ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی آتشفشان توسط ماهواره هوش مصنوعی ناسا
علمی

ناسا پس از ۱۲ سال هوش مصنوعی فضانورد خود را بازنشسته می کند

هر روز کاربرد تازه ای برای هوش مصنوعی کشف می شود، اما آژانس فضایی آمریکا (ناسا) مدت ها است که به پتانسیل های این تکنولوژی برای رصد بهتر و شناسایی سریع تر تغییرات مهم در سطح زمین ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۱:۰۰

هر روز کاربرد تازه ای برای هوش مصنوعی کشف می شود، اما آژانس فضایی آمریکا (ناسا) مدت ها است که به پتانسیل های این تکنولوژی برای رصد بهتر و شناسایی سریع تر تغییرات مهم در سطح زمین پی برده است.

مجموعه ماهواره های رصدگر زمین ناسا موسوم به «EO-1» از ژانویه گذشته و همزمان با فعال شدن دوباره آتشفشان «Erta Ale» در کشور اتیوپی فعالیت های آن را زیر نظر گرفته اند و به کمک یک هوش مصنوعی اختصاصی هرگونه تغییر در شرایط این آتشفشان را بررسی و اقدام به تهیه تصویر از آن کرده اند.

زمین شناسان توجه ویژه ای را به این کوه فعال دارند، چرا که Erta Ale از معدود آتشفشان های دنیا است که در حال حاضر گذازه از دهانه آن خارج می شود.

نکته جالب اینجاست که محققین پس از فعال شدن این آتشفشان از ناسا درخواست کردند که ماهواره های EO-1 تصاویری را از مراحل فعالیت و فرسایش این کوه تهیه و در اختیارشان قرار دهند، اما در کمال تعجب دریافتند که پیش از درخواست آنها چنین تصاویری تهیه شده و در دسترس قرار دارد.

این امر به لطف هوش مصنوعی اختصاصی ماهواره های ناسا موسوم به «تجربه خودمختار دانش ساز» (Autonomous Sciencecraft Experiment یا به اختصار ASE) محقق شده است. ابتدا یکی از ماهواره های شبکه پایش زمین ناسا متوجه تغییراتی در رفتارهای Erta Ale شده و ASE را از موضوع آگاه می کند. این هوش مصنوعی نیز با گسیل ماهواره ای مجهز به بالای محل آتشفشان، شروع به انجام تصویربرداری و تحلیل مشاهدات می کند.

بر طبق اعلام ناسا این هوش مصنوعی حدود ۱۲ سال است که گروهی از ماهواره های رصد کننده سطح زمین را در مشاهدات مختلف مدیریت و هدایت می کند. ASE تنها ۹۰ دقیقه بعد از بروز یک واقعه آن را تشخیص و به تیم هدایت زمینی گزارش می دهد، سپس تنها در عرض چند ساعت می تواند به صورت خودکار ماموریت جدیدی را برای ماهواره های EO-1 تعریف نماید. به طور معمول برای یک تیم انسانی این برنامه ریزی چند هفته زمان می برد.

خالی از لطف نیست که بدانید EO-1 در ابتدا تنها برای تست جدیدترین تکنولوژی ها در زمینه ماهواره های رصد کننده طراحی و اجرا شد و قرار بود هوش مصنوعی آن در طی یک دوره ۶ ماهه آزمایشی به کار گرفته شود، اما حالا بیش از ۱۲ سال است ASE به فعالیت خود ادامه می دهد.

قرار است ماموریت پروژه EO-1 و هوش مصنوعی آن در پایان ماه مارس میلادی به پایان برسد، اما به طور قطع دست آوردهای علمی و تکنیکی حاصل از این پروژه می تواند مسیر ماموریت های بلند مدت رصدگری با استفاده از هوش مصنوعی را متحول سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی