ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار محققان نسبت به خطر هک شدن ربات های صنعتی

پیش بینی شده که تا سال 2018 شمار ربات های به کار گرفته شده در کارخانجات سرتاسر دنیا به رقم 1.3 میلیون عدد برسد و این یعنی 1.3 میلیون ربات در معرض خطر هک شدن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

پیش بینی شده که تا سال 2018 شمار ربات های به کار گرفته شده در کارخانجات سرتاسر دنیا به رقم 1.3 میلیون عدد برسد و این یعنی 1.3 میلیون ربات در معرض خطر هک شدن قرار خواهند داشت.

از باریستاها گرفته تا آشپزها، اتوماسیون هر شغلی در این کره خاکی را تهدید می کند. کارخانجاتی که موبایل ها، ماشین ها و هواپیماها در آن ها ساخته می شوند نیز پیشتر به قلمرویی برای عرض اندام این دستگاه ها بدل شده اند.

مجموعه آزمایشاتی که توسط دو شرکت فعال در زمینه امنیت سایبری به نام های Politecnico di Milano و  Trend Micro انجام شده نشان می دهند که ربات های کارخانه ای امنیت شبکه بسیار ضعیفی دارند. برخی سیستم ها از نام های کاربری و پسوردهای ساده ای استفاده می کنند که قابلیت تغییر ندارند در حالی که برخی دیگر ابدا از پسورد بهره نمی گیرند.

برخی ربات ها فاقد هرگونه پسورد هستند

گفتنی است این دو شرکت برای انجام تحقیقات خود ربات های موجود در کارخانجات میتسوبیشی، کاوازاکی، ABB، Fanuc و Yaskawa را مورد بررسی قرار دادند.

آنطور که در مقاله تحقیقاتی این دو شرکت آمده ماشین آلات صنعتی مورد استفاده در این کارخانجات همچنین ایمنی نرم افزاری بسیار اندکی دارند و برخی حتی از نرم افزارهای قدیمی بهره می گیرند.

تیم محققان دست اندرکار این پروژه همچنین دریافتند که هم اکنون ده ها هزار ربات از آی پی آدرس های عمومی استفاده می کنند که این مساله خطر دسترسی هکرها به آنها را بالا می برد.

از آنجایی که اپراتورها و برنامه نویسان میتوانند از راه دور با این ماشین ها کار کنند و از طریق کامپیوترها و موبایل های خود فرامینی را برای آنها ارسال نمایند، در صورتی که ارتباط میان آنها ایمن نباشد این فرصت در اختیار هکرها قرار می گیرد که کنترل آنها  را در دست بگیرند و در نتیجه محصول کارخانه ها را با مشکل روبرو کنند.

برای نمونه دانشمندان رباتی از کارخانه ABB را مورد بررسی قرار دادند که می توانست خطوط صاف ترسیم کند. آنها با مهندسی معکوس برنامه کنترلی RobotWare و نرم افزار RobotStudio موفق شدند شبکه ربات را هک کرده و کاری کنند که دستگاه خطوطی با 2 میلیمتر انحراف ترسیم نماید.

شرکت ABB از آن زمان تاکنون نقص موجود در نرم افزار خود را رفع کرد اما یافته های Trend Micro به طور کلی نگرانی ها از بابت خطرات فرایندهای خودکارسازی را افزایش داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    Politecnico di Milano شرکت نیست :| دانشگاه هستش

  • CANOPUS
    CANOPUS | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ترسناک ترین بخشش اینه
    که FANUC , ABB غولهای این حوزه
    و بسیار معتبر هستن فیلمهای خط تولید فانوک همینجوری هم که روباتا
    روبات میسازن ترسناکه چه برسه مورد
    خراب کاری هم قرار بگیرن ?
    هر چه وابستگیمون به فناوری بیشتر میشه مفهوم امنیت هم تغییر میکنه

  • جواد علیزاده
    جواد علیزاده | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    درسته که صنعتی شدن سرعت بازدهی زیاد می کنه ولی ای کاش خودرو ها سنتی تولید می شدند اون طوری حداقل افراد بیشتری کار پیدا می کردند و استخدام می شدند

مطالب پیشنهادی