ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد اندروید نوقا بدانید

در حالی که به روزرسانی اندروید نوقا بلافاصله در دسترس تمام دیوایس های واجد شرایط قرار نگرفته است، سیستم عامل اندروید در نسخه های مختلف به بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان کمک ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

در حالی که به روزرسانی اندروید نوقا بلافاصله در دسترس تمام دیوایس های واجد شرایط قرار نگرفته است، سیستم عامل اندروید در نسخه های مختلف به بیش از 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان کمک کرده تا بتوانند به سادگی از تلفن هوشمند خود استفاده و از کار کردن با آن لذت ببرند.

همانطور که می دانید به روزرسانی 7.1.2 اندروید برای تلفن های نکسوس 6 و نکسوس 9 منتشر نخواهد شد چرا که دوره به روزرسانی اندروید این دستگاه ها به اتمام رسیده است. با این حال این دیوایس ها طی یک سال آینده قادر به دریافت به روزرسانی های امنیتی اندروید هستند.

اینجا هستیم تا هر آن چه که باید در مورد اندروید نوقا بدانید را برای شما بگوییم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

اندروید 7.1.2

همانطور که از نام این نسخه بر می آید، اندروید 7.1.2 یک به روزرسانی افزایشی است که با استناد به وبلاگ Android Developer بیش از هر چیزی روی اصلاحاتی چون رفع اشکال های موجود و بهینه سازی سیستم عامل تمرکز دارد.

نسخه بتا این به روزرسانی هم اکنون برای دیوایس های Pixel XL ،Nexus 5X ،Nexus Player و Pixel C در دسترس قرار گرفته است. اگر یکی از دستگاه های خانواده نکسوس و یا پیکسل را در اختیار دارید می توانید برای ثبت نام در برنامه بتا به این لینک مراجعه نمایید.

یکی از قابلیت هایی که در این نسخه کمتر به آن پرداخته شد ارائه ژست های حرکتی برای سنسور اثر انگشت تلفن های پیکسل است که به نظر می رسد راه خود را به دیوایس هوشمند نکسوس 5X نیز باز کرده باشد. برخی دارندگان تلفن هوشمند نکسوس 5X در زیرگروه اندروید وبسایت ردیت ادعا کرده اند که قادر هستند این گزینه را از طریقه تنظیمات روشن نمایند.

همچنین این به روزرسانی به همراه ژست های حرکتی سنسور اثر انگشت به زودی برای نکسوس 6P نیز عرضه خواهد شد. متأسفانه دو موبایل نکسوس 6 و نکسوس 9 با پشت سر گذاشتن برنامه 2 ساله پشتیبانی خود قادر به دریافت این به روزرسانی نیستند.

اندروید 7.1.1

در اندروید 7.1.1 به طور کلی چند ویژگی جدید به کاربران معرفی شد. در این نسخه میانبرهای اپلیکیشن دوباره برگشته اند. این ویژگی در طول برنامه بتا معرفی شد و نهایتاً در نسخه نهایی نیز شاهد آن بودیم. لازم به ذکر است که مینابرهای اپلیکیشن به نوعی تقلیدی از قابلیت های 3D Touch در iOS 9 به شمار می رود.

کافیست آیکن اپلیکیشن مورد نظر خود را فشار داده و نگه دارید تا فهرستی از اقدامات اختصاصی به شما نشان داده شود. پیکسل لانچر که به طور پیش فرض صفحه اصلی اسمارت فون های پیکسل را تشکیل می دهد از این ویژگی پشتیبانی کرده و توسعه دهندگان شخص ثالث قادر هستند این قابلیت را روی دستگاه های دارای اندروید 7.1.1 پورت نمایند.

با استناد به وبسایت Android Developers هر اپلیکیشن به طور کلی می تواند تا 5 میانبر را به خود اختصاص دهد. در خبری دیگر گزینه ای برای راه اندازی مجدد سیستم به منوی پاور اضافه شده است. حالا در صورتی که دکمه پاور را در تلفن های هوشمندی چون نکسوس 5X و یا نکسوس 6P نگه دارید در کنار گزینه خاموش کردن دستگاه با گزینه ای مبنی بر راه اندازی مجدد نیز مواجه خواهید شد.

علاوه بر آن در بخش تنظیمات قادر به فعال کردن منوی جدید Moves هستید. این منو شامل اقداماتی است که می توانید با استفاده از ژست های حرکتی آن ها را ببینید. به عنوان مثال با دو بار فشار دادن دکمه پاور قادر به راه اندازی اپلیکیشن دوربین خواهید بود و می توانید زمانی که در اپلیکیشن مذکور حضور دارید با دوبار چرخاندن مچ دست به حالت سلفی سوییچ کنید.

در ادامه نیز با بلند کردن تلفن هوشمند، نمایشگر به صورت خودکار روشن شده و امکان مرور سریع اعلان ها برای تان فراهم می شود. قابلیت Image Keyboard یکی دیگر از ویژگی هایی است که امکان انتخاب و ارسال محتوایی چون استیکر، اموجی، گیف و عکس را از طریق اپلیکیشن های پیام رسان برای کاربر محقق می کند.

در حال حاضر پیام رسان های گوگل الو، گوگل Hangouts و گوگل مسنجر از این ویژگی پشتیبانی می کنند و توسعه دهندگان شخص ثالث نیز می توانند آن را به اپلیکیشن های خود اضافه نمایند. اندروید 7.1.1 اپلیکیشن جدیدی را در بخش دوربین به ارمغان می آورد. از جمله ویژگی های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Automatic Focus locking
  • Automatic Exposure
  • Exposure Compensation
  • White Balance Presets
  • حالت Viewfinder Grid
  • Smart Burst
  • ثبت چندین عکس پشت سر هم و انتخاب بهترین گزینه

همچنین ذخیره سازی هوشمند از دیگر ویژگی های این به روز رسانی به شمار می رود. این قابلیت برای آزاد کردن فضای ذخیره سازی بیشتر، نسخه های پشتیبان قدیمی که از عکس ها و فیلم های شما تهیه شده بود را به صورت خود کار پاک می نماید.

علاوه بر اموجی های حاضر در سیستم عامل اندروید، اموجی های اضافه دیگری نیز برای نشان دادن نقش زنان و کمک به از بین بردن تبعیض جنسیتی به تأیید Unicode Emoji Subcommittee (کنسرسیومی جهت تصویب شخصیت های جدید صفحه کیبورد) رسیده و از طریق در اندروید 7.1.1 در اختیار مخاطبان قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که حالا به ۳۳ مورد از این اموجی‌ های پیش‌ فرض، جنسیت مخالف هم اضافه شده و حالا بانوان نیز می توانند از آن ها استفاده کنند. این در حالی است حالا که علاوه بر موارد پیشین 11 حرفه جدید برای جنسیت ها، قومیت ها و رنگ پوست های مختلف در دسترس کاربران اندروید نوقا قرار گرفته است.

مهندس ارشد پیکسل طی توییتی عنوان کرد که میزان تأخیر لمسی این دیوایس ها نیز به کمک به روز رسانی جدید بهبود یافته است. تأخیر لمسی (Touch Latency) به مدت زمانی که طول می کشد دستگاه به فرمان های لمسی شما پاسخ دهد، گفته می شود.

روش به روزرسانی سیستم عامل اندروید نیز طی این آپدیت تغییر یافته و بسیار شبیه به کروم بوک ها شده است. در رابطه با همین موضوع به روزرسانی دانلود شده به صورت خودکار در پس زمینه و در یک پارتیشن جداگانه نصب می شود. پس از راه اندازی مجدد دستگاهT پارتیشن ها با نسخه به روز شده معاوضه خواهند شد.

از دیگر ویژکی های اندروید 7.1.1 می توان به پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی Daydream و تغییر شکل آیکن اپلیکیشن ها نیز اشاره کرد.

اندروید جدید در دستگاه های پیکسل

بزرگترین ویژگی تلفن های همراه پیکسل که در دیگر اسمارت فون ها وجود ندارد به عقیده بسیاری دستیار هوشمند گوگل است؛ دستیاری هوشمند و یکپارچه با دیوایس های پیکسل. برای فعال کردن این ربات تنها کافیست دکمه خانه را فشار داده و نگه دارید. به طور کلی می توان کارهای مختلفی با Google Assistant انجام داد.

از پرسیدن سؤال های متداول گرفته تا درخواست خودرو از اوبر و یا پخش موزیک در یوتوب. در همین رابطه طی گفتگوی یکی از مهندسان ارشد پیکسل با وبسایت دیجیتال ترند مشخص شد که گوگل در تلاش است راهی برای عرضه این دستیار روی دیگر دستگاه های اندرویدی پیدا کند. فرآیندی که برای تحقق آن باید فعلاً صبر کرد.

بد نیست بدانید که اندروید 7.1.1 نوقا روی گوشی های هوشمند پیکسل کمی با دیگر تلفن های اندرویدی تفاوت دارد. به عنوان مثال منوی کشویی اعلان ها در این تلفن های هوشمند سیاه و نوار روشنایی نیز آبی رنگ است. این در حالی است که همین بخش ها در دستگاه هایی چون نکسوس، رنگ های خاکستری و آبی فیروزه ای را به خود اختصاص داده اند.

این تغییرات رنگی مثل دکمه های ناوبری سفید رنگ برای این منظور انجام گرفته اند تا رنگ های پیکسل لانچر به رنگ آمیزی گوگل شباهت بیشتری پیدا کند. منوی تنظیمات نیز بر رنگ های مشابه تأکید دارد. همچنین با سوایپ به سمت چپ وارد صفحه ای جدید خواهید شد که از طریق آن می توانید به تیم پشتیبانی گوگل دسترسی داشته باشید.

در رابطه با همین موضوع قادر هستید برای رفع مشکلات دیوایس خود یک تماس تلفنی برقرار نموده و یا به صورت آنلاین به گفتگو با آن ها بپردازید. در ادامه گزینه ای برای به اشتراگ گذاری صفحه نمایش تعبیه شده است که به تیم پشتیبان اجازه می دهد با نگاه کردن به جزئیات سریعاً مشکلات کاربر را مرتفع سازند.

پیکسل لانچر نیز با ویژگی های جدید به روز شده است. این قابلیت های تازه از راه رسیده شامل موارد زیر می شوند:

  • ویژگی سوایپ به سمت بالا برای دسترسی به منوی کشویی اپلیکیشن ها
  • آیکن های جدید جستجو عادی و جستجو صوتی
  • نمایش تاریخ و آب و هوا در صفحه اصلی
  • آیکن پویا تقویم

گوگل تجربه دوربین را در پیکسل هایش از نو متولد کرده است. این کمپانی برای جلب مصرف کنندگان قابلیت هایی رایگان را به آن ها پیشنهاد می دهد. در همین رابطه دارندگان این اسمارت فون ها قادر هستند با استفاده از سرویس ابری Photos، از تصاویر و ویدیوهای خود با همان کیفیت اولیه نسخه پشتیبان تهیه کنند.

تثبیت کننده الکترونیکی تصاویر که سبب پخش نرم و صاف ویدیوها می شود نیز یکی دیگر از ویژگی های اختصاصی برای دوربین دیوایس های پیکسل به شمار می رود که با اندروید 7.1.1 در اختیار کاربران قرار گرفته است.

از آن جایی که تلفن های هوشمند پیکسل محصولات کمپانی گوگل هستند، این شرکت قدرت مانور بیشتری برای یکپارچه سازی اندروید با آن ها دارد. این موضوع دقیقاً همان چیزی است که در iOS و دیوایس های همراه آیفون با آن مواجه هستیم.

پردازش Sensor Hub (سنسوری شدیداً یکپارچه) نیز از ویژگی های جذاب گوگل پیکسل به شمار می رود که به منظور مدیریت بهتر حسگرهای شتاب‌ سنج، ژیروسکوپ و همچنین اتصالات مخابراتی، وای‌ فای و GPS مورد استفاده قرار می گیرد. نظرتان راجع به اندروید نوقا و ویژگی های جدید آن چیست؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیر
    امیر | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    من ۷.۱.۲ رو نصب کردم روی نکسوز ۵x سرعت و عملکرد عالی شده باتری هم بهتر شده. تنها چیزی که ناراضیم اینه که لانچر جدید رو اضافه نکرده و همچنان همون استایل قدیمه. فکر کنم دیگه با اندروید o بیاد لانچر جدید.

  • one
    one | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    گلکسی اس 8 لقب بهترین نمایشگر رو هم از DisplayMate گرفت
    https://goo.gl/EOGcKx

    • souran shahkaram
      souran shahkaram | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

      display mate هم شورشو در آورده همیشه این لقب رو به جدیدترین پرچمداری که مال اپل یا سامسونگ باشه میده?

مطالب پیشنهادی