ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه سرعت گلکسی اس 8 با آیفون 7 و گلکسی اس 7

اولین چیزی که در گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) توجه را به خود جلب می کند، طراحی جدید دستگاه است که به لطف خمیدگی های دو طرف نمایشگر و حاشیه بسیار ناچیز فیزیکی، زیبایی محصول ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اولین چیزی که در گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) توجه را به خود جلب می کند، طراحی جدید دستگاه است که به لطف خمیدگی های دو طرف نمایشگر و حاشیه بسیار ناچیز فیزیکی، زیبایی محصول را نسبت به نسل های قبلی دو چندان کرده است.

پخش ویدیو روی صفحه نمایش جدید که Infinity نام دارد نفسگیر است و استفاده از رابط کاربری جدید سامسونگ هم روی این نمایشگر به مراتب از قبل دلپذیر تر است.

اما صفحه نمایش بزرگ دستگاه برای رسیدن به کیفیت مناسب تراکم پیکسلی بسیار بالایی دارد و اجرای روان رابط کاربری بدون یک چیپست بسیار قدرتمند امکان پذیر نخواهد بود.

سامسونگ بر همین اساس گلکسی اس 8 را در بازارهای جهان با یکی از دو چیپست اسنپدراگون 835 یا اگزینوس 8895 عرضه می کند که دومی چیپست پرچمدار جدید شرکت کره ای به حساب می آید.

پرچمدار سامسونگ در دنیای اندروید یکی از محصولات کلیدی است و برای موفقیت آیفون را به عنوان نماینده پلتفرم رقیب در مقابل دارد. اپل هم چیپست موبایل هایش را خودش تولید می کند و در آیفون 7 جدیدترین نسل یعنی چیپست A10 را مورد استفاده قرار داده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با مقایسه سرعت پردازش گلکسی اس 8 و آیفون 7 پلاس، مشخص شود کدام پلتفرم در فراهم آوردن تجربه کاربری روان و سریع موفق تر عمل کرده است.

خصوصیات چیپست اگزینوس 8895 سامسونگ

اگزینوس 8895 اولین چیپست 10 نانومتری است که در کنار اسنپدراگون 835 به شکل تولید انبوه تجاری ساخته می شود و ضمناً نخستین چیپ سامسونگ، که از طراحی اختصاصی و جدید این شرکت برای هسته های پردازشی بهره می برد.

سازنده می گوید به لطف معماری 10 نانومتری، سرعت چیپ جدید 27 درصد نسبت به نسل قبل افزایش یافته است، آن هم با وجود کاهش 40 درصدی مصرف انرژی.

اگزیوس 8895 مثل نسل پیش از خود 8 هسته ی پردازشی دارد، شامل 4 هسته با معماری Cortex-A53 و 4 هسته M2 با طراحی اختصاصی سامسونگ که البته توان پردازش آنها اعلام نشده است.

البته با این وجود سامسونگ معماری پردازشگر گرافیکی چیپست هایش را خودش انجام نمی دهد و برای این منظور از GPU های ARM بهره می گیرد. اگزینوس 8895 بر همین اساس به Mali-G71 مجهز شده که 20 هسته ی پردازشی دارد و نسبت به Mali-T880 MP12 مورد استفاده در گلکسی اس 7، حدوداً 1.8 برابر قوی تر است.

پرچمداران سامسونگ عموماً در ایران با چیپست اگزینوس عرضه می شوند و خبر خوب اینکه اگزینوس 8895 اندکی از اسنپدراگون 835 قوی تر است، هرچند هردو در خط تولید سامسونگ ساخته می شوند و 10 نانومتری هستند.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که مدل مجهز به چیپست اگزینوس می تواند ویدیوهای 4K را با نرخ شگفت آور 120 فریم در هر ثانیه ضبط کند، در حالی که این مقدار برای اسنپدراگون 835 تنها 30 فریم است.

البته اختلاف در توان پردازش دو چیپست به این اندازه نیست و احتمالاً هنگام استفاده محسوس نباشد، اما اگر ضبط ویدیو با رزولوشن و نرخ فریم بالا برای شما اهمیت دارد، اگزینوس همان چیزی است که به دنبالش بودید.

گذشته از چیپست، پرچمدار جدید سامسونگ 4 گیگابایت هم حافظه ی رم LPDDR4X دارد و حافظه ی داخلی دستگاه از نوع UFS 2.1 و eMMC 5.1 در نظر گرفته شده که بسیار سریع هستند و توان پردازشی دستگاه را بهبود می دهند.

خصوصیات چیپست A10 Fusion اپل

پیش از پرداختن به ویژگی های چیپست بد نیست بدانید بر خلاف سامسونگ که پروتکل AHCI را برای حافظه های UFS V-NAND پرچمدارانش استفاده می کند، اپل در آیفون رابط اختصاصی خود را با پروتکل PCI-E NVMe مورد استفاده قرار می دهد که در تئوری سرعت بالاتری دارد.

اما بحث را پیچیده تر از این نمی کنیم. اپل می گوید چیپست جدید A10 Fusion نسبت به قبل 40 درصد قوی تر شده و در مجموع 120 برابر از اولین آیفون قوی تر است. این چیپست ضمناً اولین مدل 4 هسته ای طراحی شده به دست اپل محسوب می شود.

2 هسته از این 4 هسته برای عملکردهای سنگین کاربرد دارند و 2 هسته ی دیگر هم برای انجام عملکردهای سبک با کمترین مصرف انرژی ممکن در نظر گرفته شده اند، یعنی مشابه فناوری big.LITTLE در چیپست های ARM.

چیپ گرافیکی A10 هم 6 هسته دارد و نسبت به نسل قبل 50 درصد سریع تر شده است. سازنده حتی ادعا می کند به لطف پیشرفت های انجام گرفته، چیپ جدید می تواند گرافیکی در سطح کنسول های بازی در اختیار کاربر قرار دهد، ادعایی که البته گلکسی اس 8 هم به لطف پشتیبانی از API ولکان در اندروید نوقا قادر است به انجام برساند.

جالب اینکه بخش عمده چیپست های A9 پیش از این به دست سامسونگ تولید می شد، اما شرکت تایوانی TSMC موفق شد برای ساخت A10 دوباره جایگاه خود را از رقیب کره ای پس بگیرد. اتفاقی که اگر رخ نمی داد می توانستیم بگوییم سامسونگ هر سه چیپست مورد اشاره در این بررسی را خودش تولید می کند.

مقایسه سرعت

پیش از مقایسه ی سرعت بد نیست اشاره کنیم که بنچمارک های سخت افزاری هر دو محصول بسیار نزدیک هستند و بسته به اینکه کدام شرایط را در نظر بگیریم، پیروز میدان می تواند متفاوت باشد.

مثلا گلکسی اس 8 در بررسی ما برای بنچمارک Geekbench به شکل چند هسته ای امتیاز 6700 را کسب کرد، در حالی که این امتیاز برای آیفون 7 پلاس از 5600 بالاتر نمی رود. اما اگر همین بنچمارک را به شکل تک هسته ای اجرا کنیم، امتیاز آیفون 7 پلاس به 3400 می رسد، در حالی که امتیاز گلکسی اس 8 به 2000 محدود است.

از طرف دیگر بنچمارک AnTuTu عملکرد پردازشگر گرافیکی را هم در کنار پردازنده ی دستگاه در نظر می گیرد. در این بنچمارک گلکسی اس 8 در بررسی ما امتیاز 17300 را کسب کرد در حالی که امتیاز آیفون 7 پلاس به لطف هماهنگی بالای سخت افزار و نرم افزارش به 18500 می رسد.

البته باید توجه داشت که بنچمارک ها عموماً بر اساس شرایط آزمایشگاهی عمل می کنند و گاهی اوقات تجربه کاربری دستگاه در دنیای واقعی حین استفاده متفاوت رقم می خورد.

برای بررسی بیشتر موضوع 10 اپلیکیشن را در نظر گرفتیم تا سرعت اجرای آنها روی هر دو محصول را مقایسه کنیم. این 10 اپلیکیشن برای بیشتر کاربران پر استفاده هستند و با مقایسه سرعت اجرای آنها می توان به جمع بندی کامل تری از عملکرد دستگاه در دنیای دست یافت.

ناگفته نماند که برای نمایش پیشرفت پرچمدار سامسونگ نسبت به نسل قبل، همین آزمون را با گلکسی اس 7 هم اجرا کردیم که در ادامه ویدیوی آن را مشاهده می کنید.

بر اساس آنچه در ویدیو مشاهده می کنیم، نتیجه ی بنچمارک های سخت افزاری با عملکرد محصول در دنیای واقعی مطابقت دارد. آیفون 7 پلاس ظرف 36 ثانیه موفق شد تمام اپلیکیشن های مورد نظر ما را اجرا کند و گلکسی اس 8 حدود 9 ثانیه بعد به پایان عملکرد خود رسید.

البته باید توجه داشته باشید که بیشترین فاصله هنگام اجرای بازی های سنگین بین دو محصول ایجاد می شود و هنگام استفاده از نرم افزارهای روزمره مثل مرورگر، دوربین، تلگرام و اینستاگرام تفاوت معناداری بین آیفون 7 پلاس و گلکسی اس 8 به چشم نمی خورد.

در این میان طبعاً گلکسی اس 7 هم با اختلاف 15 ثانیه ای نسبت به نسل جدیدتر در مقام سوم قرار می گیرد. البته باید اذعان داشت که این فاصله به خوبی نشان می دهد شرکت کره ای به فاصله ی یکسال تا چه اندازه پرچمدار جدید خود را بهتر کرده است.

در پایان از شما دعوت می کنیم با مطالعه بررسی کامل گلکسی اس 8 در اینجا و آیفون 7 و 7 پلاس در اینجا، با ویژگی های دو محصول با جزئیات موشکفانه تری آشنا شوید. بررسی کوتاه تر ویدیویی گلکسی اس 8 هم اینجا در اختیار شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (72 مورد)
  • Mehdi MQ
    Mehdi MQ | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام
    چه خبره اینهمه لاف؟؟؟!!!!!!!!!
    اس 8 با پردازنده اگزینوس 4k و 120 فرم در ثانیه فیلمبرداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    4k نهایتش 30 فرم در ثانیه میگیره نه 120!!!!1 این تکنولوژی واسه 10 سال بعده نه الان? ? ? ? ?

  • peshawa89
    peshawa89 | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

    هر کس به موازات علاقه و سلیقه ی شخصی یه فن یه برند می شه.
    سیستم اپل ساده تر و روانتره. و به خاطر اینها بسیاری از آپشنها قربانی شدن.
    اما آندروید رابط کاربری بهتری داره.
    نثلاً برای ورود به ستینگ تو آی او اس فقط باید از منو وارد ستینگ بشی.در حالی که تو اندروید از چندین درگاه می تونی وارد ستینگ بشیم.
    یا مثلاً حذف مخاطب تو کنتاکتها.
    تو آی او اس باید حتماً بری تو کنتاکت،بعد ادیت،بعد اسکرول تا آخر،بعد دیلت می زنی.اما در اندروید خیلی راحت رو فرد مورد نظر انگشت رو فشار می دی و سطل آشغال رو می زنی و همه چی به خوبی و خوشی تمام می شه.
    نبودن فایل منیجر رسمی تو آی او اس عذاب آوره.مثلا آهنگهای ارسالی به تلگرام رو نمی تونی ذخیره کنی.اما در اندروید اصلاً اینجوری نیست.
    کیفیت صفحات نمایش سامسونگ که واقعاً بهترینه و می تونید ارزیابی های دیپلی میت رو نگاه کنید.
    برتری آیفون رو من تو طراحی و برندسازی و هماهنگی سخت افزار و نرم افزارش می بینم.
    از نطر امنیت هر گوشی که اکسترنال مموری نداشته باشه برای کاربران عادی امن حساب می شه....
    در کل سلیقه ای هست و بنده عاشق اندروید،سامسونگ،سری نوت هستم...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی