ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلمه «شیپل» در وصف طرفداران متعصب اپل به واژه نامه آنلاین مریام-وبستر اضافه شد

درست زمانی که طرفداران متعصب برندهای مختلف دنیای تکنولوژی به صلح موقت روی می آورند، آتش بیار دیگری برای این معرکه پیدا می شود. امروز کمپانی آمریکایی «مریام-وبستر» (Merriam-Webster) ناشر معتبر و مطرح کتب مرجع ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

درست زمانی که طرفداران متعصب برندهای مختلف دنیای تکنولوژی به صلح موقت روی می آورند، آتش بیار دیگری برای این معرکه پیدا می شود. امروز کمپانی آمریکایی «مریام-وبستر» (Merriam-Webster) ناشر معتبر و مطرح کتب مرجع و دیکشنری، با خوشحالی از اضافه شدن لغت «شیپل» (Sheeple) به فهرست واژه نامه آنلاینش خبر داد.

در توضیح این واژه که از ادغام دو کلمه انگلیسی Sheep (گوسفند) و People (مردم) ساخته شده، آمده است: «افرادی مطیع، آرام و به شدت تأثیر پذیر؛ افرادی مثل گوسفند.» تا اینجای کار همه چیز عادی به نظر می رسد، اما زمانی که مثال توضیحی این لغت را در ذیل آن می خوانید، اوضاع کمی متلاطم می شود. مریام-وبستر به عنوان نمونه، نقل قولی از «داگ کریس» نویسنده بخش تکنولوژی CNN را آورده:

اپل یک قاب مخصوص برای افزایش ظرفیت باتری آیفون معرفی کرده، یک محصول بی فایده و مسخره برای شیپل ها که با خوشحالی 99 دلار برایش می پردازند.

به عقیده مریام-وبستر، نقل قول سال 2015 کریس بهترین گزینه برای کاربرد واژه «شیپل» در عصر حاضر به شمار می رود. البته طبق اطلاعات موجود، ریشه این کلمه به سال 1945 بر می گردد. ظاهراً در آن زمان از این اصطلاح توهین آمیز برای خطاب قرار دادن پیروان بی مغز فرهنگ مصرف گرایی استفاده می شد، و امروز نیز می توان از آن برای استهزاء طرفداران متعصب یک شرکت یا برند خاص (مثلاً اپل) استفاده کرد.

البته اهالی کوپرتینو نمی توانند به خاطر اضافه شدن این مدخل در واژه نامه آنلاین مورد بحث و مثال آشکار آن شکایت کنند. ضعف ها و اشتباهات عجیب و غریب طراحی این کمپانی طی سال های اخیر و قیمت نامعقول برخی از لوازم جانبی آنها، در کنار طرفدارانی که با چشم بسته این محصولات را خریداری می کنند، به خوبی می تواند اقدام مریام-وبستر را توجیه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • 007
    007 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خیلی جالبه مدیر اپل مردم را کوسفند فرض کرده طرفداری متعصب ????????

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظر من شیپل ترین اپلی ها اونهایی هستند که توی ایران زندگی میکنن. چون خیلی از امکانات اپل توی ایران قابل استفاده نیست. یعنی شما وقتی یه گوشی اپل می خری با هزار دردسر و با کمک کامپیوتر و فیلشرتکن باید برای خودت اپل آیدی بسازی. اصلاً با خود گوشی نمیشه ساخت و محدودیتهای دیگه برای ایرانی ها. غیر از محدودیتهای کلی و دست و پاگیر اپل

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی