ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: ال جی جی 6

حتماً ال جی می داند اگر محصولاتش ویژگی شاخصی نداشته باشند، جلب کردن توجه کاربران به آنها دشوار است. این شرکت یکی از نخستین تولید کننده هایی بود که نمایشگر خمیده را در موبایل G ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۲۵

حتماً ال جی می داند اگر محصولاتش ویژگی شاخصی نداشته باشند، جلب کردن توجه کاربران به آنها دشوار است. این شرکت یکی از نخستین تولید کننده هایی بود که نمایشگر خمیده را در موبایل G Flex استفاده کرد، G4 را با بدنه چرمی به بازار فرستاد و G5 (بررسی دیجیاتو) هم اولین موبایل با ماژول های قابل تعویض به حساب می آمد.

این بار اما پرچمدار جدید نه با بدنه ی خمیده ساخته شده و نه قطعات قابل تعویض به دست کاربر دارد. شرکت سازنده در ساخت G6 مسیر کاربردی تری را در پیش گرفته است و بر همین اساس نامعمول ترین ویژگی پرچمدار جدید، نسبت تصویر 18 به 9 به حساب می آید؛ رقمی  که در حقیقت به جای 16:9 همیشگی مورد استفاده قرار گرفته است.

به زبان ساده، طول نمایشگر جی 6 دقیقاً 2 برابر عرض آن است و همین موضوع در کنار حاشیه های اندک اطراف صفحه نمایش، این تلفن هوشمند را به یکی از کوچک ترین موبایل های 5.7 اینچی بازار تبدیل کرده است.

آیا نمایشگر جی 6 می تواند زنجیره شکست محصولات مبتکرانه و متفاوت پیشین را متوقف کند؟ در ادامه با بررسی پرچمدار جدید شرکت کره ای همراه باشید.

بروزرسانی: بررسی ویدیویی اضافه شد.

طراحی

وقتی جی 6 را در دست می گیرید، احساس می کنید این تلفن هوشمند هم مثل نسل پیش از خود 5.3 اینچی باشد، اما شرکت سازنده در این محصول موفق شده با وجود 2 میلی متر کاهش عرض بدنه، 2 دهم اینچ یعنی اندکی بیشتر از 5 میلی متر به ابعاد صفحه نمایش دستگاه اضافه کند.

ال جی در حقیقت اعتقاد دارد صفحه نمایش هرچه بزرگتر باشد بهتر است، اما بدنه هرچه کوچکتر. شرکت برای رسیدن به این هدف در محصول تازه حاشیه های اطراف نمایشگر را به حداقل رسانده و نسبت تصویر را هم از 16 به 9 مرسوم، به 18 به 9 تغییر داده است.

نسبتی که ال جی آن را 18 به 9 نامیده در حقیقت همان 2:1 محسوب می شود، یعنی طول نمایشگر از عرض آن دو برابر بیشتر است. این نسبت از گزینه های معمول بازار نیست و مزایا و معایب خود را دارد که توضیح آن را به بخش نمایشگر موکول می کنیم، اما پیش از آن بد نیست بدانید که دیگر رقیب کره ای یعنی سامسونگ هم در پرچمدار امسال خود با استفاده از روش کمابیش مشابهی اندازه ی نمایشگر را تا جای ممکن افزایش داده است.

طراحی جدید ضخامت جی 6 را نسبت به قبل افزایش داده و از 7.3 به 7.9 میلی متر رسانده است، اما هنوز هم دستگاه از رقیب هموطن خود، گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) یک دهم میلی متر باریک تر است.

جی 6 در عوض با 163 گرم از رقیب کره ای سنگین تر است و افزایش اندازه ی نمایشگر، وزن دستگاه را نسبت به قبل افزایش داده است. اما با این وجود جی 6 ارگونومی بسیار مطلوبی دارد و یکی از خوش دست ترین موبایل های بازار به نظر می رسد، خصوصاً به لطف انحنای خوش فرم و زیبایی که دو طرف پشت بدنه به چشم می خورد و باعث می شود دستگاه به خوبی در دست کاربر جای گیرد.

جی 6 ضمناً اولین پرچمدار ال جی محسوب می شود که به شکل یکپارچه از آلومینیوم ساخته شده است. روی آلومینیوم پشت بدنه هم یک لایه گوریلا گلس 5 برای محافظت بیشتر کشیده شده اما جالب اینکه نمایشگر دستگاه با گوریلا گلس 3 محافظت می شود.

از همان بدو باز کردن جعبه با یک دستمال تمیز کننده مواجه می شوید که خبر می دهد از سرّ درون. مثل هر بدنه شیشه ای دیگری، جی 6 هم در مقابل جذب اثر انگشت مقاومت چندانی ندارد خصوصاً در مدل مشکی. شاید اگر رنگ دیگر یعنی پلاتینیوم (نقره ای) را انتخاب کنید این مسئله در آن کمتر نمود داشته باشد.

البته باید توجه داشته باشید که جی 6 در اطراف نمایشگر خود یک حاشیه ی سیاه رنگ دارد و در رنگ مشکی این حاشیه تقریباً دیده نمی شود و این موضوع مزیت مدل سیاه رنگ به حساب می آید.

در حال حاضر جی 6 در همین دو رنگ عرضه می شود، اما شرکت سازنده در مراسم رونمایی محصول اشاره داشت که در آینده پرچمدار جدید در رنگ های بیشتری قابل خرید خواهد بود.

ال جی در طراحی تازه، امکان تعویض باتری را با بدنه ی مقاوم در برابر آب جایگزین ساخته است و حالا دیگر به شما بستگی دارد که کدام ویژگی را کاربردی تر بدانید. البته پیش از تصمیم گیری بد نیست بدانید که مقامات شرکت کره ای به شکل غیر رسمی اعلام کرده اند این پرچمدار بر خلاف برخی رقبا حتی می تواند غوطه ور شدن در آب شور دریا را هم تحمل کند و این موضوع مشکلی در عملکرد دستگاه ایجاد نمی کند.

در هر حال ال جی یکی از آخرین شرکت هایی بود که امکان تعویض باتری را در پرچمدارانش حفظ کرده بود. حالا در نبودش، اگر این قابلیت را بخواهید باید از رده ی پرچمداران صرف نظر کنید.

خوشبختانه شرکت کره ای چند سالی است به این نتیجه رسیده که پشت بدنه محل مناسبی برای دکمه های کنترل صدا به حساب نمی آید و آنها را به کنار بدنه منتقل کرده است، اما هنوز هم این دکمه ها در جایگاه خود خود لق می زنند و بر خلاف خود محصول، لمس آنها حس کیفیت چندان بالایی را منتقل نمی کند.

دکمه ی روشن کردن جی 6 هم مثل نسل های قبل از خود پشت بدنه قرار دارد و این موضوع در کنار حاشیه اندک نمایشگر باعث شده تقریباً 80 درصد از نمای روبروی دستگاه به صفحه نمایش اختصاص داشته باشد، یعنی 10 درصد بیشتر از ال جی جی 5 (بررسی دیجیاتو) و نزدیک 5 درصد کمتر از گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو).

البته شرکت سازنده می گوید در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که بیشتر کاربران ترجیح می دهند بخش پایین صفحه نمایش مقداری حاشیه داشته باشد تا راحت تر در دست جای گیرد، بر همین اساس حاشیه بخش پایین از بالا کمی بیشتر است.

چهار گوشه ی بدنه هم گرد هستند و این طراحی منحنی با گردی گوشه های نمایشگر هماهنگی زیبایی ایجاد کرده است. البته این موضوع همانقدر که به زیبایی شناسی مربوط می شود، کاربردی هم خواهد بود.

ال جی می گوید هنگام زمین خوردن تلفن های هوشمند 48 درصد احتمال دارد موبایل روی گوشه فرود آید و گرد بودن این بخش می تواند شدت ضربه را کاهش دهد؛ علاوه بر احساس راحتی بیشتر محصول در دست.

ال جی می گوید جی 6 از رقبا مستحکم تر است، ادعایی که در بررسی ویدیویی مورد آزمایش قرار دادیم

آزمایش های شرکت کره ای نشان می دهد اگر جی 6 را 50 بار به زمین بزنید، به دلیل پخش شدن شدت ضربه روی گردی های گوشه، 70 درصد مواقع هیچ شکستگی در نمایشگر ایجاد نمی شود در حالی که زمین خوردن 100 درصد محصولات رقیب از همان فاصله به شکستگی صفحه نمایش منجر می شود.

شرکت کره ای شاید برای نشان دادن اینکه چقدر به راه حل خود اطمینان دارد، گوریلا گلسی 2 نسل عقب تر (نسخه 3) را برای محافظت از پرچمدار جدیدش استفاده کرده و در تبلیغات جی 6 هم تاکید زیادی روی مقاومت بالای این محصول داشته است.

در تایید عملکرد ال جی در این زمینه باید بگویم در طول یکسال استفاده از جی 5 این تلفن هوشمند بارها و بارها از دستم به بدترین شکل زمین خورد اما برخلاف توقع هرگز مشکلی در عملکرد دستگاه ایجاد نشد. با این سابقه، می توان پذیرفت که عملکرد پرچمدار جدید حتی بهتر هم باشد.

خصوصاً که جی 6 بر خلاف گلکسی اس 8 در دو طرف نمایشگر خود حاشیه دارد و این موضوع احتمال وارد آمدن ضربه به شیشه ی صفحه نمایش را کاهش می دهد. هرچند زیبایی ظاهری دستگاه را هم تا حدی نسبت به رقیب کره ای کاهش داده و این شما باز می گردد که امنیت بالاتر را پسند کنید یا ظاهر زیبا تر به لطف لبه های خمیده و نمایشگر کاملاً بدون حاشیه در دو طرف.

برای بررسی بیشتر موضوع ادعای ال جی را در مورد مقاومت دستگاه با پرتاب جی 6 به زمین بررسی کردیم که می توانید آن را در بررسی ویدیویی محصول مشاهده کنید.

در مجموع با طراحی جدید حالا پرچمدار ال جی از همیشه زیبا، کاربردی و با کیفیت تر به نظر می رسد. خصوصاً اینکه دوربین پرچمدار جدید بر خلاف نسل قبل بیرون زدگی ندارد. علاوه بر این در محصول تازه دیگر دکمه ی بد دست و ریز نقشی وجود ندارد که لازم باشد برای خارج کردن باتری با آن کلنجار بروید و کیفیت ساخت دستگاه نیز به شکل محسوسی بالاتر رفته است.

نمایشگر

نمایشگر هرچه بزرگتر باشد بهتر است، اما ابعاد موبایل هرچه کوچک تر. ال جی می گوید برای رسیدن به این نتیجه نظر کاربران متعددی را پرسیده است و البته تعجبی هم ندارد که این پاسخ را دریافت کرده است.

هر دو تولید کننده ی بزرگ کره ای برای رسیدن به چنین نتیجه ای، نسبت تصویر غیر معمول را برای ساخت صفحه نمایش دستگاه به کار برده اند، آن هم درست بر خلاف گوگل که از توسعه دهندگان می خواهد اپلیکیشن های خود را با نسبت مرسوم 16:9 طراحی کنند.

در مورد گلکسی اس 8 در بررسی این محصول جزئیات کامل را شرح دادیم و حالا به رقیب هموطن می پردازیم.

پیش از هرچیز لازم است بدانید صفحه نمایش 5.7 اینچی جی 6 از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و از رزولوشن +QHD بهره می برد که به معنای وجود 561 پیکسل در هر اینچ خواهد بود، یعنی بیشتر از جی 5 (بررسی دیجیاتو)، وی 20 (بررسی دیجیاتو)، گلکسی اس 7 اج (بررسی دیجیاتو) و اندکی کمتر از گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو).

ال جی پس از سامسونگ یکی از تولید کنندگان اصلی نمایشگر موبایل در جهان است و بر همین اساس پنل FullVision پرچمدار جدید هم از نظر پویایی رنگها، عمق رنگ مشکی، میزان جزئیات و روشنایی در رده ی کاملاً قابل قبولی قرار می گیرد، البته پس از امولد های سامسونگ.

نکته ی جالب اینکه سازنده موفق شده روشنایی تصویر را به شکل محسوسی نسبت به پرچمداران پیشین بیشتر کند، آن هم در حالی که مصرف انرژی پنل نمایشگر جی 6 یک سوم از قبلی ها کمتر است.

اما تفاوت مهم اینجاست که شرکت سازنده در پرچمدار جدید علاوه بر کاهش حاشیه فیزیکی نمایشگر، نسبت تصویر را از 16:9 مرسوم به 18:9 یا همان 2 به 1 تغییر داده است. با این کار، قطر صفحه نمایش از 5.3 در نسل قبل به 5.7 رسیده است، آن هم در حالی که جی 6 اندکی از پرچمدار قبلی باریک تر است.

برای مقایسه در نظر داشته باشید که وی 20 هم نمایشگری 5.7 اینچی دارد. در تصویر پایین مشاهده می کنید که اگر این تلفن هوشمند هم به جای نسبت مرسوم، نسبت 2:1 یا همان 18:9 را مورد استفاده قرار می داد، عرض دستگاه چه میزان کمتر می شد.

با این تغییر حالا تایپ یک دستی با پرچمدار جدید ساده تر است و محصول به خوبی در دست کاربر جای می گیرد، آن هم در حالی که تصویر بزرگتری در اختیار دارید. حالا مرور وب و استفاده ی همزمان از چند اپلیکیشن در جی 6 به مراتب بهتر است، اما استفاده از نسبت تصویر غیر معمول یک ایراد هم با خود همراه دارد.

سریال House of Cards یکی از معدود گزینه های موجود با نسبت تصویر 2:1 است

مشکل اینجاست که تقریباً هیچ محتوای تصویری با نسبت 2:1 تولید نمی شود و بر همین اساس اکثر اوقات هنگام مشاهده ی ویدیو کادر سیاه رنگی در اطراف تصویر مشاهده خواهد شد، یعنی همان مسئله ای که در گلکسی اس 8 هم وجود دارد.

البته اپلیکیشن ها به شکل نرم افزاری با نسبت صفحه نمایش هماهنگ می شوند، اما برای رسیدن به این هدف اندکی از کیفیت تصویر خصوصاً در کناره ها کاسته خواهد شد و این موضوع بیش از همه در اجرای بازی ها محسوس است.

گذشته از اندازه، بد نیست بدانید جی 6 اولین تلفن هوشمند بازار است که از هر دو استاندارد Dolby Vision و HDR10 به طور توامان پشتیبانی می کند، بر خلاف محصولی مثل Xperia XZ Premium که HDR10 را برگزیده است.

مدتها بود افزایش کیفیت تصویر تلویزیون ها به بالاتر بردن رزولوشن و بهبودهای جزئی محدود می شد، اما ظهور استاندارد HDR پس از مدتها کیفیت تصویر تلویزیون ها را به شکل کاملاً محسوسی افزایش داد.

کافی است یکبار انجام بازی رزیدنت ایول 7 روی حالت HDR را تجربه کرده باشید تا به خوبی تاثیر چشمگیر این فناوری را مشاهده نمایید. این فناوری در حقیقت دامنه ی رنگهای تصویر، کنتراست و عمق رنگ مشکی را افزایش می دهد و باعث می شود تصویر با واقعیت فاصله ی چندانی نداشته باشد.

در تصویر سمت راست تاثیر فعال بودن HDR روی جی 6 را مشاهده می کنید

برای مقایسه بد نیست بدانید تعداد رنگهای استاندارد HDR10 حداکثر به 10 بیت یعنی 1 میلیارد رنگ می رسد، در حالی Dolby Vision تا 68 میلیارد رنگ را پشتیبانی می کند.

پشتیبانی از محتوای HDR همزمان با عرضه جی 6 به اپلیکیشن نتفلیکس اضافه می شود

البته برای این منظور لازم است محتوای شما هم روی حالت HDR تولید شده باشد و چنین محتوایی در حال حاضر آنقدر ها هم متنوع و در دسترس نیست. اما نت فلیکس که یکی از بزرگترین سرویس های استریم فیلم و سریال در جهان است اعلام کرده همزمان با ورود جی 6 به بازار، پشتیبانی از ویدیوهای HDR را به اپلیکیشن موبایل خود اضافه می کند.

تا پیش از این اگر می خواستید محتوای HDR تماشا کنید باید یک تلویزیون مدل جدید و گران قیمت تهیه می کردید، اما با اضافه شدن این فناوری به تلفن های هوشمند و پشتیبانی تولید کنندگان ویدیو، به زودی شاهد گسترش محتوای HDR خواهیم بود و می توانیم این قابلیت سودمند را به راحتی و با هزینه ی مناسب مورد استفاده قرار دهیم.

نرم افزار

جی 6 با اندروید 7.1.1 به بازار عرضه می شود و نسخه 6.0 از رابط کاربری UX ال جی روی آن قرار گرفته است. در این نسخه بیشتر شاهد بهبودهای ظاهری هستیم و عملکرد رابط کاربری تقریباً دست نخورده باقی مانده است.

برای مثال حالا همه ی آیکون ها کادر مربع شکل با گوشه های گرد دارند که یک دستی بیشتری ایجاد می کند و البته با گوشه های گرد صفحه نمایش و بدنه ی دستگاه همخوانی دارد. البته اگر بخواهید می توانید آیکون ها را به حالت قبل برگردانید، درست مثل بخش کشوی اپلیکیشن ها که در جی 5 حذف شد اما به شکل نرم افزاری قابل فعال کردن است.

طول نمایشگر جی 6 دقیقاً دو برابر عرض آن است و بر همین اساس می توانید صفحه نمایش را از وسط دقیقاً به دو مربع هم اندازه تقسیم کنید. حتی در برخی اپلیکیشن های معدود مثل تقویم یا ایمیل می توانید در هر نیمه ی تصویر یک عملکرد مجزا در همان اپلیکیشن انجام دهید.

البته هیچکدام از این قابلیت ها آنقدری کاربردی نیستند که بود و نبودشان حیاتی باشد و بیشتر به نظر می رسد ال جی در تلاش بوده نشان دهد نسبت تصویر 2:1 چه کاربردهایی می تواند داشته باشد. متفاوت ترین کاربرد تقسیم صفحه اما به اپلیکیشن دوربین مربوط می شود که در بخش مربوطه توضیح خواهیم داد.

جی 6 ضمناً تنها تلفن هوشمند غیر از پیکسل های گوگل محسوب می شود که به دستیار دیجیتالی جدید این شرکت یعنی Google Assistant مجهز شده است. برای راه اندازی دستیار کافی است دکمه ی هوم را نگهدارید یا بگویید Ok Google تا دستیار تازه مثل غول چراغ برای اجرای فرامین شما حاضر شود.

در مجموع باید گفت ال جی در نسخه ی جدید رابط کاربری تلاش کرده نرم افزار دستگاه ظاهر بهتری داشته باشد، اما هنوز هم رابط این شرکت در مقایسه با رقبا اندکی کارتونی و غیر جدی به نظر می رسد.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد رابط کاربری پیشنهاد می کنیم نسخه ویدیویی بررسی ال جی جی 6 را اینجا مشاهده فرمایید.

دوربین

ال جی در پرچمدار جدید رزولوشن دوربین اصلی را از 16 به 13 مگاپیکس کاهش داده و در عوض رزولوشن دوربین عریض دوم از 8 به 13 مگاپیکسل افزایش یافته است. سازنده احتمالاً به لطف همین تغییر موفق شده بیرون زدگی پشت بدنه را در پرچمدار جدید درمان کند.

اما مهم تر از آن اینکه حالا دیگر عکس های دو دوربین از نظر کیفیت فاصله ی قابل توجهی با هم ندارند، موضوعی که بارها هنگام استفاده از جی 5 باعث شد با وجود جذابیت دوربین عریض دوم، از استفاده کردن آن صرف نظر کنم.

البته باید توجه داشته باشید که لنز های دو دوربین به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند. یکی با گشادگی دریچه دیافراگم اف 1.8 عکس ها را با زاویه 71 درجه ثبت می کند و دیگری لنز 125 درجه با ضریب اف 2.4 دارد.

تفاوت دیگر این است که دوربین ثانویه بر خلاف دوربین اصلی فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال ندارد. ال جی ضمناً در پرچمدار جدید حسگر طیف رنگی را هم حذف کرده و فوکوس خودکار لیزری را با فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز تعویض کرده است.

نرم افزار دوربین کمابیش با نسل قبل یکسان است، اما حالا با تغییر نسبت تصویر نمایشگر قابلیت جدیدی به آن اضافه شده است. اپلیکیشن دوربین حالا صفحه را به دو نیمه ی مساوی تقسیم می کند.

در این حالت نیمی از تصویر به شکل منظره یاب مورد استفاده قرار می گیرد و در نیمه ی دوم می توانید آخرین عکس ثبت شده را در اندازه ای مناسب مشاهده کنید. علاوه بر این می توانید دو عکس یا ویدیو ثبت کنید و دستگاه با چسباندن آنها به یکدیگر یک فایل به شما تحویل دهد.

یک ویژگی جذاب دیگر هم اینکه اگر با نگه داشتن دکمه شاتر چند تصویر پشت سر هم ثبت کنید، گزینه ای روی صفحه ظاهر می شود و می توانید عکس های ثبت شده را به یک فایل GIF تبدیل نمایید.

مهم تر از همه اینکه حالا جی 5 هم به عنوان اولین پرچمدار سری G مثل سری V تنظیمات دستی فیلمبرداری در اختیار کاربر قرار می دهد. پرچمدار جدید حالا به فیلتر صدای باد مجهز است، صدا را به شکل Hi-Fi ضبط می کند و کاربر می تواند مشخص کند صداهای نزدیک به دستگاه روی ویدیو ثبت شوند یا دور.

جی 5 از نظر کیفیت تصویربرداری یکی از بهترین های بازار بود و حالا جی 6 هم به پشتوانه ی همین سابقه عکس هایی چشم نواز ثبت می کند؛ عکس هایی با جزئیات کافی، رنگهای شاداب، کنتراست عالی و دامنه پویایی قابل قبول.

در پرچمدار جدید به نظر می رسد عمده ترین مشکل نسل قبل هم برطرف شده باشد، حالا دیگر وقتی نقاط تاریک و روشن زیادی در تصویر وجود داشته باشد، کمتر پیش می آید که نقاط روشن بیش از حد نورانی یا بخش های تیره بیش از حد تاریک و بدون جزئیات ثبت شوند. بر همین اساس می توان گفت شرکت کره ای به خوبی الگوریتم های پردازش ثانویه نرم افزاری را در طول سال گذشته بهبود داده است.

در نور شب هم کیفیت عکس های جی 6 قابل قبول و شایسته ی عنوان پرچمدار هستند، اما اگر این قابلیت برای شما اهمیت زیادی دارد گلکسی اس 8، پیکسل های گوگل و آیفون 7 گزینه های مناسب تری خواهند بود و در حال حاضر بهترین عملکرد را ارائه می کنند.

در این شرایط خصوصاً توصیه می کنیم لنز عریض را به دلیل عدم برخورداری از لرزشگیر و فوکوس خودکار استفاده نکنید، اما دوربین اصلی در مجموع قادر است نظر کاربران را تامین کند.

دوربین 5 مگاپیکسلی جلوی بدنه هم شرایط مشابهی دارد، در روز، عکسها با کیفیت و کاملاً قابل قبول هستند اما شرایط کم نور تا حدی کیفیت تصویر را تحت تاثیر قرار می دهد.

این دوربین قادر است عکسها را با زاویه حداکثر 100 درجه ثبت کند و دو حق انتخاب در اختیار کاربر قرار می دهد، عکسهایی عریض با زاویه دید بیشتر برای سلفی های دست جمعی، یا تصاویر معمولی با زاویه محدود تر برای عکس های تک نفره.

image

پرچمدار ال جی در مجموع هنوز هم بدون تردید یکی از بهترین های بازار به حساب می آید، اما رقیبی مثل گلکسی اس 8 به قدری خوب عمل کرده که توقع ما را از آنچه یک دوربین موبایل می تواند انجام دهد بالاتر برده است.

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری تصاویر ثبت شده با دوربین ال جی جی 6 را مشاهده فرمایید.

سخت افزار

پیش از عرضه ی جی 6 گفته می شد این تلفن هوشمند به اسنپدراگون 821 مجهز است چرا که اگر بخواهد منتظر آماده شدن 835 باشد عرضه ی محصول تا تابستان به تاخیر می افتد، چرا که سامسونگ تمام تولید اولیه این قطعه را برای گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) خریده است.

حالا این موضوع به حقیقت پیوسته اما شرکت سازنده می گوید دلیل انتخاب نسل قدیمی تر این بوده که مهندسینش با عملکرد مدل 821 به خوبی آشنا هستند و بهتر می توانند آن را در دل محصول خود جای دهند.

اگر ال جی منتظر اسنپدراگون 835 می ماند عرضه ی محصول تا تابستان به تعویق می افتاد

البته چیپست جدید دقیقاً همان نسل قبلی نیست و ال جی در همکاری با کوالکام بهبودهایی در آن ایجاد کرده است، از جمله پشتیبانی از زوم اپتیکال نرم و با کیفیت. علاوه بر این باید توجه داشت که اسنپدراگون 821 هنوز هم یکی از قدرتمندترین های بازار به حساب می آید و در محصولاتی مثل وان پلاس T3 و پیکسل های گوگل (بررسی دیجیاتو) مورد استفاده قرار گرفته است.

قدرت اسنپدراگون 821 کاملاً کافی به نظر می رسد

جی 6 ضمناً مثل محصولاتی که نام بردیم به 4 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 و پردازشگر گرافیکی ادرینو 530 مجهز است، بر همین اساس می توان انتظار داشت عملکرد قابل قبولی داشته باشد هرچند بخشی از موضوع هم به رابط کاربری و ارتباط بهینه بین سخت افزار و نرم افزار سیستم باز می گردد.

برای بررسی بیشتر موضوع توان پردازش دستگاه را با بنچمارک Antutu بررسی کردیم و این تلفن هوشمند امتیاز حدود 150 هزار را کسب کرد که نشان می دهد قدرت دستگاه اندکی از پرچمداران سال گذشته مثل گلکسی اس 7 یا V20 خود ال جی بالاتر است.

در دنیای واقعی هم چیزی غیر از این نیست و مشکلی در اجرای روان رابط کاربری، بازی های سنگین و جابجایی بین نرم افزارها به چشم نمی خورد.

در پایان گفتنی است که ال جی به شکل عجیبی تصمیم گرفته پرچمدار جدید خود را در تمام بازارها غیر از اروپای شرقی و بخش هایی از آسیا با حافظه ی 32 گیگابایتی عرضه کند که حدود 10 گیگابایت از آن در اختیار سیستم قرار دارد.

این میزان به هیچ عنوان برای یک پرچمدار در سال 2017 کافی به نظر نمی رسد، اما خوشبختانه دستگاه از کارت حافظه تا 2 ترابایت پشتیبانی می کند و به لطف این قابلیت می توانید محدودیت ظرفیت حافظه را تا حدی جبران کنید. البته لازم است بدانید جایگاه کارت حافظه با سیم کارت دوم یکسان است و برای استفاده باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

پخش صدا

مثل نسل قبل، یک اسپیکر مونو در پایین بدنه همه ی آن چیزی است که جی 6 برای پخش صدا دارد. بلندی صدای این اسپیکر به شکل محسوسی نسبت به قبل بیشتر شده است، اما سازنده احتمالاً برای مقاوم کردن بدنه در برابر آب قدرت بیس را فدا کرده است. این موضوع باعث می شود با وجود صدای بلند، موسیقی در حال پخش اندکی بی روح و تو خالی به نظر برسد، اما در مجموع جی 6 از نظر پخش صدا جایی بالاتر از متوسط قرار می گیرد.

مقاومت در برابر آب قدرت بیس اسپیکر پرچمدار جدید را فدا کرده است

جی 6 هم مثل وی 20 (بررسی دیجیاتو) یک DAC یا مبدل صدای چهارگانه دارد، البته در صورتی که این تلفن هوشمند را از بازار کره جنوبی تهیه کنید. به لطف این قابلیت می توانید فایل های صوتی رزولوشن بالا و 32 بیتی را با دستگاه پخش کنید، هرچند بعید است جی 6 های مجهز به این ویژگی را در ایران پیدا کنیم.

جالب است بدانید در نظر سنجی که یکی از معتبرترین سایت های تکنولوژی بین کاربران خود برگزار کرده، 43 درصد کاربران گفته اند از بین قابلیت های محدود به منطقه (مبدل صدای چهارگانه برای کره، شارژ بی سیم برای آمریکا و حافظه 64 گیگابایتی در برخی بازارها) ترجیح می دهند جی 6 را با مبدل صدای چهارگانه تهیه کنند.

در پایان گفتنی است که حافظه 64 گیگابایتی در این نظر سنجی با 33 درصد در رده ی دوم قرار دارد و شارژ وایرلس هم 24 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.

باتری

رسوایی که نوت 7 برای سامسونگ به بار آورد نه تنها این شرکت را زیر و رو کرد، بلکه حتی ال جی را هم وادار کرده در پرچمدار جدید با توجه ویژه احتمال بروز مشکل برای باتری دستگاه را به حداقل ممکن برساند.

رسوایی نوت 7 حتی ال جی را هم واردار کرده به امنیت باتری جی 6 توجه ویژه کند

شرکت کره ای برای این منظور فاصله بین کاتد و آند را در باتری جی 6 به 15.5 میکرون رسانده که تقریباً دو برابر نوت 7 به حساب می آید. لایه ی محافظ باتری هم ضخیم تر شده و در نهایت چهارچوب فلزی دستگاه به شکل حرف «آی» زبان انگلیسی ساخته شده تا مقاومت بالاتری داشته باشد (راهکاری که در ساخت تیرآهن هم استفاده می شود).

علاوه بر این ال جی هم مثل سامسونگ در روند آزمایش های کیفی خود تجدید نظر کرده و بخش های جدیدی برای سنجش عملکرد باتری در شرایط سخت به آن افزوده است، از ایجاد حرارت بسیار بالا گرفته تا تست فشار با اجسام تیز.

تا اینجا خیالمان از بابت امنیت راحت شد، اما موبایل های ال جی معمولاً از نظر عمر باتری بهترین نیستند. در محصول جدید قطر نمایشگر 7.5 درصد افزایش داشته است و خوشبختانه سازنده از طرف دیگر ظرفیت باتری دستگاه را از 2800 به 3300 رسانده که از افزایش نزدیک به 18 درصد حکایت دارد.

از طرف دیگر اما باید توجه داشته باشیم که در این محصول چیپست اسنپدراگون 821 مورد استفاده قرار گرفته است، در حالی که این چیپست از نظر مصرف انرژی نسبت به مدل جدیدتر 835 حدود 20 درصد پایین تر قرار می گیرد.

اگر یک ویدیو را با شبکه LTE روی جی 6 استریم کنید، دستگاه می تواند تا 6 ساعت به پخش ویدیو ادامه دهد. این رقم حدود 45 دقیقه از پیکسل گوگل (بررسی دیجیاتو) کمتر است و نسبت به بسیاری از رقبا مثل گلکسی اس 8 (بررسی دیجیاتو) یا هوآوی پی 10 (بررسی دیجیاتو) در رده پایین تری قرار می گیرد، اما از طرف دیگر نزدیک به یک ساعت از جی 5 (بررسی دیجیاتو) و نیم ساعت از V20 (بررسی دیجیاتو) بیشتر شده است و این موضوع نشان می دهد سازنده با وجود افزایش قابل توجه اندازه ی نمایشگر، به خوبی موفق شده عملکرد باتری را بهتر کند، هرچند دستگاه از این نظر در رده ی متوسط قرار می گیرد.

در مجموع بر اساس آزمایش ما و تجربه ی کار کردن با دستگاه می توان گفت جی 6 با هر شارژ قادر است یک روز را با کاربر همراهی کند، رقمی که بسته به استفاده ی شما می تواند کمی بیشتر شود.

خوشبختانه ال جی از نظر سرعت شارژ معمولاً عملکرد خوبی داشته و حالا جی 6 هم به لطف پشتیبانی از نسل سوم فناوری شارژ سریع کوالکام ظرف کمی بیشتر از 100 دقیقه به شکل کامل شارژ می شود. این رقم به راحتی در زمره قابل قبول قرار می گیرد و تنها دو فناوری Supercharge هوآوی و Dash Charge وان پلاس می توانند از آن پیشی گیرند.

در پایان جالب است بدانید که جی 6 از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، حتی وقتی بدنه ی دستگاه خیس باشد، اما این ویژگی تنها برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده است. در نتیجه اگر جی 6 شما خیس شد، باید قبل از وصل کردن شارژر حسابی درگاه USB را خشک کنید تا با پیام خطا مواجه نشوید.

جمع بندی

از همان اولین برخورد کاملاً مشخص است که کیفیت ساخت پرچمدار ال جی در این نسل نسبت به قبل بهبود قابل توجهی داشته است. دستگاه هر آنچه وعده می دهد را به خوبی به انجام می رساند. استفاده از صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت جی 6 لذت زیادی دارد و تماشای ویدیوهای HDR روی این نمایشگر به این زودی ها جذابیت خود را از دست نمی دهد.

پرچمدار جدید حالا در برابر آب مقاوم ساخته شده و سازنده عملکرد دوربین دستگاه را بهبود داده است. اما در این میان برخی مشکلات پیشین هم پابرجا هستند. هنوز رابط کاربری ال جی آن چیزی نیست که از یک شرکت طراز اول توقع داشته باشیم و جی 6 از نظر عمر باتری جایی بالاتر از متوسط قرار نمی گیرد.

در این میان قیمت نقش مهمی بازی می کند. اگر یک تلفن هوشمند اندرویدی می خواهید که کیفیت ساخت مناسبی داشته باشد، عکس های خوبی بگیرد و البته گران ترین مدل بازار هم نباشد، جی 6 کمبودی برای تامین نظر شما نخواهد داشت. اما اگر به دنبال محصولی هستید که متمایز بودن آن در یک نظر توجه ها را به سوی خود جلب کند، لازم است با هزینه ی بیشتر، به دنبال رقبای گران قیمت تری باشید.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با عملکرد دستگاه، نسخه ویدیویی بررسی ال جی جی 6 را هم مشاهده فرمایید.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • Shervin Tagha
    Shervin Tagha | ۳۰ تیر ۱۳۹۶

    با سلام.والا اگه یدونه از این عکسا که تو سایت ها میبینید تو موبایلتون ببینید.اول هی میگه 13 بگه اندازشم چقدره.بعد الان من 3 روزه این گوشی خریدم و کاملا پشیمون شدم.هر عکسی که میگیرم یکم کافیه زوم کنید میبینید که پیکسل پیکسل میشه.اصلا به سایت ها توجه نکنید.فقط کافیه ال جی 6 رو ببرید کنار اس 8 و عکس بگیرید.اون موقع کامل میفهمید که چه اشتباهی مثل من کردین.حتی تو تماس تصویری دوربین جلوش کیفیتش پایین.بعله خوبی هایی هم داره.مموری میدن تو جشنواره.باطریش خوبه.جای اثر انگشتش .اندازش.ولی دوربینش که منو کاملا پشیمون کرده.و گول این تبلیغات رو خوردم.

  • Dandelions
    Dandelions | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تا وقتی با این رابط کاربری کار نکنی امکاناتش رو درک نمیکنی. UX 6.0 که نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده هم از نظر ظاهری چشم نوازه و هم امکانات خوب و برنامه های کاربردی عالی داره . نه تنها کاربری این رابط کاربری آسونه بلکه امکانات چندوظیفگی اون به لطف ترکیب با پلت فرم جدید اندروید نوقا خیلی بی نظیر ه و کار رو راحت میکنه. مهم تر از همه اینکه تم ها و پوسته های زیاد و متنوعی داره و علاوه بر اینکه از از نظر ارائه صدا و تصویر غنی و پرقدرت عملکردش عالیه، بلکه قابلیت کنترل رنگ داره که باعث میشه خستگی چشم هنگام کار با تلفن چه در شب و چه در روز برطرف بشه.

  • mohamad reza
    mohamad reza | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

    گوشی خوبی به نظر میرسه ولی در مقایسه با پرچمدار سونی و سامسونگ ، به اون صورت شاید نتونه خوش بدرخشه چون سونی با نمایشگر 4k بی نظیر و دوربین فوقالعاده وباتری عالی و اسناپدراگن و سامسونگ هم با سی پی یوش و طراحی فوقالعادش ، خوش میدرخشن.. ولی ی چیز که هردو پرچمدار سامسونگ و ال جی، تو خودشون دارن و وقتی گارد بزاری اصلا نمیشه ازشون استفاده کنی ، اثرانگشتشونه و البته بدی سونی هم حاشیه زیادیه که داره..
    ولی در کل هیییچ کدوم اینا از نظر دوربین و سرعت و زیبایی به نظرم به آیفون 7 نمیرسن
    البته این سلیقه ایه

  • dalga
    dalga | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سه روز پیش تو بازار موبایل باهاش کار کردم گوشی خوش دستیه رابط ال جیم خیلی خوشگلتر شده احساس کردم صفحش یه کم متمایل به زرده دوربینش عالی نبود ولی در مقایسه با قیمت گوشی خوبه
    منکه منتظر می ۶ میمونم نسبت به قیمت محشره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی