ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید مایعی با جرم منفی، قانون دوم نیوتون را زیر سوال برد

قانون دوم نیوتون می گوید که اگر به جسمی نیرویی وارد کنیم، جسم در جهت نیروی وارده حرکت خواهد کرد. این در حالتی است که جسم مورد نظر از جرم قابل اندازه گیری مثبتی برخوردار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

قانون دوم نیوتون می گوید که اگر به جسمی نیرویی وارد کنیم، جسم در جهت نیروی وارده حرکت خواهد کرد. این در حالتی است که جسم مورد نظر از جرم قابل اندازه گیری مثبتی برخوردار باشد. محققین اخیرا موفق شده اند تا مایعی با جرم منفی تولید کنند و قانون چند صد ساله نیوتون را زیر سوال ببرند.

تصور کنید یک توپ را هل می دهید، با توجه به میزان انرژی وارد شده، توپ با شتابی محاسبه شده به سمت جلو حرکت می کند، اما اگر این توپ جرم منفی داشته باشد، توپ به جای آنکه به سمت جلو حرکت کند، با همان شتاب به سمت عقب و به سمت منشا نیرو باز می گردد.

این مایع از اتم های روبیدیوم تشکیل شده که تا دمای صفر مطلق (برابر با منفی 273.15 درجه سانتی گراد) سرد شده و وارد فازی می شوند که «چگالش بوز-اینشتین» نامیده می شود. در این فاز، اتم ها رفتاری به مانند امواج از خود بروز می دهند.

یافته اخیر می تواند در شناسایی ماهیت سیاهچاله ها به کمک آید.

رسیدن به چنین دمایی، حالت ابرشارگی را در ماده ایجاد می کند و مایع رفتاری ابرشاره مانند را به نمایش می گذارد و در واقع بدون مصرف انرژی و اصطکاک، حرکت می کند.

بیشتر فهمیدن راجع به این مایع که توانسته قانون دوم نیوتون را زیر سوال ببرد، می تواند منجر به درک بهتر اخترشناسان و دانشمندان از ماهیت سیاهچاله ها، ستاره های نوترونی و انرژی تاریک شود و سوالات مهم بسیاری را در مورد دنیای پیرامون ما پاسخ دهد.

آنچه در جدول تناوبی عناصر ما وجود دارد، درصد بسیار ناچیز و اندکی از مواد موجود در جهان را تشکیل می دهند و هنوز نادانسته های ما از جهان اطراف بسیار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • ali-g
    ali-g | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    چه میکنه اسلام

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۳۱ فروردین ۱۳۹۶

    ???هیجان انگیزه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی