ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

10 عادت بد رانندگی؛ اشتباهاتی که برایتان گران تمام می شوند

همه ما با اهمیت اموری مانند تعویص روغن، جابجایی گردشی لاستیک ها و تعویض تسمه های خودرو آشنا هستیم؛ اقداماتی که باعث کارکرد خوب و بی دردسر خودرو برای مدتی طولانی می شوند. ممکن است ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

همه ما با اهمیت اموری مانند تعویص روغن، جابجایی گردشی لاستیک ها و تعویض تسمه های خودرو آشنا هستیم؛ اقداماتی که باعث کارکرد خوب و بی دردسر خودرو برای مدتی طولانی می شوند.

ممکن است برخی از شما پیرو برنامه خاصی، به خودروی خود رسیدگی کنید اما نحوه رانندگیتان در هنگام استفاده روزمره تاثیر شگرفی روی عمر اتومبیلتان و قطعاتش دارد. حتی رانندگان با تجربه نیز عاداتی دارند که باعث بروز صدماتی به خودرو می شود. با رعایت چند مورد ساده و ترک عادت های بد، به راحتی می توان از هزینه های تعمیر و تعویض اضافی فرار کرد.

در ادامه 10 عادت نامطلوب که انجامشان در طول مدت موجب بروز آسیب در خودروی شما می شوند معرفی خواهند شد:

استفاده از سردنده به عنوان استراحت گاه

هیچ نیازی به لمس اهرم دنده نیست مگر زمانی که بخواهید برای تعویض دنده اقدام کنید. قرار دادن دستتان روی اهرم دنده موجب ایجاد فشار و وزن اضافی در بوش ها و سیستم های هماهنگ کننده می شود که در گذر زمان فرسودگی قطعات داخلی گیربکس را در پی خواهد داشت.

بهترین راهکار این است که هر دو دست را روی فرمان قرار داده و تنها زمان تعویض دنده از اهرم تعویض دنده استفاده کنیم.

استفاده نکردن از ترمز دستی

اغفال در استفاده از ترمز دستی حتی در مسیر های صاف، موجب انتقال تمام وزن خودرو روی قطعه ای به نام «Parking Pawl» می شود.

این قطعه در واقع ضامنی برای ثابت نگه داشتن چرخ دنده هاست، این ضامن اندازه ای بسیار کوچک دارد و در صورتی که به صورت مداوم تحت فشار وزن خودرو قرار گیرد، شکسته و عملاً دنده P خودروی شما بی استفاده می شود. استفاده از ترمز دستی عمر قطعات گیربکس خودرو را افزایش می دهد؛ دلیلی منطقی نیز برای استفاده نکردن از آن وجود ندارد.

حمل بار اضافی

مفاهیم ساده سازی و سبک کردن، نه تنها در خودروهایی خودروهایی مانند لوتوس بلکه برای تمامی اتومبیل ها صادق است؛ ولی منظور ما از این دو مورد برداشتن صندلی های عقب و حذف عایق های صدای خودرو نیست.

همواره از حمل وسایل اضافی پرهیز کنید، چرا که هر کیلوگرم بار اضافی در مصرف سوخت و هندلینگ خودرویتان اثر گذار است و ضمناً فشار بیشتری بر سیستم تعلیق و ترمزها وارد می کند. همواره سعی کنید تا حد امکان صندوق خودرو را خالی از موارد غیر ضروری نگه دارید.

ذخیره کم سوخت در خودرو

خیلی از ما برای صرفه جویی بیشتر در هزینه ها، در هنگام سوخت گیری باک خودرو را پر نمی کنیم و تنها چند لیتر سوخت داخل آن می ریزیم. این راهکار نه تنها موجب صرفه جویی نمی شود بلکه موجب آسیب رسانی به سیستم سوخت خودرو شده و هزینه های اضافی نیز در پی دارد.

در خودرو های مدرن امروزی پمپ سوخت برای خنک ماندن در باک شناور است، رانندگی با باک خالی و سوخت کم موجب گرم شدن این پمپ و خرابی های پی در پی آن می شود. بهتر است حداقل یک چهارم از حجم باک خود را پر نگه دارید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

حرکت و ترمز کردن شدید

اجتناب از این یک مورد بسیار راحت است. تقریباً همه ما گاهی وسوسه می شویم که پدال گاز را کمی بیشتر فشار دهیم. مسئله این است که این فشارهای بی مورد بر پدال گاز، اثرات منفی روی بخش انتقال قدرت به همراه دارد.

از سوی دیگر گاز دادن بی مورد و حرکت سریع با ترمز شدید و توقف ناگهانی همراه بوده، که این امر نیز سبب هرچه سریع تر فرسوده شدن لنت ها می شود. هوشیاری در رانندگی، آماده بودن برای شرایط مختلف و فشردن آرام پدال ها بهترین استراتژی برای رانندگی است.

افزایش دور هنگامی که پیشرانه سرد است

دادن زمانی دو الی سه دقیقه ای به پیشرانه، جهت درجا کار کردن، بسیاری عمل ایده آلی است. موتور خودرو در طی این مدت گرم شده و چرخه روغن کاری در میان اجزای آن به نحو مناسبی صورت می پذیرد؛ اگرچه در طی این مدت باید از فشار آوردن روی پدال گاز پرهیز کنید.

بالا بردن دور موتور جهت تسریع فرآیند گرم شدن پیشرانه یا برای شنیدن صدای لذت بخش تولید شده از اگزوزها، سبب تغییرات ناگهانی در دمای بخش های مختلف موتور که هنوز تحت روغن کاری قرار نگرفته اند می شود. به موتور خودرو فرصت کافی را دهید، پس از آن هم صدای بهتری تولید می کند و هم نرم تر کار خواهد کرد.

استفاده نادرست از  کلاچ

در نظر بگیرید در خودرویی با دنده دستی پشت چراغی ایستاده اید، در همین حال کلاچ را نگه داشته اید تا به محض این که چراغ سبز شد شروع به حرکت کنید. در تمام مدتی که کلاچ را گرفته اید بخش های متفاوتی از آن مثل صفحه فشار، بازوی رها کننده با یکدیگر درگیرند.

درگیر شدن این قطعات به طور مداوم موجب فرسایش و خوردگی آن ها می شود که امکان بروز مشکلات ناگهانی در خودرو را بالا می برد. بنابراین بهتر است حتی در زمان توقفات کوتاه یا در ترافیک دنده را در حالت خلاص قرار دهید و از کلاچ استفاده نکنید.

تعویض ناگهانی دنده عقب به دنده یک قبل از ایست کامل

فرض کنید می خواهید در فضایی کوچک خودروی خود را پارک کنید، ممکن است بارها هنگامی که خودرو هنوز در حال حرکت رو به عقب است دنده را روی یک یا در گیربکس های اتوماتیک روی  حالت D قرار دهید. ممکن است این عمل در ظاهر اصلاً کار نامناسبی به نظر نرسد، اما باید بدانید این یکی از عاداتیست که به هر قیمتی باید آن را ترک کنید.

این رفتار از آنجایی که بخش های انتقال نیرو را وادار می کند تا در خلاف جهت حرکتشان حرکت کنند، فشار بسیار زیادی بر آن ها وارد می کند و آسیبی چند برابر نیز به دنبال دارد. تنها کافیست چند لحظه صبر کنید و مطمئن شوید خودرویتان کاملاً ثابت است سپس اقدام به تعویض دنده نمایید.

استفاده از ترمزها در سراشیبی

پایین آمدن از سراشیبی یا تپه می تواند تا حدودی ترسناک باشد. بعضاً برای جلوگیری از افزایش سرعت خودرو یا آمادگی بیشتر برای ترمز ناگهانی، رانندگان پای خود را روی پدال ترمز قرار می دهند، فارغ از این که این کار فشار و حرارت زیادی در اجزای سیستم ترمز بوجود می آورد و موجب ساییدگی و فرسایش لنت ها و دیسک ترمز می شود. بهترین کار این است که خودرو را در دنده سنگین قرار دهید.

بدین ترتیب فشار و کمپرس بوجود آمده در موتور، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری می کند و مشاهده خواهید کرد که در چنین شرایطی ترمزها هم بهتر به وظیفشان عمل می کنند.

عدم توجه به علائم هشدار دهنده

نادیده گرفتن لرزش های غیر معمول یا صداهایی مانند جیرجیر و هر صدایی که خودرویتان تولید می کند بسیار راحت است. اما در پس این صداها اتفاقات ناگواری در جریان است و احتمالاً شرایط خوب پیش نمی روند.

هنگام شنیدن صداهایی اضافی اصلاً وقت را تلف نکنید، چرا که شرایط می توانند بسیار بد شوند. اگر خودرویتان سر و صدای اضافی دارد به دنبال رفع آن باشید چرا که در صورت اغفال، هزینه مالی می تواند کمترین خسارت وارده به شما باشد.

کنار گذاشتن عادات بد و مخصوصاً قدیمی می تواند سخت باشد. اما فرای این که چه مدت را صرف رانندگی کرده اید باید با مراقبت از خودروی خود از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری کنید. تنها کافیست هنگام انجام این عادات بد، به هزینه ای که بعداً باید برایشان پرداخت شود فکر کنید؛ شاید کمی انگیز بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • انتقاد سازنده
    انتقاد سازنده | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    پشت چراغ قرمز برای ماشینهای دنده اتوماتیک نگفتید باید ترمز کنند یا دنده را تو حالت p بذارن؟ کدومش بهتره؟ خیلی ها ترمز میکنن فقط. بعضی ها هم نه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی