ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اولین تجربه رانندگی با نیسان جوک اسپرت؛ سریع و متفاوت [تماشا کنید]

در روزگاری نه چندان دور عرضه خودروهای با کیفیت و اسم رسم دار در بازار خودرو ایران چندان آرزوی بزرگی نبود، اما با تحریم های مختلف هسته ای رفته رفته از حضور خودروسازان درجه یک ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

در روزگاری نه چندان دور عرضه خودروهای با کیفیت و اسم رسم دار در بازار خودرو ایران چندان آرزوی بزرگی نبود، اما با تحریم های مختلف هسته ای رفته رفته از حضور خودروسازان درجه یک جهانی کاسته شد و با قدرت گرفتن صنایع کشور چین و در پی آن عرضه محصولات بی شمار در یک بازه 10 ساله که کمک شایانی به پیشرفت آن ها هم کرد بازار خودرویی کشور ما را به کلی به نسبت دهه 70 و اوایل 80 شمسی دگرگون شد.

اما طی یک سال گذشته، رفته رفته شاهد بازگشت خودروسازان مطرح جهان هستیم. نیسان یکی از شرکت های بزرگی است که سابقه خوبی در نزد ایرانیان دارد و ظرف ماه های اخیر واردات مدل های جوک و ایکس تریل را با رویه ای متفاوت به ایران آغاز کرده است.

روز گذشته در طی فرصتی که شرکت جهان نوین آریا به عنوان نمایندگی رسمی نیسان در ایران در اختیار رسانه ها قرار داده بود توانستیم ساعاتی را به بررسی و تست نیسان جوک مدل اسپرت به عنوان یکی از جنجالی ترین محصولات شرکت نیسان در برج میلاد بپردازیم.

در سال 2011 که نیسان به صورت رسمی جوک را به جهانیان معرفی کرد، اکثر کارشناسان آن را ریسک بزرگ نیسان در عرضه خودروی با چنین طراحی متفاوت دانستند.

اما نیسان توانست تا نظر خریداران را به سمت این خودرو جلب کند و امروزه نیسان جوک در لیست 10 خودروی پر فروش کشور انگلستان قرار دارد.

نیسان جوک را می توان یک مینی کراس اوور لقب داد که توانسته انقلابی را در زمینه طراحی به راه بیاندازد، چرا که با طرحی کاملا متفاوت چه در داخل و چه در خارج خودرو رو به رو هستیم.

جوک بر پایه پلت فرم B نیسان شکل گرفته است که یکی از پرکاربرد ترین پلت فرم های این شرکت نیز هست. طول کلی نیسان جوک به 4.1 متر می رسد و عرض آن هم 1.7 متر است.

نیسان هر سال جوک را با آپدیت های مختلف موتوری، ظاهری و با امکانات جدید ارتقاء می دهد. وزن مدل اسپرت در حدود 1453 کیلوگرم اندازه گیری شده است و در سه سایت نیسان در کشور انگلستان، ژاپن و اندونزی تولید می شود که از این میان نخسه های وارداتی به ایران ساخت انگلستان هستند.

طراحی شجاعانه

شجاعت یکی از ویژگی های فرهنگی بازر ژاپنی ها محسوب می شود و ملت این کشور به شجاعت و جسارت خود در خلق ایده های نو و انجام کارهای بسیار سخت می بالند، در زمینه ساخت خودرو نیز مثال های متعددی از این سبک شجاعت ژاپنی ها دیده می شود اما شاید بتوان جوک را مثالی بی نقص از شجاعت در عیان ترین بخش خودرو (طراحی خارجی) عنوان کرد.

در بخش جلو با نور دهی سه بخشی نیسان رو به رو هستیم به گونه ای که از بخش زیرین سپر جلو تا روی کاپوت چراغ های برآمده و سه بعدی طراحی شده اند و احساسی متفاوت از تمامی خودروهای جهان را به بیننده القا می کنند.

گلگیرهای مرتفع و عضلانی در کنار جلو پنجره که در سرتاسر عرض خودرو کشیده شده از دیگر مشخصات متفاوت جوک در نمای روبرو هستند.

در نمای جانبی فرم متفاوت درب ها و به خصوص محل قرار گیری دستگیره های عقبی و خط مورب سقف بیش از همه چیز توجه ها را به سمت خود جلب می کند. به نحوی که ارتفاع سقف خودرو در قسمت عقب به وضوح از قسمت جلو کمتر است و این موضوع به فرم کوپه مانند و اسپرتی جوک و بهبود مشخصات آیرودینامیک آن یاری رسانده است.

در نمای پشت حالت گرد درب صندوق عقب و چراغ های برآمده V شکل از مهم ترین نکات طراحی ظاهری خودرو است و طراحی به گونه ای انجام شده که اگر ارتفاع بدنه از سطح زمین را در نظر نگیریم، تفاوت بارزی بین این کراس اوور پر شَر و شور با یک هاچ بک اسپرت وجود ندارد.

در فضای داخل اتاق، کنسول با الهام از سوپربایک های ایتالیای طراحی شده و با یک نگاه متوجه شباهت های میان این بخش و بدنه موتور سیکلت های اسپرت خواهید شد.

استفاده از قطعات با رنگ آمیزی متضاد داشبورد حس اسپرت بودن را به خوبی القا می کند و طراحی متفاوت بخش های مختلف خودرو همچون دستگیره درب گواه این امر است.

نیسان سعی کرده تا از فضا به میزان حداکثری استفاده کند و تمام اجزا را به همین نحو در کنار هم بچیند. فضای داخل کابین جمع و جور است و نباید انتظار یک خودروی 5 نفره فول سایز را داشته باشید.

این مسئله در بخش صندوق عقب هم تکرار می شود و فضای 297 لیتری که با خواباندن صندلی های عقبی به 1016 لیتر افزایش پیدا می کند در حد یک هاچبک سایز متوسط است. در زیر فضای صندوق عقب یک چرخ زاپاس با حداکثر سرعت قابل تحمل 80 کیلومتری قرار داده شده است.

تجهیزات و آپشن های رفاهی نیسان جوک اسپرت

از امکانات کلی این خودرو می توان به سانروف پانوراما، چرخ های 18 اینچی، سنسور نور و باران، چراغ جلو مجهز به چراغ شوی، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، کروز کنترل، استارت دکمه ای، دوربین دید عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی و پرده ای، سیستم کنترل دینامیکی اختصاصی نیسان، سیستم دید 360 درجه، گرمکن صندلی جلو، تنظیم سیستم AWD چهارچرخ متحرک و رادار های هشدار دهنده خروج از خط ، نقاط کور و شناسایی اشیائ متحرک از دیگر امکانات این خودرو به شمار می روند.

مشخصات فنی نیسان جوک اسپرت

در بخش قوای محرکه نیسان موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو شارژ شده با کد فنی MR16ddt مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت است.

این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار در دور 5600 rpm و 240 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده XTRONIC اختصاصی نیسان که یک مدل ضریب متغیر پیوسته موسوم به CVT است که قدرت را به صورت دائمی به هر چهار چرخ ارسال می کند.

باک این خودرو 50 لیتر گنجایش دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود 6.5 لیتر است. در تست های صورت گرفته شتاب گیری صفر تاصد این خودرو رقم 6.9 ثانیه ای را نشان می دهد و مسیر 407 متری را در عرض 15.4 ثانیه طی می کند، برای مقایسه جالب است بدانید که این رقم از ارقام ثبت شده توسط خودرو اسپرتی نظیر هیوندای جنسیس کوپه (در شرایط ایران) به مراتب بهتر است.

تجربه رانندگی با نیسان جوک اسپرت

تنظیمات بخش رانندگی نیسان جوک سه حالت عادی، اقتصادی و اسپرت دارد که با توجه به حالت مورد نظر میزان واکنش جعبه دنده، فرمان و پدال تغییر خواهد کرد.

صندلی های اسپرت به خوبی بدن شما را در خود جای می دهند. فرمان خودرو از نوع برقی است به همین دلیل نرم و سبک احساس می شود. در حالت رانندگی اسپرت صدای گوش نوازی در داخل کابین شنیده می شود که به حس و حال رانندگی اسپرت با آن کمک شایانی می کند.

گیربکس CVT می تواند با نگه داشتن دور موتور تا نزدیک ردلاین بیشترین شتاب گیری را از موتور طلب کند و سیستم چهارچرخ متحرک هم به این امر کمک می کند تا شتاب گیری خودرو در حد یک مینی کراس اوور اسپرت و جذاب باشد.

نیسان تایرهای بسیار با کیفیت و البته گران قیمت میشلن پایلوت اسپرت را برای جوک اسپرت در نظر گرفته است که چسبندگی و عملکرد فوق العاده خوب دینامیکی را برای این خودرو نوید می دهند اما طراحی سیستم تعلیق چندان پیشرفته نیست و به خصوص در قسمت عقب در بعضی شرایط عملکردی توام با بیش فرمانی و کوبش دیده می شود.

عملکرد سیستم های الکترونیکی پایداری نظیر ESP اما بسیار خوب است و در هر حالتی می تواند شرایط مطمئن خودرو را حفظ کند. در زمینه رانندگی شهری نیز باید به تسلط خوب به ابعاد و زوایای بخش جلویی خودرو اشاره کرد که به لطف طراحی خاص چراغ های جلو و دیده شدن آن ها از پشت فرمان حاصل می شود.

در نقطه مقابل دید رو به عقب به دلیل کوچکی شیشه عقب بسیار محدود است و برای حرکت دنده عقب باید به آینه های بزرگ جانبی و دوربین دید عقب اکتفا کنید.

قیمت و شرایط بازار نیسان جوک

نیسان جوک اسپرت این روزها با قیمتی در حدود 172 میلیون تومان قابل خرید است و در چنین بازه قیمتی تنها میتسوبیشی ASX در بازار حاضر است که از نظر مشخصات فنی و قابلیت های حرکتی نمی تواند در حد و اندازه های جوک ظاهر شود، از ان رو باید جوک اسپرت را تنها کراس اوور اسپرت و جوان پسند موجود در شرایط فعلی بازار ایران دانست که می تواند خریداران جوان و طالب شور و هیجان را به سمت خود جلب کند.

نکته مهم تر برای علاقه مندان به تست و بررسی خودرو آنکه شرکت جهان نوین آریا طی ماه های آتی به برگزاری این تست ادامه خواهد داد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به بخش تست درایو در وب سایت این شرکت و تکمیل فُرم و تعیین وقت دلخواه، برای چشیدن طعم رانندگی با نیسان جوک اقدام کنند.

می توان گفت که برگزاری تست درایو طولانی مدت برای عموم علاقه مندان نخستن بار است که در کشورمان انجام می پذیرد و باید امیدوار بود که تجربه موفق این نوآوری به الگویی برای سایر شرکت ها تبدیل شده و تست کردن خودرو پیش از خرید در ایران نیز به رویه ای متداول مبدل شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • IT informer
    IT informer | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    این ماشین یکسال پیش تو ترکیه مثل نقل و نبات ریخته بود و فروششم بالاست.من سواری نکردم اما ترکیه خیلی زیاده مخصوصا تو استانبول

  • محمدرضا ترابی
    محمدرضا ترابی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    والا تو کیش زیاد سوار شدم،به خاطر ظاهر بسیار زشت و جای پای خیلی کم صندلی عقب و همچنین فضای فوق العاده کوچیک صندوق هیچوقت تو لیست گزینه هام برای خرید ماشین قرار نگرفت.عوضش من تو کیش مزدا ۳ اتاق جدید رو خریدم که خیلی بهتر بود از هر نظر.اصلا نتونستم خودم رو راضی کنم سوار ماشینی با این قیافه بشم خصوصا که به نسبت قیمتش کارایی هم نداشت.با قیمتی که الان برای داخل کشور فروخته میشه هم باز نظر من اینه که همه رقباش در این رده قیمتی از هر نظر بهتر هستن

  • Mohammad
    Mohammad | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    برا ما هایی که نهایت ماشینی که می‌تونیم سوار شیم پرایده پس این برا ما حکم یه ماشین خوبو داره
    حالا کاری به اینکه زشته ندارم.

  • Farid Hasanzadeh
    Farid Hasanzadeh | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    172 میلیون !!!
    چه خبره !!!
    تو جایی که من زندگی میکنم به صورت منطقه آزاد از 62 میلیون شروع میشه و این مدل 82 میلیون پولشه
    یعنی 90 میلیون گرونتر دارن می فروشن نوش جاااااان

    • AK_007
      AK_007 | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

      تو همون منطقه ازاد هم ۱۰ تا ۱۲ تومن میکشن روش!
      چفدر بدبختیم!

    • Cloner
      Cloner | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

      گمرکه دیگه خب

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی