ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا یادگیری به روش کودکان می تواند زوال مغزی در بزرگسالان را متوقف کند؟

فعال نگه داشتن مغز، در حالی که سن انسان رو به افزایش می رود یک تاکتیک شناخته شده برای جلوگیری از پیری و زوال مغز است. به کنایه بارها شنیده اید که می گویند اگر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

فعال نگه داشتن مغز، در حالی که سن انسان رو به افزایش می رود یک تاکتیک شناخته شده برای جلوگیری از پیری و زوال مغز است. به کنایه بارها شنیده اید که می گویند اگر از مغزت استفاده کنی خراب نمی شود. خب گویا این کنایه های قدیمی حقیقت دارند و اگر از مغز استفاده نکنید واقعا از بین می رود.

ریچل وو، استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا در طرح جدید خود می گوید که اگر به شیوه دوران کودکیمان مهارت ها را در دوران بزرگسالی بیاموزیم، می توانیم سلامت شناختیمان را بهبود بخشیم.

وو در مقاله خود می گوید که دلیل افت سلامت شناختی ما به خاطر عدم به کار گیری شیوه های یادگیری دوران کودکی در دوران بزرگ سالی است: «در طول دوران زندگی، شما از یادگیری گسترده (یاد گرفتن همه مهارت ها به عنوان یک نوزاد یا کودک)، به سمت یادگیری تخصصی (متخصص شدن در یک حوزه) می روید که با آن شاغل می شوید.»

او یادگیری گسترده را به شش دسته تخصصی تر تقسیم می کند و می گوید وقتی پیرتر می شویم این شش راه را فراموش می کنیم صرفا به سراغ یادگیری تخصصی می رویم. این موضوع شامل روتین های آشنا می شود، به معلم و استاد دسترسی وجود ندارد، تعهد به یادگیری کم و کمتر می شود و در مجموع مثل دوران کودکی لزوم به یادگیری وجود ندارد.

برخلاف پداگوژی، در آندراگوژی به مسائلی که بزرگسالان را در امر آموزش متفاوت تر از کودکان جلوه می دهد پرداخته می شد.

در انتها وو به این باور می رسد که اگر انسان ها بتوانند به نوعی یادگیری گسترده را در زندگی خود نهادینه کنند، می توانند در برابر پیری شناختی و سالخوردگی مغز خود را بگیرند و فراتر از محدودیت های فعلی عملکرد از خود نشان دهند.

تئوری وو، دیگر تئوری های موجود در رابطه با تحصیل را به چالش می کشد. به صورت عمومی پذیرفته شده که کودکان ساده تر از بزرگسالان یاد می گیرند و یادگیری میان این دو گروه کاملا متفاوت است.

در دهه 70 میلادی یک شاخه جدید با نام آندروگوژی شکل گرفت که در آن آموزش به افراد بزرگسال مورد بحث و گفتگو بود. برخلاف پداگوژی، در آندراگوژی به مسائلی که بزرگسالان را در امر آموزش متفاوت تر از کودکان جلوه می دهد پرداخته می شد.

در حال حاضر، گفته های وو چندان قابل استناد نیستند و در حد تئوری باقی مانده اند اما او امید دارد که بتواند با مطالعات علمی بیشتر و قابل اتکا به نقطه مهمی در تحقیقات خود برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی