ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

P10
تکنولوژی

طرحی نوین؛ سنسور اثر انگشت جایگزین دکمه های ناوبری اندروید می شود

این روزها روندی در میان توسعه دهندگان موبایل های اندرویدی جریان دارد که تقریباً گام نخست آن را در کنگره جهانی موبایل امسال مشاهده کرده ایم؛ حذف کلی دکمه های ناوبری اندروید. همانطور که می ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۵

این روزها روندی در میان توسعه دهندگان موبایل های اندرویدی جریان دارد که تقریباً گام نخست آن را در کنگره جهانی موبایل امسال مشاهده کرده ایم؛ حذف کلی دکمه های ناوبری اندروید.

همانطور که می دانید مدتی است دکمه های فیزیکی و بعد از آن خازنی لمسی زیر پنل نمایشگر تلفن های هوشمند عملاً منسوخ شده و فقط می توان چند نمونه از دیوایس های سامسونگ را مثال زد که همچنان روی آن اصرار داشته اند.

از طرفی اغلب کاربران مخالف حضور دکمه های ناوبری مجازی درون نمایشگر هستند، چراکه به اعتقادشان بخشی از فضای صفحه نمایش را اشغال می کند؛ هرچند گوگل این مسئله را هم با به روز رسانی های اندروید و حالت کشویی خودکار دکمه ها تا حدود برطرف کرده است.

اما این کافی نیست و توسعه دهنده اندروید هم به سازندگان تلفن های هوشمند توصیه می کند دست از بهره مندی از دکمه های خازنی بردارند؛ همانطور که شواهد نشان می دهد گلکسی اس 8 نیز پنل ناوبری را به داخل نمایشگر برده است. اما با یک ترفند تازه.

پرچمدار جدید ال جی و آنچه تاکنون از سامسونگ دیده ایم حکایت از برهم زدن معادلات نسبت تصاویر نمایشگرها دارند که به موجب آن با وجود حضور دکمه های ناوبری مجازی، نسبت معین نمایشگر در دسترسِ کاربر تغییری نمی کند.

اما با همه این تفاسیر، هوآوی و موتورولا در MWC این هفته به طور کلی مرحله جدیدی از رویکرد حذف دکمه های ناوبری مزاحم را آغاز کرده اند که خوشبختانه تا اینجای کار نظر مساعد اغلب کارشناسان و مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است.

سنسور اثر انگشت هوآوی P10 و موتو G5 که به جلوی بدنه و زیر نمایشگر منتقل شده اند، به نوعی حکم همان گزینه های ناوبری را نیز بازی می کنند و با یک دکمه واحد لمسی می توان به هر سه گزینه مشهور «بازگشت»، «هوم» و «مالتی تسک» دسترسی داشت.

به این صورت که در پرچمدار جدید چینی ها با کلیک واحد روی دکمه هوم، صفحه یک بار به عقب منتقل می شود (بازگشت)، با کشیدن انگشت روی آن به هر جهتی منوی مالتی تسک باز شده و با نگه داشتن دست روی آن به صفحه هوم خواهد رفت.

در سوی مقابل موتورولا تجربه متفاوت و البته منطقی تری را ارائه می کند؛ یک بار کلیک روی سنسور اثر انگشت کاربر را به صفحه هوم می برد، کشیدن انگشت به سمت چپ حکم دکمه بازگشت دارد و کشیدن به سمت راست هم منوی مالتی تسک را باز می کند.

گفتنی است اگر از کاربران قدیمی سیستم عامل اندروید هستید و تصور می کنید با همان پنل ناوبری مجازی احساس راحتی بیشتری دارید، هوآوی و موتورولا هر دو، گزینه فعال کردن مجدد دکمه های پایین صفحه نمایش را نیز در اختیار قرار داده اند.

در مجموع این رویکرد جدید و جایگذاری تمام گزینه های ناوبری در یک دکمه واحد که نقش حسگر اثر انگشت را هم بازی می کند، حرکت رو به جلو و قابل ستایشی است که می تواند پیشرفتی کاربردی در موبایل های اندرویدی رقم بزند.

اما در هر صورت امیدواریم الگویی یکپارچه از این سیستم جدید در دیوایس های آینده رایج شود و شاهد جدا ساز زدن هر مدلی نباشیم؛ مانند سامسونگ که جای دکمه های بازگشت و مالتی تسک را برخلاف الگوی گوگل و سایر دیوایس ها برعکس کرده است. هرچند گام اول موتورولا و هوآوی نیز با یکدیگر تفاوت دارند!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • زد سام
    زد سام | ۱۰ اسفند ۱۳۹۵

    بعد يه مدت اپل يا سماسونگ ميزنه ميگن انقلاب در اثر انگشت????

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی