ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه انتظاراتی از کنفرانس امروز مایکروسافت با تمرکز بر سیستم آموزشی داشته باشیم؟

مایکروسافت امروز ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران در شهر نیویورک یک کنفرانس ویژه برگزار می کند تا گوگل را حسابی به چالش بکشد. شعار رویداد مایکروسافت این است: «آینده را بیاموز». در واقع، بزرگترین شرکت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

مایکروسافت امروز ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران در شهر نیویورک یک کنفرانس ویژه برگزار می کند تا گوگل را حسابی به چالش بکشد. شعار رویداد مایکروسافت این است: «آینده را بیاموز». در واقع، بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان می خواهد با ارائه نسخه ای سبک و ابری از ویندوز ۱۰ در کنار معرفی سخت افزاری ارزان و البته یک نسخه از آفیسِ بهینه شده، خود را وارد بازار آموزشی آمریکا کند و سهم گوگل و کروم بوک هایش را در این حوزه کاهش دهد.

در ادامه به این موضوع می پردازیم که مایکروسافت می خواهد در ساعات آینده چه چیزهایی رونمایی کند و نگاهی نزدیک تر به هر یک از احتمالات داشته باشیم. ضمن اینکه ساعت ۱۸ امروز، می توانید پیگیر پوشش ویژه دیجیاتو از این مراسم هم باشید.

نسخه ای جدید و سبک از ویندوز ۱۰

انتظار داریم مایکروسافت امروز سیستم عاملی سبک تر از ویندوز ۱۰ را معرفی کند؛ پلتفرمی که می آید تا با «سیستم عامل کروم» به رقابت بپردازد. شاید مایکروسافت نام این نسخه را «Windows 10 Cloud» یا «Windows 10 S» بگذارد؛ از سه-چهار ماه پیش تا به حال نیز تصاویر و اطلاعاتی از این نسخه فاش شده است.

برخی از این اطلاعات اشاره به آن دارند که ویندوز ۱۰ کلاود، تنها از اپ هایی که در ویندوز استور حضور دارند پشتیبانی می کند.

یکی از بزرگترین هدف هایی که مایکروسافت با توسعه این نسخه از ویندوز دنبال می کند، افزایش عمر باتری سخت افزارهاست. قرار است با انداختن نگاهی به ظاهر آن، نتوانید در ابتدا تشخیص دهید که با نسخه معمولی ویندوز رو به رو هستید یا نسخه ابری، و همانطور که ذکر شد تنها تفاوت ها (بر اساس شایعاتی که تا کنون شنیده شده اند) همان افزایش عمر باتری و محدود شدن اپ ها به ویندوز استور است.

از طرف دیگر مایکروسافت می خواهد نسخه جدیدی از خودِ ویندوز ۱۰ را در سپتامبر ۲۰۱۷ عرضه کند. یکی از قابلیت های کلیدی آن، این است که کاربر می تواند اپ هایی که در پس زمینه فعالیت می کنند را محدود کند تا در نهایت قادر باشد عمر باتری بیشتری از دستگاه خود بگیرد. شاید مایکروسافت در مراسم امروزش، در مورد این ویژگی توضیحاتی ارائه دهد.

اما هدف اصلی مایکروسافت از توسعه ویندوز ۱۰ کلاود چیست؟ گوگل با توسعه سیستم عامل کروم، پلتفرمی سبک، با قابلیت مدیریت ساده و البته بسیار سریع توسعه داد که در مدارس از آن استقبال شد. مایکروسافت هم نمی خواهد در این حوزه عقب بماند و علاقه دارد ثابت کند که ویندوز هم می تواند سبک و سریع باشد.

رقیبی برای کروم بوک ها

در کنار نسخه ای جدید از ویندوز ۱۰، مایکروسافت امروز از یک سخت افزار جدید برای اجرای همین سیستم عامل پرده برداری می کند. اینطور شنیده می شود که، دستگاه مورد اشاره شباهت زیادی به کروم بوک پیکسل از گوگل خواهد داشت و گویا نامش هم «سرفس لپ تاپ» است.

از سوی دیگر این محصولی است که با هدف راه یافتن به داخل مدارس و استفاده شدن توسط دانش آموزان طراحی شده، در نتیجه باید انتظار قیمت تمام شده پایین و البته سخت افزار نه چندان قدرتمند را داشت.

در ادامه راه هم بعید نیست که شریکان سخت افزاری مایکروسافت برای بار چندم از بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان پیروی کنند و محصولاتی مشابه برای ویندوز ۱۰ کلاود توسعه دهند.

همین امروز صبح هم خبری منتشر شد که برخی از مشخصات این دستگاه و البته تصاویر آن را فاش می کرد. دستگاهی که فعلاً با نام «سرفس لپ تاپ» شناخته می شود، نمایشگری ۱۳.۵ اینچی مجهز به رزولوشن Full HD دارد و در تصمیمی عجیب، مایکروسافت از درگاه USB-A استفاده کرده و خبری از USB-C در آن نیست.

تمرکز بر نظام آموزشی

زمانی که مایکروسافت آمد و سرفس استودیو را معرفی کرد، حس و حالی را ایجاد نمود که این دستگاه به طور کلی برای خالقین محتوای بصری توسعه یافته و در حالت عادی قرار نیست یک مصرف کننده عادی به سراغ آن برود. مخصوصاً که برچسب قیمتی سه هزار دلاری داشت! این هفته ولی حس و حالی که مایکروسافت به وجود آورده، کاملاً متمرکز بر نظام آموزشی است.

از سوی دیگر، یکی از مدیران محبوب مایکروسافت، آقای «جو بلفیوره» مدتی است که به ردموند برگشته و در همین رویداد روی صحنه می رود تا در مورد همین تمرکز ویژه مایکروسافت صحبت کند. در واقع او پس از برگشتش به مایکروسافت، بر روی همین پروژه کار کرده و حالا می خواهد حاصل کارش را با ما به اشتراک بگذارد.

مایکروسافت در یک الی دو سال گذشته محصولات و سرویس های جالبی داشته؛ از ویندوز ۱۰ گرفته تا Paint سه بعدی، ماینکرفت،‌ آفیسی تازه شده و البته OneNote که محبوب دانش آموزان بوده است. باید دید کدام یک از این سرویس ها و محصولات وارد حوزه تلاش مایکروسافت برای تمرکز بر آموزش شده است.

آینده مایکروسافت آفیس

مایکروسافت همیشه مدعی بوده که آفیس در نظام آموزشی به شدت مورد استفاده بوده است. مدارس و کسب و کارها در سال ها یا شاید بهتر باشد بگوییم دهه های گذشته اتکای بیش از اندازه ای به همین مجموعه نرم افزاری پیدا کرده اند.

اما امروزه محدوده انتخاب کاربران بیشتر شده؛ برای مثال گوگل داکس از راه رسیده که به راحتی نشان می دهد همه نیاز ندارند تا مجموعه ای نرم افزاری و سنگین را روی سیستم های شخصی خود داشته باشند. مایکروسافت با نسخه تحت وب آفیس به گوگل پاسخ داد ولی هیچ وقت نتوانست آفیس ۳۶۵ خود را به شکلی بهینه شده و پویا به کاربران بشناساند.

حال رویداد امروز هم بی شک آفیس و آینده ای که برایش ترسیم می شود را در بر می گیرد. مایکروسافت به احتمال زیاد مجموعه نرم افزاری کامل آفیس را وارد ویندوز استور می کند چرا که ویندوز ۱۰ کلاود، به همین فروشگاه نرم افزاری محدود خواهد بود.

سرفس فون، سرفس پرو ۵ و سرفس بوک ۲: نه!

همانگونه که ذکر شد، کنفرانس امروز مایکروسافت بر آموزش متمرکز است و در آن خبری از معرفی سرفس بوک ۲، سرفس پرو ۵ و البته سرفس فونی که سال هاست کاربران انتظارش را می کشند، نخواهد بود.

مایکروسافت تمام تمرکز خود را قرار داده تا امروز کروم بوک های مبتنی بر سیستم عامل گوگل را به چالش بکشد و باید چند ساعت منتظر بمانیم و ببینیم که واقعاً‌ چقدر موفق بوده و ویندوز ۱۰ کلاود، آنطور که گفته می شود سریع است یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • high end
    high end | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    البته معمولا مایکروسافت برنامه هاش لو نمیره یا خیلی دیر لو میره مثلا سرفیس بوک که واقعا تا قبل معرفی کسی از وجودش خبر نداشت .

  • Arman1377
    Arman1377 | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    مدیران عزیز و گرامی دیجیاتو نظرتون چیه که " دیسلایک ? " رو حذف کنید و فقط گزینه لایک بذارین ؟؟
    ترول ها زیاد شدن اگر دقت کرده باشید!!!

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    "ولی هیچ وقت نتوانست آفیس ۳۶۵ خود را به شکلی بهینه شده و پویا به کاربران بشناساند." افیس 365 الان 100 میلیون کاربر داره و در واقع افیس یونیورسال و افیس داخل اندرویید و ios بر پایه افیس 365 هستن و کاربرهای خیلی زیادی دارن

    • امیر مستکین
      امیر مستکین | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

      بر اساس گزارش مایکروسافت در ۳۱ مارس ۲۰۱۶، آفیس ۱.۲ میلیارد کاربر به شکل جهانی داشته. رقم ۱۰۰ میلیون در این مقایسه بسیار پایین هست. https://news.microsoft.com/bythenumbers/planet-office

مطالب پیشنهادی