ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا برنامه انتقال فضاپیمای جونو به مدار نزدیک سیاره مشتری را لغو کرد

پس از ارزیابی تمام شرایط، ناسا اعلام کرد که فضاپیمای جونو (Juno) تا پایان مأموریت خود در مدار 53 روزه کنونی اش در اطراف سیاره مشتری باقی خواهد ماند، تصمیمی که نوعی عقب نشینی از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۹:۲۹

پس از ارزیابی تمام شرایط، ناسا اعلام کرد که فضاپیمای جونو (Juno) تا پایان مأموریت خود در مدار 53 روزه کنونی اش در اطراف سیاره مشتری باقی خواهد ماند، تصمیمی که نوعی عقب نشینی از مأموریت اولیه محسوب می شود، زیرا قرار بود جونو به مدار کوتاه 14 روزه انتقال یابد.

البته این نخستین بار نیست که جونو در مأموریتش به مشکل بر می خورد. در ماه اکتبر، ناسا به خاطر بروز مشکل در یک جفت دریچه هلیوم در این فضاپیما، مأموریت خود را به تعویق انداخت. اگرچه این مدارگرد از آن زمان دو گردش دیگر را با موفقیت به پایان رسانده، اما مدیران پروژه در مورد وضعیت جونو نگران هستند.

«ریک نیباکن» مدیر پروژه جونو در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در این رابطه می گوید فعال کردن موتور اصلی برای انتقال فضاپیما به نزدیکی مشتری می تواند خطرساز باشد و جونو را به مدار نامناسبی انتقال دهد.

گفتنیست مدار 53 روزه کنونی جونو حالت بیضوی دارد و فاصله اش تا سطح سیاره مشتری بین 4200 الی 8 میلیون کیلومتر تغییر می کند، در نتیجه فضاپیما از کمربند تشعشعات این سیاره دور می ماند. اگر فضاپیمای مورد بحث به مدار نزدیک تر انتقال می یافت، می توانست 33 گردش کامل را انجام دهد.

اگرچه تصمیم بر دور نگه داشتن جونو از مشتری در مدار 53 روزه احتمال بروز مشکلات را به حداقل می رساند، اما در این حالت تعداد گردش ها نیز کم شده و امکان جمع آوری اطلاعات از سطح سیاره مورد بحث نیز کاهش می یابد. با این حال ناسا می گوید هنوز می توان تحقیقاتی مانند بررسی مغناطیس سپهر (مگنتوسفر) این سیاره را به اجرا درآورد.

لازم به ذکر است طبق برنامه کنونی، جونو تا ماه جولای 2018 می تواند 12 عبور نزدیک از اتمسفر مشتری داشته باشد و زمانی که مأموریتش به پایان برسد، در حرکتی انتحاری به سمت این غول گازی هدایت خواهد شد تا از بین برود و احتمال بروز مشکل برای قمرهای این سیاره به حداقل برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی