ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با تعیین سن مغز می توان طول عمر افراد را پیش بینی کرد

دانشمندان کالج سلطنتی لندن با بررسی اسکن های مغزی MRI متعلق به هزاران نفر و مطالعه درازمدت صدها سالمند بیمار، نشان دادند که هرچه سن مغزی فرد بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری، عوارض جسمانی و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

دانشمندان کالج سلطنتی لندن با بررسی اسکن های مغزی MRI متعلق به هزاران نفر و مطالعه درازمدت صدها سالمند بیمار، نشان دادند که هرچه سن مغزی فرد بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری، عوارض جسمانی و نهایتاً مرگ در او بالاتر می رود.

افزایش سن مغز نسبت به سن واقعی، احتمال مرگ زودهنگام را افزایش می دهد

این پژوهشگران با ارزیابی دقیق نتایج، می توانند احتمال مرگ افراد قبل از 80 سالگی را نیز پیش بینی کنند. آنها می گویند اگر سن مغزی در آقایان نسبت به سن واقعی آنها 8 سال بیشتر باشد، به احتمال زیاد قبل از رسیدن به دهه نهم زندگی از دنیا خواهند رفت. این رقم در بانوان 2 سال ذکر شده است.

این دستاورد در پیش بینی و جلوگیری از مرگ های زودهنگام به پزشکان کمک خواهد کرد، اما خود بیماران نیز در صورت تمایل می توانند از وضعیتشان باخبر شوند. البته این سؤال وجود دارد که آیا آگاهی از سن مغزی و احتمال مرگ قبل از 80 سالگی واقعاً به سود فرد است یا اینکه باعث افزایش وخامت اوضاع می شود.

دکتر جیمز کول در این رابطه می گوید:

اگر بتوانیم دقت این روش را در سطح فردی بالا ببریم، در آینده افراد می توانند به پزشک مراجعه کرده و با اسکن MRI، سن مغزی خود را تعیین کنند. مثلاً اگر مغز شخصی 10 سال مسن تر از جسمش باشد، می توان با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی تا حدودی این وضعیت را بهبود بخشید. با این حال هنوز به این سطح از دقت نرسیده ایم.

از بین رفتن ماده سفید و ماده خاکستری، نشانه اصلی افزایش سن مغز است

دانشمندان برای تعیین سن مغزی از روشی استفاده می کنند که در سال 2010 ابداع شد. در این رویکرد، حجم قسمت های مختلف مغز اندازه گیری شده و سپس از فناوری یادگیری ماشین برای برآورد مقدار ماده سفید و ماده خاکستری از دست رفته استفاده می گردد. این معیار، به خوبی روند افزایش سن مغز را نشان می دهد. این تیم تحقیقاتی می گوید تغذیه سالم و فعالیت جسمانی مستمر، در کنار مصرف نکردن الکل و دخانیات، از جمله مهم ترین عوامل در حفظ سلامت مغز انسان به شمار می روند.

Sky
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • yasinff
    yasinff | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام
    مطمئنا نمیتونن با دریافت سن مغز من تخمین بزنن چند سال زندم
    چون شهید میشم

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تعریف "سن مغز" تو مقاله ذکر نشده یا من نفهمیدم!؟
    مثلن کسی که ۳۰ سال داره چطور ممکنه سن مغزش ۴۰ سال باشه؟؟! چه عواملی مغز رو پیر میکنه؟ منظور کم تحرکی و سبک زندگیه یا افسردگی و دونستن چیزایی که بهتر بود ندونیم...!؟!!!

مطالب پیشنهادی