ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج امیدوار کننده واکسن جدید ابولا برای نخستی سانان

ویروس ابولا در سال 2014 در غرب آفریقا جان هزاران نفر را گرفت و از آن زمان تاکنون محققان به دنبال توسعه روشی برای کاهش سرعت و یا جلوگیری از انتشار آن بوده اند. از ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

ویروس ابولا در سال 2014 در غرب آفریقا جان هزاران نفر را گرفت و از آن زمان تاکنون محققان به دنبال توسعه روشی برای کاهش سرعت و یا جلوگیری از انتشار آن بوده اند. از آنجایی که این روش ها معمولاً روی حیوانات آزمایش می شوند، گروهی از دانشمندان در حال بررسی متد نوینی جهت تولید واکسن ابولا برای محافظت از نخستی سانان در حیات وحش هستند.

گفتنی است در اوایل دی ماه خبر تولید یک واکسن جدید و آزمایش موفقیت آمیز آن در گینه و سیرالئون منتشر شد اما باید گفت که تنها انسان ها نیستند که در مقابل ویروس ابولا آسیب پذیر هستند. در دسامبر سال 1994 دانشمندان دریافتند که یک گروه بزرگ از شامپانزه های وحشی ناپدید شده اند. آنها با کالبدشکافی اجساد آنها متوجه شدند که با ابتلا به گونه تازه ای از ابولا جان خود را از دست داده اند. از آن زمان محققان به دنبال روشی برای محافظت نخستی سانان در برابر ویروس مورد بحث بودند.

در مطالعه ای که نتایج آن در Scientific Results منتشر شده، یکی از اهداف اصلی دانشمندان تولید یک واکسن دهانی بوده که در نتیجه نیازی به دنبال کردن حیوانات وحشی برای واکسیناسیون آنها نباشد. بر همین اساس افرادی که برای اینکار مشخص شده اند می توانند به وسیله طعمه، دوز کافی از واکسن را وارد بدن نخستی سانان کنند.

با توجه به نتایج منتشر شده محققان دریافتند که واکسن آنها در هر ده شامپانزه مورد استفاده در این مطالعه «واکنش های سیستم ایمنی بسیار قوی را بر انگیخته است.» گفتنی است دانشمندان برای ساخت واکسن مذکور از ویروس هاری غیر فعال استفاده کردند که ژن ابولا به درون آن راه یافته بود.

واکسن جدید روی شش شامپانزه به صورت دهانی و چهار شامپانزه به صورت تزریقی مورد آزمایش قرار گرفت و خون گرفته شده از آنها در طول یک بازه زمانی 28 روزه بررسی شد. تیم تحقیقاتی دریافتند که واکسن آنها نتایج مشابهی با folorab1 را به ثبت رسانده و به خوبی واکنش سیستم ایمنی را در طول 28 روز اولیه در پی داشته است.

ناگفته نماند در ژوئن سال 2015 «سرویس آبزی و حیات وحش ایالات متحده»، شامپانزه ها را در لیست گونه های در خطر قرار داد و همین عامل سبب شد تا تیم تحقیقاتی مورد اشاره قادر نباشند بیش از 28 روز خون شامپانزه ها را مورد آزمایش قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • yasinyasemi
    yasinyasemi | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

    بسیار زیبا

مطالب پیشنهادی