ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیوی زیبای آژانس فضایی اروپا از سفر پنج میلیون ساله ستارگان در آسمان [تماشا کنید]

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی ویدیویی خارق العاده را منتشر ساخته که سفر بیش از 2 میلیون ستاره در آسمان شب را طی 5 میلیون سال آینده نشان می دهد. این مرکز برای تهیه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۱:۰۰

آژانس فضایی اروپا (ESA) به تازگی ویدیویی خارق العاده را منتشر ساخته که سفر بیش از 2 میلیون ستاره در آسمان شب را طی 5 میلیون سال آینده نشان می دهد. این مرکز برای تهیه ویدیوی مورد بحث از دوربین یک میلیارد پیکسلی تلسکوپ فضایی گایا (Gaia) و همچنین داده های حاصل از ماهواره هیپارکوس (Hipparcus) در مورد موقعیت اجرام فضایی استفاده کرده است.

اگر به خاطر داشته باشید، گایا چند ماه قبل نقشه سه بعدی موقعیت بیش از 1.1 میلیارد ستاره را منتشر ساخت که از میان آنها، فعلاً موقعیت مکانی و مسیر حرکت 2 میلیون ستاره به دست آمده است. در این ویدیو شاهد این 2 میلیون ستاره در کنار 24320 جرم نورانی به دست آماده از ماهواره هیپارکوس هستیم.

زمانی که ویدیوی زیر را تماشا می کنید، می توانید موقعیت صورت فلکی شکارچی (Orion)، خوشه پروین (Pleiades) یا ستاره آلفا برساوش (Alpha Persei) که در تصویر فوق مشخص شده اند را دنبال کنید تا ببینید طی پنج میلیون سال آینده چه تغییری در وضعیت آنها رخ می دهد. توجه داشته باشید هر فریم از این ویدیو معادل 750 سال است، ضمن اینکه اجسام نزدیک تر به زمین با سرعت بیشتری نسبت به اجسام دورتر حرکت می کنند.

گفتنیست علی رغم تعداد بسیار زیاد نقاط نورانی در این ویدیو، تنها بخش کوچکی از داده های حاصل از تلسکوپ عظیم فضایی گایا را می بینیم. آژانس فضایی اروپا می خواهد در آوریل سال 2018 اطلاعات فاصله ای و حرکتی را برای تمامی 1.1 میلیارد ستاره شناسایی شده توسط گایا منتشر سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۸ فروردین ۱۳۹۶

    من که میگم چند میلیون سال دیگه انسان ها حتی نظم کهکشان رو هم بهم خواهد زد.شاید همه چیز مثل این فیلم پیش نره

مطالب پیشنهادی