ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

غیبت پرچمدار سامسونگ از MWC؛ فرصت طلایی یک ماهه سایر شرکت ها برای درخشش

گلکسی های سامسونگ در چند سال اخیر همواره نقطه عطف کنگره جهانی موبایل بوده اند و شرکت کره ای همیشه سهم بزرگی از توجه در این نمایشگاه را به خود اختصاص می داد. روند مطبوعاتی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

گلکسی های سامسونگ در چند سال اخیر همواره نقطه عطف کنگره جهانی موبایل بوده اند و شرکت کره ای همیشه سهم بزرگی از توجه در این نمایشگاه را به خود اختصاص می داد. روند مطبوعاتی امسال ولی متفاوت بود؛ سامسونگ موبایلی معرفی نکرد و سهم بزرگی از نورافکن رسانه ای که بر روی برندش تابانده می شد، بر پیکر سایر شرکت ها نشست.

همانگونه که احتمالاً تا کنون می دانید، سامسونگ رسماً خبر داده که می خواهد گلکسی اس 8 را در تاریخ ۹ اسفند در نیویورک روی صحنه برده و آن را به جهان معرفی کند. به جای این موبایل پرچمدار، شرکت کره ای توجه کاربران را به نسل جدید تبلت هایش، یعنی گلکسی تب اس 3 و همچنین گلکسی بوک جلب کرد.

تبلت های نو در نوع خود جالب هستند، اما هیجانی که ایجاد می کنند به هیجان گلکسی اس 8 نزدیک هم نیست. در واقع، کنفرانس کوتاه و خلاصه شده‌ی سامسونگ در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۷، شانس اظهار وجودی دوباره به سایر شرکت های سازنده موبایل های اندرویدی در چنین نمایشگاهی داد: موبایل هایی دیگر، حالا برای چند روز تبدیل شده اند به مرکز توجه.

خبر و شایعات مرتبط به تاخیر در عرضه گلکسی اس ۸ از مدت ها پیش (اندکی پس از داستان نوت ۷) شنیده می شد. همین مسئله باعث گشت که تصور شود حالا ال جی شانس آن را یافته تا خود را به بهترین شکل نمایش داده و موبایلی را معرفی کند که حتی پس از رونمایی از گلکسی اس 8، همچنان محصول مورد توجهی باشد. جی 6، در مقایسه با پرچمدار سال قبل ال جی که ماژول پذیر هم بود، تا حد بسیار زیادی بهتر و پخته تر شده، اما از طرفی ال جی تا حدی زیادی هم تازه به رقبای دیگر و پرچمدارهای سال پیش آنها رسیده. جی 6 حالا موبایلی عالی اما خالی از هرگونه هیجانی است.

قابلیت های کنونی جی ۶، حتی سال پیش در آیفون ۷ و ۷ پلاس هم قرار گرفتند در حالی که سال هاست شرکت های اندرویدی چنین ویژگی هایی را ارائه می دهند. در مورد قابلیت هایی نظیر باتری با ظرفیت بالا، دوربین ارتقا یافته، بدنه (واقعاً!) فلزی، مقاومت در برابر آب و غبار و شارژ بی سیم صحبت می کنیم. این ها ویژگی های تازه ای در دنیای موبایل نیستند و پرچمدار سال پیش سامسونگ همه آنها را در دل خود جای داده بود.

با این حال جی ۶ به لطف نسبت تصویر ۱۸ به ۹، یک نمایشگر ۵.۷ اینچی و FullVision را در بدنه موبایلی ۵.۲ اینچی قرار داد. به این شکل کاربر ساده تر می تواند با یک دست، با این فبلت کار کند. از طرفی شایعات از ماه ها پیش به این موضوع اشاره دارند که پرچمدار سری اس بعدی سامسونگ هم از نسبت تصویر ۱۸ به ۹ بهره می برد و این در حالیست که نمایشگری بزرگتر را هم با خود یدک می کشد.

نورافکن توجه پس از ال جی G6، به سراغ موبایل های جدید سونی، مخصوصاً XZ Premium رفت. فراموش نکنید که در مورد یک اکسپریا صحبت می کنیم؛ موبایلی که با نسل های قبلی اش در اولین نگاه تفاوتی ندارد. به هر حال خود سونی در این رابطه اظهار نظر کرده، و اینطور که پیداست، از قصد روی همین طراحی مانور می دهد و تصمیمی هم برای عوض کردنش ندارد.

آنطور که کمپانی ژاپنی می گوید، سونی همچنان در حال بهبود و تکامل بخشیدن به همین طراحی است. به این شکل کاربران هم تکلیف خود را می دانند: یا از این طراحی خوششان می آید و آن را می خرند، یا از این طراحی لذت نبرده و باید قید کیفیت محصولات سونی را بزنند، که با توجه به آمار فروش سونی در سال های اخیر، به نظر می رسد بیشتر مشتریان موبایل در دنیا گزینه دوم را انتخاب کرده اند.

سونی اگرچه سهم کوچکتری از LG در بازار موبایل جهانی دارد، اما طراحی موبایل هایش را که نادیده بگیریم، قابلیت های تازه و جذابی را به ابزارهای خود اضافه کرده؛ ویژگی هایی که در پرچمدار ال جی دیده نمی شوند. سونی هنوز هم تنها شرکت بزرگی است که یک موبایل با نمایشگر 4K به فروش می رساند و نسخه پریمیوم امسال، در کنار همین رزولوشن حتی از HDR هم پشتیبانی می کند.

اکسپریا XZ Premium همچنین نخستن موبایل جهان است که می تواند ویدیوهایی اسلوموشن با ۹۶۰ فریم بر ثانیه را ثبت کند.

با این حال تصور می کنید اگر گلکسی اس 8 معرفی شده بود، چقدر توجه از سوی رسانه ها و کاربران سهم موبایل های جدید ال جی و سونی می شد؟

البته شرکت هایی که بیشترین سود را از غیبت سامسونگ داشتند، ال جی و سونی نیستند. این مقام می رسد به دو برند نوستالژیک بلک بری و نوکیا. بلک بری حالا موبایلی جالب به نام KEYone ارائه داده که به خوبی پس از سال های سال توانست هواداران این برند را هیجان زده کند؛ به هر حال این روزها به سادگی نمی توان موبایلی را یافت که از کیبورد فیزیکی کامل و همچنین اندروید ۷.۰ بهره مند باشد.

همین چند روز پیش گارتنر گزارش داد که سهم بلک بری از بازار موبایل به صفر درصد رسیده؛ با چنین وضعیتی، کسی انتظارش را نداشت که شرکت مورد بحث بتواند چنین موبایل کاملی را ارائه دهد.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا هیجان پیرامون معرفی این موبایل به معنای موفقیت آن در فروش هم هست؟ هنوز برای قضاوت و پاسخ به این پرسش کمی زود است، اما تا همینجا هم کسی تصورش را نمی کرد که چنین موبایلی بتواند انقدر توجه به خود جلب کند.

نوکیا از سوی دیگر برند افسانه ای دیگری بود که توانست توجه بسیاری به نشست مطبوعاتی اش جلب کند. این یکی از اولین تلاش های دوباره نوکیا برای بازگشت به صحنه پس از فروش بخش موبایل به مایکروسافت است. احتمالاً اگر یک سال پیش به دوستان خود می گفتید که نوکیا می خواهد موبایل هایی اندرویدی بسازد و انقدر جدی به دنیای اندروید وارد شود، به شما لبخند می زدند. اگر می گفتید که یک موبایل غیر هوشمند چنین غوغایی به پا می کند، حتماً به شما می خندیدند.

اما حالا در سال ۲۰۱۷ هستیم و اینطور که پیداست کاربران حسابی دلشان برای موبایل های غیرهوشمند و بازی Snake تنگ شده. شاید علت این حد از توجه به موبایلی مانند ۳۳۱۰، غیبت ستاره اصلی این نمایشگاه بود. هرچند، ۳۳۱۰ نسخه ای جدید از یکی از پرفروش ترین موبایل های تاریخ و نمادی برای تلفن های همراه ساده است، اما هنوز هم قابل تصور نیست که کاربرانی که سال هاست با موبایل های هوشمند طرف هستند، بخواهند واقعا از این دستگاه استفاده ای روزانه داشته باشند.

اتفاقات عجیب زیادی در کنگره جهانی موبایل رخ داد ولی غیبت گلکسی اس 8 در MWC 2017 درسی مهم را به ما می آموزد: سایه سامسونگ بر پیکر صنعت موبایل امروز بزرگ تر از هر زمان دیگری شده، و وقتی در نمایشگاهی حضور ندارد، فقدانش اینچنین حس می شود.

از طرفی عدم ارائه یک موبایل ساختارشکن در کنگره جهانی موبایل یکبار دیگر به یادمان آورد که چرا اپل و سامسونگ بزرگترین فروشندگان موبایل در جهان هستند و چرا به این زودی ها هم قرار نیست تغییری در این جایگاه ها ببینیم.

سونی، ال جی،‌ نوکیا و بلک بری شرکت هایی هستند که حجم بسیار کمی از فروش در بازار موبایل را در اختیار دارند اما در کنگره جهانی موبایل موفق شدند سهم بسیار زیادی از توجه را به خود جلب کنند.

این در حالیست که در ۹ فروردین، یعنی کمتر از یک ماه دیگر، سامسونگ گلکسی اس 8 را معرفی می کند و سوال اینجاست که آیا نام پرچمداران سونی و ال جی در کنار موبایل های نوکیا و بلک بری همچنان روی زبان ها باقی می ماند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • sina aghaei
    sina aghaei | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    سامسونگ با اس8 فروش فوق العاده ای خواهد یکی از دلیل هاش تحول در طراحی اس 8 هستش و دلیل دوم کیفیت محصولش هست من خودم هواوی داشتم ولی وقتی سامسونگ رو دست گرفتم فهمیدم یه چیز دیگست

  • Pesare Khoob
    Pesare Khoob | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    یه حریف تیز که کم کم داره خودش رو به جایگاه دوم از سهم بازار گوشی های هوشمند میرسونه رو فراموش کردید!!! هواوی!

  • cooper
    cooper | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    اينا چرا اينطوري كامنت ميدن ?
    هر دفه يه مقاله درباره ي اپل و سامسونگ ميذارن همينه! خسته نشدين؟!

  • ADCFY
    ADCFY | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    واقعا نمیدونم انقدر متن تعصبی و نطرات که بدتر
    نویسنده هم که عادت داره الجی رو بکوبونه
    از اون پست قبلیش هم مشخص بود?????
    البته ایشون که ترجمه کردن!

  • army-epicur
    army-epicur | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵

    بمب بعدی سبزی فروش چند ماه بعد میاد... مثل پراید میخرن البته خوشم میاد مثلا دوست ندارم وقتی xzp. رو خریدم دست هر بچه ای ببینم خخخخخه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی