ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا: یکی از قمرهای زحل تمام شرایط لازم برای تشکیل حیات فرازمینی را دارد

ناسا معمولاً برای کشفیات و اخبار کم اهمیت، کنفرانس خبری ویژه ای به راه نمی اندازد، بنابراین زمانی که خبر از رویداد ویژه این آژانس فضایی می شنویم، باید انتظار جزئیات هیجان انگیزی باشیم. دانشمندان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

ناسا معمولاً برای کشفیات و اخبار کم اهمیت، کنفرانس خبری ویژه ای به راه نمی اندازد، بنابراین زمانی که خبر از رویداد ویژه این آژانس فضایی می شنویم، باید انتظار جزئیات هیجان انگیزی باشیم. دانشمندان و اخترشناسان این مرکز به وعده خود عمل کرده و اعلام کرد یکی از قمرهای زحل به نام «انسلادوس» تمام شرایط ضروری برای تشکیل حیات اقیانوسی را دارد.

انسلادوس حدود 500 کیلومتر قطر دارد و ششمین قمر بزرگ زحل محسوب می شود، اما از نظر علمی یکی از مهم ترین آنها به شمار می رود. سطح این قمر کاملاً منجمد بوده و پوششی از یخ تمام آن را پوشانده، اما مشاهدات قبلی نیز نشان می داد آبفشان های عظیمی در سطح آن وجود دارند، در نتیجه احتمال حضور آب مایع در سطوح زیرین آن بسیار بالاست.

فضاپیمای «کاسینی» که سال ها قبل از میان یکی از این آبفشان ها گذشت، مقادیر قابل توجهی هیدروژن مولکولی را شناسایی کرد که به عقیده دانشمندان، از واکنش بین آب و هسته به شدت داغ این قمر شکل گرفته اند. بنابراین وقتی بخار داغ در نزدیکی مرکز و پوشش یخی عظیم در سطح را در نظر بگیریم، بازه دمایی بسیار گسترده ای از آب در میان این دو وجود خواهد داشت. به همین دلیل ناسا معتقد است احتمال تشکیل حیات در اقیانوس های زیرسطحی مایع این قمر بسیار بالاست.

با همه این تفاسیر، هنوز نمی توان وجود حیات روی این قمر را تأیید کرد و برای این کار باید به سطح آن سفر نمود. با این حال کشف ساده ترین شکل حیات یعنی حالت میکروبی در اقیانوس های انسلادوس می تواند نقطه عطفی در تاریخ بشر به شمار رود. همچنین هیجان ناسا برای اعلام این خبر، نشان می دهد که احتمالاً طی سال های آتی تحقیقات بیشتری را در مورد این قمر زحل شاهد باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Jupiter
    Jupiter | ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

    زحل یه غول گازی مثل مشتری هست که جریان هوای آشفته توش وجود داره مثل مشتری. طوفاناش تا 540 کیلومتر بر ساعته. و گرانش قمرش انسلادوس یک دهم است پس امکان زندگی بر روش وجود نداره شاید موجودات تکامل یافته به خودش رو زیر او یخا داشته باشه

    • H053iN
      H053iN | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

      چقد خوبه بعضی وقتا تو کامنتا ی سری افراد اطلاعات کوچیکی رو به مطالب اضافه میکنن حالا خودم زیاد آدم اهل خوندن و مطالعه ای نیستم ولی ذوق میکنم این چیزارو میبینم ?

  • Hamid
    Hamid | ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

    هنوز داخل زهل رو ندیدن و بعضی ها میگن امکان حیات هم در خود زهل هم هست
    زهل هم لایه ی اوزون داره و هم اتمسفر مشابه به زمین
    و وزن یک انسان روی کره زمین و زهل هم یکی است
    داستان های دینی و غیر دینی هم به طور غیر مستقیم به زهل اشاره کرده اند
    اگر اهل مطالعه باشید آسمان هفتم را هم شنیده اید

  • Jupiter
    Jupiter | ۲۶ فروردین ۱۳۹۶

    یکی از زیبا ترین قمر هاست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی