ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ابهام در رکورد نوربرگرینگ لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

در غرب آلمان و در ایالت راینلاند-فالتس شهری به اسم نوربرگ واقع شده که میزبان یکی از معروف ترین مجموعه های موتور اسپرت جهان است. پیست این مجموعه که نوربرگ رینگ نام دارد، یکی از قدیمی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

در غرب آلمان و در ایالت راینلاند-فالتس شهری به اسم نوربرگ واقع شده که میزبان یکی از معروف ترین مجموعه های موتور اسپرت جهان است.

پیست این مجموعه که نوربرگ رینگ نام دارد، یکی از قدیمی ترین، پر پیچ و خم ترین و در عین حال خطرناک ترین پیست های اتومبیل رانی بوده و خودروسازان مختلف برای دستیابی به هندلینگی بهتر محصولات خود را در این مجموعه تحت آزمایش قرار می دهند.

به همین دلیل زمان ثبت شده توسط خودروهای اسپورت در یک دور این پیست، به شاخصی برای مقایسه قابلیت ها و توانایی های فنی آنها تبدیل شده است.

از سال 2013 تاکنون، سوپر اسپرت هیبریدی پورشه یعنی 918 اسپایدر با زمان 6:57 رکورد دار اتومبیل های تولید انبوه در پیست نوربرگ رینگ بوده و هیچ یک از رقبا نتوانسته اند زمانی بهتر از آن ثبت کنند. نزدیک ترین زمان ثبت شده به لامبورگینی اونتادور سوپرولوچه تعلق دارد که توانسته رکورد 6:59.73 را از خود بر جای بگذارد.

اما آنطور که لامبورگینی چند روز قبل اعلام کرد، با ظهور نسخه ویژه از لامبورگینی هوراکان با نام پرفورمانته (Performante) این عنوان باید از پورشه 918 پس گرفته شود؛ چرا که این خودرو توانسته مسافت 20.8 کیلومتری نوربرگ رینگ را با اختلاف نسبتا زیاد و در زمان 6:52.01 طی کند. پس با این حساب باید هوراکان پرفورمانته را پادشاه جدید جهنم سبز بنامیم.

اما این همه ماجرا نیست و اخیرا ابهاماتی در مورد میزان راستی و صحت این رکورد شکنی توسط کارشناسان اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، هوراکان پرفورمانته از لحاظ آیرودینامیکی و برخی بخش های فنی مورد بهسازی های گوناگون قرار گرفته و نسبت به نسخه عادی تفاوت های عمده ای از لحاظ عملکرد دارد.

رکورد ثبت شده در نوربرگ رینگ نیز به نوعی تایید کننده این مساله است؛ زیرا اختلاف رکورد نسخه پرفورمانته با نسخه استاندارد بسیار زیاد بوده و اصلا قابل مقایسه نیست. هوراکان استاندارد موفق به ثبت زمان 7:28 در نوربرگ رینگ شده است.

از آنجایی که هنوز کمپانی لامبورگینی هوراکان پرفورمانته را رسما معرفی نکرده، در کلیپ منتشر شده از این رکورد شکنی تصویری از نمای خارجی خودرو دیده نمی شود و فقط دوربین هایی در داخل کابین و دماغه خودرو مراحل ثبت رکورد توسط مارکو ماپلی – راننده تست لامبورگینی - را ضبط می کند.

مشاهده دقیق این کلیپ نشان می دهد که هوراکان پرفورمانته برخلاف نسخه استاندارد به مشکل کم فرمانی (Understeer) دچار نیست.

اگر چه با این رکوردشکنی، عنوان سریع ترین خودروی نوربرگ رینگ باز هم در اختیار یکی از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن باقی می ماند؛ اما فراموش نکنیم که سوئدی ها نیز با ابر اتومبیل کوئنیگ زگ One:1 از مدت های پیش برای پشت سر گذاشتن همه رکوردهای جهنم سبز برنامه ریزی کرده اند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این خودروی یک مگاواتی با نسبت قدرت به وزن خارق العاده 1:1 می تواند این رکورد را جابجا کند یا خیر.

اما اگر بخواهیم به موضوع مورد ابهام کارشناسان باز گردیم، مسئله اختلاف توان زیاد بین لامبورگینی هوراکان و پورشه 918 اسپایدر و عدم انتشار جزییات این رکورد شکنی از سوی لامبورگینی باعث شده که برخی افراد احتمال دهند که لامبورگینی با شیطنت و افزایش اندکی سرعت فیلم، رکورد هوراکان پرفورمانته را بهتر از آنچه که هست، نشان داده، به خصوص آنکه ظاهرا تایر های مورد استفاده برای این رکورد شکنی نیز به شکل اختصاصی توسط پیرلی برای این برنامه طراحی شده است و مشخص نیست که تایرهای مورد استفاده در نسخه تولیدی هوراکان پرفورمانته باشد.

حالا باید منتظر واکنش لامبورگینی به این اتهام تقلب ماند و دید که نتیجه نهایی چه خواهد شد.

به روز رسانی: تنها چند روز پس از انتشار این خبر در رسانه های بین المللی، لامبورگینی با انتشار فایل اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه های خود بر صحت رکورد ثبت شده توسط هوراکان پرفورمنته تاکید کرد.

لامبورگینی همچنین اعلام کرده که تایرهای پیرلی مورد استفاده برای این رکورد شکنی نمونه های قابل عرضه به مشتریان هستند و خریداران پرفورمنته می توانند با پرداخت بهای اضافی این مدل تایرها را به عنوان یک آپشن خریداری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • arman
    arman | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    هرجا سخن از تقلب است
    نام فولکس واگن می درخشد

  • alireza
    alireza | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    ?

مطالب پیشنهادی