان جدید تصمیمی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح بوده است.

تمام این ها درحالیست که کیا سراتو های مونتاژی سایپا در واقع نسل قدیمی و خارج از تولید سراتو (در بازار جهانی) محسوب می شود و با موتور 2.0 لیتری 150 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و ترمزهای کاسه ای چرخ های عقب، مشخصات فنی چندان شاخصی در مقایسه با بسیاری از خودروهای وارداتی موجود در سطح جاده ها و شهر ها ندارد و خودرویی سطح متوسط محسوب می شود.

البته باید گریزی به خودرو های قبلی یگان های گوناگون نیروی انتظامی نیز داشت و یادآوری خاطرات خودرو هایی مانند زانتیا که به دلیل ایمنی پایین چند مورد تصادفات سنگین و حتی مرگبار نیز در کارنامه خود ثبت کرد.

سایر خودرو های قبلی نظیر ماکسیما و رنو مگان نیز  تولید آن ها متوقف شده است و دیگر نمی توان آن ها را برای این وظیفه مهم انتخاب کرد.

البته خودرو های وارداتی مانند مرسدس بنز که نزدیک به 15 سال است در ناوگان پلیس مورد استفاده قرار می گیرند ، در حال حاضر و با این روند صعودی نرخ ارز ، دیگر سودمند نیست و نمی تواند برای یگان پر خطری همچون ناجا مناسب باشد.

تنها یک تصادف سنگین برای چنین خودرو های گرانقیمتی کافی است که ضرری چند ده میلیون تومانی به دولت تحمیل شود. پس به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی، کیا سراتو ساخت سایپا یکی از معدود گزینه های موجود باشد، به خصوص آنکه اخیرا تولید مزدا 3 نیز با محدودیت هایی همراه بوده است و عملا خودرو مونتاژی مناسبی توسط خودروسازان ایران عرضه نمی شود.

با توجه به مجموع این شرایط می توان گفت که حتی سازمان هایی مانند نیروی انتظامی و پلیس نیز مانند مشتریان، در مضیقه نبود خودروهای مناسب برای خرید و استفاده در شرایط پر فشار قرار گرفته اند.

شماری از خودروهای شاخص پلیس ایران در طی 50 سال گذشته

در واقع صنعت خودروسازی ایران هم اکنون نه تنها یک مدل خودرو مناسب پلیس را ارائه نمی دهد، بلکه حتی از تامین تاکسی با کیفیت و مدرن برای استفاده های درون شهری و برون شهری نیز عاجز مانده است و از همین رو سازمان تاکسی رانی ناچار به استفاده از تاکسی های گران قیمت از آریو 50 میلیون تومانی تا کمری هیبرید 200 میلیون تومانی و تویوتا RAV4 با قیمت 250 میلیون تومان شده است.

پلیس و به خصوص پلیس راه نیز که طبیعتا به دلیل استفاده پر فشار خود، نیاز به خودروهای با کیفیت و نسبتا سریع دارد در شرایطی قرار گرفته که ناچار به پذیرفتن دوراهی انتخاب بین خودروهای بی کیفیت داخلی و پرداخت رقم های بسیار سنگین برای واردات خودروهای خارجی مانده است.

در واقع تنها راه حل برون رفت از چنین شرایطی، بازگشت خودروهای جذاب و باکیفیت به خطوط مونتاژ خودروسازان است، چرا که حتی در تئوری نیز بسیار بعید به نظر می رسد که خودرویی مانند سمند سورن توربو یا دنای توربو، دوام و کیفیت لازم برای استفاده های ارگانی را داشته باشد و از سوی دیگر خرید خودروهای گران قیمت بنز و ب ام و، تویوتا یا حتی کیا و هیوندای نیز در حجم بالا امکان پذیر به نظر نمی رسد.

در واقع معمولا در اغلب کشورهای جهان طیف گسترده از خودروهای مختلف در ناوگان پلیس مورد استفاده قرار می گیرند اما نیاز اصلی نیروهای انتظامی و پلیس با خودروهای نسبتا سریع،ایمن، بادوام، مستحکم و نسبتا ارزان قیمت تامین می شود، که متاسفانه حتی یک مدل از خودروهای تولیدی یا مونتاژی کشور در شرایط فعلی دارای چنین مشخصاتی نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • مصطفی
    مصطفی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    یه سر برید بادکنک گازی بخرید ببینید گازش رو دارن بهتون بدن ؟ آقا گار بادکنک وارداتیه ، شما به فکر ارتقا RQ170 هستی ؟

  • مصطفی
    مصطفی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    خخخخخخخخخخخخخخ

  • margbal
    margbal | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

    خر کشوری ک قبلا تاریخ غنی داشته الان ضعف اقتصادی داره... یونان.. ایتالیا و........

    • امیر
      امیر | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

      چه ربط بي ربطي ? داره؟!!

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

    همون طور که اکثر مردم از ماشین های ایرانی استفاده میکنن تا اقتصاد ایران همیشه شکوفا بمونه خب پس یگان های نظامی ایران هم برای اقتصاد کشور و جلوگیری از خروج ارز باید از خودرو های ایرانی استفاده کنند

    • عموجانی
      عموجانی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

      خندیدیم.

  • javad ahmadi
    javad ahmadi | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵

    یه مشت دزدن فقطط.زیاد تعجب نکنین?????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی