ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

راهکارهایی برای صرفه جویی در انرژی و احترام به طبیعت در محل کار

دوستی با طبیعت مزایایی برای طبع انسان دارد که اثر آن در محل کار هم قابل لمس است. احترام به طبیعتی که می تواند در سلامتی شما اثر بگذارد از ضروریات است. در ادامه راه ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

دوستی با طبیعت مزایایی برای طبع انسان دارد که اثر آن در محل کار هم قابل لمس است. احترام به طبیعتی که می تواند در سلامتی شما اثر بگذارد از ضروریات است. در ادامه راه هایی که بتوان به طبیعت احترام گذاشت ارائه می شود:

  • کامپیوتر

در صورتی که به مدت یک ربع یا بیشتر از کامپیوترتان استفاده نخواهید کرد از محافظ صفحه نمایس (screensaver) استفاده نکنید بلکه آن را در حالت خواب بگذارید زیرا یک کامپیوتر 70-60 درصد انرژی را ذخیره می کند. لپ تاپ ها کمتر از کامپیوترها انرژی مصرف می کنند. پس بهتر است از لپ تاپ ها استفاده کنید.

  • وسایل الکتریکی

در صورت عدم استفاده، دوشاخه ی وسایل الکتریکی مانند پرینترها، شارژرها، بلندگوها، اسکنرها و... را از برق بکشید زیرا اگر به جریان برق متصل باشند همچنان انرژی را هدر می دهند.

  • پرینتر

پرینتر پر استفاده ترین وسیله ای است که در اداره ها به کار گرفته می شود. اسناد، ایمیل ها و و اطلاعات مورد نیاز زیادی روزانه توسط پرینترها، چاپ می شوند. در صورت عدم نیاز، چیزی را چاپ نکنید. خیلی از اطلاعات را می توان از صفحه ی نمایش دید یا به طور آنلاین بررسی کرد. می توانید فونت تان را درشت تر یا صفحه را زوم کنید.

در صورت لزوم برای استفاده ی کمتر از انرژی می توانید از پرینترهایی استفاده کنید که دو رو چاپ می کنند. از دستگاه هایی استفاده کنید که چندکاره هستند. مانند آنهایی که کار پرینتر، اسکنر و کپی را با هم می توانند انجام دهند.

  • کاغذ

آیا لازم است هر چیزی را پرینت کنید؟

کپی از ایمیل ها و اطلاعات مهم تان را در کامپیوتر یا فضای ابری نگه دارید. کاتالوگ و مجلات را می توانید در قالب ایمیل به پورتال همکاران یا ایمیل سهامداران و مشتری ها بفرستید. لازم نیست که حتما چاپ و پست شوند. در مورد استفاده از کاغذ این نکات را رعایت کنید:

  1. کاغذهای بازیافت شده و بدون کلر بخرید و از کاغذهایی استفاده کنید که از بامبو، پمبه یا شاهدانه تولید شده اند.
  2. از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید.
  3. از کاغذهای قدیمی و استفاده شده برای تمییز کردن شیشه ها یا بسته بندی وسایل شکستنی استفاده کنید.
  4. از فضاهای استفاده نشده در یک کاغذ برای نت برداری استفاده کنید.
  • انرژی

به جای استفاده از لامپ های حبابی از ال ای دی ها استفاده کنید که برق کمتری مصرف می کنند. این چراغ ها نسبت به حبابی ها 75٪ کم مصرف تر هستند. به جای کار گذاشتن چراغ در سرتاسر ساختمان از سیستم اتوماتیک استفاده کنید تا در صورت گذشتن شما از مکانی چراغی روشن نمانده و انرژی هدر نرود.

از دماسنج های خودکار برای نشان دادن دمای محیط استفاده کنید تا تنها درصورتی دما را نشان دهد که کسی مقابل آن باشد.

  • جریان هوای سالم

کسانی که در اداره یا کارگاه ها کار می کنند زمان زیادی را درون محیط های بسته صرف می کنند. بر طبق تحقیقی که کانادایی ها انجام داده اند 83٪ زمان مردم در محیط های بسته مانند اداره ها یا مدارس صرف می شود از این رو مراقبت از هوایی که تنفس می شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

از کارمندان خدماتی، درخواست کنید برای شست و شو از مواد غیر سمی استفاده کنند. برای میزها و سطوح این چنینی لازم نیست از شوینده استفاده شود چرا که به خوبی با دستمال نم دار تمیز می شوند.

اگر نمی توانید پنجره های اتاق تان را باز کنید به هر بهانه ای که ممکن است چند باری از هوای بیرون استفاده کنید. هرگز در محل کارتان سیگار نکشید و در آخر از تصفیه کننده های هوا استفاد کنید.

  • گیاه ها

گیاه ها باعث تصفیه ی هوای محیط می شوند پس تا می توانید از گل و گیاه برای دکور و تمیزی هوا استفاده کنید. با گل فروش ها صحبت کنید و ببینید چه گیاهی برای استفاده در محیط های بسته ی کاری یا منزل مناسب است و با خرید آن محیط تان را دلپذیرتر کنید.

  • بازیافت

خیلی از وسایلی که در محل کار استفاده می شوند را می توان بازیافت کرد. اگر محیط کارتان چنین سطل های زباله ای را ندارد خودتان دست به کار شوید و دو سطل جداگانه برای این کار فراهم کنید. وسایلی مانند کاغذها، پاکت نامه ها، مجلات، جعبه ها، بطری های پلاستیکی، قوطی کنسروها، پلاستیک و جوهر کارتریج از جمله وسایلی هستند که باید بازیافت شوند.

  • غذاهای سالم

هرگز از غذای بیرون به طور مداوم استفاده نکنید. آماده کردن غذا از شب قبل زمان زیادی را از شما نمی گیرد. برای غذای تان ظرف مناسب فلزی داشته باشید تا مجبور نشوید هر روز از پلاستیک استفاده کنید.

به جای لیوان پلاستیکی لیوان مخصوص به خود را دشته باشید. هم بهداشتی است هم کمتر زباله ی پلاستیکی ایجاد می کنید.

  • وسایل نقلیه

بسیاری از مردم برای رفتن به محل کارشان از ماشین خودشان استفاده می کنند. ماشین ها از طرفی حجم زیادی از کربن دی اکسید را به طور روزانه در هوا رها کرده و از طرف دیگر با ترافیکی که ایجاد می کنند می توانند باعث افزایش استرس افراد شوند.

از این رو بهتر است برای رفتن به محل کار همه ی همکاران در جایی قرار گذاشته و باهم سر کار بروید، یا از مترو و بی آر تی ها استفاده کنید. اگر محل کارتان نزدیک به منزل بود می توانید تا آنجا دوچرخه سواری کرده و با این کار هم به تمیزی هوا کمک و هم ورزش کرده اید.

امروزه اداره های زیادی کارمندان دورکار قبول می کنند. می توانید این سیاست ها را در محیط کاری تان ایجاد کنید. در صورت امکان به جای پرواز به مکان های دیگر برای قرارهای کاری، از ویدئو کنفرانس استفاده کنید.

  • دعوت دیگران به دوستی با طبیعت

بهترین سیاست تبلیغی، تعریف از دوستی با طبیعت است. با دوستان، همکاران، اعضای خانواده و فامیل در مورد خوبی های بازیافت و احترام به طبیعت صحبت کنید. کاری کنید که محیط زندگی یا کارتان برای دیگران الگو و زبانزد باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی