ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا و مأموریت ده گانه کاوش در منظومه شمسی با ماهواره های کوچک

برخی مأموریت های فضایی احتیاج به فضاپیماهای عظیم الجثه ندارند. به عنوان مثال می توان به ده مأموریت جدید ناسا نام برد که تحت برنامه «PSDS3» انجام خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده آژانس فضایی ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

برخی مأموریت های فضایی احتیاج به فضاپیماهای عظیم الجثه ندارند. به عنوان مثال می توان به ده مأموریت جدید ناسا نام برد که تحت برنامه «PSDS3» انجام خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده آژانس فضایی در نظر دارد تا با اختصاص بودجه ای 3.6 میلیون دلاری، ماهواره های کوچکی با وزن کمتر از 180 کیلوگرم را برای مطالعه اجرام آسمانی منظومه شمسی راهی فضا کند.

گفتنی است دو ماهواره از ده مأموریت مورد اشاره روی سیاره ونوس متمرکز خواهند بود. یک تیم در نظر دارد تا با ساخت کاوشگری 30 کیلوگرمی، گازهای نجیب و ایزوتوپ های آنها را اندازه گیری کند در حالی که گروهی دیگر با یک ماهواره مکعبی (CubeSat) دوازده واحدی جذب پرتوی فرابنفش اتمسفر را مطالعه می کند.

علاوه بر آن تیمی از رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونین خود را برای ارسال ماهواره مکعبی دوازده واحدی برای اکتشاف ترکیب عناصر کره ماه آماده می کنند. گروه دیگر از مرکز پروازهای فضایی گودارد بوده و قصد دارند تا با یک ماهواره مکعبی دوازده واحدی دیگر، سیکل هیدروژن در ماه را مورد پژوهش قرار دهند.

لازم به ذکر است دانشگاه جانز هاپکینز نیز در این مأموریت های ده گانه همکاری داشته و در نظر دارد تا سطح خارجی و ساختار داخلی یک شهاب سنگ را کاوش کند. این در حالیست که تیمی دیگر از لاکهید مارتین برنامه ریزی کرده تا با کمک یک ماهواره مکعبی شش واحدی، ساختار فیزیکی شهاب سنگ ها را مورد ارزیابی قرار دهد.

می بایست عنوان کرد که دانشگاه پوردو نیز به عنوان یکی از همکاران مأموریت مورد اشاره می خواهد با یک ماهواره ماهواره مکعبی دوازده واحدی تصاویری با جزئیات زیاد از سطح مریخ را ثبت کند و به مطالعه ترکیب مواد حاضر روی آن بپردازد. از طرف دیگر «Anthony Colaprete» از ناسا هم قصد دارد تا با ارسال یک ماهواره مکعبی بیست و چهار واحدی به سیاره سرخ، تغییرات روزانه آب و هوایی آن را مطالعه کند.

ناگفته نماند دو گروه دیگر از دانشگاه همپتون و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی نیز می خواهند با ارسال ماهواره های کوچک به ترتیب به بررسی اتمسفر اورانوس و مغناطیس‌سپهر سیاره مشتری بپردازند.

گفتنی است این ماهواره های کوچک می توانند داده های ابتدایی را برای برنامه ریزی هر چه بهتر مأموریت های گسترده تر آینده به ارمغان آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی