ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش فوق العاده سرعت و کارآیی شبکه وای-فای با استفاده از نور فروسرخ

امروزه سرعت ارتباط اینترنتی از طریق وای-فای در مقایسه با اینترنت همراه موبایل بیشتر است، اما این فناوری از مشکلاتی نیز رنج می برد. مثلاً زمانی که تعداد زیادی کاربر به یک هات اسپات متصل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

امروزه سرعت ارتباط اینترنتی از طریق وای-فای در مقایسه با اینترنت همراه موبایل بیشتر است، اما این فناوری از مشکلاتی نیز رنج می برد. مثلاً زمانی که تعداد زیادی کاربر به یک هات اسپات متصل گردند (موضوعی که در اکثر موارد صادق است) سرعت دریافت داده تا حد فوق العاده زیادی کاهش می یابد.

به تازگی نوعی فناوری جدید برای وای-فای پیشنهاد شده که از نور فروسرخ برای انتقال داده بهره می گیرد و نتایج اولیه آن بسیار امیدوار کنده هستند. این پیشنهاد از سوی «جوان او» دانشجوی دکترای دانشگاه تکنولوژی آیندهوون هلند ارائه شده. او برای مخابره داده ها به صورت وایرلس از نور فروسرخ بهره می گیرد که مزایای بالقوه زیادی دارد. مثلاً حداکثر سرعت اسمی انتقال داده از این طریق به 40 گیگابیت بر ثانیه می رسد، و این رقم تنها برای یک پرتو نور است.

هر «آنتن نوری» در این روش می تواند تعداد زیادی پرتو را منتشر سازد که هرکدام از آنها به یک موبایل یا تبلت می رسند. با افزایش کاربران در این سیستم، هیچگونه کاهش سرعتی را شاهد نخواهیم بود و تداخلی نیز بین سیگنال های رادیویی وجود ندارد.

البته همان طور که می دانید برخلاف امواج وای-فای معمول، نور فروسرخ نمی تواند از موانع و دیوارها عبور نماید و به همین دلیل برای استفاده از این سیستم باید تمامی اتاق های خانه را به آنتن های مخصوص تجهیز کنیم. همچنین فناوری پیشنهادی فقط برای دانلود داده عمل می کند و برای ارسال آن باید از رادیوی استاندارد وای-فای استفاده نماییم.

با این حال، چنین سیستمی برای کاربردهای خانگی و کسب و کارهای کوچک بسیار مناسب به نظر می رسد. اگر این دانشجوی دکترا بتواند ایده ارزشمند خود را به محصول نهایی بدل نماید، احتمالاً به زودی شاهد ارائه فناوری وای-فای با سرعت بسیار بالاتری خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمید
    حمید | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

    40 گیگابیت در برابر سرعت نت ایران اندازه بزرگی کهکشان راه شیری در برابر زمینه

مطالب پیشنهادی