ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تکنیک اصلاح ژنتیک CRISPR-Cas9 برای بار دوم در چین روی انسان آزمایش شد

چندی قبل تیمی از دانشمندان چینی تکنیک پیشرفته اصلاح ژنتیک CRISPR-Cas9 را برای دومین بار در تاریخ روی انسان آزمایش کردند. آنها در جریان این فرایند ژن های اصلاح شده را با امید از بین بردن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۵

چندی قبل تیمی از دانشمندان چینی تکنیک پیشرفته اصلاح ژنتیک CRISPR-Cas9 را برای دومین بار در تاریخ روی انسان آزمایش کردند. آنها در جریان این فرایند ژن های اصلاح شده را با امید از بین بردن امراض به بدن یک بیمار مبتلا به سرطان تزریق کردند.

در ایالات متحده آمریکا، نخستین آزمایش CRISPR روی انسان هنوز هم انجام نشده اما در چین ظاهرا به دلیل نبود موانع قانونی پیشرفت در این زمینه با سرعت بیشتری در حال انجام است.

پاییز گذشته، تیمی از محققان بیمارستان West China در دانشگاه سیچوان برای نخستین بار این تکنیک را روی فرد بزرگسالی که به سرطان ریه مبتلا شده بود امتحان کردند. در تست جدید اما، آنطور که در گزارش نشریه وال استریت ژورنال آمده، ژن های دستکاری شده به بدن بیماری که به نوع نادری از سرطان سر و گردن دچار شده بود، تزریق گردید.

دانشمندان امیدوارند که با آزمایش این روش روی انسان بتوانند با سرعت بیشتری مانع از فعالیت آن دسته از ژن هایی شوند که نمی گذارند بدن یک فرد با بیماری های مختلف مقابله نماید.

روز جمعه گذشته، دانشگاه Nanjing (که این تست در بیمارستان آن انجام گرفت) اعلام کرد نخستین بیمار با استفاده از تکنیک CRISPR سلول های دستکاری شده را دریافت کرده و این سلول ها نیز از بدن خود فرد دریافت و بعد از اصلاح در محیط آزمایشگاه به بدن وی تزریق شده اند.

روی هم رفته، 20 بیمار مبتلا به سرطان شکمی، سر و گردن و لنفوم قرار است که در این آزمایشات مشارکت نمایند و نخستین فاز این آزمایشات نیز سال اینده به اتمام می رسد.

در پژوهش مشابه دیگری که در چین انجام گرفت، جمعی از محققان این کشور، سلول های ایمنی بدن یازده بیمار مبتلا به سرطان ریه را دستکاری کردند که طبق گزارش وال استریت ژورنال، نتایج این پژوهش امسال منتشر می شود.

اما در ایالات متحده آمریکا، انجام این قبیل تحقیقات تا چندی پیش با موانع قانونی روبرو بود که ظاهرا برطرف شده اند و حالا اعلام شده که اولین آزمایش تکنیک CRISPR تابستان امسال در دانشگاه پنسیلوانیا انجام خواهد گرفت. در این تحقیقات دانشمندان در نظر دارند سلول های چند بیمار را اصلاح ژنتیکی کنند و از این طریق به مقابله با سه نوع مختلف از سرطان بروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی