ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر مصائب سامسونگ در مسیر رستگاری و تحقق رویای گلکسی اس 8

«ما برای کنار زدن اپل رویایی داریم.» این نخستین گزاره ایست که حتی پیش از معرفی رسمی گلکسی اس 8 به ذهن حاضران در سالن رونمایی محصول خطور کرد. البته اشتباه نکنید، هیچکدام از نیروهای انسانی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

«ما برای کنار زدن اپل رویایی داریم.»

این نخستین گزاره ایست که حتی پیش از معرفی رسمی گلکسی اس 8 به ذهن حاضران در سالن رونمایی محصول خطور کرد. البته اشتباه نکنید، هیچکدام از نیروهای انسانی دست اندر کار توسعه محصولات سامسونگ این عبارت را صراحتا بیان نمی کنند و بسیاری از مدیران آن حتی نام اپل را بر زبان هم نمی آورند. اما در سالن کنفرانسی که برای رونمایی از جدیدترین موبایل پرچمدار این شرکت آماده شده بود، نایب رئیس توسعه استراتژی محصول سامسونگ در مقابل جمع کوچکی از خبرنگاران اینطور فاش ساخت که شرکت مبتوعش چنین سودایی را در سر دارد.

رویایی که او از آن یاد کرد مشخصا همان گلکسی اس 8 بود که بعد از طی کردن یک پروسه توسعه سه ساله رسما هفته گذشته رونمایی شد.

رویا در اصل اسم رمز پروژه مربوط به گلکسی اس 8 بود، کما اینکه بعدها DJ Koh رئیس بخش ارتباطات موبایلی سامسونگ نیز این موضوع را در گفته هایش تصریح کرد و گفت:

ترکیب و مجموعه کلیه کارهایی که در موبایل های قبلی مان انجام داده ایم در گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس گرد آمده اند. در واقع ما به جای فکر کردن به دیگر رقبا و تولید کنندگان موبایل [تصمیم گرفتیم که برآیند محصولات قبلی مان را در این موبایل قرار دهیم] و نام رویا را بر آن نهادیم.

اما در چندسال اخیر، رویای واقعی سامسونگ خارج شدن از سایه شناخته شده ترین رقیبش یعنی اپل بوده؛ این شرکت در همین راستا تلاش نمود که نتنها دنباله رو رقیب آمریکایی خود نباشد بلکه استانداردهای مختص به خود را تعریف نماید و به حق باید گفت که از بسیاری جهات به این امر نایل آمده است. کمپانی مذکور حالا بزرگ ترین تولید کننده موبایل در دنیا لقب گرفته و اگر به آمار و ارقام رجوع کنید در خواهید یافت که میزان صادراتش حتی چندین میلیون دستگاه از اپل بیشتر است.

رویای دیرینه سامسونگ خارج شدن از سایه اپل بوده است

غول تکنولوژی کره ای حتی پیش از آنکه فناوری خاصی پای به آیفون بگذارد، ابداع کننده اش بوده و آن را در محصولاتش پیاده کرده. این کمپانی توانایی آن را دارد که کلیه قطعات اصلی و مهم مورد نیاز در اسمارت فون هایش را به صورت داخلی، آن هم از طریق یکی از شرکت های وابسته به خود تامین نماید.

اما از دیدگاه عموم، اسمارت فون های سری گلکسی اس همواره جایگاه دوم جدول را نسبت به آیفون داشته اند و بسیاری تحلیلگران این محصولات را پاسخی از جانب کره ای ها به رقیب آمریکایی دانسته اند نه یک موبایل اصیل. این دیدگاه درست باشد یا خیر، تغییر آن همواره از جمله اهداف سامسونگ بوده و چه بسا رویای همیشگی اش.

البته در شش ماه اخیر آنقدر عرصه بر سامسونگ تنگ شده که زندگی پشت دیوارهای آن بیشتر شبیه به کابوس بوده تا رویا.

حتما خبر آتش سوزی یا انفجار نوت 7 را به کرات شنیده اید؛ این اتفاق بیش از آنکه برای شرکت سازنده دلهره آور باشد، در نظر کاربران ترسناک است. در چنین مواردی، ابتدا باتری باد می کند و اندکی بزرگ می شود و به ابعادی بالاتر از حد عادی خود می رسد. در مرحله بعد، باتری متورم قرمز و داغ می شود و در نهایت آتش می گیرد.

کل این فرایند نیز در حدود سی ثانیه به طول می انجامد و در نتیجه می توان گفت که کاربر زمان اندکی برای واکنش نشان دادن به آن و اتخاذ تدابیر لازم در اختیار خواهد داشت. آنچه در نهایت از موبایل شما باقی می ماند یک تکه فلز سوخته و متعفن و البته کمی پلاستیک و احتمالا اسباب و وسایل آسیب دیده ای است که در اطراف آن قرار داشته اند و در بدترین حالت فرد یا افرادی که به خاطر بروز این حادثه دچار آسیب شده اند.

در پاییز گذشته این اتفاق ده ها بار رخ داد و همین مساله سامسونگ را بر آن داشت تا کل نسخه های فروش رفته از جدیدترین فبلت خود را از سطح بازارهای جهانی جمع آوری کند. تراژدی نوت 7 به نوعی موفقیت های یک سال اخیر سامسونگ را از میان برد و آینده ای مبهم را پیش روی این شرکت قرار داد.

DJ Koh با نوعی افسوس از این اتفاق چنین یاد می کند:

تجربه و اتفاقی دردناک بود. من در جریان بررسی هایی که برای پیدا کردن علت این اتفاق انجام دادیم به فرصت به وجود آمده برای بالا بردن ایمنی دستگاه ها و باتری های تولیدی مان پی بردم.

وی که مدت ها قبل از انتصابش به عنوان ریاست این واحد، با بخش موبایل سامسونگ همکاری داشته، به شدت تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت. او در این باره می گوید: ما اسانداردهای مختص به خود را تعیین نمودیم اما آنها را حفظ نکردیم.

در بحبوحه این اتفاقات سامسونگ جمعی از خبرنگاران را به تاسیسات تست باتری خود در Gumi کره جنوبی برد تا در محیط های کنترل شده خود، فرایند انفجار باتری موبایل را برای آنها بازسازی نماید.

DJ Koh رئیس ارتباطات موبایلی سامسونگ

این شرکت به عنوان بخشی از پارامترهای تست توسعه یافته خود، استفاده بلند مدت از موبایل ها را شبیه سازی می کند و در این حین، کلیه روش هایی که ممکن است در آنها به باتری آسیب وارد شود را مورد بررسی قرار می دهد. در آزمایشگاه های تست سامسونگ، دستگاه خاصی وجود دارد که با استفاده از یک پیستون بزرگ، فشار را به پیل باتری وارد می نماید؛ اگر بر حسب اتفاق دو برابر فشار تعیین شده از سوی سامسونگ به این پیل ها وارد شود، آنگاه باتری درون چهارچوب دستگاه دچار احتراق می شود.

در جریان توری که اشاره شد سامسونگ برای خبرنگاران ترتیب داده بود، یکی از مهندسان این شرکت چنین شرایطی را شبیه سازی کرد. جالب است بدانید که ابتدا باتری دچار احتراق نشد و اینطور به نظر می آمد که همه چیز در شرایط عادی است اما حدودا یک دقیقه بعد، باتری شروع به متورم شدن کرد و به رنگ قرمز درآمد و در نهایت نیز آتش گرفت.

اگر این تنها یک نمایش نبود و واقعا چنین اتفاقی رخ داده بود، آنگاه سامسونگ کل محموله باتری خریداری شده را برای شرکت تامین کننده اش ارسال می کرد. در واقع آنطور که در جریان این تور برای خبرنگاران روشن شده، اگر یکی از باتری ها تنها در یک تست نتواند موفق عمل کند آنگاه بالغ بر 15 هزار باتری برای شرکت تولید کننده اش باز پس فرستاده می شوند.

همانطور که قبلا در خبرها خواندید، سامسونگ برای اطمینان از اینکه مشکل به وجود آمده برای نوت 7 مجددا تکرار نمی شود و گلکسی اس 8 محصول موفقی خواهد بود، فرایندهای تست باتری خود را به میزان قابل توجهی بسط و توسعه داده است. کمپانی مذکور نوعی چک لیست هشت مرحله ای را برای نظارت بر کیفیت باتری های مورد استفاده اش تعریف کرده است که هم تست های جدید را شامل می گردند و هم موارد قدیمی را.

در واقع، سامسونگ که دیگر راضی نمی شود تامین کنندگانش عمده فرایندهای تست را انجام دهند، همان تست ها را درون آزمایشگاه های خود نیز انجام می دهد و پیش از آنکه محصولات تولیدی اش به دست مشتریان برسند آنها را برای یافتن هرگونه ایرادی مورد بررسی قرار می دهد.

سامسونگ در هر یک از کارخانجات خود می تواند ده ها هزار موبایل را به صورت همزمان تست کند

در کارخانه Gumi ایستگاه های تست متعددی اسقرار دارند که به لطف آنها شرکت مذکور می تواند فرایند دشارژ یا تخلیه شارژ را به یکباره روی حداکثر 60 هزار موبایل انجام دهد.

کلیه کارخانجات متعلق به این شرکت در اقصی نقاط دنیا از جمله چین و ویتنام هم به این تاسیسات تست مجهز هستند. جالب است بدانید که نتایج حاصل از این تست ها نیز با استفاده از همان نوت 7 های مرجوعی انجام می شود که روی مونوپادهای ویژه ای درست روی موبایل های در حال تست قرار گرفته اند و از فرایند تست فیلم می گیرند.

سامسونگ همچنین نوعی «تست استفاده سریع» را طراحی کرده است که الگوهای مصرف کاربران را در گذر زمان شبیه سازی می کند و مواردی نظیر شارژ، دشارژ، قرار گرفتن در معرض آب و کلیه اتفاقاتی که ممکن است در اثر استفاده عادی افراد برای یک موبایل رخ دهند را شامل می شود. برای مثال اگر کاربران تلفن همراه خود را به وای فای یا شبکه بلوتوث متصل می کنند، با آنها تماس تلفنی می گیرند و از اپلیکیشن های مربوط به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند کلیه این امور روی تلفن های همراه مورد نظر شبیه سازی خواهند شد.

انجام این فرایندها قطعا نیازمند در اختیار داشتن شمار زیادی نیروی انسانی است و به همین خاطر، سامسونگ ده ها نفر را به خدمت گرفته تا این تست ها را به صورت همزمان روی صدهزار موبایل آن هم به صورت مکرر انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که مشکلی وجود ندارد.

در هر حال سامسونگ کلیه این تدابیر را اتخاذ نموده تا نشان دهد که ایمنی محصولات تولیدی اش را بیش از هر زمان دیگری جدی گرفته. اما برای آنکه این شرکت آنطور که در بالا گفته شد از سایه اپل خارج شود باید در وهله نخست به مشتریانش ثابت کند که تراژدی نوت 7 بار دیگر تکرار نخواهد شد که البته این کار را هم انجام میدهد و از هر فرصتی برای تکرار فرایندهای تست خود بهره می گیرد.

Koh در این باره می گوید:

عمده تمرکزم روی این موضوع قرار داشت که چگونه نوآوری های معناداری را در اختیار مشتریانمان قرار دهیم و از این طریق زندگی شادتر و لذت بخش تری را به آنها هدیه کنیم اما مهم ترین نکته ای که در این بین از آن غافل شدیم ایمنی محصولات بود. البته که فاکتور نوآوری به شیوه معنادار همچنان به قوت خود باقیست اما در راس همه این موارد ایمنی قرار دارد که اصلی ترین اولویت ما خواهد بود.

«نوآوری معنادار» همان چیزی است که سامسونگ امید دارد به واسطه اش هم خاطره تلخ نوت 7 را از نظرها پاک کند و هم اینکه از زیر سایه اپل خارج گردد. این کمپانی سال هاست که پرچمدار نوآوری های سخت افزاری محسوب می شود و این روند قطعا با گلکسی اس 8 ادامه می یابد. اما این بار علاوه بر سخت افزار، مبحث نرم افزار نیز اهمیت دارد و مورد تاکید قرار گرفته. کره ای ها خوب می دانند که اگر می خواهند به موفقیت دست پیدا کنند باید محصولاتی تولید نمایند که از پلتفرم های نرم  افزاری خاص آنها بهره می گیرند.

کمپانی مورد بحث مدت هاست که تلاش دارد امکانات نرم  افزاری اغوا کننده مد نظر کاربرانش را به سخت افزار تولیدی اش بیاورد و محصولات خود را همراه با یک ارزش افزوده به آنها عرضه نماید.

اما خواستن همیشه هم با موفقیت همراه نمی شود؛ این شرکت همین حالا هم قبرستانی از سرویس ها و نرم افزارهای ناموفق شامل Milk Music و Milk Video را پیش روی خود دارد و در کنار اینها شمار زیادی قابلیت برای دوربین و اینترفیس های خود ارائه کرد که راه به جایی نبردند. آنهایی که امکان «Smart Scroll» سامسونگ را امتحان کرده اند (این قابلیت تلاش داشت محتوا را براساس میزان حرکت موبایل یا حرکات چشم کاربر حرکت دهد) حتما تایید می کنند که اطمینان به جدیدترین امکانات نرم افزاری آن اندکی دشوار است.

در سال های اخیر اما، کمپانی مورد بحث با ارائه سرویس هایی نظیر سامسونگ پی و Samsung Knox که هر دویشان تجربیات خوبی را به کاربر انتقال دادند، به میزان چشمگیری این دیدگاه را تغییر داد.

پرچمدار اخیر کره ای ها به نام گلکسی اس 8 نیز علاوه بر این امکانات، سرویس های تازه دیگری را در خود جای داده تا از دیگران تمایز پیدا کند.

بیکسبی بلندپروازانه ترین نرم افزاری است که تاکنون از سوی سامسونگ ارائه شده است

بلندپروازانه ترین این موارد شاید همان دستیار مجازی سامسونگ موسوم به بیکسبی باشد که در واقع ورود شرکت سازنده به دنیای بسیار جذاب دستیارهای مجازی را جشن می گیرد؛ دنیایی که پیشتر تحت سلطه گوگل، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و اپل بود. اما محصولات ارائه شده از سوی تک تک این شرکت ها گرچه روش های متفاوتی را برای جستوی وب در پیش می گیرند، اما بیکسبی سامسونگ کاملا متفاوت از همه آنها عمل می کند.

نمایی از بیکسبی روی گلکسی اس 8

طبق گفته دکتر Injong Rhee رئیس واحد تحقیق و توسعه نرم افزارها و خدمات سامسونگ، بیکسبی شخصیتی مستقل و با ذکاوت دارد که رویکردی دوستانه تر را در قبال کاربران در پیش گرفته. بیکسبی می تواند اینترفیس جدیدی را به دستگاه های میزبان خود اضافه نماید. هدف نهایی ما این است که رابط کاربری تلفن های همراه بهره مند از آن را ساده تر و استفاده از آن را طبیعی تر نماییم.

رویکردی هوشمندانه است: سامسونگ خوب می داند که وقتی نوبت به قوه یادگیری و استفاده از حجم گسترده اطلاعات می رسد، توان رقابت با بزرگانی نظیر گوگل، مایکروسافت و آمازون را ندارد، از همین رو بر آن شده تا با بهره گیری از بیکسبی مساله ای ساده تر را حل نماید، مشکلی که این شرکت ها به میزان قابل توجهی از آن غافل شده اند. بیکسبی قرار نیست که شما را در هر حوزه ای یاری دهد و دستیاری چند منظوره باشد، در مقابل این دستیار مجازی نقش نوعی «تابع هوشمند» را ایفا می کند که همزمان مکملی هم برای سرویس های دیگر این شرکت است. بیکسبی در اصل یک رابط کاربری تازه است نه روشی جدید برای پرسیدن سوالات عمومی نظیر ارتفاع برج ایفل.

Rhee به نظر بهترین فرد برای به دست گرفتن سکان هدایت واحد نوپای هوش مصنوعی سامسونگ است و موفقیت وی در توسعه پلتفرم امنیتی Knox نیز خود موید این مدعاست. او سخنرانی کاریزماتیک و باهوش، متفکری بزرگ و مدیری آینده نگر است که در چشم انداز خود ورای فروش محصولات کنونی شرکت را می بیند و روی موضوعاتی تمرکز می کند که می توانند جهت گیری های کلی یک شرکت را برای همیشه تغییر دهند.

دکتر Injong Rhee رئیس توسعه و تحقیق بخش خدمات و نرم افزارهای سامسونگ

به همین خاطر، او بیکسبی را ورای چهارچوب یک موبایل می داند. این دستیار طراحی نشده تا پاسخگوی هرگونه سوالی از جانب کاربران باشد: بیکسبی در اصل یک دستیار واقعی است که به شما کمک می کند تا از دستگاهی که پیش رویتان قرار دارد (هرآنچه که می خواهد باشد) استفاده نمایید.

Rhee در مطلبی که اخیرا از طریق وبلاگش منتشر نموده اظهار داشته:

و چون بیکسبی در کلاود استقرار دارد، مادامی که دستگاه میزبان به اینترنت متصل باشد و بتوانید فرامین صوتی خود را به آن انتقال دهید قادر خواهید بود که با آن ارتباط برقرار نمایید. سخت افزار مورد نیاز برای استفاده از بیکسبی نیز بسیار ساده است.

این یعنی، تقریبا هر محصولی که توسط سامسونگ تولید می شود (از تلویزیون ها گرفته تا ماشین های لباسشویی، یخچال و مایکروویو قابلیت بهره گیری از بیکسبی را هم خواهد داشت. مقیاس این پلتفرم نیز به قدری وسیع است که تابحال از سوی سامسونگ نمونه اش عرضه نشده است و قطعا می تواند واحدهای پراکنده کسب و کار عظیم شرکت کره ای را به یکدیگر پیوند بدهد.

جالب است بدانید که Rhee بیکسبی را صرفا منحصر به محصولات خود سامسونگ هم نمی داند و در این باره می گوید: ما باید در باره عرضه بیکسبی همراه با دستگاه های دیگر از جمله محصولات رقبا نیز فکر کنیم زیرا این همان آینده ایست که به سمتش حرکت می کنیم.

اگر سامسونگ بخواهد به عنوان یک ارائه دهنده سرویس به موفقیت دست پیدا کند باید نرم افزار خود را در اختیار بیشترین تعداد کاربران قرار دهد

این رویکرد همانطور که تایید می کنید از راه و رسمی همیشگی سامسونگ که به گونه ای تک رو و انحصار گرا محسوب می شد، متفاوت است اما از سویی نیز همگام با اقدامات اخیر این شرکت از جمله ایجاد سازگاری میان پوشیدنی های هوشمندش با دستگاه های اندرویدی غیر سامسونگی شامل آیفون است. در واقع اینطور به نظر می رسد که سامسونگ به این نتیجه رسیده اگر می خواهد به عنوان ارائه دهنده پلتفرم و خدمات به موفقیت دست پیدا کند باید محصولات نرم افزاری اش را در اختیار بیشترین تعداد کاربر قرار دهد (حتی اگر در زمره خریداران موبایل های آن نباشند).

البته باید اشاره نماییم که این شرکت هنوز هم به چنین جایگاهی دست پیدا نکرده و بیکسبی در ابتدای امر قرار دارد، این دستیار مجازی هم اکنون به صورت محدود آن هم تنها از طریق گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس عرضه شود. از سویی، در وهله نخست بیکسبی صرفا با برخی اپلیکیشن های بومی سامسونگ همخوانی خواهد داشت، تنها از دو زبان پشتیبانی می کند (انگلیسی و کره ای) و به یک دکمه اختصاصی وابسته است که در بخش جانبی موبایل قرار دارد. در اپلیکیشن گالری با استفاده از بیکسبی می توانید اموری نظیر ارسال عکس برای یکی از مخاطبان را انجام دهید و برای این منظور نیازی به تغییر دادن اپلیکیشن یا تایپ کردن اطلاعات مربوط به آن مخاطب نخواهید داشت و در داخل خود اپلیکیشن هم بیکسبی توانایی تشخیص آبجکت ها و انتقال شما به محیط آمازون برای خرید آن اقلام را در اختیار دارد.

Rhee اعلام کرده که هدف نهایی برای عرضه بیکسبی در تلفن های همراه آن است که اجرای هر وظیفه ای که از طریق تاچ ممکن است را با آن میسر نماید. طبق اعلام وی، به این ترتیب بیسکبی قادر خواهد بود که ده ها هزار کار را انجام دهد و به میلیون ها روش خواسته کاربر را درک نماید.

این چشم انداز به نوبه خود بسیار بلند پروازانه است و سامسونگ برای متقاعد کردن خریداران گلکسی اس 8 در رابطه با قابلیت های بیکسبی (که در ابتدا هم بسیار محدود هستند) راه درازی را در پیش دارد.

این شرکت باید همزمان با اضافه کردن قابلیت های جدید به بیکسبی مخاطبانش را هم راضی نگه دارد تا به استفاده از این دستیار مجازی ادامه دهند و حتی اگر بیکسبی توانایی رفع نیازها و خواسته های کاربران را نداشته باشد، باز هم مانع از کنار گذاشته شدنش توسط آنها شود. البته این چالشی است که هم اکنون پیش روی تمامی دستیارهای مجازی قرار دارد و حتی سیری اپل نیز با آن آشنایی دارد و این موضوع را می توان در کاهش شمار کاربران بازگشت کننده آن مشاهده نمود.

اما اگر سامسونگ بتواند به وعده هایش درمورد بیکسبی جامه عمل بپوشاند آنگاه می توان بیکسبی را مهم ترین دستاورد توسعه گلگسی اس 8 قلمداد نمود.

به گفته دنیل کنگ، رئیس برنامه ریزی محصول گلکسی اس 8، مشتریان دیگر از عرضه موبایل های جدید خشنود نمی شوند. این روزها تقریبا همه موبایل ها شکل و شمایلی یکسان دارند و کار متفاوتی نسبت به سایر دستگاه های موجود در بازار انجام نمی دهند.

چنین شرایطی برای شرکتی مانند سامسونگ بسیار هشداردهنده است چراکه بخش اعظمی از سود آن درست مانند اپل از محل فروش موبایل هایش تامین می شود. بنابراین، سامسونگ امکانات سخت افزاری گلکسی اس 8 را بالاتر از میزان معمولش رساند تا آن را از دیگر رقبا متمایز نماید و اگر بخواهیم این ارتقاء را به زبان ساده تر توضیح دهیم می توانیم آن را به استفاده از نمایشگر خمیده خلاصه کنیم.

DJ Koh در همین رابطه می گوید: وقتی ما گلکسی اس 6 اج را معرفی کردیم، تصورمان این بود که نمایشگر خمیده دستگاه به نوعی هویت آینده سامسونگ را می سازد اما متاسفانه به درستی از ظرفیت اج استفاده نکردیم.

سخت افزار گلکسی اس 8 علیرغم تمامی جذابیت هایش قابل پیش بینی و محافظه کارانه است

اوضاع به همین منوال سپری شد تا اینکه سال قبل، گلکسی اس 7 اج از راه رسید و مزیت واقعی استفاده از نمایشگر خمیده در تلفن های همراه را به همگان نشان داد؛ این مشخصه امکان استفاده از نمایشگرهایی بزرگ تر را در فریمی کوچک تر، باریک تر و قابل حمل تر فراهم می کرد. موبایل اس 7 اج در اصل باریک ترین اسمارت فون 5.5 اینچی بازار در سال 2016 لقب گرفت که البته به میزان قابل توجهی هم از آیفون 5.5 اینچی اپل کوچک تر بود. Kang در ادامه توضیح می دهد که: 89 درصد از کاربران موبایل خواهان حاشیه های باریک تر با نمایشگرهای بزرگ تر هستند. مردم نمایشگرهای بزرگ تری می خواهند اما تمایلی به حمل وسایل بزرگ با خود ندارند.

به همین خاطر، سامسونگ تصمیم گرفت که طراحی تخت در تلفن های همراهش را کنار بگذارد و در همین راستا هم موبایل گلکسی اس 8 و هم مدل پلاس آن را همراه با نمایشگرهای خمیده اختصاصی خود معرفی کرد. صفحه نمایش موسوم به Infinity Edge این دو موبایل با نسبت تصویر 18.5 به 9 (که مرزهایش بیش از پیش به بخش های جانبی پنل جلویی کشیده شده) این امکان را در اختیار سامسونگ قرار داده تا نمایشگری 5.8 اینچی را در قالب بدنه ای قرار دهد که تنها اندکی از آیفون 7 و نمایشگر 4.7 اینچی اش بزرگ تر است.

اثری که طراحی بی نظیر این موبایل از خود برجای گذاشته بی نظیر است: گلکسی اس 8 به سان دستگاهی به نظر می آید که گویی سر از افسانه و داستان برآورده. دستگاه از بخش بالایی و پایینی حاشیه اندکی دارد و لبه های خمیده اش این حس را در مخاطب ایجاد می کند که گویی صرفا یک نمایشگر را در دست گرفته. با در نظر داشتن آنچه گفته شد، گلکسی اس 8 را شاید بتوان منطقی ترین تغییر در طراحی موبایل دانست که از زمان ارائه آیفون اولیه شاهدش بوده ایم.

اما هر فردی که طرح های سخت افزاری سامسونگ را از دو سال پیش تا به امروز دنبال کرده باشد حتما پیش بینی چنین روزی را برای آن کرده است. گلگسی اس 8 فارغ از طراحی جذاب و چشم نوازش همان اس 7 اج است منتها با این تفاوت که نمایشگر آن به لبه ها کشیده شده اند. این مساله به خودی خود ابدا بد نیست اما اگر صادق باشیم بیشتر تکاملی است تا انقلابی. همانطور که گفته شد مردم این روزها کمتر تحت تاثیر طراحی تازه در بخش سخت افزار تلفن های همراه قرار می گیرند، با این همه، این موضوع مانع از آن نشده که سامسونگ هیجان انگیزترین و زیباترین طراحی تاریخ را برای جدیدترین پرچمدار خود ارائه دهد.

کهکشانی جدید شرکت کره ای علاوه بر بعد زیبایی، بسیاری از امکانات تخصصی سامسونگ را هم در خود جای داده که از آن جمله می توان به شارژ سریع بیسیم، سطوح بالای مقاومت در برابر آب و سه روش متفاوت برای آنلاک کردن موبایل بدون نیاز به وارد کردن پین کد اشاره کرد. این موبایل همچنین به جدیدترین و سریع ترین چیپست کوالکام و یا خود سامسونگ مجهز گردیده و دوربین جلویی آن توانایی فوکوس خودکار را دارد. به بیان دیگر، گلکسی اس 8، درست مانند دیگر موبایل های پرچمدار شرکت کره ای، کلیه امکاناتی که از یک پرچمدار انتظار می رود را در خود جای داده.

علیرغم تمامی آنچه گفته شد، نمی توان نادیده گرفت که سامسونگ در قبال سخت افزار محصول خود اندکی محافظه کار عمل کرده. بله طراحی آن به مرحله خوبی از پیشرفت رسیده است؛ با این همه ویژگی های سخت افزاری دستگاه جدید نیستند و می توان گفت که شکل پالایش شده دستاوردهای قبلی این شرکت محسوب می شوند.

البته بی تردید این رویکرد برای شرکتی که قصد دارد خاطره تلخ نوت 7 ناموفق را از نظرها پاک کند تا حدودی منطقی به نظر می آید؛ نوت 7 به لحاظ طراحی سخت افزاری و امکانات فوق العاده بود اما نتوانست پتانسیل هایش را به مرحله فعلیت برساند.

هرچند، اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم سامسونگ نه در قبال طراحی سخت افزار بلکه در مورد باتری گلکسی اس 8 است که رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته. باتری های به خدمت گرفته شده درون هر دو مدل این موبایل کوچک تر از چیزی است که پیشتر در اس 7 اج دیده بودیم، هرچند که سامسونگ گفته از ماده شیمیایی تازه ای در آن بهره گرفته که عمر طولانی تر خواهد داشت و ظرف یک یا دو سال بعد از استفاده، به افت کیفیت کلی باتری منجر نمی شود.

نکته دیگری که نباید از یاد برد اینکه، سامسونگ گرچه در مورد سخت افزار گلکسی اس 8 رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته اما پرچمدار اخیر آن ابدا شبیه به هیچکدام از نسخه های آیفون نیست و تماما محصولی اصیل از جنس خود سامسونگ است. بعد از چندین سال حضور در بازار موبایل و ارائه محصولاتی که به باور خیلی ها دنباله رو اسمارت فون های تولیدی اپل بوده اند، حالا سامسونگ دستگاهی ساخته که هم به لحاظ ظاهر و هم اهدافی که دنبال می کند متمایز از آیفون است.

به گفته خبرنگارانی که از خط تولید جدید سامسونگ در کارخانه Gumi دیدن کرده  اند، این شرکت مصمم است تا بعد از رسوایی نوت 7 سخت افزار فوق العاده ای را به مخاطبانش ارائه کند. با این همه مهندسان آن باید یک نکته را در نظر داشته باشند: اینکه بسیاری از طرفداران پرچمداران کهکشانی، بلافاصله بعد از خرید موبایل خود بسیاری از اپلیکیشن ها و سرویس های نصب شده روی آنها را غیرفعال کرده و آنها را با محصولات مشابه از سوی گوگل جایگزین می کنند. به بیان دیگر، موفقیت های سامسونگ در زمینه طراحی و سخت افزار آنچنان که باید در زمینه نرم افزار تکرار نشده.

و این مساله به باور بسیاری اصلی ترین و بزرگ ترین چالشی است که سامسونگ برای خارج شدن از سایه اپل باید کنار بزند. این شرکت نمی تواند برای همیشه به قدرت خود در زمینه تولید سخت افزار تکیه کند و باید نرم افزارها و خدماتی را ارائه دهد که از این سخت افزار بی نظیر بهره بگیرند و به همین واسطه امکانات خوبی را به کاربران ارائه کنند. سامسونگ باید محصولاتی بسازد که مردم دوست دارند استفاده کنند نه فقط اقلامی که ظاهری فوق العاده دارند.

گلکسی اس 8 را هم می توان جاه طلبانه ترین تلاش سامسونگ برای تحقق این مساله دانست. بیکسبی گرچه هم اکنون به طور محدود قابل دسترس است اما راهی مطمئن برای سامسونگ است تا واحدهای پراکنده و از هم گسیخته سخت افزاری اش را به خدمات نرم افزاری اش گره بزند. البته روشن است که بیسکبی در برهه کنونی آنقدر قدرتمند نیست که افراد را از سرویس های مختلف گوگل بی نیاز کند اما سامسونگ دست کم امیدوار است که مشتریانش دفعه بعدی که قصد استفاده از یک دستیار مجازی را داشتند، آن را به گوگل اسیستنت ترجیح دهند. و در نهایت اینکه شرکت کره ای برای آنکه نشان دهد تا چه در حد در مورد بیکسبی جدی است یک دکمه فیزیکی را هم در بخش جانبی گلکسی اس 8 تعبیه کرده تا کاربران برای فعال سازی بیکسبی از آن استفاده نمایند.

Koh در ادامه اینطور گفت: من نمی خواهم فخرفروشی کنم، اما این یک نقطه شروع برای ماست. ما حالا در مسیر یک ماراتن تازه قرار گرفته ایم و گلکسی اس 8 اولین دستگاهی خواهد بود که می تواند کلیه محصولات سامسونگ را به هم متصل نماید. این موبایل معنادارترین دستگاهی است که در تمام طول فعالیت حرفه ایم از سوی سامسونگ به بازار عرضه شده.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    محافظه کارانه ترین بخش گلکسی اس 8 همونطور که گفتید باطریشه. ظرفیت بسیار پایین باتری در اس8 و همچنین ظرفیت پایین در اس8پلاس(چون صفحه هم به نسبت باتری بزرگ شده) نشون دهنده اینه که سامسونگ از انفجار دوباره محصولاتش فوق العاده هراس داره. چون اگر یک بار دیگه انفجاری رخ بده-اون هم در یکی از پرچمداران دیگه مثل اس8 یا نوت8-اعتماد بسیاری از کاربرانی که با نوت7 خللی در اعتمادشون ایجاد نشد از بین خواهد رفت...

  • programmer start
    programmer start | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    من با مشکلات عجیب غریب نمایشگر اس 8 ندارم . واقعا باید سامسونگ در طراحی خودش تجدید نظر بکند. الان بزرگترین ایراد طراحی سامسونگ نازک تر بودن بدنه در وسط و کلفت تر شدن بالا و پایین است . شاید بشود با یک بروزرسانی نمایش ویدئو در حالت فول اسکرین را حل کرد ولی بدنه خودش ازار دهنده است. به نظر من فعلا پی 9 هواوی یک سر گردن هم از ایفون هم از گلکسی بالاتر است . یک مشکل بزرگ اس 8 وجود لبه ها است که واقعا من با تکنولوژی اج مشکل اساسی دارم . به نظر من دقیقا این اشتباه شبیه به اصرار نوکیا بر استفاده از سیمبین به جای اندروید برای N98 است . وقتی می توان با تکنولوژی هولوگرام به مرور نوت و پیغام ها پرداخت چه دلیل مسخره ای بر استفاده از لبه خمیده است. بالاخره حذف دیرهنگام ولی انقلابی دکمه هوم فیزیکی و قرار دادن حس گر اثر انگشت در پشت هم تقلیدی درست از نکسوس و هواوی است که خوب من خوشم امد . الان رقابت بر سر باریکی و سبکی است که امیدوارم سامسونگ محصولی باریک تر و سبک تر ارائه بدهد.

  • sina gholami
    sina gholami | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    وای چقد دسمال کش دا ره سامسونگ بابا اینقدر که شما تعصب دارین خود صاحب شرکتش تعصبی نیست .جمع کنین دسمالا رو بابا اگه در صد میدادن به شما خوتونو میکشتین برا شرکتش خخخ ?

  • ahmad ba kelas
    ahmad ba kelas | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    هه یه زباله دیگه به گالری سامسونگ اضافه شد

  • Ehsan
    Ehsan | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    تبلیغ ساسونگ بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی