ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سقوط آزاد بازار تبلت ها همچنان ادامه دارد

با آغاز سال 2017، بازار تبلت ها برای دهمین فصل مالی متوالی شاهد سقوطی واضح و ملموس بود. کمپانی تحقیقاتی IDC می گوید که در اولین فصل مالی سال 2017 حدودا 36.2 میلیون واحد تبلت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۰:۴۵

با آغاز سال 2017، بازار تبلت ها برای دهمین فصل مالی متوالی شاهد سقوطی واضح و ملموس بود. کمپانی تحقیقاتی IDC می گوید که در اولین فصل مالی سال 2017 حدودا 36.2 میلیون واحد تبلت فروخته شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته است.

بیشترین میزان ارائه تبلت به بازار در سه ماهه ابتدایی سال باز می گردد به سال 2014 زمانی که شرکت ها مجموعا 50.4 میلیون واحد تبلت به بازار فرستاند. جالب اینکه IDC نه فقط تبلت های معمولی، بلکه حتی دستگاه های قدرتمندتر مثل سرفس پرو با کیبوردهای جدا شدنی را نیز در این دسته بندی آورده است.

اپل همچنان با تصاحب یک چهارم بازار، رهبر حوزه تبلت ها باقی می ماند. اما کنترل کوپرتینویی ها بر بازار هم گویی در حال کمتر و کمتر شدن است که یعنی عملکرد آیپد پرو چندان قابل تحسین نبوده و کمکی نکرده. تنها شرکتی که در کار خود پیشرفت را مشاهده کرده هوآوی بوده است. آن ها سال گذشته 2 میلیون لپ تاپ ارائه کردند اما این رقم امسال به 2.7 میلیون دستگاه رسید.

ماه های آتی باید جذابیت بالایی داشته باشد. اواخر ماه مارس بود که اپل سری جدیدی از آیپدهای خود با قیمت پایین تر نسبت به گذشته معرفی کرد. بنابراین شاید در فصل مالی پیش رو شاهد تغییراتی عمده در سهم اپل از بازار تبلت ها باشیم.

البته IDC معتقد است که شرایط ثابت باقی نمی ماند و اپل و مایکروسافت هنوز محصولاتی جدید برای رونمایی دارند که در صورت معرفی آن ها شاهد تکانی به بازار خواهیم بود.

با این حال، مایکروسافت نقش پر رنگی در زمینه فروش تبلت ها ندارد و سری محصولات سرفس بعید است که تاثیری بگذارند. ردموندی ها نامشان در لیست پنج شرکت برتر نیست و اپل و سامسونگ بازیکنان اصلی این فضا هستند.

از نگاه IDC، اتکای روز افزون به موبایل، تمایل به تکنولوژی های مینیمال و تغییرات فرم فکتور دلایل اصلی کاهش فروش تبلت ها هستند.

آمازون جایگاه سوم را در اختیار دارد چون روی تولید تبلت های ارزان قیمت تمرکز دارد ولی مایکروسافت محصولات با کیفیت و نه چندان ارزان قیمتی به بازار می فرستد که هر کسی توان خرید آن را ندارد.

رایان ریث از IDC چند دلیل برای عدم علاقه مردم به خرید تبلت ذکر می کند: «ما همچنان باور داریم که دلیل اصلی این اتفاق، اتکای روز افزون به اسمارتفون ها است در حالی که تکنولوژی های مینیمال و تغییرات فرم فکتور هم موثر بوده اند.»

به گفته IDC، پیشرفت بازار تبلت ها در بخش دستگاه هایی با کیبورد جدا شدنی است (مثل آیپد پرو). ارائه این دستگاه ها رشد بیشتری یافته و احتمالا به زودی هم جایگاه لپ تاپ های تبدیل شدنی را بگیرند.

IDC
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Arman1377
    Arman1377 | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    وقتی الان پرچمدار های سری پلاسکمپانی مد شده با صفحه ۶ اینچی دیگه آدم چرا بره یه تبلت ۸ اینچی بخره ؟!!
    بالای ۱۰ اینچ هم که اکثرا ترجیح میدن یه لپ تاپ بگیرن که حداقل ، نقش کامپیوتر رو براشون ایفا کنه !!!

  • a_041
    a_041 | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    من کشته مرده تحلیلگره هستم طرف به جای اینکه تولید کننده های اصلی تبلت هیبریدی رو نام ببره از آیپد پرو نام میبره . البته تو این گزارش سهم ویندوز باز هم افزایش داشته که گزارش شما هیچ اشاره ای نکرده

مطالب پیشنهادی