ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی کیا ریو جدید؛ انتخابی بیش از حد گران قیمت

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به خودروهای وارداتی موفق داشته باشیم قطعا نام هیوندای و کیا در این لیست قرار خواهد گرفت. کره ای های با تدبیر طی کمتر از 10 سال با مدیریت قوی و ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به خودروهای وارداتی موفق داشته باشیم قطعا نام هیوندای و کیا در این لیست قرار خواهد گرفت. کره ای های با تدبیر طی کمتر از 10 سال با مدیریت قوی و استخدام افرادی که امتحان خود را در کمپانی های مطرح دیگر پس داده بودند، به پیشرفتی غیرقابل تصور رسیدند.

کیا ریو از آن دست خودروهایی است که در ذهن اکثر ایرانی ها خاطره ی خوبی به یادگار گذاشته است.

تاکنون 3 نسل از این خودرو به بازارهای جهانی عرضه شده است که نسل اول آن هنوز هم در بازار کشور وجود دارد و در نمونه ی دست دوم خرید و فروش می شود که همواره می توان از آن به عنوان خودرویی کم استهلاک یاد کرد.

نسل دوم این خودرو به کشور راه نیافت و حال نسل سوم آن در دو مدل هاچ بک و صندوق دار وارد کشور شده است که ما به ملاقات نمونه صندوق دار آن رفتیم که قصد دارد به رقابت با تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت بپردازد.

طراحی ظاهری

طراحی این خودرو برخلاف سایر محصولات کیا چندان به روز نیست و ساده طراحی شده است، نمای جلو مشابه کیا اپتیما و با جلو پنجره مرسوم محصولات جدید کیا آرایش شده است. روی سپر چراغ های  هالوژن و ورودی هوایی در میانه قرار گرفته است.

در نمای جانبی خودرو آینه ها مهم ترین موردی است که به چشم می آید به این دلیل که مشابه خودروهای اسپرت روی در قرار کرفته است، رینگ و لاستیک مناسب نیز از مواردی است که در این قسمت توانسته است به زیبایی آن کمک کند.

به انتهای خودرو می رسیم این قسمت چراغ های دو تکه که بخشی از آن روی گلگیر و بخشی دیگر روی در صندوق قرار دارد ساده و بی آلایش است. سپر با قوسی زیبا همراه است که با نگاهی به این قسمت متوجه شباهت آن با مزدا 3 خواهید شد، چراغ هایی شبرنگ به صورت نواری افقی در دو طرف سپر دیده می شوند.

در یک جمع بندی کلی نمای خارجی نسل جدید کیا ریو ساده و به دور از شلوغ کاری های اخیر محصولات کیاست که این شلوغ کاری ها به مذاق عده ای خوش می آید و برخی نیز به شدت از آن انتقاد می کنند. منتقدین همواره بر این اعتقادند که زیبایی باید در عین سادگی باشد، موردی که با کمی اغماض می توان ریو را مصداق آن برشمرد.

در کابین، برخلاف تصوری که از نمای بیرونی داشتم نمای داخلی به شدت دلباز و راحت است و مهندسی فضا به خوبی صورت گرفته است.

برخلاف اپتیما، فرمان به شکل D کات نیست و کاملا ساده به نظر می رسد، تنها روی فرمان دکمه هایی برای تنظیمات سیستم صوتی و قطع و وصل کردن تلفن همراه به چشم می آید.

در مجموعه پشت آمپر، عقربه های کیلومتر شمار و سرعت سنج در کنار درجه آب و بنزین دیده می شوند و برخلاف نمای بیرونی خودرو ظاهری اسپرت دارند، همچنین صفحه ای کوچک داخل صفحه ی سرعت سنج به چشم می آید که اطلاعات ضروری را به راننده گزارش می دهد.

جلو داشبورد با دریچه های تهویه مطبوع آغاز می شود، تنظیمات سیستم صوتی و سیستم تهویه نیز در این قسمت دیده می شود، در پایین قسمتی که شرح آن رفت دکمه هایی وجود دارد که یادآور خودروهای سوپر اسپرت است که با فعال کردن آن ها می توانید به متد های مربوط به رانندگی اسپرت را انتخاب کنید، اما در ریو این کلید ها تنها نقش بخاربر شیشه ها را بازی می کنند!

همان طور که گفته شد از نظر فضاسازی مهندسی قدرتمندی صورت گرفته است، البته برای ردیف دوم صندلی ها اگر از قد بلندی برخوردار باشید بهتر است جای خود را با سرنشینان جلو عوض کنید!

از نظر کیفیت کابین اگر بخواهیم به صورت جهانی نظر بدهیم باید گفت با توجه به قیمت منطقی این خودرو در سراسر دنیا، کیفیت مناسب به نظر می رسد اما با توجه به برچسب قیمت 100 میلیون تومانی کیا ریو در ایران، می توان گفت که کیفیت این خودرو توقع ما را برآورده نمی کند، در واقع تصور از خودرویی 100 میلیونی بیشتر از چیزی است که در کابین ریو دیده می شود.

تجربه رانندگی

پشت فرمان قرار گرفته و با زدن دکمه ی استارت استاپ پیشرانه ی کم حجم کیا ریو شروع به کار می کند.

زیر کاپوت کیا ریو موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر قرار دارد که قادر است 109 اسب بخار توان خروجی تولید کند و گشتاور آن نیز به 137 نیوتن متر می رسد.

گیربکس اتوماتیک (تیپ ترونیک) 4 سرعته ی ریو را درگیر و با خواباندن ترمز دستی شروع به حرکت می کنیم، شتابگیری خودرو با کمی کندی همراه است اما از آن جایی که ریو برای خانواده تولید و عرضه شده است طبیعی می باشد، البته در مقام مقایسه طبق اعلام کمپانی ها بهترین شتاب برای تویوتا یاریس با کسب شتاب صفر تا صد 11 ثانیه است و در مقام دوم و سوم کیا ریو و هیوندای اکسنت با شتاب یکسان 11.4 ثانیه قرار می گیرند.

تعویض دنده ها در زمان مناسب انجام می شد و خبری از تکان و تقه های مرسوم نیست و به راحتی و نرمی تعویض می شود، برای عملکرد بهتر نیز می توانید گیربکس را روی حالت دستی قرار داده تا با توجه به نیاز خود و کسب شتابگیری بهتر اقدام به تعویض دنده کنید، البته با کمی افزایش دور موتور متوجه نفوذ زیاد صدا به داخل کابین خواهید شد که کمی آزار دهنده به نظر می رسد و ترجیح می دهید گیربکس را روی حالت اتوماتیک قرار دهید و از آرامش نسبی کابین لذت ببرید.

در عبور از دست اندازها و پستی و بلندی های سطح شهر مقداری تکان به اتاق منتقل می شد که این موضوع در ردیف دوم محسوس تر است. از نظر ایمنی نیز می توان نمره قبولی را با دارا بودن ترمز دیسکی برای 4 چرخ و دارا بودن سیستم ABS و EBD برای ترمزها به این خودرو داد.

در جمع بندی کلی می توان این خودرو را با توجه به فضای کافی برای سرنشینان و صندوق بار بزرگ،مناسب خانواده و سفر برشمرد که با مصرف سوخت مناسب 7.3 لیتری به صورت ترکیبی می تواند به خوبی نیازهای یک خانواده را برآورده کند اما اگر به دنبال خودرویی زیبا، با شتابگیری سریع هستید بهتر است قید خرید این خودرو را بزنید.

قیمت نامعقول این خودرو از مواردی است که به فروش آن لطمه وارد کرده است، به خصوص در شرایط که خرید نمونه های دست دوم و کم کارکرد مزدا 3 یا نمونه های صفر کیلومتر کیا سراتو سایپا با چنین بودجه ای امکان پذیر است، انتخاب کیا ریو جدید نمی تواند چندان معقولانه جلوه کند و شاید به همین سبب شاهد فروش نسبتا کم این مدل و برادر دوقلویش (هیوندای اکسنت) در بازار خودروهای وارداتی کشورمان هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Shahriar
    Shahriar | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    لطفا میتسوبیشی میراژ رو هم برسی كنید
    با تشكر ?

  • رامین
    رامین | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    موتورش ۱۴۰۰ هست نه ۱۶۰۰

  • milad sharifkia
    milad sharifkia | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تو دیگه چقدر کم عقلی که بنجلی مثل کوییک رو با کیا مقایسه میکنی همش هم از روی حسادت وعقده به کره ای هاست چون چشم دیدنشون رو نداری این حرف رو میزنی
    کره تو صنعت موبایل - الکترونیک -لوازم خونه- ژاپن رو چند ساله برده به درک تو صنعت ماشین خیلی بهش نزدیک شده ....

    • Jupiter365
      Jupiter365 | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

      اقای میلاد شریفکیا اولا تو مث دختر فقط تو فاز قیافه یه چیزی هستی کلا از داخلش هیچی نمی دونی .دوما کلا مشکل روانی داری همش دنبال تشنج و دعوا هستی معلومه بچگی خوبی نداشتی نمی تونی مث ادم نظر بدیو برا نظر دیگران ارزش قایل شی

    • Ali kjh
      Ali kjh | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

      داداچ صنعتی یا سنتی؟
      با خودت درگیری انگار.

  • Farid Hasanzadeh
    Farid Hasanzadeh | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    تو منطقه آزاد قیمتش منطقیه و هاتچ بکش خیلی قشنگتره

  • high end
    high end | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ولی من فک کنم اکسنت تو ایران فروش بدی نداره شما نوشتید موفق نیست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی