ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپاتیفای و اتهام نقض شرایط رقابتی به اپل

کمپانی های بزرگی مانند اپل، همواره از اندازه و قدرت خود برای پس زدن رقبا استفاده کرده اند؛ اما شرکت اسپاتیفای به همراه چند کمپانی دیگر معتقدند چنین کاری عادلانه نیست و رقابت سالم را به ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

کمپانی های بزرگی مانند اپل، همواره از اندازه و قدرت خود برای پس زدن رقبا استفاده کرده اند؛ اما شرکت اسپاتیفای به همراه چند کمپانی دیگر معتقدند چنین کاری عادلانه نیست و رقابت سالم را به خطر می اندازد. بنا به گزارش Financial Times، اسپاتیفای، ارائه دهنده خدمات پخش موزیک اینترنتی، اپل و گوگل را متهم به سوءاستفاده از جایگاهشان در صدر بازار کرده است.

در نامه ای که اسپاتیفای، Deezer (که خدماتی مشابه اسپاتیفای عرضه می کند) و استارتاپ آلمانی Rocket Internet به همراه چند کمپانی دیگر در بروکسل امضا کرده اند، مستقیماً به اپل اتهامی وارد نشده و متن نامه تا حدودی سربسته است؛ اما در آن از بعضی سیستم عامل های موبایل، اپ استورها و موتورهای جست و جو به دلیل برخورد سلیقه ای شکایت شده است.

مدیران اجرایی شرکت های شاکی در نامه ی مذکور نوشته اند این شرایط نابرابر نیازمند قوانین مشخصی برای تعیین مسیر تعاملات میان پلتفرم ها و کاربران تجاری آنهاست. معمولاً شرکت هایی که از موقعیت خود در بازار تحت سلطه سوءاستفاده می کنند تحت پیگرد قانون رقابت قرار می گیرند.

طبق گزارش، اتحادیه اروپا در حال بررسی اساسنامه های اداری جدید ویژه مناطق بوده و همچنین تاسیس سازمانی برای رسیدگی به اختلافات اینچنینی، میان کمپانی های بزرگی مانند اپل و شرکت های کوچکی همچون اسپاتیفای را در نظر دارد. اما مسئله اساسی اینجاست که آیا اتحادیه اروپا باید در چنین مواردی محتاطانه برخورد کند، یا برای کنترل کمپانی های بزرگی مثل اپل و گوگل بیشتر تلاش کند.

روابط میان کمپانی پخش موزیک و ساکنین کوپرتینو در گذشته نیز تیره و تار بوده است. اسپاتیفای سال گذشته اپل را متهم به رد آخرین نسخه از نرم افزار خود کرد، ضمن اینکه به صورت شفاهی نیز مخالفت خود را با سیاست 85/15 اپل در قبال توسعه دهندگانی که به صورت قراردادی از کاربران هزینه دریافت می کنند، نشان داد.

غول دنیای اسمارت فون ها نیز در پاسخ، اسپاتیفای را به دامن زدن به شایعات پیرامون اپل، اپ استور و اپل موزیک متهم کرد. البته سناتور «الیزابت وارن»، استاد حقوق سابق دانشگاه هاروارد، جانب شرکت های کوچک را گرفته و اپل را متهم به فعالیت های انحصارطلبانه با استفاده از اندازه خود، برای بیرون راندن رقبا از بازار کرده است.

کمپانی ساکن کوپرتینو هنوز پاسخی به اتهامات اخیر اسپاتیفای نداده است، اما اگر شکایتنامه مورد بحث در اروپا وارد مراحل حقوقی شود، باید منتظر ورود اپل به ماجرا و دفاع از خود باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا . M
    آریا . M | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اسپاتیفای کلا"میخواد از حق نشر موزیک درصد بیشتری گیرش بیاد هزینه ماهانه هر دو حدود 10 دلاره و apple Musicبه همراه trial سه ماهه ..
    قضیه آپدیت اپلیکیشن اسپاتیفای هم این بود که اسپاتیفای از قصد درصد تعلق یافته به اپل از بابت حق نشر موزیک را دور میزد و هیچ درصدی از فروش به اپل نمیرسید اپل هم در جواب آپدیت را معلق کرد تا اپلیکیشن را اصلاح کنند ...

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    اپل اگه این کارها رو نمی کرد اپل نبود یه سیب گاز زده گندیده بود

    • amir
      amir | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

      تو نخر داداش

مطالب پیشنهادی