ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پرتاب ماهواره های شبکه جهانی اینترنت اسپیس اکس از سال 2019 آغاز می شود

اسپیس اکس مدتهاست که مریخ را هدف قرار داده، اما دلیل نمی شود که زمین را فراموش کرده باشد. «ایلان ماسک» دیروز از برنامه هایش برای قرار دادن شبکه ماهواره ای در مدار زمین برای ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۰

اسپیس اکس مدتهاست که مریخ را هدف قرار داده، اما دلیل نمی شود که زمین را فراموش کرده باشد. «ایلان ماسک» دیروز از برنامه هایش برای قرار دادن شبکه ماهواره ای در مدار زمین برای تأمین اینترنت سخن گفت و اعلام کرد که ارسال این ماهواره ها را از سال 2019 آغاز می کند، ضمن اینکه شبکه تا سال 2024 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

نمونه اولیه ماهواره های اینترنتی اسپیس اکس در سال جاری پرتاب می شود

«پاتریشیا کوپر» معاون بخش دولتی ماهواره های اسپیس اکس می گوید نمونه اولیه این ماهواره در سال جاری به فضا پرتاب خواهد شد و دومین دستگاه هم در ماه های اولیه 2018 در مدار زمین قرار می گیرد. پس از موفقیت آمیز بودن آزمایشات، عملیات اصلی از سال 2019 میلادی آغاز می گردد. پرتاب این ماهواره ها با استفاده از راکت های چند بار مصرف فالکون 9 اسپیس اکس انجام می شود تا حداقل هزینه را برای این کمپانی در پی داشته باشد.

اسپیس اکس می خواهد جمعاً 4425 ماهواره در مدار زمین مستقر کند

«کوپر» می گوید مجموعاً 4425 ماهواره در 83 سطح مختلف با ارتفاع نسبتاً کم از سطح زمین، یعنی از 1110 تا 1325 کیلومتری مستقر می شوند. مراکز پشتیبانی زمینی، ایستگاه های گیت وِی و دیگر تأسیسات کاربردی نیز مجموعه زیرساخت این شبکه اینترنتی جهانی را تشکیل می دهند.

این پروژه نیز همچون دیگر طرح های ایلان ماسک، به شدت جاه طلبانه و گسترده است. در حال حاضر کلاً 1459 ماهواره به دور زمین می چرخند و اسپیس اکس می خواهد این رقم را سه برابر بیشتر کند. البته باید شلوغ شدن بیش از حد فضای اطراف کره خاکی را نیز در نظر گرفت که پرتاب ها و پروژه های بعدی را با مشکلات عدیده روبرو می سازد.

سرعت شبکه اینترنت ماهواره ای اسپیس اکس در حد فیبر نوری و تأخیر آن کمتر از 25 میلی ثانیه است

با این حال اگر مشکل ازدحام فضایی را کنار بگذاریم، فراهم ساختن امکان دسترسی به اینترنت در تمام نقاط کره زمین یکی از اهداف ارزشمند بسیاری از شرکت های تکنولوژی به شمار می رود. اسپیس اکس می گوید این شبکه با تمامی استانداردهای کنونی سازگار است و می تواند خود را بر حسب نیاز مناطق مختلف تغییر دهد، بدون اینکه اختلالی در عملکرد سامانه های زمینی ایجاد نماید. گیرنده های خانگی آن ابعادی در حد یک لپ تاپ خواهند داشت و سرعتی در سطح اینترنت کابلی یا فیبر نوری کنونی را با تأخیر کمتر از 35 میلی ثانیه در اختیار کاربران قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • 68peyman
    68peyman | ۲۴ شهریور ۱۳۹۶

    پروژه های اینترنت بالنی گوگل و فیسبوک در مقابل این بیشتر شبیه کاریکاتوره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی