ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دوربین فوق سریع سنگاپوری ها به کمک اتومبیل های خودران و پهپادها می آید

اتومبیل های خودران و پهپادها برای جلوگیری از تصادف می بایست به سرعت شرایط محیطی که در آن حضور دارند را حتی در وضعیت آب و هوایی نامناسب نیز شناسایی کنند اما دوربین های اپتیکال ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

اتومبیل های خودران و پهپادها برای جلوگیری از تصادف می بایست به سرعت شرایط محیطی که در آن حضور دارند را حتی در وضعیت آب و هوایی نامناسب نیز شناسایی کنند اما دوربین های اپتیکال مرسوم به نحو احسن قادر به انجام این کار نیستند. از همین رو تیمی تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور دوربین هوشمند فوق سریع و با کانتراست بالایی را توسعه داده اند که می تواند تغییرات به وجود آمده در شدت نور را در بازه های نانو ثانیه ای ثبت کند.

پروفسور «Chen Shoushun» و تیمش از سال 2009 دوربین جدیدی با نام «سِلِکس» (CeleX) را توسعه داده اند که هم اکنون در مراحل نهایی آزمایش است. آنها ادعا می کنند که دوربینشان می تواند بدون درنگ جزئی ترین حرکت ها و اشیا را به ثبت برساند و از این رو نسبت به دوربین های پیشین سریع تر است. همچنین محصول جدید می تواند عکس ها را با فرمت تصویری جدید پردازش کند که به فایل هایی با حجم کمتر منجر می شود.

گفتنی است بر اساس ادعای تیم تحقیقاتی دوربین «سِلِکس» از یک واحد پردازنده داخلی بهره می برد که تغییرات در شدت نور تابیده شده به تک تک پیکسل های سنسور را آنالیز می کند. از آنجایی که این کار باعث جلوگیری از پردازش کل تصاویر می شود، مقدار داده به ثبت رسیده را نیز کاهش خواهد داد که در نتیجه سرعت پردازش آنها بالاتر می رود. علاوه بر آن روش مذکور به دوربین امکان تفاوت قائل شدن میان اجسام موجود در پس زمینه و پیش زمینه را خواهد داد و به کامپیوتر خودرو زمان بیشتری را برای عکس العمل می دهد.

محققان دانشگاه NTU عنوان کرده اند که تکنولوژی جدید آنها سرمایه گذاران خصوصی را به خود جذب کرده و با کمپانی «Hillhouse Tech» برای تجاری سازی محصول خود در حال گفتگو هستند. بر اساس اعلام پروفسور «Chen» دوربین فوق سریع آنها تا اواخر سال 2017 به صورت تجاری عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی