ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ترکیبات ارگانیک لازم برای شکل گیری حیات روی سیاره ای کوتوله به نام سِرِس

محققان اخیراً ترکیب هایی ارگانیک در سیاره کوتوله «سِرِس» یافته اند که بزرگترین شی در کمربند سیارکی میان مریخ و مشتری به شمار می رود. ترکیب های ارگانیک، آجرهای ساختمان حیات زمینی به شمار می ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

محققان اخیراً ترکیب هایی ارگانیک در سیاره کوتوله «سِرِس» یافته اند که بزرگترین شی در کمربند سیارکی میان مریخ و مشتری به شمار می رود. ترکیب های ارگانیک، آجرهای ساختمان حیات زمینی به شمار می روند و این کشف می تواند به آن معنا باشد که نوعی حیات ابتدایی در سرس شکل گرفته است.

با نقشه برداری مادون قرمز به کمک طیف سنج موجود در فضاپیمای Dawn، که طی سال 2007 توسط ناسا به فضا فرستاده شد، محققان قادر به شناسایی ترکیبات ارگانیک بوده اند. این فضاپیما از سال 2015 به دور سرس می چرخد و پیش تر وجود نمک و آمونیاک را در این سیاره کوتوله تایید کرده بود. علاوه بر این، تلسکوپ ها یخ آب و کربنات را نیز در سرس شناسایی کرده بودند. تمام این ترکیبات می توانند به صورت تئوری، به پدید آمدن حیات منجر شوند.

به گفته سیمون مارچی، یکی از محققین ارشد انستیتو تحقیقاتی ساوث وست: «سرس شواهدی از وجود کانی های آبدار آمونیاک، یخ آب، نمک و مواد ارگانیک را نشان می دهد. با این کشف جدید، Dawn معین ساخته که سرس شامل ترکیبات کلیدی برای شکل گیری حیات است.»

محققان همچنین باور دارند که این ترکیبات، روی سرس تولید شده اند و به همراه شهاب سنگ یا سیارکی به این سیاره کوتوله نیامده اند. محققان می گویند که سالم باقی ماندن این مواد، بعد از برخورد میان سیارات و میزان حرارتی که تولید می شود، به هیچ وجه امکان پذیر نیست. اما هنوز مشخص نشده که این ترکیبات دقیقاً به چه شکل به سطح سیاره سرس آمده اند.

در نهایت گفتنی است که سرس چیزی بالغ بر 4.5 میلیارد سال پیش به وجود آمده و درک ساختار معدنی و شکل گیری یا عدم شکل گیری حیات روی آن، می تواند به محققان در درک بهتر چگونگی به وجود آمدن حیات در سیاره ما کمک کند. سرس را می توان بعد از مریخ، بهترین شانس محققان برای یافتن حیات غیر زمینی در منظومه شمسی دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی