ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آماده سازی خودرو برای مسافرت های نوروزی [بخش اول]

یکی از لذت بخش ترین حالت های سفر نوروزی قطعا سفر با اتومبیل شخصی است. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که نباید به طور ناگهانی تصمیم گرفته و با خودروی ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

یکی از لذت بخش ترین حالت های سفر نوروزی قطعا سفر با اتومبیل شخصی است. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که نباید به طور ناگهانی تصمیم گرفته و با خودروی خود به دل جاده بزنید چرا که اگر مشکلی برای خودرو پیش بیاید جدای از تلف شدن وقت و پول ممکن است، شادی سفرهای نوروزی تبدیل به تلخی شود. حال در این مقاله تصمیم داریم تا برایتان نکاتی را در خصوص آماده سازی خودرو برای انجام سفر ذکر کنیم. پس همراه ما باشید.

1- بازدید مایعات موتور

یکی از مهمترین بخش های هر خودرویی مایعات خودرو از جمله روغن‌ها و خنک کننده و ... هستند. حتما توصیه می کنیم که پیش از انجام سفر روغن موتور خودرو را بازدید کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

ممکن است خودروی شما هنوز با زمان تعویض روغن موتور فاصله داشته باشد اما روغن کم کرده باشد. در این صورت لازم است تا از مکانیک خود بخواهید دلیل کم کردن روغن را چک کند.

البته در مناطقی که هوای گرمی دارند (مانند بخش های جنوبی کشور) کم شدن جزیی سزح روغن موتور به خصوص اگر موتور خودروی شما از انواع دما بالا باشد تا حدودی طبیعی است. مورد دیگری که باید چک شود روغن گیربکس است. دقت نمایید که حتما در هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

مخصوصا اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک باشد چون در صورتی که سطح روغن گیربکس خودکار کم شده باشد ضمن اینکه سبب آسیب به صفحات داخلی خواهد شد می تواند هنگام تعویض دنده ها لگد هایی را نیز به اتاق وارد کند که از آسایش سرنشینان می‌ کاهد.

اگر روغن گیربکس کم شده باشد هم می توانید با اضافه کردن روغن آن را به سطح مناسب برسانید و هم می توانید کل روغن را تعویض کنید و روغن جدید را داخل آن بریزید که گزینه ی دوم بهتر است.

توجه هم داشته باشید در صورتی که تصمیم به تعویض روغن گیربکس خودکار گرفتید از مکانیک خود بخواهید تا روغن داخل مبدل گشتاور (تورک کانورتور) را نیز به همراه روغن گیربکس برایتان تعویض کند. بدین ترتیب هم گیربکس و هم مبدل گشتاور از روغن جدید پر خواهند شد و دیگر روغن جدیدتان با روغن کهنه مخلوط نخواهد شد.

گزینه ی بعدی که باید به سراغ آن بروید مایع خنک کننده ی موتور یا همان آب رادیاتور است. لازم است هم سطح آب رادیاتور و هم وجود جرم در رادیاتور خودرو چک شود چون جرم گرفتگی های داخل موتور در صورت ورود به رادیاتور می توانند سبب اختلال در کار رادیاتور و به دنبال آن بروز مشکل برای موتور شوند.

اگر مدت ها است که آب رادیاتور را عوض نکرده اید و از عمر آن بیش از یک سال می گذرد پیشنهاد می کنیم کاملا آن را خالی کرده و از آب و ضد یخ نو استفاده کنید.

نسبت اختلاط آب و ضد یخ را نیز می توانید بر روی بسته بندی ضد یخ مطالعه کنید و یا از مکانیک خود کمک بگیرید. بر روی برخی از انواع ضد یخ ها عبارت (Do not add water) قید شده است که این نوع از ضد یخ ها نیازی به اضافه کردن آب ندارند و می توانید به طور کامل رادیاتور را از آنها پر کنید.

مورد بعدی روغن های هیدرولیک و ترمز هستند. روغن ترمز با توجه به اهمیت سیستم ترمز در ایمنی خودرو بسیار مهم است و ضمن اینکه باید سطح و کیفیت آن را چک کنید باید از مکانیک خود نیز بخواهید تا سیستم ترمز را نیز از نظر وجود نشتی مورد بازبینی قرار دهد.

پیشنهاد ما این است که همواره از روغن ترمز پیشنهاد شده توسط سازنده استفاده کنید و هر حدودا ۲۰ هزار کیلومتر روغن ترمز را کاملا تعویض کنید.

روغن هیدرولیک فرمان هم در خودروهایی که مجهز به سیستم کمکی هیدرولیک فرمان هستند باید بررسی شود. وجود نشتی و یا کم شدن سطح روغن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک فرمان دردسر بزرگی است و می تواند سبب سفت شدن فرمان شود.

در انتها نیز باید مخزن مایع شیشه شور را پر کنید. برای اینکار به جای استفاده از مخلوط الکل یا امثال شامپو و آب از محلول های مخصوص شیشه شوی اتومبیل استفاده کنید.

این محلول ها قیمت کم و کیفیت بالایی دارند و آنها را باید با نسبت مشخصی از آب مخلوط کرده و در مخزن شیشه شوی بریزید.

در کنار بررسی بخش هایی همچون ضد یخ و روغن هیدرولیک و ترمز توجه داشته باشید که شلنگ ها و اتصالات مربوطه نیز کاملا مورد بازدید قرار گیرند. مطمعنا پاره شدن شلنگ آب رادیاتور آن هم در وسط جاده چیزی نیست که دوست داشته باشید آن را تجربه کنید.

2 - بازدید جلوبندی

جلو بندی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. ختما پیش از انجام هر سفر برون شهری خودرو را پیش یک جلوبند ساز برده و از وی بخواهید تا اتصالات مربوطه را چک کند.

اگر در هنگام عبور از دست اندازها هر صدایی از زیر خودرو شنیدید لازم است تا یک جلوبند ساز خودرو را مورد بررسی قرار دهد. شنیدن صدای تق تق از چرخ های جلویی نیز در هنگام دور زدن می تواند نشانه ای از آسیب دیدن سر پلوس های خودرو باشد که در این صورت تعویض کامل آنها اصولی ترین و بهترین راه حل است.

بازدید هر چهارچرخ نیز از ملزومات پیش از انجام هر سفری است.

3- بررسی نشتی های اطراف موتور

بخش هایی که بررسی آنها در این بخش توصیه می شود شامل درب سوپاپ موتور، واشر اگزوز و مانیفولد، کاسه نمد ها، گردگیرها و واشر گیربکس هستند.

روغن دادن درب سوپاپ البته در بسیاری از خودروهای داخلی و چینی امری عادی است و معمولا پیش میاید اما اگر خودروی بهتری دارید بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی فورا نسبت به رفع آن اقدام کنید.

خرابی واشر اگزوز نیز می تواند سبب تولید صدای ناهنجار و افزایش مصرف سوخت شود و تعویض آن نیز با یک نمونه ی نو چندان پر هزینه نخواهد بود. کاسه نمد ها و اورینگ های موتور نیز در صورتی که روغن از آنها به بیرون نشت کند باید تعویض شوند که البته این یکی شاید کمی زمان و هزینه ی بیشتری را طلب کند.

اورینگ های مربوط به گیربکس نیز اگر خراب باشند در این صورت روغن گیربکس به بیرون نشت خواهد کرد. گردگیرها هم از بخش های بسیار مهم یک خودرو هستند که بازدید و اطمینان از پاره نبودن آنها امری بسیار حیاتی است به خصوص اگر خودروی شما رنوی تندر 90 باشد بازید گردگیرها را حتما توصیه می کنیم.

در واقع پاره شدن گردگیرهای گیربکس در خودرویی مثل تندر 90 می تواند به نشت نسبتا سریع روغن گیربکس منجر شده و آسیب دیدگی شدید گیربکس را به دنبال داشته باشد.

4- آگاهی از سلامتی باتری و سیستم برق رسانی

سیستم برق رسانی خودرو مدار نسبتا ساده ای دارد که شامل شارژ شدن باتری توسط دینام می شود، چرخش دینام نیز به واسطه یک تسمه انجام می شود که جزییات آن در بخش نگهداری و تعویض تسمه ها بیان شده است.

دینام به قطعه ای تحت عنوان زغال دینام یا آفتامات مجهز است که در صورت به پایان رسیدن عمر آن، شارژ شدن باتری به کُندی انجام می شود و هنگام نیاز به برق در مسافرت (نظیر استفاده همزمان از سیستم صوتی، چراغ ها، برف پاک کن و ...) ممکن است خودرو با کمبود برق مواجه شود.

از این رو چک کردن ولتاژ خروجی دینام که معمولا توسط برق کاران یا فروشندگان باتری به شکل رایگان انجام می شود، می تواند روشی موثر و پیشگیرانه برای مواجه با مشکلات برقی باشد.

باتری خودرو نیز معمولا عمر محدودی دارد و در مورد باتری های اسیدی، ضعیف شدن استارت صبحگاهی می تواند نشانه ای برای به پایان رسیدن عمر آن باشد.

اما باتری های خشک معمولا به شکل ناگهانی از کار می افتند، به همین دلیل نیز یک نشانگر وضعیت سلامت باتری برای این باتری ها در نظر گرفته شده است که شایسته است پیش از سفر با بازدید این نشانگر از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

در هر صورت به همراه داشتن کابل شارژ باتری در مسافرت ها می تواند از ریسک استارت نخوردن خودرو در سفر بکاهد، چرا که در شرایط اضطراری می توانید با استفاده از کابل شارژ و برقرار کردن اتصال بین باتری معیوب و موتور روشن سایر خودروها، استارت زده و به سفر خود ادامه دهید.

بخش دوم این مقاله فردا شب منتشر خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • kamy R
    kamy R | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    ماکه هر بار به مکانیک گفتیم خندید گفت برو بابا?

  • goyban
    goyban | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    آقا ما که این پرایدمونو به هرکی نشون میدیم و هر مشکلی داره میگن طبیعیه پرایده دیگه، حالا میگی آقا روزی نیم لیتر آب کم میکنه ها!!

  • st
    st | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    نشتی روغن درب سوپاپ در خودرو های داخلی امری عادی وطبیعی است.اما اگر خودرویی.مناسب و خارجی دارید حتما علت نشتی را برسی کنید .در خودروی ایرانی نیاز به برسی نیست بزار نشتی کنه عزیزم راحت باش چون طبیعیه

مطالب پیشنهادی