ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مراحل رشد ریشه یک گیاه به صورت سه بعدی
علمی

تماشای رشد ریشه یک گیاه از نمایی که تا کنون ندیده اید

همه ما رشد گیاهان اطراف خود را به چشم دیده ایم، اما تا امروز امکان تماشای زنده مراحل رشد ریشه یک گیاه برای هیچ کدام از ما فراهم نشده بود. حالا تیمی از محققین استرالیایی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

همه ما رشد گیاهان اطراف خود را به چشم دیده ایم، اما تا امروز امکان تماشای زنده مراحل رشد ریشه یک گیاه برای هیچ کدام از ما فراهم نشده بود. حالا تیمی از محققین استرالیایی با تصویربرداری سه بعدی و از نمای نزدیک این امکان را برای ما فراهم آورده اند.

این گروه از محققین انستیتو علوم و تکنولوژی استرالیا با قرار دادن ریشه گیاه «Arabidopsis thaliana» در زیر یک میکروسکوپ پیشرفته موفق به تصویر برداری سه بعدی از مراحل رشد ریشه آن از نمای بسیار نزدیک شده اند.

روش ابداعی تیم استرالیایی شامل افزودن لیزر و منبع نور فلورسنت به یک میکروسکوپ پیشرفته است تا بتوان با ردیابی خودکار مسیر حرکت ریشه در فواصل زمانی کوتاه از آن عکس برداری نمود. آنها همچنین از یک روش نورپردازی خاص برای کمک به رشد مداوم گیاه در حین تصویربرداری استفاده کرده اند.

محققین با قرار دادن گیاه نمونه مورد آزمایش خود بر روی صفحه دوار میکروسکوپ، نحوه تاثیر گرانش زمین را نیز بر روی حرکت ریشه های آن در مقیاس میکروسکوپی بررسی کرده اند. نتیجه این تحقیق کمک بسیاری به دانشمندان برای درک بهتر نحوه رشد گیاهان در فضا خواهد کرد.

از روش مورد بحث می توان برای بررسی دقیق مراحل رشد سایر ارگانیزم های زنده نیز بهره برد. به عنوان مثال این گروه از روش ابداعی خود برای ثبت نحوه تقسیم سلولی و حرکت آنها درون تخم تازه تشکیل یافته یک ماهی گورخری استفاده کرده اند.

در ادامه می توانید ویدیوی جذاب مراحل رشد ریشه گیاه و نحوه تهیه آن را مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Emjey
    Emjey | ۳ فروردین ۱۳۹۶

    خیلی جالب بود

مطالب پیشنهادی