ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت رکورد جدید در تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته توسط محققان ژاپنی

انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک با استقبال روزافزونی مواجه شده و برخی افراد پنل های خورشیدی را در خانه های خود نصب می کنند و کمپانی هایی نظیر گوگل ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۶ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

انرژی خورشیدی به عنوان یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک با استقبال روزافزونی مواجه شده و برخی افراد پنل های خورشیدی را در خانه های خود نصب می کنند و کمپانی هایی نظیر گوگل قصد دارند تمام انرژی الکتریکی مصرفی خود را از نور خورشید تأمین کنند.

در همین راستا هرچه تقاضا برای استفاده از منبع انرژی مذکور بیشتر شود، پنل های خورشیدی بهینه تری نیز راهی بازار خواهند شد. اخیراً کمپانی Kaneka ساکن در اوزاکا توانسته رکورد جدیدی را در بهینه سازی محصولات مورد اشاره به ثبت برساند.

بر اساس گزارشی منتشر شده، سلول خورشیدی تازه که مبتنی بر سیلیکون است می تواند به بازدهی 26.3 درصدی دست پیدا کند. گفتنی است رکورد قبلی 25.6 درصد بوده اما نمونه های تجاری موجود در بازار با راندمانی در حدود 20 درصد را ارائه می دهند.

لازم به ذکر است سلول های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون که معمولاً در نمونه های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند از لحاظ تئوری دارای محدودیت 29 درصدی برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته هستند، بنابراین محصول جدید کمپانی Kaneka می تواند به بیش از 90 درصد از ماکزیمم مقدار ممکن  تبدیل انرژی دست یابد که در نوع خود پیشرفت قابل توجهی است.

ناگفته نماند انتظار می رود تا سال 2050، بیش از بیست درصد از انرژی های الکتریکی مصرفی روی کره زمین از نور خورشید تأمین شود. از همین رو رکورد ثبت شده می تواند به صورت چشمگیری مقدار کربن دی اکسید موجود در جو را کاهش دهد.

کمپانی Kaneka هنوز به صورت تجاری و در مقیاس انبوه شروع به تولید پنل خورشیدی مورد بحث نکرده است. شرکت مذکور قصد دارد تحقیقات و فعالیت های خود را ادامه داده تا در سال 2030 بتواند قیمت سلول های خورشیدی را به عددی کمتر از 0.06 دلار به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hamed Mokhtari
    Hamed Mokhtari | ۷ فروردین ۱۳۹۶

    6 سنت بر کیلو وات ساعت درسته
    من اشتباه متوجه شدم
    چون خیلی ارزون تر از الانه
    الان حدود چند صد هزار تومنه 2030 میشه 240 تومن حدودا ؟؟؟؟

  • مصیب
    مصیب | ۷ فروردین ۱۳۹۶

    کاش مسئولین ما هم به فکر میافتادند و یک درصد از پولی که بابت انرژی هسته ای خرج میکنند رو روی انرژی خورشیدی سرمایه میکردند

    • sorush33
      sorush33 | ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

      که هم بازدهی بیشتری نسبت به انرژی هسته ای دارد(در دراز مدت) و هم پسماند خطرناکی همچون زباله اتمی باقی نمیگذارد

مطالب پیشنهادی