ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسناد تازه ویکی لیکس، چگونگی هک آیفون و مک بوک را از سوی سیا شرح می دهد

براس سالیان متمادی، آژانس اطلاعات مرکزی (یا به اختصار سیا) مشغول تهیه ابزارهای متعددی برای هک محصولات اپل بوده و به لطف پرونده تازه ویکی لیکس، که با نام Vault 7 شناخته می شود، این ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

براس سالیان متمادی، آژانس اطلاعات مرکزی (یا به اختصار سیا) مشغول تهیه ابزارهای متعددی برای هک محصولات اپل بوده و به لطف پرونده تازه ویکی لیکس، که با نام Vault 7 شناخته می شود، این ابزارها به صورت عمومی فاش شده اند. این گروه افشاگردر مجموعه ای تازه از مستندات به نام «ماده سیاه» به صورت خاص روی متودهای سیا برای رخنه به آیفون و مک بوک های کاربران تمرکز کرده است.

اکثر مستندات، متعلق به بیش از 7 سال پیش هستند و از این لحاظ، با استانداردهای محصولات فعلی اپل همگام به شمار نمی روند؛ اما حجم زیاد ابزارها و مستندات، از تلاش مداوم سیا برای کشف و استفاده از آسیب پذیری های محصولات اپل اشاره دارد. یکی از ابزارها، پیچ گوشتی فراصوت» نامیده می شود و برای آلوده کردن مک بوک ها از طریق پورت USB یا تاندربولت مورد استفاده قرار می گیرد؛ احتمالاً برای زمانی که سیا به دستگاه مورد اشاره دسترسی فیزیکی دارد.

ابزارهای دیگر در این میان به صورت خودکار روی رابط کاربری فرمور کامپیوتر مخاطب نصب می شوند و به طرق سنتی، از دید قربانی دور می مانند. در این حین، به نظر می رسد که سیا با مشکلات زیادی در هک نخستین ورژن های آیفون مواجه بوده است. تنها یکی از ابزارهای آژانس مورد که Beacon نامیده می شود آیفون را هدف قرار داده و به گونه ای طراحی شده که پیش از خرید دستگاه روی آن نصب گردد.

با توجه به قدیمی بود باگ ها، بعید به نظر می رسد که سیا امروز از همین روش ها برای هک محصولات اپل استفاده کند؛ با این همه قطعاً دست به ابداع روش های تازه ای برای استفاده از آسیب پذیری های مک بوک های جدیدتر زده است.

 بعد از انتشار این گزارش، اپل هرگونه مذاکره با ویکی لیکس را تکذیب کرده و می گوید که محصولات فعلی، در برابر این دست از حملات آسیب پذیر نیستند. این کمپانی می گوید براساس تحقیق های صورت گرفته، آسیب پذیری آیفون تنها در مدل 3G به چشم خورده و بعد از عرضه مدل 3GS در سال 2009، برطرف شده است. علاوه بر این، اپل مدعی شده که تمام آسیب پذیری های مک با عرضه مک های 2013 به بعد، به کلی برطرف شده اند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی