ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کدام خبرها در فضای مجازی پربیننده می شوند؟

برای دانستن آنکه خبری در فضای وب پر بیننده می شود یا خیر چه باید کرد؟ بسیاری باور دارند که تنها سحر و جادو می تواند موفقیت یک خبر در جذب مخاطبان را پیش بینی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

برای دانستن آنکه خبری در فضای وب پر بیننده می شود یا خیر چه باید کرد؟ بسیاری باور دارند که تنها سحر و جادو می تواند موفقیت یک خبر در جذب مخاطبان را پیش بینی کند. البته که نمی توان این موضوع را صرفا به جادو نسبت داد اما روشن است که چنین خبرهایی ترکیبی جادویی از کیفیت ها، تمایلات انسانی و عادات آنلاین را در خود جای داده اند.

به تازگی دانشمندان عصب شناسی دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی را انجام داده اند که طبق آن مغز انسان براساس برخی محاسبات ساده، به سمت برخی خبرها جذب می شود.

در واقع مغز ضمن دنبال نمودن خبرها، در نظر می گیرد که آیا موضوعی خاص برای آن و همچنین دیگران جذاب است یا خیر و آیا اشتراک گذاری آن خبر می تواند منجر به بهبود جایگاه و روابط فرد شود یا نه؟

در مرحله بعدی مغز با استفاده از ابزارآلات ارزش گذاری استانداردی که درونش قرار دارند، ارزیابی های اشاره شده را با هم تلفیق می کند و امتیازی را به یک خبر تخصیص می دهد و در نهایت تصمیم می گیرد که آیا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد یا خیر.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا با پایش این قبیل فرایندهای مغزی در افرادی که مقالات سلامتی نشریه نیویورک تایمز را مطالعه کرده اند، به اطلاعات خوبی در رابطه با پربیننده شدن خبرها در فضای وب دست یافته اند.

Emily Falk مولف ارشد مقاله منتشر شده در این رابطه و مدیر آزمایشگاه عصب شناسی ارتباطی پنسیلوانیا در این باره به وبسایت آرس تکنیکا گفته است:

اینکه مغز به این قبیل توانایی های اختصاصی دست پیدا کرده بسیار جالب است. داده های به دست آمده نشان می دهند میزان ارتباط یک خبر به فرد و همچنین ارتباط آن با جامعه دو مورد از مهم ترین ارزش های خبری محسوب می شوند.

و نکته دیگری که نباید فراموش کرد اینکه، آن داده ها و محاسبات مغزی ظاهرا جنبه عمومی دارند؛ طبق گفته مولف ارشد این مقاله، فعالیت های مغزی افراد وجوه مشترک فراوانی دارند و در نتیجه موضوعات متعددی وجود دارند که می توانیم در رابطه با حوادث و اتفاقات جهان اطراف با آنها در میان بگذاریم و مطمئن باشیم که مورد توجه شان قرار می گیرند.

تمرکز مغز روی موضوعات

برای ریشه یابی فعالیت های مغزی مرتبط با خبرهای پربیننده، Falk و همکارانش ابتدا به بررسی حجم بالایی از تحقیقات و تحلیل های صورت گرفته پیرامون ارتباط فرایندهای فکری با نواحی خاص مغز پرداختند. آنها در ادامه ریز نواحی و سیستم های موجود در مغز را پیدا کردند که به فرایند ارزش گذاری، ذهنیت سازی (درک یا پیش بینی وضعیت های ذهنی دیگران) و همچنین توقعات مربوط به خود ارتباط می یافتند.

پژوهشگران در ادامه از تکنیک تصویر برداری MRI (که با استفاده از جریان خون فعالیت های مغزی را پایش می کند) برای پایش فعالیت مغزی هشتاد داوطلبی استفاده کردند که همزمان مشغول مطالعه تیتر و خلاصه خبرها بودند.

البته لازم است باز هم اشاره نماییم که کلیه خبرها به سلامت مربوط می شدند اما میزان توجه مخاطبان فضای وب به آنها در سطح متفاوتی بوده است و مشارکت کنندگان در این تحقیق نیز اطلاعی از این بابت نداشتند. مجموع اشتراک گذاری خبرهای انتخابی در فیسبوک، توییتر و یا از طریق ایمیل نیز در بازه 34 تا 12743 بار گزارش شد.

در ادامه دانشمندان فعالیت های مغزی داوطلبان را مورد بررسی قرار دادند و تغییرات مشاهده شده در نواحی که به آنها اشاره کردیم را پایش کردند. آنها در مدلسازی داده ها دریافتند که فعالیت در تمامی آن نواحی با تصمیم گیری داوطلب برای اشتراک گذاری خبر و همچنین پربیننده شدن آن در فضای مجازی در ارتباط بوده است.

هرچه فعالیت سیستم ارزش گذاری مغز در حین خواندن یک خبر بیشتر شود، آن خبر نیز پربیننده تر می گردد

اما این امر پیرو الگوی خاصی بوده: فعالیت های مغزی داوطلبان نشان داد که علاقه شخصی فرد به موضوع و همچنین علاقه جامعه به آن صرفا عامل پربیننده شدن آن نبوده است و همزمان مغز نیز باید از سیستم ارزشگذاری خود استفاده کند؛ آنجا که فعالیت نواحی مرتبط با علایق شخصی و اجتماعی مغز زیاد شده، فرایند واحد سنجش ارزش خبر نیز بالا رفته است و این مساله ظاهرا تاثیر قابل توجهی در اشتراک گذاری خبرها داشته. به بیان دیگر هرچه فعالیت ها در سیستم ارزش گذاری مغز زیاد می شود، آن خبر نیز پربیننده تر می شود.

لازم است یادآور شویم که طبق گفته Falk این مرکز ارزش گذاری و سنجش ارزش خبرها در مغز همه وجود دارد و صرفا هم به خبرها اختصاص ندارد بلکه حتی در تصمیم گیری بر سر اینکه چه بخورید یا چه کاری انجام دهید هم دخیل است.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا همچنین جنبه های مختلف خبرها که ممکن بود به خودی خود فعالیت نواحی مختلف مغز را بالا ببرد، مورد پایش و نظارت قرار دادند. آنها برای این منظور از کامپیوتر و عوامل انسانی برای تشخیص مثبت بودن، مفید بودن و جنجالی بودن خبرها و همچنین خاصیت برانگیزاننده شان بهره گرفتند چراکه ظاهرا فعالیت نواحی خاص مغز در زمان مشاهده این نوع خبرها زیاد می شود.

در پایان تحقیقات اعلام گردید که گرچه میزان فعالیت مغزی محکم ترین عامل در پیشگویی پر بیننده شدن یک خبر به حساب می آید اما حتی این فاکتور تنها 20 درصد در همه گیر شدن یک خبر دخیل است.

شاید به خواندن این مقالات هم علاقمند باشید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی