ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

راهنمای خرید خودروهای کراس اوور با قیمت 75 الی 100 میلیون تومان

در ادامه مطالب بررسی بازار و راهنمای خرید خودرو، این بار قصد داریم نگاهی به گزینه های موجود در بازه 75 الی 100 میلیون تومان داشته باشیم. در این بازه خودروهایی از سگمنت ها و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در ادامه مطالب بررسی بازار و راهنمای خرید خودرو، این بار قصد داریم نگاهی به گزینه های موجود در بازه 75 الی 100 میلیون تومان داشته باشیم.

در این بازه خودروهایی از سگمنت ها و کشورهای مختلفی حضور دارند؛ بنابراین مشتریان از حق انتخاب نسبتا گسترده ای برخوردار بوده و می توانند از بین انواع خودروهای هاچ بک، سدان و شاسی بلند گزینه دلخواه خود را خریداری کنند.

قبل از پرداختن به گزینه های موجود باید اشاره کنیم که برخی از آنها – مثل کیا پیکانتو، میتسوبیشی میراژ، ام وی ام X33 S و رنو سیمبل – به دلیل افزایش قیمت وارد این بازه شده اند. بنابراین برای آگاهی از شرایط آنها می توانید مقاله های قبلی مربوطه را مطالعه فرمایید.

همچنین برای جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد مطلب، آن را به دو بخش جداگانه – شاسی بلندها و سواری ها – تقسیم می کنیم. در بخش اول به شاسی بلندهای حاضر در این بازه خواهیم پرداخت.

جک S5 دنده ای و اتوماتیک

بدون شک جک S5 یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای حال حاضر بازار ایران است. این خودرو از همان بدو ورود به دلیل طراحی زیبا و بروز که به لطف کپی برداری از نسل قبلی هیوندای توسان (در نمای جلو) و آئودی Q5 (در نمای عقب) حاصل شده بود، توانست افراد زیادی را مجذوب خود کند.

کابین S5 اگر چه در مقایسه با نمای ظاهری جذابیت کمتری دارد، اما باز هم به دلیل الگوبرداری از توسان از طراحی قابل قبولی برخوردار است.

در زیر کاپوت این شاسی بلند یا به عبارت بهتر کراس اوور چینی، یک موتور 2 لیتری توربوشارژ قرار گرفته که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن متر گشتاور را دارد.

این موتور با توجه به قیمت خودرو یکی از برگ های برنده S5 بوده و در این محدوده تقریبا بی رقیب است.

جک S5 در دو نسخه دستی و اتوماتیک قابل انتخاب است؛ نسخه دستی به گیربکسی 6 سرعته و نسخه خودکار به یک گیربکس دو کلاچه 6 دنده خودکار مجهز شده است.

این اتومبیل در هر دو نسخه، شتاب بالایی داشته و در بازه انتخابی سرآمد است، شتاب صفر تا صد جک S5 دستی در حدود 10.5 الی 11 ثانیه برآورد شده است اما نمونه اتوماتیک کُند تر بوده و در زمانی در حدود 13 ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت می رسد.

این دو البته علاوه بر گیربکس، در امکانات و تجهیزات ایمنی نیز تفاوت هایی با همدیگر دارند که همین امر باعث اختلاف قیمت نسبتا زیاد آنها شده است.

جک S5 دستی حدود 82.5 و نسخه اتوماتیک حدود 94.5 میلیون تومان قیمت دارد. با در نظر گرفتن همه موارد، S5 حداقل بر روی کاغذ در هر دو مدل جزو بهترین انتخاب ها بوده و می تواند تجربه ای فراتر از قیمت خود ارایه کند.

اما در عمل کیفیت نه چندان جالب مونتاژ و حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین ممکن است باعث نگرانی برخی مالکین و افزایش تمایل آن ها به سوی خودروهای ساده تر و با کیفیت تری مانند چری تیگو 5 جدید شود.

 هایما S7

شاسی بلند دیگر موجود در این بازه هایما S7 نام دارد. این خودرو که با همکاری ایران خودرو تولید می شود، در نمای ظاهری از طراحی نسبتا منطقی و مشتری پسندی برخوردار بوده و خبری از چراغ های بزرگ یا اشکال عجیب و غریب در آن نیست.

در داخل کابین حتی می توان گفت که وضعیت بهتر بوده و داشبورد و فرمان هایما S7 به خاطر الگوبرداری از برخی مدل های مطرح طراحی جذابی دارد.

این خودرو در بازار ایران با یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر به قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن متر گشتاور ارایه شده است. نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس 5 دنده دستی یا اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.

ناگفته پیداست که توان پیشرانه هایما S7 برای جابجایی وزن بیش از 1.5 تنی آن چندان کافی نبوده و نباید از آن انتظار یک رانندگی هیجان انگیز داشته باشید، به خصوص که در بعضی تست ها شتاب 0 تا 100 هایما S7 در حدود 20 ثانیه اندازه گیری شده است و چنین رقمی می تواند هایما را تبدیل به کُند ترین کراس اوور حاضر در این سگمنت کند.

در طرف مقابل این شاسی بلند چینی به چهار ایربگ مجهز شده و امکانات نسبتا مناسبی دارد؛ ضمن اینکه کابین بزرگ و راحت آن می تواند بیشتر مناسب خانواده های ایرانی باشد.

هایما S7 در نسخه اتوماتیک قیمتی در حدود 83 میلیون تومان دارد. در ماه های اخیر زمزمه هایی مبنی بر ورود نسخه توربوی این خودرو با موتور 1.8 لیتری و قدرت 170 اسب بخار نیز مطرح بوده اما تاکنون به شکل رسمی خبری از آن نشده است.

با وجود برخی مزایا، هایما S7 در زمینه فروش چندان موفق نبوده و استقبال چندانی از آن صورت نگرفته است. شاید نسخه توربو با قدرتی بالاتر بتواند رقیبی هیجان انگیزتر برای جک S5 باشد.

شتاب صفر تا صد هایما S7 توربو براساس اندازه گیری های غیر رسمی کمتر از 12 ثانیه برآورد شده است و از این رو می توان گفت که هایما S7 توربو می تواند نقش سریعترین کراس اوور حاضر در این کلاس را بازی کند.

البته فارغ از مسائل فنی، با توجه به دیرکرد زیاد در تحویل این خودرو، دردسرهای زیاد مشتریان و از همه مهم تر سرنوشت مبهم این خودرو در ایران، انتخاب هر نسخه آن می تواند یک ریسک بسیار بزرگ باشد.

چری تیگو 5 فیس لیفت

پس از موفقیت نسبی مدل های مختلف چری تیگو 3 یا همان ام وی ام X33، نماینده وطنی تصمیم به ارایه کراس اوورهای دیگری از این برند چینی گرفت. تیگو 5 یکی از این کراس اوورهاست که مدل فیس لیفت آن نیز با چهره ای بروزتر و امکانات بهتر چندی پیش معرفی شد.

نمای ظاهری تیگو 5 به خوبی گویای پیشرفت چینی ها در زمینه طراحی خودرو در سال های اخیر است. ظاهر این اتومبیل در نماهای مختلف هماهنگی خوبی با هم داشته و کاملا بروز دیده می شود، البته عادت کردن به نمای عقب کمی زمان بر خواهد بود.

طراحی داخلی نیز رضایت بخش بوده و می توان آن را زیبا، چشم نوار و نسبتا با کیفیت خطاب کرد.

در زیر کاپوت تیگو 5 یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی نصب شده است. این موتور توانایی تولید 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور را دارد که همانند هایما S7 برای جابجایی وزن تقریبا 1.5 تنی کافی به نظر نمی رسد.

وظیفه انتقال قدرت در این خودرو نیز بر عهده گیربکس 7 دنده دستی یا CVT گذاشته شده است.

با توجه به پیشرانه تیگو 5، خریداران نباید انتظار رانندگی پرشتاب و هیجان انگیز از آن داشته باشند؛ در عوض می توانند بر روی تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی آن در مدل های فول حساب ویژه باز کنند.

شتاب صفر تا صد چری تیگو 5 فیس لیفت در حدود 15 ثانیه اندازه گیری شده است که حدود 2 الی 3 ثانیه از مدل قبلی (فیس لیفت نشده) چری تیگو 5 بهتر به نظر می رسد.

تیگو 5 فیس لیفت با توجه به تیپ خود قیمتی بین 94 الی 100 میلیون تومان دارد. نکته جالب توجه اینکه ام وی ام این خودرو را با 5 سال گارانتی و شرایط فروش متنوع ارائه کرده است تا خیال مصرف کنندگان از شرایط گارانتی این خودرو راحت تر از سایر رقبا باشد.

بی وای دی S6

کمپانی BYD را می توان یکی از خودروسازان پیشتاز چینی حساب کرد که نیم نگاهی هم به بازارهای بین المللی دارد.

شاسی بلند S6 یکی از محصولات این کمپانی است که برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل گوانگژو در سال 2010 معرفی شد. از آن تاریخ تاکنون S6 همواره جزو محبوب ترین شاسی بلندهای بازار چین بوده و یک بار هم به عنوان "شاسی بلند سال چین" دست یافته است.

نمای ظاهری S6 شباهت های انکارناپذیری با نسل پیشین لکسس RX دارد. به همین خاطر اگر چه ظاهر آن چندان بروز نیست، اما در کل پیکره ای هماهنگ و قابل قبول دارد.

در بخش طراحی داخلی نیز شباهت ها همچنان وجود دارد و کابین S6 را می توان نسخه ارزان تر شده کابین RX تلقی کرد.

برای به حرکت در آوردن این خودرو، بی وای دی یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 160 اسب بخار و 229 نیوتن متر گشتاور تدارک دیده است.

نیروی تولید شده توسط این موتور از طریق یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه خودکار به چرخ های جلو BYD S6 ارسال می شود. مثل اکثر گزینه های حاضر در این بازه، S6 نیز به دلیل نسبت نه چندان خوب قدرت به وزن، اتومبیل پرشتابی نبوده و بیشتر مناسب رانندگی های آرام و کم هیجان است.

شتاب صفر تا صد این مدل در حدود 13.5 الی 14 ثانیه اندازه گیری شده که نسبت به خودروهای اتمسفریک (فاقد توربو) رقیب بهتر به نظر می رسد اما در مقابل گزینه های توربو مانند جک S5 دستی و یا هایما S7 توربو حرف چندانی برای گفتن ندارد.

در بین رقبای حاضر در این بازه، S6 تنها شاسی بلند چینی است که به 6 کیسه هوا مجهز شده و لیست بلند بالایی از امکانات و تجهیزات مختلف را در خود دارد.

در حال حاضر کارمانیا - نمایندی BYD در ایران – S6 را با زمان تحویل اردیبهشت و خرداد 96، با قیمتی برابر 98.7 میلیون تومان به فروش می رساند.

نقاط قوت این شاسی بلند چینی را می توان مواردی مثل طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول، امکانات مناسب و ایمنی نسبتا بالا عنوان کرد. اما در مقابل، کپی بودن طراحی ظاهری از لکسوس، رانندگی خالی از هیجان، نفوذ زیاد صدای پیشرانه در دور موتورهای بالا، شبکه فروش و خدمات پس از فروش ضعیف تر نسبت به رقبا و بازار دست دوم نه چندان گرم را می توان جزو نقاط ضعف آن دانست.

سنگ یانگ تیوولی

بدون شک تیوولی یکی از زیباترین و جذاب ترین گزینه های حاضر در این بازه است. این خودرو که نام آن برگرفته از شهری در لاتزیوی ایتالیاست، طراحی بسیار دلنشین و بروزی داشته و از این لحاظ بهترین گزینه در بازه انتخابی محسوب می شود.

این مساله درباره فضای داخلی نیز صادق بوده و تیوولی از کابین زیبایی برخوردار است.

تیوولی در ایران با یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر ارائه شده که توانایی تولید 128 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با همکاری گیربکس 6 دنده تیپ ترونیک ساخت آیسن شتاب نه چندان بالایی در حدود 14.3 ثانیه ای را برای تیوولی فراهم می کند، که مانند سایر خودروهای حاضر در این سگمنت عدد جالبی نیست.

اگر چه به دلیل استفاده از موتور کم حجم، این اتومبیل کره ای چابک احساس نمی شود، اما در عوض مصرف سوخت مناسبی داشته و در هر صد کیلومتر ترکیبی به 7.2 لیتر بنزین نیاز دارد.

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، تیوولی نسبتا دست پر وارد میدان شده و همانند S6 از 6 کیسه هوا بهره مند است. نکته جالب توجه اینکه این شاسی بلند کره ای در یکی از معتبرترین مراکز تست تصادف جهان، تحت آزمایش قرار گرفته و در نسخه استاندارد 3 ستاره و در نسخه فول 4 ستاره کسب کرده است.

تیوولی در حال حاضر با قیمت 94 میلیون تومان به صورت نقد و اقساط توسط رامک خودرو به فروش می رسد. زمان تحویل نیز 120 روز کاری اعلام شده؛ البته ناگفته نماند قیمت این خودرو در بازار آزاد بسیار بیشتر از رقم اعلامی است.

 رنو داستر تک دیفرانسیل

داستر یک شاسی بلند اقتصادی است که با همکاری رنو و داچیا در سال 2009 متولد شده است.

این خودرو بر روی پلت فرم لوگان (همان پلتفرمی که در ساخت تندر 90 و ساندرو استفاده شده) شکل گرفته و در کشورهای مختلف با برندهای متفاوتی عرضه شده است.

طراحی داستر در نهایت سادگی و به دور از هر گونه اغراق یا پیچیدگی انجام پذیرفته، به همین جهت می توان ظاهر این خودرو را ساده و هماهنگ با کمی چاشنی زیبایی توصیف کرد.

با ورود به داخل کابین و نشستن پشت فرمان داستر حس و حال بسیار آشنایی پیدا خواهید کرد، زیرا گویی سوار بر تندر 90 شده اید! بنابراین همان طراحی و کیفیتی را که در کابین تندر 90 دیده اید، با کمی ارتقا و بهبود در کابین داستر نیز مشاهده خواهید کرد.

رنو طیف وسیعی از موتورهای کم حجم را برای داستر در نظر گرفته است. این خودرو در ایران با یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر به قدرت 135 اسب بخار و 195 نیوتن متر گشتاور مجهز شده و با همکاری گیربکس 4 سرعته خودکار نیروی لازم برای چرخ های جلو را تامین می کند.

بر اساس کاتالوگ، این شاسی بلند اروپایی شتابی در حدود 11 ثانیه و مصرف سوختی برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر ترکیبی دارد که البته در عمل شتاب گیری بسیار کُند تر انجام می شود و ثبت رقمی کمتر از 13 ثانیه تقریبا غیر ممکن است.

به لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی، داستر حرفی برای گفتن در برابر رقبای آسیایی خود ندارد و از این بابت بسیار شبیه برادر کوچک تر خود یعنی تندر 90 است.

اما از لحاظ ایمنی این خودرو در سال 2011 موفق به کسب سه ستاره از یوروانکپ شده که می توان آن را قابل قبول دانست. در حال حاضر و در جشنواره نوروزی نگین خودرو، داستر تک دیفرانسیل 99.9 میلیون تومان قیمت گذاری شده و در عرض ده روز به مشتریان تحویل داده می شود.

ضعف شدید هندلینگ، کمبود امکانات و تجهیزات، طراحی ظاهری زشت و قدیمی، مشخصات فنی نه چندان مطرح، دست به دست هم داده اند تا داستر به گزینه ای نامطلوب برای خرج کردن یکصد میلیون تومان بدل شود، اما امید می رود که در سال های آتی با ارائه نسل جدید این خودرو به بازار ایران، شرایط تا حدی تغییر کند.

جمع بندی

نگاهی به گزینه های حاضر در این بازه نشان می دهد که هیچ یک از آنها یک شاسی بلند جان سخت و همه فن حریف برای ماجراجویی در مسیرهای صعب العبور نیستند؛ بنابراین نباید از آنها انتظار توانایی های آفرود بالا داشته باشید.

همچنین هیچ یک از این خودروها برای استفاده روزمره و شهری نیز کاملا بی عیب و رضایت بخش ظاهر نمی شوند و از این رو ما به طور کلی خرید خودروهای کراس اوور را توصیه نمی کنیم.

اما در سال های اخیر بازار خودرو جهان به سمت خودروهای کراس اوور گرایش داشته است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فاکتورهایی که می توانند در انتخابی بهتر نقش بسزایی داشته باشند، شامل مواردی مثل طراحی ظاهری، دینامیک رانندگی، امکانات و آپشن های رفاهی، بازار دست دوم و میزان استهلاک در بلند مدت می شوند.

با در نظر گرفتن همه موارد - مخصوصا دینامیک رانندگی، طراحی و بازار دست دوم - شاید بتوان جک S5 و سنگ یانگ تیوولی را انتخاب های بهتری نسبت به بقیه تلقی کرد.

استقبال نسبتا خوبی هم که از این دو خودرو به عمل آمده تا حدودی تایید کننده این موضوع است. البته در این بین نباید از خدمات پس از فروش ضعیف تیوولی و تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی به سادگی عبور کرد.

در واقع صف انتظار برای تحویل گرفتن تیوولی با قیمت رسمی این روزها به حدود 8 ماه می رسد و از همین رو قیمت آن در بازار آزاد به بیش از 120 میلیون تومان افزایش یافته است.

از طرف دیگر با توجه به شرایط رامک خودرو به نظر می رسد که در صورت بروز مشکلات فنی، رفع آن کمی زمان بر و دردسرساز خواهد بود.

جک S5 از لحاظ شتاب و هیجان رانندگی وضعیت بهتری نسبت به تیوولی دارد؛ در عوض سنگ یانگ اسم و رسم بیشتری داشته و از کیفیت بالاتری برخوردار است، ضمن اینکه موتور تنفس طبیعی آن در بلند مدت استهلاک کمتری خواهد داشت.

چری تیگو 5 نیز به دلیل دارا بودن امکانات مناسب، طراحی قابل قبول، گارانتی 5 ساله و خدمات پس از فروش بهتر می تواند برای افرادی که دنبال رانندگی پرشتاب و هیجان انگیز نیستند، گزینه خوبی باشد.

بی وای دی S6 هم جزو شاسی بلندهای مجهز و جادار این بازه محسوب می شود، اما به دلیل پشتیبانی ضعیف، ناشناخته بودن خودرو برای اکثر افراد و بازار دست دوم سرد انتخابی همراه با ریسک خواهد بود.

همچنین ظاهر BYD S6 بی هیچ شک و تردیدی مربوط به نسل گذشته است و حتی با وجود تازه وارد بودن به بازار کشورمان بسیار قدیمی و بی طراوت به نظر می  رسد.

رنو داستر اگر چه مهندسی بالاتری نسبت به رقبا دارد، اما از لحاظ امکانات و تجهیزات بسیار ضعیف تر بوده و توان رقابت با آنها را ندارد. نقطه قوت داستر را می توان مواردی مثل کیفیت بالاتر قوای محرکه، قابلیت های آفرود بهتر، کابین جادار و ستاره های معتبرتر برای ایمنی عنوان کرد.

در واقع داستر بیشتر به درد افراد یا شرکت هایی میخورد که از این خودرو استفاده های کاربردی دارند و به خصوص مدل دو دیفرانسیل می تواند بر خلاف سایرین تا حدی نقش یک شاسی بلند قابل اعتماد را بازی کند.

و هایما S7، شاید وقتی دیگر!

حداقل تا زمانی که تکلیف ایران خودرو با روند ساخت خودروهای چینی مشخص شود و نظم تولید و خدمات به خطوط ایران خودرو خراسان باز گردد، خرید هایما جز ریسک مربوط به تاخیر در تحویل و مشکلات ارائه خدمات پس از فروش چیز دیگری به همراه ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    کاری به چینی هایی که معرفی کردید و ایمنیشون ندارم ولی برای سال 2018 و رنو سوار شدن! اونم رنو با اون همه سابقه ، با ستاره ایمنی 3 هیچ نقطه عطفی نمیتونه باشه که شما از اون به عنوان حسن نام بردید!

  • reza
    reza | ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

    ok

  • daneshju
    daneshju | ۲ اسفند ۱۳۹۵

    2008 رو اگه با این قیمت وارد بازار کنن، از همه اینا بالاتر میشه! هم طراحی هم موتور که تفاوت زیادی داره با بقیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی