ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییر مکان سنسور اثر انگشت در گلکسی S8 و مشکلات پیش روی کاربران پرچمدار سامسونگ

در همین یکی دو روز اخیر چند خبر در مورد ظاهر گلکسی S8 منتشر گشت و تصاویری به عنوان رندر کامپیوتری به پرچمدار بعدی سامسونگ نسبت داده شد. این در حالیست که حتی تصویری زنده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۰

در همین یکی دو روز اخیر چند خبر در مورد ظاهر گلکسی S8 منتشر گشت و تصاویری به عنوان رندر کامپیوتری به پرچمدار بعدی سامسونگ نسبت داده شد. این در حالیست که حتی تصویری زنده و منتسب به گلکسی S8 هم از سوی منابع چینی به انتشار رسید.

تقریباً کلیت تمام رندرها و تصاویر اخیر یکی بوده است: سامسونگ در پی حذف کلید فیزیکی هوم است، سنسور اثر انگشت را به پشت دستگاه در سمت راست ماژول دوربین می برد و فلاش دوربین هم به سمت چپ این ماژول انتقال می یابد.

سامسونگ گلکسی S7

انتقال حسگر اثر انگشت به پشت موبایل اتفاق چندان تعجب آوری نیست. تقریباً همه ما با موبایل هایی رو به رو شده ایم که از این حالت برخوردار هستند. وقتی آنها را تجربه می کنید، متوجه می شوید که تفاوت، آنقدرها هم که حس می کردید نبوده است.

مسئله اینجاست که به نظر می رسد ایده سامسونگ کمی متفاوت باشد و مشخص نیست چرا به جای قرار دادن سنسور در زیر ماژول دوربین، می خواهد آن را کنار این ماژول قرار دهد. به این ترتیب حسگر اثر انگشت با فاصله ای بسیار کم در کنار دوربین جای می گیرد. بعید نیست که دوربین را با سنسور اثرانگشت اشتباه بگیرید و همین موضوع باعث می شود تا به سادگی لنز دوربین موبایل جدید شما از لحاظ تمیزی برای ثبت تصاویری باکیفیت، همیشه برای عکاسی آماده نباشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که گلکسی S8 و همچنین S8 Plus به هیچ عنوان موبایل های کامپکت و کوچکی نیستند. در نتیجه قرار گیری این حسگر در چنین نقطه ای در بالای موبایل، دسترسی به آن را دشوارتر می کند ولی کلید کنونی هوم که در موبایل های سامسونگ به کار گرفته می شود، همیشه به راحتی در دسترس است.

در تصاویر منتشر شده از پرچمدار سامسونگ، به نظر می رسد که سنسور اثر انگشت کوچک تر از کلید خانه ای شده که پیشتر در جلوی موبایل حضور داشته. این سنسور همچنان شبیه به یک مستطیل است در حالی که سایر شرکت ها زمانی که سنسور اثر انگشت را در پشت دستگاه قرار می دهند، آن را گرد طراحی می کنند.

مسئله اینجاست که از حالا نمی توان قضاوتی داشت. شاید سامسونگ سنسور جدیدی تهیه کرده (توسعه داده یا آن را از شرکتی دیگر خریده) که تکنولوژی های نوینی از جمله سرعت بیشتر و دقت بالاتر را در اختیار کاربر قرار می دهد و در چنین سنسوری، اندازه آنقدرها هم مهم نیست.

پس از این توضیحات، اکنون بد نیست خودتان یک آزمایش ساده انجام دهید. اگر یک موبایل بزرگ دارید،‌ آن را بردارید و سعی کنید با انگشت خود قسمت بالایی و کنار دوربین را لمس کنید. این کار چندان دشوار نیست ولی فقط زمانی که موبایل را با دست راست خود گرفته اید. حال اگر با دست چپ امتحان کنید، می بینید که انگشت شما به شکل طبیعی در سمت مخالف قرار می گیرد. لمس کردن سنسور با دست چپ هم البته غیر ممکن نیست ولی دقت بیشتری می طلبد.

مشخصاً می دانیم که هدف سامسونگ از جا به جایی این سنسور چیست. شرکت کره ای می خواهد فضای بیشتری در پنل جلویی به نمایشگر دستگاه اختصاص داده و از حاشیه های طرفین بکاهد. از طرف دیگر گلکسی اس ۸ بر اساس گزارشات کمی کشیده تر شده و از نسبت تصویر ۱۸ به ۵.۹ بهره می برد. سامسونگ احتمالاً به این نتیجه رسیده که قرار گیری سنسور اثر انگشت در نقطه مورد بحث، باعث بهینه تر شدن جاگیری قطعات از جمله برد اصلی در دستگاه می شود.

از طرف دیگر حتماً مشکلات گلکسی نوت ۷ را به خاطر دارید. شاید سامسونگ مایل بوده تا سنسور اثر انگشت را در نقطه مورد بحث قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که فضای بیشتری به باتری اختصاص می یابد.

دلایل سامسونگ در حال حاضر نامشخص هستند و اگر واقعاً تمام تصاویری که تا کنون منتشر شده اند درست باشند، باید در روز معرفی این پرچمدار منتظر ارائه توضیحات نهایی از مدیران شرکت کره ای بود. شاید سامسونگ دلایل قانع کننده ای برای این تغییر داشته باشد و شاید هم این کار را انجام می دهد تا موبایل خود را از سایر دستگاه هایی که میزبان سنسور اثر انگشت در این بخش هستند، متفاوت کند.

در حال حاضر از بازخورد فعلی کاربران می توان گفت که عده ای از حذف کلید فیزیکی هوم و تغییر مکان سنسور اثر انگشت چندان رضایت ندارند. این در حالیست که شاید برخی دیگر از کاربرانی که بعداً با این دستگاه کار می کنند، نحوه قرار گیری این حسگر را کاملاً ارگونومیک بدانند.

اگر بخواهیم صرفاً از دید سخت افزاری به این مسئله نگاه کنیم، در حال حاضر کم و بیش سنسورهایی وجود دارند که بتوانند به شکلی پویاتر به خواندن خطوط روی انگشت کاربر بپردازند. نمونه اش Sense ID از کوالکام است که به شکل فراصوت کار می کند و می تواند درون بدنه دستگاه هم جای گیرد. سامسونگ معمولاً تلاش داشته تا در پرچمدارهایش از آخرین فناوری ها بهره گیرد و باید دید این بار از چه سنسوری برای اثر انگشت استفاده می کند و آیا از آخرین تکنولوژی در این حوزه بهره می گیرد یا خیر.

به هر حال باید صبر کرد و پرچمدار بعدی کره ای ها را از نزدیک دید. در صورتی که طراحی نهایی مشابه با همین رندرها باشد، شاید بتوان به لطف پایشگر عنبیه چشم، به طور کلی حسگر اثر انگشت را به دست فراموشی سپرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • moihammadrezaah
    moihammadrezaah | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    اساتید گرامی به احتمال ۹۹ درصد این عکس درست باشه
    خب من میگم اینو واسه نسخه ی با پردازنده خودش درست کرده و نسخه ای که اسنپدراگونه اینجور نیس.اینم تحلیل منه.موفق باشین

  • faraz mohamadi
    faraz mohamadi | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    با توجه به اینکه اسکنر چشم داره مشکلی پیش نمیاد

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    پی 9 دارم حسگر اثر انگشت پشت گوشیه که جای چندان جالبی نیست بخصوص زمانی که گوشی رو زمینه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی