ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بهترین راه ها برای کنار آمدن با شکست

شکست بخشی از زندگی است و برای همه اتفاق می افتد. حتی استیو جابز از اپل، شرکتی که خود موسس آن بود، یکبار اخراج شد. گاهی با اینکه تلاش زیادی می کنید، شب های زیادی ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

شکست بخشی از زندگی است و برای همه اتفاق می افتد. حتی استیو جابز از اپل، شرکتی که خود موسس آن بود، یکبار اخراج شد. گاهی با اینکه تلاش زیادی می کنید، شب های زیادی بیدار می مانید و خطرهای زیادی را به جان می خرید باز هم شکست می خورید. بر طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشگاه هاروارد 70 درصد کسب و کارهای کوچک در 5 سال اول شکست می خورند.

در حقیقت تماشای فروپاشی تمام زحماتی که برای ایجاد کسب و کارتان کشیده اید آنقدر سخت و غیر قابل تحمل است که گاهی باعث بیماری های روحی و روانی نیز می شود، آنقدر که فرد به توانایی خودش شک می کند.

به یاد داشته باشید با زیرکی و هوشیاری می توانید از شکست درس گرفته و قوی تر از همیشه به کارتان بازگردید. در ادامه راهکارهایی برای بازگشت شما به مسیرتان آورده شده است:

  1. غمگین باشید

بله غمگین باشید. طبق گفته ی استاد مدیریت دانشگاه مینوسوتا Alfred Marcus کاملا طبیعی است که از خراب شدن زحمات تان ناراحت شوید و زمانی را غصه بخورید. ممکن است در این مدت نا امید و ناراحت شوید اما بعد از مدتی آرام می شوید.

  1. بیش از حد زمان غمگینی تان را طول ندهید

نکته ی مهم این است که زمان زیادی را در حال غمگینی نمانید. برخی از کارآفرینان می گویند روزی را به نام روز فراموشی بگذارید و در آن روز دوباره کارتان را از سر بگیرید. Jeremy Bloom بعد از باختش در المپیک 2006، 48 ساعت به خود وقت داد که از ناراحتی بیرون بیاید. او در این مدت بسیار با خود فکر کرد و به دنبال دلایل شکستش گشت.

  1. صادق باشید

بدون تعصب و با دیدی باز به اشتباهاتی که باعث شکست تان شد فکر کنید. در صورت امکان از دوست یا مشاورتان بخواهید در این کار شما را همراهی کند. او می تواند از بیرون به قضیه نگاه کرده و مشورت بهتری به شما بدهد.

راهی برای مواجه شدن با دلایل حقیقی شکست تان بیابید. کار جالبی که Nerdwallet انجام داده این است که تابلویی به عنوان «شکست» در اداره گذاشته و کارمندان، اشتباهات و درسی که از آن گرفته اند را نوشته و روی آن می چسبانند. اگر این کار را نمی پسندید می توانید دفتری را برای این کار اختصاص دهید. شاید دردناک باشد اما باعث می شود آنها را تکرار نکنید.

  1. خودتان را ببخشید

6 سال پیش اتفاق بسیار بدی برای کسب و کار Gene Hammett افتاد. به طوریکه کنترل آن از دستش خارج شد و برای برگشتن به جایی سابق باید مذاکرات مالی زیادی انجام می داد. او باید کارش را از نو می ساخت اما قبل از بازسازی کار باید خود را اصلاح می کرد. او باید مسئولیت شکستش را می پذیرفت و سپس خود را می بخشید.

Hammett:

«بخشش خودم مهمترین کاری بود که بعد از شکستم انجام دادم.»

  1. کاری کنید که خوشحال تان می کند

چه چیز یا مکانی می تواند شما را بر سر ذوق بیاورد؟ همان کار را بکنید یا همان جا بروید. مثبت اندیش باشید زیرا کلید مقاومت است. در مقابل افکار منفی پروسه ی بهبودتان را کند می کند. از طرف دیگر ترس و اضطراب راه یافتن راه حل را بر ذهن شما می بندد و شادی مانع از ورود اضطراب به وجودتان می شود.

زمانیکه نسبت به ماجرا با دید مثبت نگاه کنید حس خوبی به شما دست می دهد. این حس تنها به دل شما ربط ندارد بلکه محرک فرآیند نیز می باشد.

  1. قدردان نعمت ها باشید

همه چیز که بد نیست. گاهی لازم است کارهایی بکنید که نعمت هایی که به شما داده به یادتان آورده شوند. مثلا هر روز به مهمترین نعمت هایی که به شما داده شده فکر کنید یا آن را بر روی کاغذی بنویسید تا به هنگام غمگینی با یک نگاه به یادتان بیاید.

مرکز علمی Greater Good یک مجله ی آنلاین ایجاد کرده که در آن کاربران از نعمت هایی که دارند قدردانی کرده و آن را برای همه پست می کنند. کسانی که به این کار پایبند بودند، روزشان را خیلی خوب شروع کرده و تا انتها حس خوبی داشتند.

  1. مدیتیشن کنید

40 دقیقه تفکر عمیق به شما در تمرکز ذهنی و خلاقیت تان کمک بسیار زیادی می کند. نیز با پستی ها و بلندی های کار بهتر کنار خواهید آمد. Russel Simmon می گوید شادی بیش از حد برای موفقیت یک ایده و غمگینی بیش از حد برای شکست آن درست نیست، بلکه فرد باید بر خود کار تمرکز کند. برای این کار نیز باید تمرین کرده باشید. طبق گفته ی متخصصان مدیتیشن اگر با تمرکز همراه باشد در حل موانع به شما کمک می کند.

  1. به دیگران کمک کنید

زمانیکه با شکست مواجه می شوید به دنبال کسی بگردید که به او کمک کنید. John Brubaker می گوید هرچه بیشتر تلاش می کرد که برنده شود هیچ فایده ای در کارش نداشت و مدام شکست می خورد. او رویکردش را عوض کرد و با شناخت نقطه ضعف دیگران، در رفع شان به آنها کمک کند. او اقرار کرد هرچه به دیگران کمک می کرد بازی های بیشتری را می برد.

سپس وارد کسب و کار شد و دوباره همان شیوه ی خودش را به کار گرفت. او معتقد است با تغییر فکر، کسب و کارش نیز رشد یافت و همه ی کارها به خوبی پیش رفت.

  1. به دنبال فرصت ها باشید

در استرس زا بودن شکست شکی نیست. اما راه های زیادی برای تحمل آن وجود دارد. البته استرس برای پیشروی کار می تواند مفید نیز باشد، البته به شرطی که میزان آن به گونه ای باشد که علاقه ی شما را به کار زیاد کند. زمانیکه این میزان افزایش یابد، تصمیمات ضعیف تری می گیرد و باعث بیماری های روانی نیز می شود.

در این زمان به موقعیت هایی فکر کنید که دارید. شاید بتوانید زمان و سرمایه تان را در کار دیگری استفاده کنید.

  1. بیش از حد به برنده شدن فکر نکنید

Jeremy Bloom مدیرعامل یک شرکت نرم فزاری است اما سابق بر این در المپیک مدال های زیادی را در رشته ی اسکی از آن خود کرده. او بعد از خواندن کتاب «قدرت نیت» متوجه شد که اگر به قصد بردن بازی نکند با آرامش بیشتری از زندگی لذت می برد و این آرامش بردهای بیشتری را برای او به ارمغان آورد تا اینکه رکورد مدال داران را در زمینه ی ورزشی خودش زد.

او بیشتر از همیشه متوجه رویکردهایی که اتخاذ می کرد شد و اولویت بندیش بهتر شد. Jeremy بر این نظر است:

«رویکرد، ذهن شفافی را به شما می دهد که می توانید با خدمات رسانی بیشتر در آرامش به موفقیت بیشتری دست یابید.»

  1. بزرگ فکر کنید

شما با حقه زدن به مغزتان می توانید او را با اهداف خود همراه کنید. در تحقیقی 30 شرکت کننده به مدت 12 هفته به بدنسازی پرداختند. برخی از آموزش فیزیکی و برخی از تصویرسازی داشتن بدنی ماهیچه ای استفاده کردند. اگرچه آموزش فیزیکی بهتر از ذهنی عمل کرد به اینگونه که به 53٪ در ساخت ماهیچه ها اثرگذاری داشت اما تصویرسازی ذهنی نیز تا 35٪ بر بدنسازی افراد موثر بود. از اینجا می توان به قدرت ذهن پی برد.

محققان می گویند با تصویرسازی ذهنی سیگنال هایی به مغزتان داده و باعث فعال سازی ماهیچه های تان می شود. از این رو از این به بعد ابتدا اهداف تان را تصویر سازی کنید و سپس به کار بپردازید.

  1. بیش از حد فکر نکنید

گاهی توانایی های تان آنقدر زیاد است که با فکر کردن بیش از حد به ایده های زیادی دست می یابید و این موضوع باعث خستگی بیش از حد شما می شود. قدم های کوچک اما محکمی برای پیشروی در کار بردارید.

  1. به خودتان بگویید: این نیز می گذرد

ممکن است شکست باعث مشکلاتی در شخصیت فرد شود به این گونه که مدام به شما بگوید نمی توانید کاری را انجام دهید یا اصلا برای این کار ساخته نشده اید و از این قبیل. برای رفع کردن آن به خودتان بگویید که اوضاع به این شکل نمی ماند و تغییر می کند.

دانشکده ی روانشناسی استنفورد عکس العمل افراد را در مقابل رد شدن مقایسه کردند. شرکت کنندگان این تحقیق دو گروه بودند. گروه اول کسانی بودند که طرزفکر ثابت (عقیده ی اینها بر این است که خصوصیات افراد هرگز تغییر نمی کند) و گروه دوم، طرز فکر پویایی داشتند (عقیده ی این گروه بر این است که شخصیت قابل تغییر است).

گروه اول به هنگام شکست فکر می کردند که مشکل از خودشان است و از این موضوع احساس خجالت و شرمندگی به آنها دست می داد اما گروه دوم به شکست به چشم راهی برای رشد نگاه کرده و هرگز این شکست در آینده ی آنها تکرار نمی شد.

  1. به احساس تان گوش دهید

لزوما افکار منفی منجر به خروجی های بدی نمی شوند. برخی از متخصصان معتقدند احساس گناه، اضطراب، غبطه و عصبانیت می تواند افراد را از رفتار بد با دیگران دور کند. مهم این است که دلیل حس تان را دریابید و بتوانید از آن به عنوان انگیزه استفاده ی ساختاری در اعمال تان کنید.

  1. در کارتان تداوم داشته باشید

وقتی بعد از شکست تان آماده بودید به کارتان برگردید، با برنامه ای حساب شده به دنبال کانال های فروش و سرمایه گذاران بگردید. کلید موفقیت در تلاش روزانه ی شماست.

به هنگام رانندگی، هر از چند گاهی به چراغ قرمز بر می خورید. شکست در کار نیز همانند همین چراغ هاست. اگر سرعت مناسبی داشته باشید با اینکه به این چراغ ها برمی خورید اما با آرامش بیشتری به مقصدتان می رسید.

  1. منزوی نشوید

 

شاید بعد از شکست نخواهید کسی به شما نزدیک شود یا در مهمانی ها حاضر شوید. باید بدانید تنها ماندن با افکارتان هیچ کمکی به بهبود شما نمی کند. از جمع های کوچک و خودمانی شروع کنید. در ابتدا با خانواده و دوستان تان در این مورد صحبت کرده و کم کم وارد جمع های گروهی شوید.

  1. از شروع دوباره نترسید

شاید ایده ی جدیدی برای کار به ذهن تان برسد و برای عملی کردن آن به کارمندان و سرمایه گذاران سابق تان مراجعه کنید. ممکن است آنها از شما بپرسند که چه چیزی می تواند این کار را متفاوت از قبلی کند تا به شما اعتماد کنند؟ از پیش، خود را برای چنین سوالاتی آماده کنید. با اعتماد به نفس تمام از نو شروع کنید و تلاش تان را برای بازگرداندن آنها بکنید اما اگر موفق نشدید هیچ اشکالی ندارد. این تجربه شما را برای کارهای آینده قوی تر می کند.

  1. پیروزی های سابق تان را به یاد آورید

قطعا در گذشته دستاوردهایی داشته اید. آنها را به یاد آورید و به خودتان بگویید که باز هم می توانید این کار را بکنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی