ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

گزارش مالی سه ماهه چهارم اکتیویژن-بلیزارد؛ دستینی 2 برای اواخر 2017 تایید شد

کمپانی اکتیویژن-بلیزارد اخیراً گزارش مالی خود از سه ماهه پایانی سال 2016 را منتشر کرده و خبر از عرضه نسخه دوم بازی Destiny برای اواخر سال 2017 میلادی داده است. این کمپانی ناشر می گوید ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۵

کمپانی اکتیویژن-بلیزارد اخیراً گزارش مالی خود از سه ماهه پایانی سال 2016 را منتشر کرده و خبر از عرضه نسخه دوم بازی Destiny برای اواخر سال 2017 میلادی داده است. این کمپانی ناشر می گوید که نسخه بعدی بازی دستینی، به همراه تمام بسته های الحاقی آن که پس از انتشار ورژن کامل به دست مشتریان می رسند، فضایی برای رشد درآمد فراهم خواهد آورد.

اریک هرشبرگ، مدیرعامل اکتیویژن در صحبت با سرمایه گذاران گفته که روند توسعه Destiny 2، عالی پیش می رود و کمپانی ناشر، بسیار برای عرضه آن هیجان زده است. این مدیر اجرایی باور دارد نسخه بعدی، طرفداران پیشین دستینی را مجدداً جذب خواهد کرد و در عین حال، قادر به جلب توجه بازیکنان تازه و کژوال نیز خواهد بود.

هرشبرگ در ادامه سخنان خود، به یکی از نقاط ضعف بزرگ دستینی که بارها مورد انتقاد قرار گرفت اشاره کرده و می گوید بازیکنان باید منتظر عنوانی با «داستان سینماتیک عالی» و «مجموعه ای از شخصیت های به یادماندنی و باورپذیر» باشند.

گفتنی است که دستینی، به همراه کال آو دیونی و اسکایلندرز، جزو سه فرنچایز پر فروش نسل فعلی کنسول های بازی برای اکتیویژن به شمار می رود. با وجود کاهش نسبی فروش Call of Duty: Infinite Warfare نسبت به نسخه های قبلی این فرنچایز، اکتیویژن به رکورد بیشترین رشد در سه ماهه پایانی (با درآمد 1,151 میلیون دلار) و درآمد 2,220 میلیون دلاری برای سال کامل 2016 دست یافته است.

موفقیت های چشمگیر Call of Duty

حتی با ضعیف ترین عملکرد ممکن، Call of Duty کماکان فرنچایز برتر در آمریکای شمالی برای هشت سال پیاپی بوده است. تعداد بازیکنان میانگین ماهانه Call of Duty طی سال گذشته به رکورد بیشترین مقدار خود رسید و در سه ماهه پایانی، ثبات خود را حفظ کرد. علاوه بر این، بازی Black Ops 3 نیز به رکوردی در نرخ درآمد ناشی از محتویات اضافه دست یافت که اکتیویژن می گوید حتی از فروش مجموع پک های نقشه های اضافی و سیزن پس نیز بیشتر بوده است.

Thomas Tippl، قائم مقام مدیر عامل اکتیویژن می گوید که با وجود تمام این مسائل، فروش Call of Duty: Infinite Warfare با انتظارات ناشر سازگاری نداشته است. وی می گوید مشخص شد که پس زمینه داستانی فضایی، به مذاق بسیاری از مخاطبان خوش نمی آید؛ اما این مسئله سبب نخواهد شد تا آزادی عمل از استودیوی اینفینتی وارد گرفته شود.

جالب اینجاست که اکتیویژن می گوید نسخه 2017 سری بازی Call of Duty، «به ریشه های خود باز می گردد» و شامل «نبردهای سنتی» خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد که اکتیویژن تحت تاثیر موفقیت بتلفیلد 1 قرار گرفته و می خواهد از پس زمینه داستانی فضایی فاصله بگیرد.

رکورد درآمد بلیزارد به لطف اوورواچ

گذشته از اکتیویژن، بلیزارد هم سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشته و در زمینه مدت زمان بازی گیمرها در سه ماهه پایانی، رکوردشکنی کرده است. بلیزارد که توانسته به درآمد 2,428 دلاری دست یابد، می گوید تنها اندکی کمتر از 60 درصد درآمدش به فرنچایزهایی غیر از World of Warcraft تعلق داشته و 20 درصد نیز به کنسول های خانگی باز می گردد.

اما گذشته از سهم 40 درصدی World of Warcraft از درآمد بلیزارد، اوورواچ هم بهترین عملکرد مالی ممکن میان تمام بازی های بلیزارد طی 25 سال اخیر را از خود به جای گذاشته و زودتر از هر بازی دیگری، به 25 میلیون بازیکن دست یافته است. اکتیویژن-بلیزارد می گوید اوورواچ از محبوبیتی یکسان در شرق و غرب برخوردار است که در میان بازی های کمپانی، امری بسیار بی سابقه به شمار می رود.

آمار کلی

در مجموع، اکیتیویژن-بلیزارد هم در زمینه درآمد و هم در زمینه تعداد بازیکنان فعال رکوردشنکی کرده است. MLG با رشد 50 درصدی بازدیدکنندگان روی پلتفرم های مختلف نسبت به سه ماهه چهارم 2016 مواجه شد، لیگ جهانی کال آو دیوتی توانست به 120 میلیون بیننده برسد که تا دو برابر از فصل 2016 این لیگ بیشتر است. و شکی وجود ندارد که بلیزارد می خواهد همین عملکرد موفقیت آمیز را با لیگ اوورواچ نیز ادامه دهد که طی سال جاری میلادی، شروع به کار خواهد کرد.

بازی Skylanders، که یازدهمین فرنچایز پر فروش کنسول های خانگی در تمام ادوار به شمار می رود، تا به امروز 300 میلیون اسباب بازی به فروش رسانده است. اکیتیویژن می گوید که یک بازی جدید از این فرنچایز برای پلتفرم های موبایل در نظر دارد و نت فلیکس نیز فصل سوم سریال تلویزیونی آن را تمدید نموده است.

زیرمجموعه مهم اکتیویژن، یعنی King نیز با افزایش مدت زمان بازی از سوی گیمرها مواجه شده و برای شش سه ماهه پیاپی به رکوردشکنی ادامه می دهد. با وجود گذشت زمان بسیار از عرضه Candy Crush نیز، این بازی کماکان روند «با ثبات» خود را حفظ نموده است.

در نهایت، اکتیویژن-بلیزارد خبر از دستیابی به نرخ درآمد 2 میلیارد دلاری در سه ماهه پایانی 2016 داشته است که به مراتب از درآمد 1.3 میلیارد دلاری سه ماهه آخر 2015 بیشتر است. 72 درصد از این درآمد، به منابع دیجیتالی اختصاص یافته که از رشد قابل توجه نسبت به سهم 54 درصدی فروش دیجیتال در 2015 حکایت دارد. مجموع درآمد برای سال کامل 2016 نیز به 6.6 میلیارد دلار می رسد که دو میلیارد دلار از درآمد 2015 بیشتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی