ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه روشی برای ادغام پرتوهای لیزر؛ آیا اسلحه ای مشابه با «ستاره مرگ» در راه است؟

«ستاره مرگ» یا Death Star در فیلم جنگ ستارگان همانند بسیاری دیگر از المان های فیلم های علمی تخیلی، اسلحه ایست که دستیابی به آن غیر ممکن به نظر می رسد. این اسلحه در فیلم ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

«ستاره مرگ» یا Death Star در فیلم جنگ ستارگان همانند بسیاری دیگر از المان های فیلم های علمی تخیلی، اسلحه ایست که دستیابی به آن غیر ممکن به نظر می رسد. این اسلحه در فیلم مورد اشاره توسط امپراتوری کهکشان و برای از بین بردن سیاره ها به وسیله یک پرتوی لیزر بسیار قوی استفاده می شد. اما آیا می توان چندین پرتوی لیزر را به صورت یک پرتوی هول آور تبدیل کرد؟ با روش جدیدی که محققان توسعه داده اند این کار عملی است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، دانشمندان موفق شده اند با استفاده از یک الماس، چندین پرتوی لیزر را به یک پرتوی قدرتمندتر تبدیل کنند اما کلید اصلی برای بهره بردن از این روش، یک الماس منحصر بفرد از نظر خلوص است که در نقطه همگرا شدن پرتوهای لیزری قرار گیرد و از قابلیت خود برای انتشار نور در یک مسیر خاص استفاده کند.

همچنین گفتنی است الماس در پراکنده کردن گرمای تولید شده اضافی نیز به خوبی عمل می کند و این مسأله زمانی که انرژی لیزری پرقدرتی به سوی یک فضای اندک روانه می شود، حائز اهمیت خواهد شد.

لازم به ذکر است مسلماً از روش مورد اشاره در حوزه نظامی استفاده خواهد شد و از آن برای نابود کردن پهپادهای جنگی و یا موشک ها بهره گرفته می شود. همچنین استفاده های صلح آمیز دیگری نیز ممکن است از لیزرهای پر قدرت صورت گیرد که به عنوان مثال می توان در فضاپیماها برای از منهدم کردن زباله های فضایی نام برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۱۵ فروردین ۱۳۹۶

    اگه واقعا بتونه مثلا در 50 سال آینده به نصف قدرتی که توی جنگ ستارگان می بینیم برسه که میرسه باید صلح و این حرفا رو شوخی دونست

مطالب پیشنهادی