ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

ویکی لیکس و عدم انتشار جزئیات ابزارهای مورد استفاده توسط CIA

ویکی لیکس در هفته گذشته عظیم ترین گنجینه محرمانه از اسناد CIA که شامل 7818 صفحه وب، 943 پیوست و صدها میلیون خط برنامه نویسی بود را تحت عنوان «Vault 7» منتشر کرد که مجموعه ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۵

ویکی لیکس در هفته گذشته عظیم ترین گنجینه محرمانه از اسناد CIA که شامل 7818 صفحه وب، 943 پیوست و صدها میلیون خط برنامه نویسی بود را تحت عنوان «Vault 7» منتشر کرد که مجموعه ای از ابزارهای هک و جاسوسی این سازمان است و در بین سال های 2013 تا 2016 مورد استفاده قرار گرفته اند. حال خبر می رسد که ویکی لیکس جزئیات مربوط به آسیب پذیری ها و اکسپلویت ها را پس از رفع باگ ها توسط توسعه دهندگان به انتشار خواهد رساند.

گفتنی است در میان ابزارهای فاش شده تعداد زیادی بدافزار، ویروس و سیستم های کنترل از راه دور به چشم می خورند که سیستم عامل های ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید و iOS را هدف قرار داده بودند. ویکی لیکس اطلاعاتی کلی را در مورد ابزارهای به کار رفته منتشر کرده اما هنوز جزئیات زیادی در مورد برخی آسیب پذیری های روز صفر وجود دارد که این سازمان اقدام به پخش آنها نکرده است.

در همین رابطه «جولین آسانژ» سردبیر ویکی لیکس عنوان کرد:

ما تصمیم گرفتیم تا با کمپانی ها برای دسترسی انحصاری آنها به جزئیات ابزارهای به کار رفته همکاری کرده تا بتوانند راه حلی برای رفع عیوب محصولات خود توسعه داده و در دسترس کاربران قرار دهند.

به گفته تیم ویکی لیکس، این مؤسسه تنها در صورت رفع آسیب پذیری ها اقدام به انتشار جزئیات خواهد کرد. همچنین آنها یک پست نظرسنجی را در توییتر منتشر کرده اند و اکثریت کاربران نیز رأی به همکاری سازمان مورد بحث با کمپانی ها برای برطرف کردن عیوب داده اند.

لازم به ذکر است ویکی لیکس تاکنون سخنی در رابطه با چگونگی همکاری با توسعه دهندگان به میان نیاورده و همچنین مشخص نیست فرآیند رفع آسیب پذیری ها چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • jebi
    jebi | ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

    چندتا سورس كنترل و نرم افزار اندروييد گذاشته بودن كه حتي اندروييد ٧.١ هم ميشه كنترل كرد.عالي بود.

  • TeChNoLoGy
    TeChNoLoGy | ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

    بعد بعضی شرکتا میان میگن تولیدات ما بهترین امنیت رو داره چه اندروید چه ویندوز چه ios و...

مطالب پیشنهادی